Graiul Sălajului, aprilie-iunie 2022 (Anul 33, nr. 7546-7605)

2022-04-08 / nr. 7551

ACTUALITATE cu : - GRAIUL SĂLAJULUI ! www.graiulsalanului.ro Vineri - 8 aprilie 2022 ----------------------------- / ______________ ____________________________________________ e-mail: graiulsj@unisys.ro s Alina Rad Salariații angajatorilor afectați de războiul din Ucraina vor beneficia de o indemnizație plătită din fonduri de la bugetul asigurărilor pentru șomaj. Guvernul a aprobat, în ședința de miercuri, o serie de măsuri de protecție socială pentru salariații angajatorilor a căror activitate este afectată de criza din Ucraina, Federația Rusă și Belarus. Prin Ordonanță de Urgență, Executivul a reglementat ca salariații cărora angajatorii le suspendă temporar contractul individual de muncă, din acest motiv, să beneficieze de o indemnizație de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pe țară. Această măsură se aplică până la 31 decembrie 2022 pentru salariații angajatorilor afectați în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții cu operatori economici din Ucraina, Federația Rusă și Belarus, precum și pentru salariații angajatorilor supuși sancțiunilor internaționale și care au instituite măsuri restrictive în raport cu acțiunile care subminează sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei. Măsura va fi suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Vor putea solicita acest sprijin angajatorii care înregistrează în luna pentru care cer măsura o diminuare a încasărilor cu minimum 20% față de veniturile realizate în luna ianuarie 2022 sau față de veniturile realizate în luna similară a anului 2021, precum și cei care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Pentru acordarea indemnizației, angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că au fost afectați în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții cu operatori economici din Ucraina, Federația Rusă și Belarus, ca urmare a efectelor generate de agresiunea militară rusă asupra Ucrainei. Alături de cerere și declarație se anexează balanța de venituri și cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizația, precum și balanța de venituri și cheltuieli la care se raportează diminuarea, sau, după caz, de copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancțiunilor internaționale, și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului. Modelul documentelor urmează să fie aprobat, în termen de 10 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale, la propunerea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă. Actul normativ adoptat de Guvern mai prevede posibilitatea ca angajatorul să solicite într-o lună calendaristică, pentru aceeași perioadă din lună, pentru salariați diferiți, dar și pentru același salariat, pentru perioade diferite din lună, atât indemnizația de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cât și indemnizația de 75% din salariul de bază brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru. Impactul financiar estimat pentru aplicarea noii măsuri de susținere a locurilor de muncă și de prevenire a creșterii șomajului este de aproximativ 736 milioane lei pentru anul 2022. Nou născuții, cei mai expuși radiațiilor în caz de accident nuclear . Alina Rad Ministerul Sănătății a demarat campania de informare cu privire la administrarea comprimatelor de iodură de potasiu. In acest sens, a fost elaborat Ghidul de Informare Generală care stabilește condițiile în care se administrează iodura de potasiu de 65 mg, dozele recomandate, cum și când se instituie tratamentul. Comprimatele de iodură de potasiu se administrează numai în cazul expunerii la iod radioactiv, în primele 6 ore după anunțul autorităților, în doză unică. Iodura de potasiu 65 mg se va administra exclusiv la indicațiile autorităților, și doar în caz de accident nuclear. Metodele de informare ale autorităților in caz de accident nuclear se vor face prin intermediul radio, TV, mass media sau chiar prin intermediul sirenelor de protecție civilă. Se va administra numai doza recomandată pentru fiecare categorie de vârstă. Pentru adulți și copii cu vârsta peste 12 ani, doza este de două comprimate, un comprimat pentru copiii cu vârsta între 3-12 ani, o jumătate de comprimat pentru copiii cu vârsta între 1 lună - 3 ani, un sfert de comprimat pentru nou-născuți (cu vârsta până la 1 lună). In scopul de a realiza blocarea eficace a absorbției radioactive, iodura de potasiu trebuie să fie administrată cât mai curând posibil după expunerea la radiații. în cazul în care administrarea are loc