Inainte, iulie 1959 (Anul 16, nr. 4466-4492)

1959-07-22 / nr. 4484

Spre noi bunăstării In aceste zile, oamenii muncii din regiunea Craiova, ca și întregul nostru popor muncitor, au primit cu unanimă satisfacție și nestăvilit entuziasm Hotărârea plenarei C.C. al partidului nostru din 13—14 iulie a.c. Pretutindeni, în fabrici și uzine, în instituții, în școli, în cartierele orașelor, în unitățile socialist-cooperatiste din agricultură și ptnă în cel mai îndepărtat sat al regiunii, oamenii muncii au dezbătut cu deosebită atenție documentele acestei plenare și au purtat discuții aprinse pe marginea hotărîrilor adoptate. Zilnic, la redacție continuă să sosească scrisori, prin care cei ce muncesc își exprimă recunoștința lor fierbinte față de Partidul Muncitoresc Român. Oamenii muncii din regiunea Craiova, care și pînă acum au avut prilejul să constate de nenumărate ori că partidul clasei muncitoare nu cunoaște interese mai înalte decât interesele poporului, văd în măsurile adoptate de plenară o nouă și concludentă dovadă a preocupării de zi cu zi a partidului nostru pentru continua ridicare a nivelului de trai al poporului muncitor. Așa după cum rezultă din documentele recentei plenare a C.C. al partidului nostru, majorarea salariilor, reducerea impozitului pe salariu, majorarea pensiilor, precum și reducerea prețurilor de vinzare la peste 2.600 sortimente de produse industriale și alimentare, vor determina o creștere a sporului net de venituri al oamenilor muncii de 4,7 miliarde lei anual. Acest ansamblu de măsuri stabilit de plenară se datorește conducerii înțelepte a partidului, care înfăptuiește cu consecvență politica de industrializare socialistă a țării pe baza dezvoltării cu precădere a industriei grele, temelia dezvoltării tuturor ramurilor economiei noastre naționale și a ridicării neîncetate a bunăstării poporului muncitor. Ele sunt un rezultat firesc al faptului că, așa după cum a subliniat tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej în Raportul prezentat la plenară. ,.Perspectivele luminoase ale construcției socialiste au dat un mare avînt inițiativei creatoare a maselor care, prin munca lor plină de abnegație și eroism au realizat, în anii de după Congres, sub conducerea partidului, noi și însemnate succese’*. Datorită acestui fapt. In acest an producția globală industrială a țării noastre este cu 45 la sută mai mare decit în 1955. Numai ,producția semestrului I a depășit producția obținută în întregul an 1938. In anii care au trecut după cel de-al II-lea Congres al Partidului au fost construite 38 de întreprinderi industriale și peste succese in poporului 40 de secții: noi, „p ct^scti în mod considerabil producția trid]striei siderurgice, chimice, peTt-pltere etc. Industria lemm:ilor% int*^ Iarțĭ consum produce în ace an: cu sută mai milt zahăr, >Hi la suta mai multe confecții, cu puștiije 50 la sută mai multă încălțăminte, cu peste două ori mai multă mobilă etc., față de anul 1955, îndeplinirea planului la producția globală-industrială pe primul semestru al acestui an și obținerea unei producții suplimentare peste plan in valoare de peste 350 milioane lei sunt o dovadă a inițiativei creatoare a oamenilor muncii, a hotărîrii și fermității lor de a înfăptui înainte de vreme sarcinile trasate de cel de-al II-lea Congres al partidului și de plenara C.C. al P.M.R. din noiembrie anul trecut. Oamenii muncii din regiunea Craiova simt un sentiment de justificată mîndrie că la obținerea acestor succese de mare însemnătate în dezvoltarea economică a patriei și ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, se adaugă și roadele muncii lor. Răspunzînd cu entuziasm chemării partidului, colectivele de muncitori, tehnicieni și ingineri din uzinele, fabricile și întreprinderile regiunii noastre au