Inainte, octombrie 1951 (Anul 8, nr. 2076-2101)

1951-10-14 / nr. 2087

QRm fL COMITETULUI PCţIONUL PMR SI AL SFATULUI POPULA RE&ONUL DOLJI • Anul VIII. Nr. 20374 PAGINI 4 LEI DumiNică 14 Octombrie 1951 PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA CALITĂȚII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI MEDIU TEHNIC ( Una din cele mai arzătoare sarcini ale construirii socialismului este — alături de justa folosire a vechilor cadre de specialiști și tehnicieni — formarea unui mare număr de noi cadre de specialiști, din rândurile clasei muncitoare și ale țărănimii muncitoare. In opera de creștere a cadrelor necesare economiei țării, un loc important îl ocupă școlile medii tehnice — creație a regimului de democrație populară. Cele 366 școli medii tehnice de diferite specialități, repartizate în principalele regiuni și raioane ale țării, au dat anul trecut prima promoție de tehnicieni care au și intrat în producție. Unii din ei ocupă posturi de răspundere în întreprinderi și fac față cu succes sarcinilor lor. Alți absolvenți își continuă studiile în Incitate de învățământ superior. Bucurându-se de atenția deosebită și sprijinul puternic al partidului și guvernului, școlile medii tehnice s’au putut desvolta și au putut obține o serie de realizări. Printr’o mai bună organizare și utilare a atelierelor și laboratoarelor s’au îmbunătățit lecțiile practice. Au fost tipărite o serie de manuale noi și de curând a luat ființă o secție de manuale în cadrul Editurii Tehnice. Unii profesori de discipline tehnice — profesori și tehnicieni din producție — au reușit să-și îmbunătățească metodele de predare urmând cursuri ICD. Anul acesta școlile s’au deschis în condițiuni mai bune. Cu toate aceste realizări, în funcționarea școlilor medii tehnice mai sunt încă numeroase lipsuri care împiedică ridicarea calității învățământului la nivelul cerințelor mari pe care le pune planul cincinal, ritmul rapid al desvoltării noastre economico-culturale. Pentru a face anul acesta pași mari înainte în domeniul învățământului mediu tehnic este necesar să ne îndreptăm eforturile în direcția ridicării nivelului științific și pedagogic al tuturor lecțiilor și îndeosebi al lecțiilor de specialitate. Cea mai importantă lipsă a lecțiilor constă în aceea că unele nu sunt deloc legate de problemele practice actuale, ale construirii socialismului iar multe sunt în mod insuficient sau formal legate de aceste probleme. Predarea abstractă, ruptă de realitate, de viața actuală, ispusa unei preocupări permanente pentru legătura dintre teorie și practică, nivelul pedagogic scăzut al . Articol de fond apărut in „Scânteia" Nr. 2167, lecțiilor, sunt cauze esențiale ale faptului că unii absolvenți ai școlilor medii tehnice nu corespund în producție, au un nivel de cunoștințe nesatisfăcător sau nu reușesc la examenele de admitere în învățământul superior. Lipsurile acestea își au rădăcina și în nivelul politic-ideologic și pedagogic încă scăzut al unor cadre didactice din școlile tehnice, in rămășițele ideologiei burgheze care mai dăinuie la unii. Ministerele de resort și MIP nu au acordat suficientă atenție educării acestor cadre. In privința manualelor și programelor mai sunt deasemeni mari lipsuri de conținut și de organizare. Programele școlilor agricole nu au fost destul de bine axate pe nevoile concrete ale desvoltării agriculturii noastre pe drumul socialismului. Unele ministere, cum este cel al Sănătății, au creat confuzii în organizarea procesului de învățământ schimbând programele de mai multe ori într’un timp relativ scurt, iar alte ministere, ca de pildă ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice, nici nu au alcătuit programe pentru toate materiile. Serioase deficiențe există în domeniul manualelor. La o serie de materii nu s’au elaborat deloc manuale, la altele, între care cele de limba română și limba rusă elaborarea lor a întârziat. Lipsesc o serie de manuale în școlile tehnice cu limba de predare maghiară. Ministerele de resort nu au organizat și asigurat la timp colectivele pentru controlarea și scoaterea manualelor necesare. Conducerea școlilor medii tehnice este sarcina ministerelor de resort, dar un rol deosebit de important îi revine Ministerului învățământului Public. Nu se poate spune că MIP și-a îndeplinit până acum