Inainte, iulie 1953 (Anul 10, nr. 2613-2638)

1953-07-22 / nr. 2631

* — ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL "RM.R.— fi L & AL STATULUI POPULAR REGIONAL CAROVA J ANuL IX NR. 2631 Miercuri 22 IULie 1953 4 PAGINI — 20 BANI Pentru îmbunătățirea muncii de achiziții prin cooperative prmând consecvent învățătura marxist-leninist-stalinistă, partidul nostru duce o politică de industrializare socialistă a țării. Datorită acestei înțelepte politici, patria noastră se transformă pe zi ce trece dintr’o țară cu caracter agrar cum era hărăzită de regimurile burghezo-moșierești, într’o țară cu o puternică industrie socialistă și cu o agricultură care se mecanizează tot mai rapid. Dezvoltarea intr- un ritm viu a industriei socialiste a dat putință clasei muncitoare să acorde un sprijin multilateral aliatului său — țărănimea muncitoare. Cu sprijinul S.M.T.-urilor — puncte înaintate ale clasei muncitoare la sate — țărănimea muncitoare a înlocuit plugurile de lemn, începând să folosească pe scară largă tractoarele și mașinile agricole puse la dispoziție de stat. Mii de ingineri și tehnicieni agronomi pregătiți în școlile create de partid și guvern, ajută zi de zi țărănimea muncitoare sfătuind-o cum și când trebue să-și facă muncile agricole. Din partea clasei muncitoare, țărănimea muncitoare a primit și primește prin cooperative imense cantități de mărfuri industriale de bună calitate ,și la prețuri reduse. Recenta măsură luată de Consiliul de Miniștri cu privire la scutirile de predare a unor restanțe de produse agricole către stat din anii 1951 și 1952 constitue o dovadă a grijii pe pe care guvernul și partidul clasei muncitoare o poartă țărănimii muncitoare. Răspunzând acestui imens ajutor, țărănimea muncitoare poate și trebue să contribue pe măsura posibilităților ei mereu crescânde la intensificarea schimbului de produse între oraș și sat, la întărirea alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare — baza regimului nostru democrat-popular. Acest lucru se poate realiza prin :valorificarea prisosului de produse agricole prin cooperative, după ce-și achită fiecare țăran muncitor obligațiile pe care le are față de stat. In această direcție cooperativele sătești au un rol de cea mai mare însemnătate. Așa cum se arată în Hotărîrea guvernului și partidului din 6 Mai a.c. cooperația trebue „Să-și organizeze întreaga muncă în vederea îndeplinirii sarcinii principale care sta în fața cooperației de aprovizionare și desfacere în condițiile regimului de democrație populară, sarcina de a strânge legătura economică intre oraș și sat pe calea dezvoltării schimbului de mărfuri, de a face educația socialistă a milioanelor de țărani muncitori, unindu-i — mai întâi — in calitate de consumatori și înlesnindu-le să treacă pe baza liberului lor consimțământ, izvorît din convingere, la cooperația de producție, gospodăria agricolă colectivă”. De la apariția Hotărîrii guvernului și partidului cu privire la îmbunătățirea activității cooperației de aprovizionare și desfacere, în acelaș timp cu organizarea adunărilor pentru alegerea împuterniciților care vor participa la adunările generale, numeroase unități cooperatiste au căutat să-și îndeplinească cu conștiinciozitate sarcinile în domeniul intensificării achizițiilor. Unitățile cooperatiste din raionul Segarcea de pildă, au reușit să-și îndeplinească cu 103 la sută planul de achiziții la legume și zarzavaturi pe trimestrul II. Succese însemnate în îndeplinirea planului de achiziții au obținut deasemenea și cooperativele din Dobrești raionul Gura Jiului,Teasc, raionul Craiova, etc. Mai există însă cooperative în strictuirea noastră care continuă să se aprecieze intensificarea achizițiilor de produse agricole. Cooperativa din comuna Ișalnița spre exemplu o comună în care legumele și zarzavaturile se cultivă pe suprafețe întinse — a achiziționat cantități foarte mici de legume și zarzavaturi, fără a mai vorbi de produsele cerealiere. O totală nepăsare față de îndeplinirea planului de achiziții o manifestă și Uniunea raională Plenița, care pe