pornit cu avînt, încă din primele zile ale acestui an, la muncă organizată, pentru descoperirea și punerea în valoare a rezervelor interne, în vederea sporirii producției și productivității muncii, reducerii prețului de cost al producției și realizării de cit mai multe economii peste plan. Numeroase Întreprinderi ca: uzinele ,„Electroputere” și „7 Noiembrie”, fabrica „Independența” etc. din Craiova, I.F.E.T Tg. Jiu. Șantierul naval și I.P.R.O.F.I.L. din Tr. Severin, I.I.S. „Jiul” Balș etc., pot raporta partidului că și-au realizat și chiar depășit sarcinile de plan pe primul semestru al acestui an, obținând în același timp Însemnate economii bănești. Faptul că schela de extracție Billeni a realizat pe primul semestru 600.000 lei economii peste plan față de 400.000 lei angajament pe tot anul, că uzina „7 Noiembrie” a realizat 753.000 lei față de 771.000 lei ce prevedea angajamentul anual, iar întreprinderea „Partizanul” a obținut 216.000 lei economii față de 149.000 lei, constituie o dovadă, atît a rezervelor inepuizabile de care dispun in general întreprinderile noastre, cit și a hărniciei, dragostei și hotărîrii colectivelor de muncitori, tehnicieni și ingineri ai acestor unități de a contribui din plin la înfăptuirea politicii partidului nostru. Creșterea în acest an a sectorului socialist-cooperatist al agriculturii cu ridicarea muncitor 42.543 ha. și peste 13.000 familii de țărani muncitori — in prezent sectorul socialist-cooperatiA reprezentînd 49,2 la sută din suprafața agricolă a regiunii — producțiile de peste 2.000 kg. grîu la ha. obținute de multe G. A. S. și G. A. C. și recolta bogată din acest an, ca urmare a creșterii nivelului tehnic al agriculturii și a efectuării muncilor agricole la timp și în condiții agrotehnice superioare, confirmă justețea politicii partidului de construire a socialismului la sate. Toate aceste succese oglindesc hotărirea oamenilor muncii din agricultură de a înfăptui sarcinile mărețe trasate de cel de-al II-lea Congres al partidului. Măsurile luate de recenta plenară a C.C. al partidului nostru pentru o nouă ridicare a nivelului de trai al poporului muncitor, trebuie să constituie pentru fiecare om al muncii din regiunea Craiova un nou izvor de energie, de forță și îndemn, de a munci cu toată priceperea și capacitatea sa de muncă, spre a înfăptui fără preget sarcinile construcției socialiste. Nu avem dreptul să uităm nici o clipă faptul că măsurile luate de recenta plenară a C.C. al P.M.R., privind îmbunătățirea nivelului de trai al oamenilor muncii, necesită fonduri însemnate. Aceste fonduri nu pică din cer. Ele trebuie realizate din sectorul socialist al economiei și acest lucru depinde de activitatea fiecărui om al muncii din acest sector. N-avem dreptul să uităm nici faptul că, pentru fiecare sută care se adaugă la cîștigul fiecărui muncitor, tehnician, inginer, funcționar etc., trebuie să se producă și ai fie pusă pe piață o cantitate corespunzătoare de mărfuri și de bună calitate. Aceasta e o condiție de căpetenie a continuei întăriri a leului, a puterii lui de cumpărare. (Continuare în pag. 2-a) ... p _ ÎN COMUNA VÎRTOP împotriva tărăgănării executării arăturilor de vară și însămințirii plantelor de nutreț în miriște In comuna Virtop, din raionul Plenița, recoltatul păioaselor s-a terminat încă de la data de 10 iulie a.c. Membrii gospodăriei agricole colective din comună câ și membrii întovărășirii au fost mult sprijiniți de mecanizatorii de la S.M.T. Plopșor la strînsul recoltei. Gospodăria colectivă a primit și sprijinul combinerilor, care au recoltat o bună parte din suprafața cultivată cu grîu. In prezent, în cadrul gospodăriei colective se desfășoară din plin treieratul griului la cele două arii de treier. Este pozitiv faptul că in această comună, recoltatul păioaselor