la 4-6 ore după expunere, absorbția este blocată doar în proporție de aproximativ 50%; în cazul în care administrarea de iodură de potasiu are loc mai târziu de 12 ore după expunere, absorbția acesteia nu mai este semnificativă, deoarece iodul radioactiv a fost absorbit deja de către glanda tiroidă. Durata tratamentului este limitată la o doză unică care va fi administrată sub controlul autorităților competente. Această doză va oferi protecție pentru o expunere de până la 24 ore. în cazul continuării expunerii la radiații radioactive, poate fi necesară administrarea unei noi doze în decursul a două zile. Nou-născuților nu li se va administra mai mult de o doză. Beneficiul potențial al profilaxiei cu iod este cu atât mai mare cu cât vârsta este mai mică. Riscul de cancer tiroidian per unitate de doză de iod radioactiv este mai mare la făt, nounăscut și sugar decât la adult. Ca urmare, populația țintă pentru administrarea iodului este reprezentată mai ales de persoanele cu vârsta sub 40 ani. Potrivit Ghidului de Informare, trebuie luat în considerare raportul beneficiu/risc al administrării iodurii de potasiu pentru fiecare grupă de vârstă. Femeile gravide, femeile care alăptează, nou-născuții, sugarii și copiii trebuie tratați primii. Nou-născuții în primele zile de viață prezintă un risc deosebit în cazul expunerii la iod radioactiv și de inhibare a funcției tiroidiene prin supraîncărcare cu iodură de potasiu. Proporția captării iodului radioactiv este de 4 ori mai mare decât la alte grupe de vârstă. Hipotiroidismul tranzitoriu în această etapă precoce de dezvoltare a creierului poate determina pierderea capacității intelectuale, în cazul administrării de iod la nou-născuți este obligatorie urmărirea atentă a funcției tiroidiene. La nou născuții cărora li s-a administrat iodură de potasiu în primele săptămâni de viață, trebuie să se monitorizeze valorile TSH și, dacă este necesar, valorile T4, în caz de hipotiroidism, li se va administra terapie de substituție. La gravide, în cazul unui incident nuclear, utilizarea iodurii de potasiu în doza recomandată o perioadă scurtă de timp ca inhibitor tiroidian, este necesară pentru păstrarea funcției tiroidiene a mamei și, începând din al doilea trimestru de sarcină, a fătului. Nu se administrează mai mult de 2 doze femeilor gravide. în timpul celui de al treilea trimestru de sarcină, o doză mare de iod poate determina inhibarea funcției tiroidiene a fătului cu apariția gușei. în cazul administrării iodului femeilor gravide, sunt necesare monitorizarea ecocardiografică a fătului până la sfârșitul sarcinii și screening de rutină în perioada neonatală. La gravidele cu hipertiroidism nu trebuie să se administreze iodură de potasiu datorită inhibiției tiroidei la făt. Iodura se elimină în lapte. Tratamentul mamelor care alăptează trebuie să fie cât mai scurt posibil, în general, nedepășind 2 doze. Nu se recomandă întreruperea alăptării. Hipertiroidismul indus de iod poate fi precipitat la pacienții cu gușă nodulară asimptomatică sau boală Graves latentă. DE CE PRIMIM PASTILE CU IODURA DE POTASIU? SI Pentru a evita folosirea unor produse neconforme sau nociva procurate din surse neautorizate, cărora nu li se administrează tratament. De regulă, nu se recomandă profilaxia cu iodură de potasiu persoanelor cu vârsta de peste 40 ani, cu excepția cazurilor în care expunerea tiroidei la iod radioactiv prin inhalare, este de aproximativ 5 Gy. Riscul de cancer tiroidian este foarte mic la această grupă de vârstă, în timp ce incidența afectării tiroidiene este mai mare. Ca urmare, riscul de complicații tiroidiene induse de iod este mai mare la această grupă de vârstă. Comprimatul cu iodură de potasiu 65 mg se administrează pe cale orală și poate fi mestecat sau înghițit. Pentru administrare la copii cu vârsta sub 6 ani, doza poate fi zdrobită și amestecată cu lapte, suc de fructe, miere sau iaurt. . în cazul administrării la sugari (cu vârsta sub 1 an), doza poate fi dizolvată în lapte, apă, suc de fructe, sau zdrobită și amestecată cu lapte sau suc de fructe. Pentru mai multe informații, Ministerul Sănătății pune la dispoziția publicului un call-center dedicat, unde personal de specialitate va răspunde întrebărilor primite. Numărul de telefon este 021/317.40.06, de luni până joi între orele 8.30-16.30, iar vineri în intervalul orar 8.30-14.30. ³ Este o măsură strict preventivă! în acest moment NU există nici un pericol iminent! l Accesul controlat la iodură de potasiu și informarea cetățenilor sunt responsabilitatea autorităților și a profesioniștilor din sănătate.