Inainte, octombrie 1967 (Anul 24, nr. 7024-7049)

1967-10-14 / nr. 7035

I In pagina a lila § Măsuri importante, stimulatorii pentru ridicarea nivelului de trai al poporului Oamenii muncii din regiunea noastră, ca de altfel din întreaga țară, au luat cunoștință cu viu interes și nemărginită bucurie de Hotărîrea Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 5—6 octombrie 1967 cu privire la îmbunătățirea sistemului de salarizare și majorarea salariilor. Aceasta constituie încă o dovadă grăitoare a grijii permanente manifestată de partidul și statul nostru pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al întregului popor. Documentul elaborat face parte integrantă din ansamblul de măsuri adoptate la cel de-al IX-lea Congres al partidului, menite să contribuie la sporirea veniturilor și a puterii de cumpărare a celor ce muncesc. Numai în anul 1966, primul an al cincinalului bănești provenite din veniturile salarii au crescut cu 11,3 la sută față de 1965. In prima jumătate a acestui an au fost majorate salariile lucrătorilor de C.F.R., ale docherilor și ecofonomiștilor din întreprinderi și instituții. De asemenea, o măsură de mare însemnătate economică și socială, luata cu un an mai devreme decit se prevede în cincinal, a fost majorarea, începînd de la 1 august 1967 a salariilor mici din toate ramurile de activitate, salariul tarifar minim sporind de la 570 lei la 700 lei lunar. Așa după cum se subliniază în hotărîre, „în vederea îndeplinirii sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român cu privire la creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii, Plenara Comitetului Central a hotărît să se îmbunătățească sistemul de salarizare și să se continue în mod eșalonat acțiunea de majorare generală a salariilor, în medie cu 12,3 la sută, astfel încît ea să cuprindă toate categoriile de salariați. Plenara a hotărît alocarea în acest scop a fondurilor suplimentare necesare, care la nivelul anului 1970, cînd toți salariații se vor bucura de această majorare, se vor ridica la peste 10,5 miliarde lei“. Măsurile preconizate au fost necesare deoarece s-a constatat că sistemul de salarizare actual are unele neajunsuri, care frînează creșterea eficienței activității economice la nivelul posibilităților și cerințelor actuale. Astfel, se acționează îndeosebi asupra îndeplinirii și depășirii sarcinilor cantitative, neglijîndu-se realizarea unor indicatori principali care au un rol hotărîtor în activitatea fructuoasă a întreprinderilor. Totodată, existența unor norme neștiințific fundamentate, primirea salariului starifar întreg, fără a se ține seama de îndeplinirea sarcinilor proprii și de rezultate pe întreaga întreprindere în cazul muncitorilor care lucrează în regie, diferențierea salariilor tarifare între ramurile economiei naționale în neconcordanță, importanța și specificul activității lor nu stimulează pe deplin inițiativa creatoare a oamenilor, nu-i determină să-și aducă întregul aport la îndeplinirea exemplară a îndatoririlor de serviciu. Pentru înlăturarea acestor neajunsuri au fost stabilite noi criterii de salarizare, în funcție de cantitatea, calitatea și răspunderea socială a muncii, crearea unui raport mai rațional în scara salariilor. Printre altele, sunt consemnate asigurarea unei interdependențe între realizările mai strînse obținute în muncă și venituri, menținerea principiului remunerării diferențiate a muncii complexe, calificate, față de munca simplă necalificată; stabilirea unui raport mai echitabil între salariile diferitelor categorii de angajați, precum și îmbunătățirea raportului între salariile practicate în diferite ramuri de activitate. De asemenea, se are în vedere creșterea rolului salariului tarifar de încadrare, ca element determinant al salariului total, astfel ca el să stimuleze, în primul rînd, ridicarea continuă a calificării tuturor lucrătorilor, diferențierea salariilor în funcție de vechimea neîntreruptă în aceeași unitate etc. O dată cu apariția acestei importante hotărâri, toți oamenii muncii din regiunea noastră, alături de întregul popor, vor pune întreaga lor capacitate creatoare în slujba înfloririi multilaterale a României socialiste. ♦ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]++♦ [UNK] -- In fiecare sîmbătă t carnet turistic :: Unde mergem mîine ? i ♦ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] 4 Cifisi în pag. a IV-a Actualitatea internațională Biblioteca Conr. 1 Regie .alő Oltenia Proiectul Directivelor C.C. al P.C.R. în