Inainte, octombrie 1953 (Anul 10, nr. 2691-2716)

1953-10-14 / nr. 2702

1 |k J PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI -VA ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL RM.R.— AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA.Jjj ANul IX Nr. 2702 Miercuri 14 OCtombrie 1953 4 PAGINI — 20 BANI Spionajul și teroarea metode ale politicii cercurilor agresive In fața Tribunalului Militar din București s-a judecat procesul grupului de spioni și teroriști parașutați de serviciul de spionaj american cu scopul de a desfășura acțiuni de spionaj, terorism și alte forme de activitate subversivă pe teritoriul țării noastre. Toți oamenii cinstiți, toți acei cărora le sunt scumpe independența patriei și pacea primesc cu adâncă satisfacție sentința dreaptă a Tribunalului Militar, care exprimă fermitatea necruțătoare a puterii populare față de oricine atentează la viața și munca pașnică a poporului, la independența și suveranitatea statului nostru democrat- popular." Întreaga desfășurare a procesului — mărturisirile criminalilor din boxă, depozițiile martorilor, armele și celelalte corpuri delicte expuse în sala de judecată au constituit o demascare directă zdrobitoare, fără putință de tăgadă, a politicii agresive a cercurilor influente din Statele Unite, a metodelor nemaiîntâlnite pe care aceste cercuri le practică în relațiile internaționale, a uneltirilor războinice la care se dedau împotriva țării noastre ca și a celorlalte state democrate. In timp ce întreg lagărul democrat în frunte cu Uniunea Sovietică desfășoară cu energie neobosită lupta pentru rezolvarea pe cale pașnică, prin tratative sincere între părțile interesate, a tuturor problemelor internaționale litigioasesțiu nerezolvate — forțele agresive de peste ocean fac tot ce le stă în putință pentru a împiedica realizarea destinderii dorite de popoare, pentru a învenina și mai mult atmosfera internațională. Respectarea drepturilor popoarelor celorlalte țări mari și mici, neamestecul în treburile interne ale a altor state, respectarea normelor internaționale stabilite sunt principii care stau la baza întregii activități internaționale a țărilor lagărului democrat. In schimb, pentru forțele agresive, care se tem că destinderea încordării internaționale va diminua profiturile fabuloase ale monopolurilor de pe urma cursei înarmărilor, niciun mijloc nu este considerat prea josnic când este vorba de înveninarea atmosferei internaționale. „Războiul rece”, și îndeosebi activitatea subversivă, de provocare și diversiune, pe care o duc organele de spionaj americane împotriva țărilor democrate, constitue forme principale de manifestare a politicii cercurilor agresive. In cursul procesului judecat la București s’a dovedit fără putință de tăgadă că serviciul de spionaj american recrutează dintre rămășițele fascisto-legionare care s-au salvat din naufragiul hitlerist, spioni și diversioniști, îi instruesc în școli speciale în Germania occidentală, Franța, în Grecia, îi înarmează până în dinți, iar apoi din avioane americane, care violează spațiul nostru aerian, îi strecoară hoțește, noaptea, pe teritoriul țării, cu misiunea de a săvârși acte criminale de provocare și diversiune. Asemenea amestec grosolan în treburile interne ale unui stat suveran, asemenea practici gangsterești sunt fără precedent în relațiile dintre state. Istoria relațiilor internaționale nu a cunoscut încă o activitate subversivă de asemenea proporții, un amestec atât de brutal în treburile interne ale statelor, provocări atât de sistematice ca acelea pe care le desfășoară în prezent forțele agresive. In ciuda protestului opiniei publice internaționale, faimoasa „lege a securității mutuale” adoptată încă în 1951 de Congresul american nu numai că nu a fost abrogată, ci dimpotrivă, sumele alocate pentru acțiunea de subminare în țările democrate sporesc de la un an la altul. Organizarea unor școli de spionaj, ca acelea în care au fost instruiți huliganii fasciști, arsenalul cu care au fost prevăzuți, monedele de aur și sumele de bani ce li s’au pus la dispoziție — iată cum se cheltuiesc dolarii sterși din sudoarea contribuabilului american. In ultima vreme, alarmați de rezistența crescândă a popoarelor împotriva politicii „de forță” a Statelor Unite și de