acest rol în mod satisfăcător. M. I. P. nu are nici acum o direcție specială pentru îndrumarea învățământului tehnic. El nu a asigurat școlile tehnice cu toate manualele de cultură generală și nu a acordat atenția cuvenită predării matematicii, limbii române și limbii ruse în aceste școli. Defecțiunile serioase care au existat în colaborarea între M.I.P. și ministerele de resort, nu au fost lichidate în întregime. Unele direcții de cadre și învățământ, cum este cea din Ministerul Industriei Cărbunelui și Petrolului, nu răspund la inițiativele M.I.P. și nu colaborează suficient cu acest minister. O problemă fundamentală nerezolvată încă nici la M.I.P. și Continuare în pag. 4-a) Tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej a vizitat șantierul Buftea Vineri dimineața, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a vizitat șantierul Centrului de producție cinematografică de la Buftea. La vizitarea șantierului au luat parte N. K. Certasov, Artist al Poporului al U.R.S.S. și scriitorul S. P. Babaevski, membri ai delegației oamenilor de știință, artă și cultură din Uniunea Sovietică care participă la manifestările „Lunii Priteniei Româno-Sovietice”. Tov. N. Bellu, președintele Comitetului Cinematografiei de pe lângă Consiliul de Miniștri al R.P.R., a dat explicații cu privire la desfășurarea lucrărilor pe șntier. In aceeași zi, N. K. Certeasov și S. P. Babaevski au vizitat șantierul platoului de filmare Floreasca. In numărul de azi. — Pentru îmbunătățirea calității învățământului mediu tehnic. (pag. l-a). — Lucrează în contul lunei Mai a anului 1952. (pag. l-a). Răspunsul Marelui Stalin ne luminează calea în lupta pentru pace. (pag. l-a). — Căminul cultural Dobrun, fruntaș în activitatea de culturalizare a masselor. (pag. 2-a). — Insământatul grâului de toamnă în porumbiște. (pag. 2-a). — Educația secretarilor organizațiilor de bază. (pag. 3-a). — Cea de a noua sesiune a Sfatului Popular Orășenesc Caracal, mijloc de lichidare a lip surilor. (pag. 3-a). —■ Notele de răspuns ale guvernului Sovietic la declarația comună a guvernelor USA.* Marii Britanii și Franței au chestiunea revizuirii tratatului de pace cu Italia. (pag. 4-a). — Pentru eliberarea celor 9 deputați ai poporului grec deținuți în închisoare, (pag. 4-a). In cinstea zilei de 7 Noembrie Lucrează în contul lunei Mai a anului 1952 Angrenându-se în întrecerea socialistă în cinstea celei de a 34-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, oamenii muncii din diferite fabrici și întreprinderi din orașul nostru, au trecut să lucreze în contul anului 1952, cel de al doilea an al Cincinalului. Organizația de bază de la fabrica „Ceramica”Morlem a desfășurat o vie agitație în rândul muncitorilor. Cu eforturi sporite în producție, colectivul secției de sobe a reușit să îndeplinească norma anuală și în cinstea aniversării Marii Revoluții Socialiste din Octombrie a trecut să producă în contul anului 1952. Muncind cu elan, muncitorii acestei fabrici au reușit ca în scurt timp să lucreze la sortimentul sobe crude în contul zilei de 7 Mai 1952, iar la sortimentul sobe finite în contul lunei Aprilie a celui de al doilea an al Cincinalului, întrecerea socialistă a angrenat deopotrivă pe muncitorii tineri și cei vârstnici în lupta pentru depășirea planului. Astfel s-au evidențiat muncitorii Marcel Alexandru și Dina Ion care dau zilnic cu 180—199 la sută peste normă. Un exemplu viu pentru toți muncitorii au fost comunistul Smărăndoiu Ion și UTM.ista Barbu Tanța, care pe lângă depășirile însemnate au dat totodată și produse de bună calitate. In cinstea măreței zile de 7 Noembrie, muncitorii și tehnicienii de la „Ceramica”.Mofleni s’au angajat să dea tot mai multe produse peste normă și pentru traducerea în viață a angajamentului luat, colectivul acestei fabrici intensifică zi de zi eforturile astfel ca ziua de 7 Noembrie să-i găsească cu angajamentul îndeplinit și depășit. M. SINDERMAN coresp. 