dezbatere Perspective noi pentru unitățile productive Proiectul de Directive ale C.C. al P.C.R. cu privire la perfecționarea conducerii planificării economiei naționai le a stîrnit un ecou deosebit în rîndurile colectivului de muncă al Schelei de extracție Craiova, în el sînt cuprinse măsuri hotărîtoare ce oglindesc necesitatea obiectivă de a ridica munca de conducere și planificare economică la nivelul cerut de stadiul de dezvoltare social-economică a țării noastre, corespunzătoare epocii de desăvîrșire a construirii socialismului, în sistemul actual de organizare a activității de extracție a țițeiului, de pildă, între schelele de extracție, ca unități productive și minister există verigi intermediare — trusturile — care au o competență limitată, ceea ce duce la o complicare inutilă de aprobări, avizări și întocmiri de diverse documentații și, deci, la un consum suplimentar de muncă. De asemenea, personalul tehnico-ingineresc al acestora se ocupă de probleme nelegate direct de procesul de producție, îngreunînd rezolvarea operativă a diverselor aspecte care apar în activitatea schelelor. Existența trusturilor, după cum s-a constatat, diminuează competența și răspunderea unităților în stabilirea și realizarea sarcinilor de plan și rezolvarea problemelor curente de producție, în ceea ce privește aprovizionarea cu materii prime și materiale, sistemul folosit în prezent, bazat pe repartiții și contracte, s-a dovedit a fi defectuos. El împiedică aproviziona AUREL GIGIU, ing. șef la Schela de extracție Craiova rea la timp și în mod ritmic a întreprinderilor cu materialele și piesele de schimb necesare, mai ales cu cele deficitare sau provenind din import. Sistemul preconizat de proiectul de Directive ale C.C. al P.C.R. ca între centralele industriale furnizoare și beneficiare să fie încheiate contracte economice pentru materiile prime și materialele de bază facilitează aprovizionarea rapidă a procesului de producție, reduce sistemul de evidență și elimină formalismul manifestat pînă acum, stimulează înlăturarea stocurilor mari create la unități și reintroducerea mai rapidă în circuitul economic a bunurilor materiale, reduce sau lichidează numeroasele litigii create între furnizori și beneficiari. Totodată, noul sistem dă posibilitatea întreprinderilor de a se aproviziona direct cu unele materiale sau piese de schimb de mai mică importanță pentru economia națională. Considerăm ca deosebit de importantă îmbunătățirea conducerii întreprinderilor, deoarece conducerea unică nu în puține cazuri s-a dovedit a fi dăunătoare bunului mers al activității. Trecerea la principiul conducerii colective, atît în activitatea centralei industriale, cît și a întreprinderilor economice, precum și participarea întregului colectiv de salariați la bunul mers al producției, vor juca un rol de seamă la obținerea unor importante succese în muncă, tn sala de comandă instalației de dezbenzinare a Țicleni. La nuntâ-n Vladimir Ceadinei satisfacții iți pot aduce citeva rinduri scrise pe un petic de birtie și ajunse la tine printr-un plic de la un prieten de departe ! Printre numeroasele scrisori pe care le-am primit in ultimele zile, una a avut darul să mă impresioneze profund. Și nu sosea de departe , din comuna Vladimir, raionul Gilort. O expedia Tudor Vladimirescu, strănepotul marelui sluger care a ridicat glasul și sabia in Câmpia Padeșului. Il cunosc de mulți ani și ori de cite ori am ocazia să trec prin raionul Gilort mă abat pe la casa lui din Vladimir. In plicul alb, cu mărcile și pecețile de rigoare se afla o obișnuită (dar de data aceasta puțin obișnuită) invitație de nuntă. Am citit : „Nuni , familia Grigore Mișulescu. Familia Tudor Vladimirescu are onoarea vă anunța căsătoria fiicei Angela cu Aurel Băcanu... Celebrarea căsătoriei va avea loc duminică 15 octombrie 1967 la orele 14 In casa miresii din comuna Vladimir“. In rest tot ce se mai scrie in mod obișnuit pe o invitație de nuntă. Mi-am adus aminte de bătrinul Tudor Vladimirescu custodele casei memoriale din Vladimir, locul in care un alt Tudor intrat în istoria de aur a poporului românesc, a venit pe lume spre mindria noastră. Mi-am amintit de Angela, fata aceea cu priviri senine care știe să conducă oaspeții cu un adevărat cult spre casa străbunului ei, care știe (și de ce nu ar face-o) să fie mindră că se trage din seminția Vladimirescului. LUCIAN ZATT1 (Continuare In pag. all-a). La insămîntarea griului pe terenurile C.A.P. din comuna Plopi, raionul Strehaia. * «gendă culturală