Inainte, aprilie 1967 (Anul 24, nr. 6870-6895)

1967-04-08 / nr. 6876

NOILE ORGANE ALESE LA LUCRU Cele 444 sesiuni de constituire a sfaturilor populare comunale, din regiunea Oltenia, ca urmare a alegerilor de la 5 martie, au ales un număr de 3.381 membri ai comitetelor executive și 988 comisii permanente pe ramuri de activitate, cu aproape 9.000 de componenți. Au fost aleși, de asemenea, președinții și vicepreședinții comitetelor executive ale sfaturilor populare. Activitatea organelor locale de stat va fi sprijinită și de activul lărgit alcătuit din peste 7.500 cetățeni — oameni cu pregătire din diverse domenii de activitate, ce vor participa la studiile și controalele comisiilor permanente. Se află în curs alegerea comitetelor de cetățeni pe circumscripții electorale comunale. Recentele alegeri de deputați de la 5 martie precum lucrările sesiunilor de constittuire a sfaturilor populare comunale s-au desfășurat sub semnul participării conștiente, active, la efortul general de împlinire a mărețelor sarcini puse de partid în fața întregului nostru popor, pentru ridicarea României pe culmile bunăstării și progresului, întruchipare vie a profundului democratism ce caracterizează regimul nostru, sfaturile populare — organe locale ale puterii de stat, contribuie într-o măsură tot mai însemnată la mobilizarea celor mai largi mase de oameni ai muncii, la desăvîrșirea construcției socialiste. Sub conducerea partidului, ele au acumulat, în cei 17 ani de cînd își desfășoară activitatea, o bogată experiență. In activitatea sfaturilor populare își găsesc realizarea principiile fundamentale de organizare și funcționare a organelor statului socialist: rolul conducător al partidului, principiul centralismului democratic, participarea permanentă și activă a maselor muncitoare la rezolvarea treburilor de stat, deplina egalitate în drepturi în toate ramurile activității de stat și sociale tuturor cetățenilor, legalitatea socialistă. O privire asupra sarcinilor ce revin sfaturilor populare e suficientă pentru a releva imaginea vastului domeniu de activitate, pe care-l au organele locale ale puterii de stat pe tărîm economic-gospodăresc, social-cultural și politic-administrativ. Astăzi, cînd în satul nostru cooperativizat se petrec profunde structurări materiale, mutații esențiale în conștiințe — responsabilitatea sfaturilor populare sporește considerabil. Radicalizarea satului contemporan, procesul susținut de creștere a bunăstării oamenilor muncii de la sate, pe baza întăririi și dezvoltării unităților agricole cooperatiste, face să sporească cerințele de ordin material și spiritual ale populației sătești, întregului ansamblu al realităților sociale în Satul de azi, vieții înseși, i-au fost imprimate un dinamism necunoscut în trecut. Rezultă de aici necesitatea unei temeinice și continui pregătiri politice și profesionale pentru cunoașterea legilor statului, conducerea competentă pe plan local, rezolvarea numeroaselor probleme edilitar-gospodărești și cetățenești ale comunei. In acest sens, comitetul executiv al Sfatului popular regional a organizat, timp de mai multe zile, instructaje ample cu președinții noilor comitete executive — atît cu cei realeși cit și cu cei aflați la prima legislație, precum și cu secretarii. Se știe că în regiunea noastră un număr de președinți ai unor comitete executive comunale au fost înlocuiți. Motivele pentru care aceștia au pierdut încrederea maselor au la bază, în unele cazuri, inactivitatea, lipsa de inițiativă, complacerea într-o muncă stereotipă care nu ținea pasul cu realitatea, spiritul „funcționăresc“ și rutina. Unii dintre cei în cauză nu au respectat legalitatea socialistă, norme ale conducerii și desfășurării activității în domeniul construcției de stat, alții au dovedit necunoaștere și chiar incompetență. Trăgînd învățămintele cuvenite din experiența de pînă acum, comitetele executive ale sfaturilor populare raionale și orășenești trebuie să îndrume mai concret și eficient munca sfaturilor populare comunale, încă de la începutul activității acestora, în scopul rezolvării operative a sarcinilor ce le revin. Este necesar să se urmărească lichidarea formalismului care se mai manifestă în pregătirea unor sesiuni și ședințe de comitet executiv, în rezolvarea sesizărilor, a