a luat sfîrșit în numai 7 zile, față de 8 zile cit își propusese prin planul de măsuri comitetul executiv al sfatului popular comunal. In mod cu totul nefiresc; aceste realizări la recoltatul păioaselor au dus la autoliniștirea membrilor comitetului executiv al sfatului popular, care au neglijat efectuarea în același ritm a tuturor lucrărilor agricole. In această comună, arăturile de vară și însămînțarea plantelor de nutreț în miriști nu țin pas cu recoltatul și treieratul. Practica a dovedit că un singur atelaj poate executa cu ușurință intr-o zi aratul a 0,50 ha. Așadar, cu cele 170 atelaje existente în comună se pot efectua zilnic cite 85 ha. alături de vară. Aceasta înseamnă că cele 1300 ha. care au fost cultivate cu păioase în comuna Vîrtopi ar fi putut fi arate în mai puțin de 16 zile. Colectiviștii, întovărășiți și țăranii muncitori, individuali din comuna Vîrtop nu au învățat din experiența anului trecut, cînd animalele de muncă și de producție au dus o mare lipsă de furaje tocmai datorită faptului că nu le-au asigurat baza furajeră necesară. Acum este momentul cel mai potrivit pentru a se spori continuu suprafața ocupată cu furaje prin însămînțarea plantelor de nutreț în miriști. Sunt toate posibilitățile ca mai mult de jumătate din suprafața ce a fost ocupată de păioase să fie însămînțată grabnic cu porumb furajer. Din păcate însă, în comuna Virtop această preocupare nu a existat și nici nu există. Comitetul executiv al sfatului popular și organele agricole se complac in situația ca arăturile de vară și însămînțarea plantelor de nutreț nu miriște să se desfășoare de la sine. Aceasta o confirmă faptul că pe întreaga comună nu se însămînțaseră pînă la data de 14 iulie a.c. decit 21 ha. cu porumb furajer, dintre care 18 ha. la gospodăria colectivă și 3 la întovărășirea agricolă. Tehnicianul agronom al comunei, Petre Chiser, precum și inginerul stagiar de la gospodăria colectivă, Sergiu Chirtac, manifestă o gravă lipsă de răspundere față de asigurarea bazei furajere. Comitetul executiv al sfatului popular comunal și organele agricole din această comună consideră că numai treierișul este preocuparea lor de frunte, uitînd că bazele unei recolte sporite în anul viitor se pun încă de pe acum, prin executarea lucrării de bază a solului, arătura de vară. Colectiviștii și întovărășiții, precum și țăranii muncitori individuali din această comună, trebuie să aibă în față exemplele grăitoare chiar din acest an, cind în comuna Virtop s-au realizat producții de grîu și orz sub 1800 kg. la ha., față de producțiile mereu sporite pe care le obțin alte comune din regiunea noastră cu aceleași condiții de climă și sol. Acesta este efectul negativ al neefectuării arăturilor de vară din anul trecut. Acum este timpul cel mai potrivit și să se treacă cu toate forțele ca paralel cu treierișul să se facă și aratul miriștilor, astfel ca însămînțările de toamnă, să găsească terenul pregătit, iar sămînța pusă în pămînt să aibă toate condițiile pentru o creștere și dezvoltare normală. Comitetul executiv al sfatului popular comunal trebuie să facă din această problemă o preocupare de frunte și să treacă la mobilizarea tuturor forțelor, astfel ca nici un hectar care a fost ocupat de păioase să nu rămînă nearat din vară. 22 IULIE 1959 ANUL XV NIR. 4484 MIERCURI 4 pag. 20 bani 4 pag. •W j* Oameni ai muncii din Republica Populară Romînă! Să întîmpinăm cea de-a XV-a aniversare a eliberării patriei — măreața sărbătoare a poporului român — cu noi succese în opera de construire a socialismului în patria noastră! (Din Chemările jugul fascist). C.G. al P.M.R. cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării patriei 'de 'sub —• ...... ^III Cuventul petroliștilor Colectivul schelei de extracție Bîlteni, în dorința de a întîmpina cu cele