neliniștea care a cuprins chiar unele cercuri ale blocului atlantic, exponenții acestei politici și-au înmulțit declarațiile fățarnice despre așa zisa lor dorință de „pace” și de „înțelegere”. In cuvântarea rostită la tribuna ONU, Dulles a mers chiar până acolo încât a afirmat că S.U.A. „nu îndeamnă pe alții la violență”. Dar cespreț se poate pune pe asemenea declarații o demonstrează școlile crimei organizate pe teritoriul Franței, Germaniei occidentale și Greciei de către spionajul american, pistoalele și grenadele, otrăvurile și substanțele explozibile, cu care au fost dotați spionii parașutați din avioane americane, misiunile tâlhărești ce le-au fost încredințate de către serviciul de spionaj american. Criminalii din boxă n’au făcut niciun secret din faptul că misiunile ce li s’au încredințat fac parte integrantă din pregătirile de război ale cercurilor agresive din SUA, îndreptate împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară. Tocmai în cadrul acestor pregătiri le-a încredințat serviciul de spionaj american misiunea mârșavă de a înjgheba o „coloană a 5-a”, în interiorul țărilor democrate. Procesul a scos în evidență cât de nerealistă, cât de mioapă este așa numita politică de subversiune pe care o duc cercurile agresive în țările democrate, înșiși acuzații din boxă au fost nevoiți să recunoască izolarea lor de massele populare, faptul că în țara noastră le arde pământul sub picioare spionilor și trădătorilor de țară. Ei au simțit de la început că poporul le este ostil. Puterea statului democratpopular și a organelor de securitate, care stau de veghe cuceririlor poporului, își are izvorul în sprijinul activ al masselor. însuflețiți de un înalt patriotism, oameni ai muncii au adus o contribuție activă la descoperirea spionilor parașutați, demonstrând odată mai mult atașamentul poporului față de regimul democratpopular, forța statului nostru. Inspiratorii și organizatorii politicii subversive în țările democrate au fost pe deplin demascați în fața opiniei publice mondiale. Lumea întreagă a aflat încă o dată despre metodele pe care le folosesc cercurile influente din S.U.A. in aplicarea politicii lor. Procesul a arătat cu prisosință din ce mediu își recrutează uneltele spionajul american. Huliganii fasciști, criminalii de război fugiți de teama judecății popoarelor, legionarii cu un trecut bogat în crime — iată cine sunt învestiți cu încrederea Washingtonului. Fascismul a devenit un aliat principal al cercurilor agresive americane. In aceste condiții, nu constitue oare dovada celei mai crase nerușinări faptul că tocmai oblăduitorii fascismului ne dau lecții de „democrație” și se opun intrării României la O.N.U., deși țara noastră este pe deantregul îndreptățită la acest lucru? Nu întâmplător preferințele spionajului american s’au oprit asupra legionarilor. Prin întregul lor trecut mizerabil, acești înrăiți trădători și vânzători de patrie prezentau cele mai bune garanții (Continuare în pag. 4-a). n baza art. 94 din Constituția Republicii Populare Române poate fi ales deputat al unui sfat popular orice om al muncii, cetățean al Republicii Populare Române, cu drept de vot care a împlinit vârsta de 23 ani. Art. S din Decretul cu privire la alegerea deputaților in sfaturile populare): Din țara constructorilor comunismului ★ ★ ★ [UNK] Industria alimentară a Chirghiziei Industria alimentară a U. S. S. Chirghize este în plină dezvoltare. Anul acesta, fabricile alimentare din țară vor produce aproape de trei ori mai multe produse de cofetărie și aproape de două ori mai multe grăsimi animale decât în anul 1940. Rafinăriile de zahăr vor produce cu 400.000 puduri mai mult zahăr decât anul trecut. Producția de conserve de carne, fructe, legume și zarzavaturi și de paste făinoase a crescut în mod considerabil. Ginemul alocă mari sume de bani pentru dezvoltarea continuă a industriei alimentare. Anul acesta au și intrat în funcțiune noi întreprinderi. In orașul Oș a fost pusă în funcțiune o mare fabrică de produse lactate. La sfârșitul anului acesta, la Frunze își va începe producția o mare fabrică de produse de cofetărie. Printre fabricile care vor intra în curând în funcțiune se numără o fabrică de șampanie, prima de acest fel din R.S.S. Chirghiză, și brutăriile mecanizate din orașele