cerințelor justificate ale cetățenilor cît și a unor probleme de interes obștesc, în folosirea formelor organizatorice de legătură cu masele. Dinamismul realităților de azi implică din partea membrilor comitetelor executive, a tuturor deputaților comunali, receptivitate la tot ce e nou și înaintat, inițiativă in rezolvarea problemelor de interes local. Este știut că sfaturile populare își pot îndeplini în cele mai bune condiții multiplele sarcini ce le revin numai întărindu-și necontenit legătura lor cu masele largi de cetățeni, antrenîndu-se în munca de gospodărire a satelor. Subliniind importanța pe care o are activitatea sfaturilor populare în statul nostru, în raportul prezentat la cel de-al IX-lea Congres al P.C.R. se arăta : „...MUNCA SFATURILOR POPULARE TREBUIE SA JUCA LA ÎNTĂRIREA CONTINUA A LEGĂTURII LOR CU MASELE LARGI DE OAMENI AI MUNCII, SA CREEZE CONDIȚII PENTRU PARTICIPAREA TOT ACTIVA A ACESTORA MAI LA REZOLVAREA TREBURILOR OBȘTEȘTI“. (Continuare în pag. 2-a) ÍA CRAIOVA A ÎNCEPUT CONSTRUIREA UNUI NOU OBIECTIV INDUSTRIAL La Craiova, în partea de est a Uzinei „Electroputere", pe terenul destinat unei noi zone industriale au fost atacate lucrările de construcție ale unui important obiectiv industrial — unitatea pentru repararea locomotivelor Diesel-electrice și a locomotivelor electrice. In prima etapă se construiește aici o hală industrială destinată atelierelor centrale pentru repararea locomotivelor Diesel-electrice și a locomotivelor electrice. In cadrul lucrărilor de fundații, care au fost începute de către colectivele șantierului de construcții speciale, industriale și monta] se vor excava peste 8200 mc pămînt și vor fi turnate în fundații circa 2400 mc betoane. Peste 30.000 mc de pămînt urmează a fi dizlocat în cadrul mișcărilor de terasare pentru a crea platforma uzinală. Numeroase alte obiecte, rețele de linii, dotări administrative și sociale prevăzute în proiectul de ansamblu, urmează a fi atacate în următoarele faze de construcție. AD. F. Instalațiile de susținere a uriașului funicular de la Porțile de Fier. Foto : FI. Roșoga Pregătirea cadrelor din sistemele de irigații In aceste zile se desfășoară în 15 S.M.T-uri din regiunea noastră și în două centre școlare agricole, cursuri pentru instruirea cadrelor de udători și motopompiști din sistemele de irigații ale unităților agricole socialiste. Expunerile teoretice și demonstrațiile practice, la care participă timp de 60 de zile un număr de 650 cadre din domeniul culturilor irigate, sunt făcute de specialiști cu experiență. Acestea sunt legate de utilizarea rațională a sistemelor, exploatarea eficientă a agregatelor și aplicarea unei tehnici științifice de cultură a plantelor în condiții de irigații. ANUL XXIII NR. 6876 SÎMBĂTĂ 8 APRILIE 1967 4 PAGINI 25 BANI Proiect pentru un centru modern de stomatologie Un colectiv de la DSAFC Oltenia a terminat proiectul unui centru de stomatologie, ce se va construi în orașul Craiova în cadrul ansamblului de locuințe din Calea București. Noul edificiu sanitar, cu parter și etaj va cuprinde 10 cabinete din care două destinate și consultațiilor și tratamentelor pentru copii și unul pentru intervenții chirurgicale , laboratoare speciale dotate cu aparatură modernă și săli de așteptare prin care se va permite crearea celor mai optime condiții de asistență medicală pentru populația din zona respectivă a orașului. Excursii la sfîrșit de săptămînă Astăzi, autocarele agenției Craiova a Oficiului Național de Turism poartă numeroase grupuri de excursioniști spre diferite locuri pitorești ale patriei. Un colectiv de 80 de elevi și profesori ai Grupului școlar chimic din Craiova va face o excursie la Hidrocentrala de pe Argeș. Un grup de 60 de excursioniști de la „Electroputere“ întreprind o excursie în Republica Populară Bulgaria. Aceasta este a doua excursie în străinătate întreprinsă în acest an de cercul turistic al uzinei. Concurs demonstrativ de gimnastică la Craiova Astă seară, începînd de la orele 18, în sala sporturilor „Electroputere“ (lingă liceul „Frații Buzești“) se desfășoară un interesant concurs demonstrativ de gimnastică între echipele de tineret ale României și U.R.S.S. Participă gimnaști valoroși din loturile celor două formații — tinere speranțe aflate în atenția selecționerilor pentru