mai frumoase realizări cea de-a XV-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist, și-a sporit angajamentele. Astfel, schela de extracție va realiza planul de producție înainte de termen, fiind însemnate cantități de țiței peste plan. De asemenea, va obține economii în valoare de 120.000 lei prin reducerea consumului de desemulsionant folosit la tratarea țițeiului și prin folosirea rațională a mijloacelor de transport. Pînă la 23 August, productivitatea muncii va spori cu 0,5 la sută față de plan, întreprinderea de construcții și montaje Bîlteni, prin colectivul său de muncitori, tehnicieni și ingineri, s-a angajat să depășească planul de producție cu 0,5 la sută, să reducă prețul de cost prin efectuarea a 70.000 lei economii și să înregistreze o creștere a productivității muncii cu 1 la sută față de plan. La Rășina, prin munca susținută a colectivului de la întreprinderea construcții și montaje Bîlteni, se vor da în folosință 4 blocuri a cite două apartamente, va intra în producție podul rulant de la grupul industrial Rășina. Și-au sporit angajamentele în cinstea zilei de 23 August și colectivele întreprinderii de transporturi foraj Bîlteni și sectorului cimentări Peșteana. Angajamentele prevăd o creștere a productivității muncii și îmbunătățirea necontenită a calității producției. P. ZAMFIR, coresp. Printre muncitorii fruntași din cadrul Combinatului de zahăr și ulei „Oltenia"-Podari se numără și candidatul de partid Dumitru Paraschiv, extractorist-distribuitor, care își depășește sarcina de plan cu 20 la sută. Vi-l prezentăm ln clișeul nostru executând manipularea unor ventile din benzină circuitul de de la secția extracție. .. 7—V,, ,---■— —— , Toate cele 40 G. A.S. din regiunea noastră au terminat recoltatul păioaselor Antrenați în iureșul întrecerii socialiste pornită în cinstea celei de a XV-a aniversări a eliberării patriei noastre, harnicii mecanizatori din toate cele 40 G.A.S. din regiunea noastră au muncit cu dragoste și tragere de inimă, folosind întreaga capacitate de producție a celor 585 combine. Datorită folosirii întregii capacități de producție a combinelor, atît de către mecanizatorii de la G.A.S., cît și de cei de la S.M.T., s-a reușit ca recoltatul griului de pe cele 30.425 ha. și al orzului de pe acele 6.069 ha. să se termine în 10 zile lucrătoare. Acesta este un succes deosebit de important, deoarece prin scurtarea perioadei de recoltare s-a reușit să se evite pe cît posibil pierderile și să se obțină recoltă de calitate superioară PRODUCȚIA MEDIE REALIZATA PE TRUST ESTE DE 2.009 KG. GRÎU LA HECTAR DE PE 30.125 HA. ȘI DE 2.158 KG. ORZ LA HECTAR DE PE 6.069 HA. Intr-un mare număr de gospodării agricole de stat s-au obținut producții foarte bune. De pildă, producția medie la grîu realizată de G.A.S. Segarcea este de 2.620 Kg. In ha., cea realizată de G.A.S. Redea de 2.484 kg. la ha., cea realizată de G.A.S. Recoltajul griului de pe cele 30.425 ha. și al orzului de pe 6.069 ha. s-a terminat în 10 zile. Planul de livrări 3e frust a fost depășit la grîu cu 14.000 tone. Cetate de 2.470 kg. la ha., cea realizată de G.A.S. Botoșești-Panu, de asemenea, de 2.470 kg. la ha. etc. Este cît se poate de îmbucurător faptul că majoritatea covîrșitoare a G.A.S. din regiunea noastră nu numai că au îndeplinit, dar au și depășit planul de livrări. Pe întregul trust, planul de livrări la grîu a fost depășit cu circa 14.000 tone. ACEASTA ESTE CEA MAI DE SEAMA REALIZARE CU CARE MECANIZATORII DIN G.A.S. DIN REGIUNEA NOASTRA INTIMPINA CEA DE-A XV-A ANIVERSARE A ELIBERĂRII PATRIEI NOASTRE DE SUB JUGUL FASCIST, DE CĂTRE GLORIOASELE ARMATE SOVIETICE. In momentul de față, mecanizatorii G.A.S. din regiunea noastră dau zor cu terminarea recoltării mazăre și ovăzului. De altfel, pînă aseară a și fost recoltat ovăzul