trimestrul II nu și-a îndeplinit planul de achiziții decât în procent de 20 la sută. In raionul Balș, unde există însemnate posibilități economice, uniunea raională (președinte Dudescu, director „Ageracoop” Sovronie) nu a realizat decât 16 la sută din planul de achiziții la legume și zarzavaturi. Interesele clasei muncitoare și ale țărănimii muncitoare cer ca aceste lipsuri profund dăunătoare care lovesc în întărirea bazei economice a alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare, să fie lichidate cu desăvârșire și fără întârziere. Recoltele bogate pe care le obțin oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre, permit ca planul de achiziții al cooperativelor să fie nu numai îndeplinit, dar și depășit. De aceea, cu ajutorul permanent al organelor de partid și de stat din regiunea noastră, cooperația trebue să organizeze temeinic munca. Fiecare cooperativă trebue să aibă un corp de achizitori, atât permanenți cât și sezonieri, bine pregătiți — adevărați agitatori — care să poată lămuri țăranii muncitori să-și valorifice surplusul de produse, prin cooperative. Acești agitatori vor trebui să meargă la alci și să discute cu țăranii muncitori despre importanța achizițiilor prin cooperative și să le arate că valorificându-și produsele ce le prisosesc la cooperativa din satul și comuna respectivă vor putea primi mai multe produse industriale la prețuri din ce în ce mai ieftine și, în acelaș timp vor da o puternică lovitură cămătarilor și speculanților de tot soiul. In munca de lămurire a țăranilor muncitori pentru a-și valori ta pisonul de produse prin cooperative, trebuesc antrenați și agitatorii de partid. Acești agitatori trebue să fie pregătiți de către secretarii organizațiilor de bază spre a putea lămuri orice problemă ridicată de țăranii muncitori în legătură cu intensificarea achizițiilor pentru cooperative și totodată să combată cu tărie uneltirile dușmănoase ale chiaburilor. Potrivit Hotărîrii Consiliului de Miniștri Nr. 586, pe lângă salariul fix, achizitorilor trebue să li se plătească și procentual în raport cu realizările obținute, iar nu așa cum s’a întâmplat la uniunea raională Filiași unde directorul „Ageracoop”-ului în loc să stimuleze achizitorii care au depășit planul, i-a scos chiar datori, descurajându-i in muncă. Sfaturile populare sunt obligate să respecte Instrucțiunile Nr. 26.612 ale Direcției Generale a Treburilor de pe lângă Consiliul de Miniștri, potrivit cărora chiaburii sunt obligați să predea produse, legume și cantitatea de zarzavaturi stabilită prin obligațiile de predare. Desfășurând o permanentă muncă politico-organizatorică, organele cooperatiste, sub directa conducere a organelor de partid și de stat, vor putea da o contribuție însemnată la întărirea legăturilor economice dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, prin îndeplinirea și depășirea planului de achiziții. interiorul ziarului, ii — In întâmpinarea Festival. Pâinea primei mărețului recolte, (pag. 2-a). — Pentru îmbunătățirea activității U.R.C.C. Segarcea. (pag 2-a). — Pionierii la strânsul spicelor, (pag. 2-a). —Cooperativa Novaci fruntașă la contractări și achiziții de fructe, (pag. 2-a). Să grăbim executarea desmiriștitului! Haid-anchetă organizat de ziarul „înainte” în problema desmiriștitului. (pag. 3-a). — Toată atenția aplicării metodelor înaintate la fabrica „Independența”. (pag. 3-a). — In sprijinul îmbunătățirii aprovizionării populației. (pag. 3-a)) — Cinci ani de la semnarea Tratatului de Prietenie, Colaborare și Asistență Mutuală între R.P.R. și R. Cehoslovacă, (pag. 4-a). — Declarația generalului Nanu Jr. (pag. 4-a). SPRE NOI SUCCESE IN CINSTEA LUI 23 AUGUST SI A FESTIVALULUI ! Gospodăriile colective în fruntea muncilor agricole Caracal. (Dela corespondentul nostru). Munca plină de avânt depusă de către membrii gospodăriei agricole colective din comuna Amărăștii de Sus raionul Caracal în campania de recoltare, dă rezultate din ce în ce mai bune. Intensificând întrecerea socialistă între echipe și lucrând în strânsă colaborare cu brigada de