Talass, Narîn și Cocsangac. M Mașini de înaltă productivitate Parcul complex de mașini și mecanisme care acționează pe șantierele giganticelor noduri hidraulice și canale din Uniunea Sovietică, se complecteaza neîntrerupt cu noi tipuri de mașini. In clișeu: o nouă mașină puternică ce acționează pe marile șantiere ale comunismului — grtierul elevator D.264 — care este prevăzut cu un dispozitiv degradat cu plug de trei metri. Straturile de pământ ridicate intră mai întâi printr-un elevator iar de la el pe podul transportor transversal. Pământul săpat este aruncat la o distanță de 45 m. Această mașină se mișcă cu ajutorul a trei tractoare S-S02. Productivitatea proiectată este de 1500 metri cubi pe oră. O nouă mașină pentru uscarea zarzavaturilor și cartofilor Uzina pentru construcția de mașini din orașul Gorchi a pus la punct producția unei mașini originale pentru uscarea zarzavaturilor și cartofilor. Randamentul în 24 de ore al acesteia este de 700 kilograme de produse gata uscate. Mașina este construită în așa fel încât în timpul funcționării sale poate fi controlat procesul uscării, lungindu-l sau scurtându-l in funcție de specia și soiul zarzavaturilor. In prezent, uzina a procedat la fabricarea în serie a noii mașini, care a fost denumită „uscătoare în bandă rulantă, cu aburi”. Noi întreprinderi de produse lactate La Stalingrad, Tbilisi, Jitomir și Statirța Briuhovețca (ținutul Crasnodar) au început să funcționeze noi fabrici de produse lactate. Ele prepară lapte în sticle, smon,tână, chefir, precum și lapte condensat. Până la sfârșitul anului, în U.R.S.S. vor fi puse în funcțiune încă 18 întreprinderi de acest fel. In următorii trei ani în țară vor fi construite în total peste 100 de mari întreprinderi de produse lactate și lapte condensat. i O hidrocentrală interraională Pe canalul de descărcare al bazinului de acumulare de la Lapsug, construit cu doi ani în urmă pe terenurile necultivate din Regiunea autonomă Adâghe, care face parte din Ținutul Crasnodar, a fost pusă în funcțiune o nouă hidrocentrală interraională. Ea a fost construită prin eforturile comune ale colhozurilor ruse și adâghee. Capacitatea hidrocentralei este de 725 kilowați. Energia electrică a hidrocentralei de la Lapsug este folosită pentru mecanizarea proceselor grele de muncă în creșterea animalelor, pentru dezvoltarea legumiculturii irigate și a altor ramuri ale producției colhoznice. In ultimii ani în Cuban au fost construite aproximativ 100 de hidrocentrale sătești. Până la sfârșitul celui de al 5-lea cincinal vor fi date în exploatare încă 10 hidrocentrale colhoznice și intercolhoznice. i 1.500.0QQ cutii de conserve din legumele produse de un singur colhoz Colhozurile din regiunea Leninabad, R.S.S. Tadjică, au extins anul acesta suprafețele cultivate cu culturi legumicole și cartofi, întărind astfel baza de materii prime a industriei de conserve. Combinatul de conserve „Micoian”. din Leninabad, cel mai mare din Tadjikistan, a fabricat din legumele primite de la colhozul „Voroșilov”, raionul Leninabad, 1.500.000 cutii de conserve. In prezent, colhozul a început strângerea recoltei îmbelșugate de varză, pe care combinatul o prelucrează în diferite conserve. In vederea lărgirii producției de legume și zarzavaturi, arteiul agricol a creat un sector de răsadnițe și sere. Suprafața cultivată cu culturi legumicole și plante de bostănărie va fi extinsă de peste două ori în anul viitor. DIN REGIUNEA NOASTRA Exemplul comuniștilor însămânțăriie sunt în tot Insămânțatul grâului, ca și al celorlalte culturi de toamnă, se desfășoară cu intensitate în comuna Ștefan cel Mare din raionul Corabia. Primul care a ieșit la însămânțări în comuna Ștefan cel Mare a fost comunistul Ion D. Dimulescu. Țăranii muncitori Nicolae Grosu, F. Marian, Marin D. Nicolae și alții, i-au urmat exemplul. Cu toate acestea, în această comună mai sunt o serie de lipsuri în ceia ce privește problema însămânțărilor. Așa de pildă un mare număr de salariați, atât de la sfatul popular cât și de la cooperativă, cum ar fi Stan Dimulescu, Marin Vințu și alții, n’au ieșit până în prezent la însămânțări. Comitetul executiv al sfatului popular comunal Ștefan cel Mare, trebue să primească mai mult sprijin din partea organizației de bază, punând în centrul muncii