CARNET arheologic CARNET cinematografic CARNET teatral In pag. alla ♦>+»+♦ [UNK]»♦+♦ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]» Un ecou al preocupărilor noastre Proiectul de Directive ale Comitetului Central Partidului Comlmunist Român cu privire la perfecționarea conducerii planificării economiei naționaile este un document de o deosebită importanță pentru viața economică a țării noastre. Ridic și cu două probleme în legătură cu unele aspecte ale muncii șantierului nostru. De fiecare dată cînd ne-am mutat activitatea dintr-o localitate în alta am fost nevoiți ca din constructori cu specific de montaje să ne profilăm pentru o perioadă scurtă în constructori de locuințe. Desigur că randamentul nostru la asemenea specific de lucrări n-a fost cel scontat. Studiind proiectul Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale, la capitolul construcții am găsit subliniată această problemă. Și anume că diferitele organizații de construcții, în viitor vor executa lucrări cu specific, lucru ce permite fără îndoială o perfecționare continuă, un randament maxim și bineînțeles eficiență economică. Un alt aspect constă în aceea că, lucrînd la transpunerea proiectului în operă, constructorul sesizează o serie de nepotriviri. Pregătirea noastră profesională permite ca astfel de nepotriviri să fie înlăturate, asigurînd încadrarea lucrărilor în limitele rezistenței și funcționalității perfecte. Dacă am proceda imediat la execuție, de comun acord cu reprezentantul beneficiarului, s-ar cîștiga timp. Dar filiera obținerii unui asemenea aviz presupune 5—6 semnături de la diferite organe și acestea nu pot fi obținute cu ușurință. Ambele aspecte ridicate în prezenta scrisoare au fost cuprinse în proiectul de Directive ale Comitetului Central al Partidului Comunist Român pe care studiindu-le m-am convins că sînt izvorîte din realitate. ILIE COCONU maistru principal, I.S.C.M.—Craiova Noutăți feroviare Modernizarea transportului feroviar pe rețeaua Direcției regionale G.F.R. Craiova se concretizează prin noi și importante lucrări de investiții date în exploatare înainte de termenul planificat. Astfel, constructorii de căi ferate din șantierul nr. 22 Craiova au predat beneficiarului obiectivele realizate în cadrul sistematizării și centralizării electrodinamice a stației Piatra Olt. Aceste lucrări fuseseră programate a fi terminate în semestrul II al anului 1968. C. MOTOC, corespu Pe planșetele arhitecților craioveni La D.S.A.P.C. Oltenia au Început să prindă contururi proiectele unui nou cartier craiovean. Este vorba de ansamblul de locuințe din zona noii gări, care va avea în etapa I 900 de apartamente în blocuri cu parter plus 4, 8 și 10 etaje. In prezent, la circa 350 de apartamente se lucrează proiectele de execuție. Intr-un stadiu avansat se găsesc și proiectele de execuție ale unui număr de 400 de apartamente destinate primului microraion din cartierul „Valea Roșie“, care numai în etapa I va avea 2500 de apartamente. Menționăm că pentru orașul Tg.Jiu se află în faza — studiu tehnico-economic — un hotel turistic de 100 de locuri și o casă de cultură cu sală de spectacole de 500 locuri. De asemenea, s-a terminat proiectul de execuție la un dispensar medical cu două circumscripții și se află în faza proiect de execuție un cinematograf cu 500 de locuri. Adăugăm că pentru circa 920 de apartamente ce se vor construi în anul viitor in cartierele „Crihala“ Tr.Severin, „Zona gării“ Tg.-Jiu, și Motto au fost terminate încă de pe acum proiectele de execuție.  Spectacol folcloric Orchestra de muzică populară „Doina Argeșului“, care a participat la Festivalul de folclor din Olanda, va prezenta în ziua de 17 octombrie, ora 20, pe scena Filarmonicii craiovene, spectacolul : „Frumos curge Argeșul la vale“. In cadrul spectacolului își va da concursul și cunoscutul actor Vasile Tomazian. Raid-anchetă In raioanele Strehaia și Vînju-Mare Cînd se vor termina însămînțările dacă se merge în actualul ritm ? Stadiul actual al lucrărilor agricole pune în evidență înțelegerea diferită a sarcinilor privind respectarea ritmului și epocii optime la semănat. Raioane care aproape prin tradiție erau considerate la fiecare campanie mereu rămase în urmă, în prezent, printr-o organizare chibzuită a muncii, se află în fruntea întrecerii pentru terminarea însămînțărilor la timpul potrivit. Intr-o asemenea situație se află raioanele Balș, Gilort, Filiași, Turnu-Severin etc. unde în primele zile de la începerea însămînțărilor, viteza planificată a fost