J. O. de la Ciudad de Mexico. De menționat că in lotul masculin de tineret al țării noastre vor evolua și cei doi gimnaști craioveni Mutu Gheorghe — campion absolut al Republicii Socialiste România la juniori mari, categoria maeștri și Păunescu Gheorghe, vicecampion al aceleiași categorii. CONSTANȚA. Pe șantierul podului de peste Dunăre, între localitățile Giurgeni și Vadu Oii, a Început de curând construcția pilonilor de susținere. Pe malul sting al Dunării au fost turnate și apoi bătute prin vibrare marile tronsoane prefabricate din beton care formează prima din cele 7 coloane ce se vor realiza la capul de pod de pe acest mal. Se fac, de asemenea, pregătiri în vederea turnării pilonilor pentru viaductul de pe malul sting. După cum este cunoscut, în final podul va avea o lungime de 1.450 metri, o lățime a părții carosabile de 14,50 metri, cu 4 benzi de circulație, precum și trotuare pe ambele laturi. Ca urmare a cererilor primite din partea beneficiarilor străini, fabricile de specialitate aparținînd Ministerului Industriei Construcțiilor au produs in acest an pentru export cu circa 90.000 mp de geam tras mai mult decit era contractat. In prezent, geamul românesc se exportă In peste 40 de țări de pe glob, printre care Anglia, Bulgaria, Cehoslovacia, Canada, Cipru, Italia, Iran, Japonia, S.U.A., Ungaria, U.R.S.S. Anul acesta este prevăzut exportul a peste 10.000.000 mp de geam tras și laminat, calculat la grosimea de 2 mm. PITEȘTI. Pe șantierul de extindere a Uzinei de aluminiu din Slatina, lucrările de constructii-montaj sunt in avans față de grafice cu aproape 120 de zile. Cel mai înaintat dintre obiective este noua hală a electrolizei, la care s-a terminat montajul celor 164 de cuve prevăzute. La mai mult de jumătate dintre acestea se fac pregătiri pentru darea în exploatare. La un alt obiectiv — cel al redresorilor cu siliciu, a Început montajul instalațiilor, paralel cu construcția clădirii. In hala turnătoriei au fost terminate fundațiile la două dintre cele 3 cuptoare, s-a încheiat construcția halei cuptorului de coacere și iizidirea a peste 75 la sută din cuptoare. Pînă în prezent, pe întregul șantier s-a executat peste jumătate din volumul lucrărilor de constructii-montaj. (Agerpres) UZINA «7 NOIEMBRIE« Producția marfă vîndută 9 si încasată, indicator realizat 9 7 neritmicm Producția în salturi și consecințele ei asupra situației financiare In primele două decade se pierde o însemnată capacitate 5 la sută depășire de plan alături de dobînzi plătite pentru credite restante serviciului financiar ne-a spus că de-a lungul trimestrului situația nu s-a prezentat la fel de bine. In luna ianuarie, indicatorul producție marfă vîndută și Încasată s-a realizat în proporție de numai 54 la sută, normativul de produse finite crescînd cu peste 250 la sută. La sfîrșitul lunii februarie, stocul de producție finită și neîncasată a mai crescut încă, pentru ca în martie planul să fie depășit cu 80 la sută. La serviciul vinzări am analizat mersul livrărilor. Remorci basculante lateral de patru tone s-au fabricat, pe ianuarie și februarie, cu cinci bucăți mai mult decît planul de livrări, totuși contractele n-au fost onorate cu 50 bucăți. Din evidentele serviciului planificare rezultă că în prima decadă a celor două luni s-au produs de 5, respectiv de 7,5 ori mai puține remorci decît în decada a treia. Din 566 se orice întreprindere industrială fabrică produse, în general, pentru satisfacerea anumitor necesități ale economiei naționale, ale populației. Cu alte cuvinte, producția executată trebuie vîndută imediat beneficiarilor, cu care s-a contractat. Această finalizare a activității productive este o cerință economică, care condiționează refacerea mijloacelor circulante ale întreprinderii, pentru desfășurarea în continuare a producției, determină realizarea beneficiului, a acumulărilor ce se varsă în bugetul statului și altele. Pe trimestrul I 1967, Uzina „7 Noiembrie" din Craiova și-a îndeplinit Indicatorul producție marfă și încasată, ba chiar l-a depășit cu 5 la sută, fapt desigur pozitiv. La sfîrșitul trimestrului, pe circuitul bancar nu mai rămăseseră documente neîncasate. Chiar și stocul de produse finite se afla puțin sub normativ. Dar șeful ION DUGAEȘESCU (Continuare în pag. a 3-a). In pag. a III-a Din