10 luni Vor îndeplini planul anual în Colectivul fabricei de biscuiți „Spic de grâu” din orașul Craiova, în întâmpinarea celei de a 34-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, răspunzând chemării lansată de colectivul „Grivița Roșie”-București, s’a angajat să îndeplinească planul anual în termen de 10 luni. In acest scop, muncitorii, tehnicienii și funcționarii de la fabrica „Spic de grâu”, antrenați in întrecere socialistă de comitetul de întreprindere, ajutați de conducere și sprijiniți de organizația de bază, s’au angajat în cadrul unei ședințe pe baza analizei făcute, să depășească planul de producție cu 10 la sută, să mărească productivitatea muncii cu 7 la sută, să reducă prețul de cost și să realizeze 12.000 tei economii la rechizite și diferite materiale, luptând totodată pentru ridicarea calității produselor. Exemplul dat de membrii de partid încă din primele zile ale întrecerii, au fost urmate de utemiști și însușite până la ultimul muncitor, întregul celetiv străduindu-se a termina sarcina anuală de producție așa cum s’au angajat, în 10 luni, BRATU RANCHIȚĂ. coresp. RĂSPUNSUL MARELUI STALIN, NE LUMINEAZĂ CALEA ÎN LUPTA PENTRU PACE sovietica este păcii UNIUNEA Cuvintele hotărîte ale marelui stegar al păcii, I. V. Stalin, au dat o puternică lovitură imperialiștilor americano - englezi, care aveau iluzia că vor putea preface cu ajutorul barbarei arme atomice, suprafața globului pământesc într-o baie de sânge. Faptul că Uniunea Sovietică posedă crina atomică și este pe deplin pregătită să întâmpine orice agresiune criminală, a provocat panică în rândurile ațâțătorilor la război care-și dau seama că ei nu mai dețin monopolul asupra bombei atomice și, prin urmare, nu mai pot șantaja pe oamenii de bună credință care doresc fierbinte pacea. Noi, oamenii muncii din RPR, ca și sutele de milioane de partizani ai păcii din lumea întreagă, știm că Uniunea Sovietică este țara păcii. Noi mai știm că, având arma atomică, Uniunea Sovietică nu urmărește scopuri agresive. Uniunea Sovietică dorește să se apere de uneltirile criminale ale imperialiștilor de peste Ocean și să construiască în țara sa comunismul. Răspunsul dat de tovarășul Stalin corespondentului ziarului „Pravda” a fost primit cu deosebită bucurie și satisfacție, căci, după cum se știe, apărarea Uniunii Sovietice împotriva agresiunii ce o pregătește blocul imperialiștilor americanoenglezi, înseamnă apărarea vieții, fericirii, libertății și progresului popoarelor iubitoare de pace din întreaga lume. In vreme ce oamenii soarelei folosesc energia atomică în scopuri pașnice, la mărețele construcții ale comunismului crstind albii noi fluviilor și transformând natura, sângeroșii imperialiști fac stocuri de bombe atomice în scopul distrugerii progresului și civilizației. De aceea, pentru noi răspunsul marelui Stalin, care conține din nou cererea hotărîtă de a se interzice arma atomică, ne întărește încrederea în forțele uriașe ale lagărului păcii în frunte cu Uniunea Sovietică și ne ajută să vedem mai limpede calea de luptă pentru pace, pentru construirea socialismului în Patria noastră scumpă. ROMULUS NAZDRAVAN președintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al orașului Craiova. CUVÂNTUL STALINIST NE ÎNTĂREȘTE lN MUNCA Am citit cu multă atenție în ziare răspunsul tovarășului Stalin la întrebările corespondentului ziarului „Pravda” în legătură cu arma atomică, și din nou mi-am putut da seama că puternica Țară a Socialismului biruitor, Uniunea Sovietică, stă de strajă pentru apărarea păcii popoarelor. Minunatele cuvinte ale marelui Stalin constituie un avertisment serios dat ațâțătorilor la război, imperialiștilor americano - englezi. Fără îndoială că aceștia sunt înspăimântați de forța uriașă a lagărului păcii ce are în frunte Uniunea Sovietică. Acum când Uniunea Sovietică experimentează diferite tipuri de bombe atomice, spaima imperialiștilor americani și furia lor au crescut. Dar pentru noi, faptul că Uniunea Sovietică posedă această armă, este o chezășie care ne dă siguranța că planurile criminalilor ațâțători la război de peste Atlantic, vor fi spulberate. Răspunsul tovarășului Stalin este o mărturie vie a politicii înțelepte de pace pe care o duce mersa Uniune Sovietică. Eu, ca tânăr activist al Comitetului raional UTM Craiova, mă simt îmbărbătat și mă voiu strădui să duc în rândurile tinerilor țărani muncitori cuvântul luminos al marelui Stalin, căci cuvintele genialului conducător al popoarelor constitue o armă puternică în mâna tuturor oamenilor cinstiți, în lupta pentru apărarea păcii. M. SINDERMAN activist al Comitetului raional UTM Craiova, Un număr de 1537 utemhti din Craiova studiază biografia Dorinț,a tiarilor UTM.