de pe 546 ha., din cele 2.015 ha. cultivate cu această plantă. In urma treierării ovăzului de pe 440 ha. s-a realizat în medie o producție de 1.843 kg. la ha. Este însă necesar ca mecanizatorii din G.A.S. să intensifice ritmul arăturilor și al însămînțării plantelor furajere în miriște. Faptul că pînă in prezent s-au efectuat arături de vară abia pe 5.640 ha. din cele 41.290 ha. planificate și s-au însămînțat în culturi duble doar pe 2.700 ha. din cele 13.000 ha. planificate, este un indiciu că nu se folosește întreaga capacitate de producție a tractoarelor. Conducerea Trustului regional Gostat are datoria să folosească experiența pozitivă acumulată în coordonarea lucrărilor de recoltat și să ia măsuri pentru folosirea tractoarelor, atît ziua cît și noaptea, în vederea terminării grabnice, în cursul acestei săptămîni, a însămînțării plantelor furajere în miriște pe toate cele 13.000 ha. și a executării unui cît mai mare volum de arături de vară — arături care constituie lucrarea de bază pentru obținerea de recolte sporite în anul viitor. își reînnoiesc angajamentele  secțiilor de producție, muncitorii și-au manifestat bucuria față de noile măsuri luate de partid pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii și în același timp și-au luat noi angajamente pentru îndeplinirea sarcinilor de producție înainte de termen. Așa de pildă, comunistul Petre Garoafă, maistru în secția mecanică, în numele muncitorilor cu care lucrează și-a luat angajamentul să execute toate lucrările necesare secțiilor de fabricație pînă la 25 iulie a ei față de 1 august cum sunt planificate. Comuniștii: Grigore Gavrilă, tinichigiu, Dumitru Nicolae, strungar și alți muncitori din secția mecanică, în cuvîntul lor au arătat că vor munci cu și mai mult avînt pentru ca acest angajament să fie tradus în practică. Comunistul Ștefan Roșea, maistru mecanic, s-a angajat de asemenea cu întreaga echipă să termine pînă la 25 iulie cele 5 greisere de la podurile de încărcare și descărcare a sfeclei de zahăr și a cărbunelui, deci cu 6 zile înainte de termenul planificat. Echipele conduse de comunistul G.1 Cazone, maistru tehnolog, de la secția brut zahăr, s-au angajat să termine lucrările de remont ce le revin cu două zile mai devreme față de angajamentul inițial .Angajamente privind îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan și-au mai luat și alți muncitori de la acest combinat, care pe această cale și-au manifestat din nou hotărirea de a munci cu mult entuziasm pentru a întîmpina ziua de 23 August cu cît mai multe succese în producție. Colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri de la Combinatul de zahăr și ulei „Oltenia”-Podari a dezbătut cu mult interes documentele plenarei C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie a.c. Astfel, în grupele sindicale din Din experiența uzinei „7 Noiembrie“ Craiova Economiile peste plan — preocupare permanentă In lupta pentru realizarea sarcinilor de plan pe anul 1959 se afirmă tot mai puternic inițiativa creatoare a muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor de la uzina de mașini și unelte agricole „7 Noiembrie”-Craiova, care sub îndrumarea comitetului de partid, au obținut importante succese în procesul de producție, pe linia creșterii productivității muncii și a reducerii prețului de cost. Unul din obiectivele întrecerii socialiste la această uzină îl constituie sporirea acumulărilor socialiste peste plan. Răspunzînd chemării lansate de colectivele a opt întreprinderi din Capitală: „Fiecare muncitor, tehnician și inginer să realizeze cit mai multe economii. in producție”, metalurgiștii de la uzina „7 Noiembrie” s-au angajat să realizeze, prin creșterea producției și a productivității muncii, îmbunătățirea calității pieselor turnate și reducerea prețului