tractoriști de la S.M.T. Zănoaga, colectiviștii din Amărăștii de Sus au terminat în întregime secerișul celor 66 ha. grâu și 16 ha. mazăre până în seara zilei de 8 Iulie a.c. S’au evidențiat în mod deosebit membrii echipei Nr. 4 condusă de colectivistul Antonie Vasile, care au înregistrat zilnic depășirea normelor de lucru, precum și membrii echipei a 7-a din brigada I-a. Luptând cu eforturi sporite pentru strânsul recoltei la timp și în cele mai bune condițiuni, conform Hotărîrii guvernului și partidului din 9 Mai a. c., membrii gospodăriei agricole colective din comuna Scărișoara raionul Caracal, au terminat deasemeni în întregime secerișul păioaselor. Folosind la recoltare propriile lor unelte, colectiviștii din comuna Scărișoara au reușit să strângă la timp recolta de pe 55 ha. grâu, 6 ha. orz, 3 ha. ovăz și 5,50 ha. mazăre. In tot timpul acestor munci s’au evidențiat membrii echipei Nr. 4, condusă de colectivistul Romu Istrate și cei ai echipei Nr. 2 condusă de colectivistul Odagiu Ilie Tr. Severin. (De la redacția ziarului „Drumul socialismului”). Pentru a cinsti ziua de 23 August și cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie prin noi victorii în muncă, muncitorii de la șantierele navale din Tr. Severin, sub îndrumarea organizației de partid desfășoară o tot mai susținută activitate în vederea realizării angajamentelor luate. In întâmpinarea măreței sărbători a păcii și prieteniei, maistrul turnător Badea Dumitru, ajutat de către tov. Pănescu Constantin și Negoițescu Gheorghe, a construit din deșeuri și materiale recuperate un cuptor basculant pentru topitul metalelor. Prin punerea in funcțiune a noului cuptor, s-a redus simțitor timpul de lucru față de vechiul sistem de topire, putându-se realiza anual o însemnată economie de motorină. Economia care se va obține prin introducerea noului sistem de topire, datorită aplicării inovației maistrului Badea Dumitru se ridică la suma de 9160 lei, fapt pentru care cei trei inovatori au fost premiați. Importante economii printr-un nou sistem de topire încălțăminte peste plan Colectivul de muncă al cooperativei de producție meșteșugărească „I. C. Frimu” încălțăminte Craiova, având în frunte pe comuniști, luptă pentru a obține noi și importante succese în întrecerea socialistă, spre a-și putea îndeplini înainte de termen angajamentele luate. Ca rezultat al unei munci bine organizate, colectivul acestei cooperative de producție meșteșugărească, a reușit să-și depășească planul pe trimestrul II cu 20,93 la sută, iar planul pe luna iunie l-a îndeplinit cu 120 la sută. In cadrul întrecerii socialiste, atemistele Lăcriceanu Maria și Pistrițu Ioana din secția ridicuit, au muncit cu mult elan, convinse fiind de faptul că fiecare realizare obținută în producție constituie o nouă victorie în lupta pentru întâmpinarea măreței sărbători a păcii și prieteniei. Cu multă dragoste lucrează tovarășii Nedelcu Ioan dinn secția croit, Stavrache Gheorghe și Zmating Aron din secția tras la calapod, Eugen Gonda ce lucrează în secția mașini de călcat și alții. Și munca lor e încununată de succese. Pe zi ce trece, tot mai multe realizări se obțin la cooperativa de producție meșteșugărească „I. C. Frimu”, încălțăminte Craiova. In cadrul primei jumătăți a lunii iulie, muncitorii cooperatori au confecționat încălțăminte din economii în valoare de peste 3500 lei. O bună organizare a muncii îndrumați de organizația de bază și având sprijinul comitetului executiv al sfatului popular comunal, țăranii muncitori din comuna Almăj raionul Amaradia, au reușit ca încă de pe ziua de 9 Iulie a.c., să termine complect cu secerișul grâului. Imediat după seceriș, țăranii cu gospodării mici și mijlocii din comună, au început să care grâul secerat spre aici, care încă din vreme au fost organizate în cele mai bune condițiuni. S'au asigurat astfel toate condițiunile de prevenire a incendiilor, s’a organizat temeinic munca de agitație, s’au confecționat și o gazetă a ariei cu titlul „Pentru o recoltă îmbelșugată”, precum și vitrina de ziare, fotomontaje și o bibliotecă. Tot