-iști de a cunoaște viata de muncă și de luptă a conducătorului poporului nostru muncitor tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej crește mereu. Prin gria Comitetului orășenesc UTM.Craiova au fost organizate în toate întreprinderile, instituțiile și școlile din oraș un număr de 94 tovarășului Gheorgh cercuri de studiu, la care participă un număr de 1537 UTM.-iști ce studiază biografia tovarășului . Gheorghe Gheorghiu-Dej. La fabrica „Electro-Putere” de pildă un număr de 167 de tineri organizați pe cercuri, depun zi de zi eforturi pentru a-și însuși cele predate. Deasemeni la școlile profesionale „Lupta” și „7 Noem- Gheorghiu-Dej brie”, cât și la fabrica „7 Noembrie” fiecare cerc cuprinde câte un număr de 20 tineri. Numărul elevilor la aceste cursuri crește pe zi ce trece. Chiar tinerii neotemiști vin singuri să ceară a face parte din această formă de învățământ pentru studierea biografiei tovarășului Gheorghe Gheorghitt* Dej. t ,.Luna Prieteniei Româno-Sovietice“ „Uniunea Sovietică cel mai puternic stat din lume, apără existența pașnică și democrată a popoarelor“ Zilele trecute, în sala Liceului de fete No. 1 din Craiova, a avut loc o manifestare în cadrul „Lunii Prieteniei Româno-Sovietice”, cu care ocazie a conferențiat tovarășul colonel Teodorescu Alex., despre: „Uniunea Sovietică cel mai puternic stat din lume, apără existența pașnică și democrată a popoarelor”. La această manifestare au participat numeroși muncitori, fruntași în producție de la fabrica „Independența”, de la Centrul Poligrafic No. 9, de la Depoul C.F.R., etc., precum și ostași. Arătând marea importanță a luptei pentru pace, în care sunt antrenați milioanele de oameni din lumea întreagă, având în fruntea lor pe minunații oameni sovietici ce construiesc în Patria lor comunismul, tovarășul colonel Teodorescu Alex, a spus: „Popoarele lumii, in lupta lor dârză împotriva ucigașilor imperialiști, sunt însuflețite de pilda glorioasă a Uniunii Sovietice și au călăuză sigură luminoasa învățătură stalinistă: „Pacea va fi menținută și consolidată, dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii, și o vor apăra până la capăt”. Uriașul front al păcii numără azi peste 800 milioane de oameni din țările lagărului democrației și socialismului. La aceasta se mai adaugă alte sute de milioane de oameni din țările capitaliste, dependente și coloniale, care luptă pentru libertatea și independența națională, pentru pacea și securitatea popoarelor și care leagă strâns lupta lor pentru un Pact al Păcii, de lupta pentru scuturarea jugului imperialist.” Manifestarea s’a încheiat cu un frumos program artistic, dat de către echipa teatrală a Armatei din garnizoana Craiova. Filme sovietice prezentate de caravana cinematografică a Comitetului regional de partid Dolj Zilele trecute în comuna Grojdibod, în cadrul sărbătoririi „Lunii Prieteniei Româno-Sovietice”, a rulat filmul sovietic „Rețeaua morții” și jurnalul „Ansamblul de dansuri georgiene”, ce au fost prezentate de caravana cinematografică No. 40 a Comitetului regional de partid Dolj. Cetățenii comunei Grojdibod, din raionul Corabia, cunoscând sprijinul neprecupețit pe care-l primește poporul nostru muncitor din partea marii Uniuni Sovietice, a ținut să-și arate dragostea sa nețărmurită față de tovarășul Stalin, participând în număr de peste 1000 la prezentarea acestor filme. Tot în cadrul „Lunii Prieteniei Româno-Sovietice”, caravana cinematografică a prezentat a doua zi în fața a peste 1100 țărani muncitori din comuna Grojdibod, un bogat program de cântece populare românești și sovietice, care au fost ascultate cu multă atenție de participanți. ’ CRISTACHE SĂLCIANU. coresp. Concertul Filarmonicii de Stat „Olteni* Duminica 14 Octombrie a. c., Filarmonica de Stat „Oltenia” dă al doilea concert din stagiunea actuală, în cadrul „Lunii Prietennei Româno-Sovietice”. Programul drijat de tov. Victor Popescu, cuprinde: „O zi de vară într’o gospodărie colectivă* — suită de Z. Vancea, concertul pentru pian și orchestră de Cazacov (solistă Grete Mitotineanu), precum și „Tablouri dintr’o expoziție” de Mussorgsky. Lucrările pe sfe execută, piese românești și sovietice, se caracterizează printr’o tematică Ură, bazate pe motive normlax © faptte care le face accesibile. M. DRANICEANU ei' j ' coresp.