sale campania însămânțărilor de toamnă. TOMA MUȘAT coresp. După ce au participat la adunarea obștească de la căminul cultural, unde s’a prelucrat Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la campania agricolă de toamnă, țăranii muncitori din comuna Valea lui Câine raionul Filiași, s’au pregătit temeinic, pornind apoi la munca însămânțărilor. Numai în două zile, ei au însămânțat 13 ha. cu secară, 15 ha. cu orz și alte 49 ha. le-au pregătit pentru a fi însămânțate cu grâu. Printre cei care au pornit primii la însămânțări, a fost comunistul Sfârlogea Valeriu, urmat de țăranii muncitori Rusu Constantin, Tătarii Dumitru, Palea Ștefan, Constantin C. Florea, etc. Țăranii muncitori din comuna Valea lui Câine, sunt hotărîți să folosească fiecare clipă pentru a executa insămânțările în cele mai bune condițiuni agrotehnice. . D. MIHAILESCU și V. SFÂRLOGEA corespondenți Sentințat in procesul unor spioni și teroriști parașutați de serviciul de spionaj american La 12 Octombrie Tribunalul Militar Teritorial București a pronunțat sentința în procesul unor spioni și teroriști parașutați de serviciul de spionaj american pe teritoriul țării noastre, pentru a desfășura acțiuni de spionaj, terorism și alte forme de activitate subversivă împotriva Republicii Populare Române. Pe baza dosarelor de cercetări, a interogatoriilor acuzaților, a depozițiilor martorilor, a corpurilor delicte, a rechizitoriului procurorului și a susținerilor apărării, completul de judecată a stabilit următoarele: 1. Acuzații Tanase Alexandru, Popovici Mircea, Golea Ion, Samoilă Ion, Pop Gavrilă și Bobi Toma au fost recrutați și instruiți de serviciul de spionaj american, dotați cu armament, muniții, aparate de radioemisie-recepție, substanțe explozive și otrăvitoare, cifruri, documente false, sume de bani, și parașutați din avioane americane pe teritoriul Republicii Populare Române cu scopul de a săvârși acțiuni criminale de spionaj, teroare și diversiune și a desfășura o activitate subversivă împotriva independenței naționale și a orânduirii de stat a Republicii Populare Române. Acuzatul Tofan Ion, recrutat și instruit de către serviciul de spionaj, a fost strecurat în mod clandestin pe teritoriul Republicii Populare Române cu aceleași misiuni criminale. Ajunși pe teritoriul țării, acuzații au trecut la executarea acestor misiuni, până la descoperirea și arestarea lor de către organele de stat. 2. Acuzații Tartier Erich, Vlad Mihai Vasile, Buda Ion, Dinert Gheorghe, Codan Aurel, Popovici Alexandru, Stetin Elena, Juhász Suti și Cușma Ion au adăpostit pe spionii și teroriștii parașutați de serviciul de spionaj american, le-au dat un sprijin activ în desfășurarea activității lor criminale, le-au înlesnit legături cu alte elemente criminale și le-au dat informații din diferite domenii de activitate, cu scopul de a fi transmise serviciului de spionaj american. Stabilind că faptele mai sus arătate sunt deplin dovedite, Tribunalul a pronunțat sentința prin care: Au fost condamnați la moarte și confiscarea totală a averii pentru crima de trădare de patrie: Tănase Alexandru, Popovici Mircea, Golea Ion, Samoilă Ion, Pop Gavrilă și Tolan Ion. Deasemeni au fost condamnați la moarte și confiscarea totala a averii pentru complicitate la crima de trădare de patrie: Tartier Erich, Vlad Mihai Vasile, Buda Ion, Dineu Gheorghe, Codan Aurel, luchiah Ion și Cusuții Ion. Au mai fost condamnați pentru crima de trădare de patrie: Bebi Toma la 3 ani temniță grea și confiscarea totală a averii, acordându-i-se circumstanțe atenuante, pentru că s’a prezentat organelor de stat după parașutare, a predat toate obiectele și materialele cu care fusese înzestrat înaintea parașutării și a mărturisit misiunile de spionaj, diversiune și teroare pe care le-a primit înainte de parașutare. Stefin Elena, pentru complicitate la crima de trădare de patrie, la 25 ani muncă silnică, întrucât i s-au acordat circumstanțe atenuante pentru că a mărturisit la primele cercetări faptele săvârșite de ea și a ajutat cercetările. Popovici Alexandru, pentru complicitate la crima de trădare de patrie, la 20 de ani temniță grea întrucât i s-au acordat circumstanțe atenuante. Oamenii muncii au primit cu profundă satisfacție dreapta sentință a Trifo țjjigiului Militar. (Agerpres).*