la această arie s’a organizat și un post de prim ajutor, iar în timpul liber tov. Pârcălabu Ion citește diferite articole din ziare țăranilor murrtori veniți la arie. In ziua de 8 Iulie a. c., cele două batoze de treer și-au început activitatea. Prima batoză a treerat orzul de pe terenurile zootehnice pentru asigurarea bazei furajere a animalelor, obținându-se cantitatea de 15.325 kgr. orz. Cea de a doua batoză a treerat grâul țăranilor muncitori din comună. In ziua de 9 Iulie țăranul muncitor Zisu M. Gheorghe din satul Bogea și-a predat primul la baza de recepție cota de grâu cuvenită statului. Exemplul lui a fost urmat și de ceilalți țărani muncitori. T. ILARIE, coresp: DIN TARA CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI In Fergana In partea centrală a regiunii Fergana (Uzbekistan) se desfășoară mari lucrări pentru asanarea bălților și lacurilor. Numai în ultimii doi ani au fost valorificate peste 3.000 ha. de pământ care înainte nu erau folosite. In primăvara aceasta, colhozurile au plantat primele livezi de pe noile terenuri. Unele din ele ocupă o suprafață de 10—20 ha. Merii, zarzării, perii și nucii plantați aici s-au prins. O serie de colhozuri au cultivat plante subtropicale. In prezent, în raioanele centrale ale regiunii Fergana se efectuează lucrări de pregătire a terenului in vederea plantării de livezi. In Sudul Tadjichistanului a intrat în funcțiune o nouă stațiune de mașini pentru zootehnie. Noua stațiune deservește o serie de colhozuri din unul din raioanele muntoase ale Pamirului. Ea le pune la dispoziție mașini pentru recoltarea ierburilor, pentru însilozări și prepararea nutrețurilor, aparate electrice pentru tunsul oilor, ajută la mecanizarea fermelor pentru creșterea vitelor etc. In prezent, în republică funcționează 74 de stațiuni de mașini și tractoare și stațiuni de mașini pentru zootehnie, care dispun de o tehnică variată. Pe ogoare, munca manuală este tot mai mult înlocuită prin mașini. In colhozurile cultivatoare de bumbac din Tadjikkistan, însămânțarea și prelucrarea bumbacului sunt complet mecanizate. Anul acesta vor fi folosite 800 de mașini pentru recoltarea bumbacului. Ele vor înlocui munca a zeci de mii de culegători de bumbac. Recoltarea grânelor și cositul fânului sunt mecanizate în proporție de aproximativ 90 la sută. Organizarea vacanței de vară a copiilor din Siberia Mii de școlari din Siberia își petrec vacanța de vară făcând călătorii plăcute și instructive. Turismul a luat o mare dezvoltare în rândurile copiilor. Pe lângă școlile din Novosibirsk Omsk, Tomsc, Barnaul, Chemerovo, Stalinsk și din alte orașe, precum și din multe sate din Siberia au fost organizate grupe de excursioniști, conduse de pedagogi cu experiență. Itinerariile sunt în așa fel alcătuite încât copiii să se poată odihni bine și îmbogăți totodată cunoștințele. Școlarii iau cunoștință de flora și fauna ținutului natal, fac plimbări cu vapoare și șalupe pe râurile siberiene. La Novosibirsc sosesc zilnic grupuri de școlari de la sate. El vizitează monumentele cele mai însemnate ale acestui oraș, care este cel mai mare din Siberia, asistă la spectacolele date de teatrul pentru copii, vizitează planetariul. La Novosibirsc s-a înființat o bază turistică specială pentru copii. Mecanizarea muncilor agricole în Tadjichistan în clișeu, la cercul agrotehnic al unuia din colhozurile sovietice, inginerul agronom ține colhoznicilor o lecție cu privire la cele mai noi metode, recomandate de știința sovietică la culturile de păioase._____________________________________________ __________________ Culturi subtropicale în Armenia In Armenia se aclimatizează cu succes numeroase culturi subtropicale. Aici au fost selecționate noi varietăți locale, care capătă o răspândire din ce în ce mai largă in republică. Astfel hurma (o specie de abanos), rodia, fisticul, migdalul, nucul cresc din abundență în regiunile muntoase. In pepiniera de stat de culturi subtropicale a Armeniei se numără în prezent 40 de varietăți de pomi și arbuști fructiferi decorativi, care cresc numai în ținuturi calde.