viața economică a regiunii A sosit momentul optim pentru semănatul porumbului! In cimpie, anotimpul florilor s-a statornicit definitiv de citeva săptămîni Primele zile ale lunii aprilie și evoluția vremii in sens favorabil, pentru lucrătorii ogoarelor circumscriu o nouă etapă — și cea mai importantă — in volumul total al lucrărilor de primăvară. Hărnicia mecanizatorilor înfrățiți pe ogoare cu membrii cooperativelor agricole constituie secretul avansului înregistrat în raioanele din șesul regiunii, în campania insămîntărilor de primăvară. La cooperativa agricolă de producție din comuna Goicea Mare, raionul Băilești, preocupările pentru recolta acestui an au intrat într-o nouă etapă, o dată cu terminarea însămînțării celor 20 ha cu borceag de primăvară, 60 ha cu lucernă, 100 ha cu floarea-soarelui și alte culturi din prima epocă. Jinind seama de particularitățile primăverii acestui an, mecanizatorii din brigada permanentizată aici au trecut incă din vreme la întreținerea prin lucrări de grăpare și discuție a ogoarelor de toamnă pentru a mărunți stratul arabil și pentru a păstra apa in sol. Folosindu-se bine tractoarele și mașinile agricole, s-a reușit să se pregătească patul germinativ pentru semănatul porumbului, pe cele 1000 ha planificate. Totul s-a pregătit în așa fel, incit în cel mult 12 zile, întreaga sămință de porumb hibrid să se odihnească sub brazda reavănă, specialistul cooperativei agricole din Goicea Mare a început să urmărească cu atenție deosebită evoluția temperaturii în stratul arabil, la 10 cm adîncime. După ce marcase un urcuș în ultimele zile ale lunii martie, curba temperaturii a coborît în zilele cînd au căzut precipitații și în cimpia Băileștiului, pentru ca să se înregistreze apoi din nou o creștere pînă la 9—10 grade C. Temperatura optimă pentru semănat porumbul s-a menținut cîteva zile constant, iar acum urcușul mercurului termometric continuă. Așadar, momentul optim pentru semănat porumbul a sosiți. Obiectivul aparatului fotografic a surprins pe Ion Perșinaru, inginerul agronom al cooperativei agricole, înmînînd lui Eugen Teau, șeful brigăzii nr. 11 de la S.M.T. Bîrca, ordinele de lucru pentru semănatul porumbului Intr-un teren bine pregătit și fertilizat. In ordinele de lucru sunt înscrise cele mai elementare condiții care trebuie respectate pentru asigurarea unui bun semănat (foto, nr. 1). Semănătoarea SPC-6 bine reglată își primește apoi încărcătura de sămînță din HD-311 (foto, nr. 2) și tractoristul Ștefan Bunea trage prima brazdă. Dar adîncimea de încorporare și densitatea boabelor lăsate de semănătoare în teren sunt terii de bază după care crise caracterizează o bună calitate a semănatului. Foto nr. 3: se urmărește cu atenție respectarea tuturor cerințelor agrotehnicii la executarea semănatului, ceea ce se va simți fără îndoială în toamnă la stringerea recoltei de porumb. l Cu cîteva ziîn urmă. Prima marș rută de 2000 tone Creșterea continuă a producției de lignit de la Rovinari impune căutări de noi soluții cît mai economicoase și mai vantajoase de transportare acărbunelui la consumator. Cum a consumatorul principal al acestei întreprinderi este Termocentrala de la Ișalnița, transportul cărbunelui pînă la acest consumator s-a găsit în atenția Direcției regionale C.F.R. Craiova, care a căutat îmbunătățirea continuă a acestuia, trecînd la marșrutizarea în trenuri de pînă la 1500 tone. O dată cu creșterea cerințelor de cărbune a crescut și producția Exploatării miniere Rovinari. Numai în trimestrul I al acestui an, producția de lignit la această unitate a crescut cu 25 la sută, față de aceeași perioadă a anului trecut Ceferiștilor li s-a impus de găsi noi soluții pentru transaportarea rapidă și economicoasă a cărbunelui. După un studiu făcut de către un colectiv s-a ajuns concluzia că creșterea tonajulului remorcat ar fi mai avantajos și de aceea s-a trecut la experimentarea acestui procedeu. Zilele trecute, prima din asemenea marșrute crescută cu 500 tone față de cele anterioare, remorcată de către o locomotivă Diesel-electrică , condusă de mecanicul Miulescu Ion și-a anunțat plecarea din stația Rovinari cu destinația Ișalnița La buna reușită a acestea noi organizări a contribuit și personalul stației Rovinari. EM. BOCANCIOS, coresp. Biblioteca Centrala Regiova Oltenia