de cost, o economie peste plan pe anul 1959 în valoare de 771.000 lei. Conducerea tehnicoadministrativă și comitetul de întreprindere, ducind o susținută muncă politică și organizatorică, au mobilizat pe toți muncitorii în lupta pentru cit mai multe economii. Ca urmare a faptului că, in consfătuirile de produție muncitorii fruntași, șefii de echipe și brigăzi, precum, și maiștrii au făcut propuneri xgri&țioase care aplicate au dus la reducerea consumurilor specifice de materiale"^ combustibil, la îmbunătățirea procesullui tehnologic și reducerea cifrei de rebuturi, s-a reușit ca lună de lurtă prețul de cost al mașinilor agricole să scadă. După 6 luni de muncă din acest an, colectivul uzinei „7 Noiembrie” raportează că a redus cu 1,17 la sută prețul de cost față de cel planificat, înregistrînd o economie peste plan în valoare de 753.000 lei, aproape cu prevedea angajamentul pe întregul an, însuflețit de apropierea zilei de 23 August, cind poporul nostru sărbătorește cea de a XV-a aniversare a eliberării sale și de mobilizatoarea Hotărîre a plenarei C.C. al P.M.R. din 13-14 iulie a.c., colectivul uzinei noastre a analizat temeinic, în cadrul grupelor sindicale și organizațiilor de bază, posibilitățile existente, hotărînd să sporească economiile peste plan pină la 1.500.000 lei. Căile principale prin care s-a ajuns la sporirea acumulărilor peste plan, vom folosi din plin și în viitor, în scopul descoperirii și folosirii de noi rezerve interne. Printre acestea amintim: reducerea consumului specific sau materiale și combustibil, extinderea ° Juiunilor mecanizate și folosirea S.jp. vWrilor la toate reperele, apliciosurilor tehnico-organizatorice și repurtfSeA cheltuielilor neproductive de,regi*, întreținere și transporturi. Incă de la începutul anului 1959, comitetul de partid și conducerea tehnico-administrativă a uzinei au inițiat o acțiune de urmărire și aplicare a consumurilor specifice in secții și sectoare, elaborate pe bază de motivare tehnico-științifică, pentru materialele directe și auxiliare. In acest scop s-a înființat o comisie centrală de îndrumare și control pentru folosirea rațională a metalului. Ca urmare a acestui fapt s-a reușit ca în prima jumătate a anului curent să se economisească 107 tone oțel laminat, peste 10 tone fontă, 17,5 tone cocs metalurgic și alte materiale, remarcindu-se colectivele de muncă din secțiile debitare, presaj, echipa de cubiliști și brigada de economii din sectorul III montaj. Pentru mărirea eficacității economice, conducerea tehnică a uzinei a pus un accent deosebit pe problema introducerii și extinderii tehnicii noi, pârghie importantă in reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor. Astfel, încă din primele luni ale anului, a început să se desfășoare în cadrul serviciului tehinic o activitate organizată pentru introducerea tehnologiei avansate, pe baza studiilor întreprinse la nivelul tehnicii contemporane. Aceasta a stimulat interesul pentru identificarea celor mai economice procedee tehnologice, pentru studierea diferitelor probleme tehnice ridicate de nevoile concrete ale producției, sporind cu mult aportul tehnicienilor și inginerilor la rezolvarea cu succes a problemelor tehnicii noi. Este necesar să arătăm că, prin realizarea pînă în prezent a 435 S.D.V.uri, precum și prin mecanizarea unor operațiuni în turnătorie, forje și presaj, s-a asigurat cu succes realizarea angajamentului inițial și s-au creat toate premizele pentru obținerea economiilor prevăzute în angajamentul reînnoit. Printre dispozitivele, matrițele și utilajele care, aplicate în producție au adus economii substanțiale, amintim pe acelea pe care s-au uzinat capota și tăblăria de protecție a motorului de la instalația motopompei de irigare ce au redus timpul de lucru (Continuare în pag. 2-a) Á