sensibil depășită. Justețea celor afirmate se reflectă în aceea că în raioanele cu condiții mai bune la care te-ai aștepta ca semănatul să se afle intr-un stadiu mult mai avansat, lucrările sînt rămase în urmă. Amprenta lipsei de operativitate Faptul că ani de-a rîndul raionul Strehaia a fost rămas aproape sistematic în urmă cu lucrările agricole, ar fi trebuit să determine o cotitură hotărîtoare în activitatea factorilor de răspundere, nncit fiecare lucrare să se execute ireproșabil. In realitate, ritmul însămînțărilor actuale îl imită fidel pe cel din campaniile trecute. Așa se explică de ce pînă recent suprafețele semănate cu grîu, secară și orz sînt cu totul nesatisfăcătoare. Cauzele care determină o asemenea situație sunt date de organele raionale de partid și de stat pe seama lipsei brațelor de muncă și pe nefuncționarea întregului parc de mașini și tractoare și a atelajelor. Aceste motivări nu pot însă abate atenția de la adevăratele cauze, determinate în principal de lipsa de operativitate în mobilizarea forțelor la eliberarea terenului, pregătirea lui, precum și la semănat. După cum apreciau tovarășii Octavian Socol, prim-secretar al Comitetului raional de partid, Constantin Dumitru, președintele consiliului agricol raional și alți tovarăși GU munci de răspundere, pe anumite suprafeței s-ar putea lucra și noaptea la arat și discuit, dacă tractoarele ar fi echipate cu dispozitive pentru iluminat. Adevărul este însă că S.M.T. — Strehaia a permis ca un mare număr de tractoare, folosite în actuala campanie, să aibă instalația electrică de iluminare defectă sau să n-o aibă de loc. Din această cauză, precum și din lipsa de mecanizatori bine calificați nu s-a putut organiza lucrul în schimburi prelungite și cu atît mai puțin în două schimburi. Pe de altă parte, trebuie arătat că nici ziualumină nu este folosită în întregime, deoarece lucrul se începe tîrziu și se lasă seara devreme. Mult timp se pierde cu pornirea tractoarelor și deplasarea lor la locul de muncă. Din lipsa acumulatorilor, unele tractoare nu pot intra imediat în brazdă fiind folosite la remorcarea altora pentru a le porni. Să sperăm că controlul exercitat zilele trecute de către tov. Gheorghe Manciu, șeful serviciului regional S.M.T., care a promis asigurarea acumulatorilor necesari, precum și sprijinirea raionului Strehaia cu un însemnat număr de tractoare de la alte stațiuni — va fi de bun augur. . (Continuare în pag. a III-a) TRIBUNA SOCIALA A îndeplini o atribuție social-obștească de răspundere în satul de azi, înseamnă, înainte de orice, a te bucura de încrederea și stima colectivității care, apreciindu-ți calitățile, te-a investit cu o anume responsabilitate pe care o exerciți în numele și în folosul tuturor, înseamnă totodată a-ți impune tăria morală de a nu te abate de la normele legii și echitații, a nu ceda în fața unor influențe sau presiuni exterioare acestor norme. Cu asemenea atribute activează de foarte mulți ani și Pavel Giuran, eroul întîmplărilor la care ne referim. în comuna Oveselu din raionul Oltețu, Pavel Giuran, secretar al comitetului executiv al sfatului popular, este cunoscut ca un om principial, intransigent, cunoscător al legilor, cu o experiență de două decenii în aparatul organelor locale ale puterii de stat. Desigur că a lucra în condițiile de azi — cind satul nostru a cunoscut prefaceri economice și social-culturale radicale, cînd în conștiințele oamenilor se petrec admirabile mutații structurale — de la egoismul simțului de proprietate exacerbat către o nouă conștiință colectivistă — este infinit mai ușor. Să nu absolutizăm însă. Evoluția vieții satului în ascensiune nu exclude meandrele. Secretarul comitetului executiv al sfatului popular, om al legii, este pus nici dată în fața unor situații amibigui : vine unul și cere o aprobare la care, legal, nu aste dreptul, altul s-a sustras de la recensămîntul animalelor cari de la plata contribuției voluntare și vrea „să închizi ochii..!“ o femeie cu doi copii îți cere adeverință din care să reie*se că ar avea patru, cineva dor*fie să-i vizezi o delegație fie ®’" vă etc. Corect fiind, de dur‘o credință, Pavel Giuran a respins fără să ezite pe cei care forțaseră portițele dosnice ale ilegalității și abuzurilor. Dar refuzîndu-i azi, respingîndu-i mîine, ți-i cîștigi de dușmani pe acei oameni deprinși să dobîndească prin orice mijloc ceea ce nu li se cuvine... Pare de înțeles și totuși azi la Oveselu sute de oameni cinstiți se întreabă : cum a fost posibil că — din cetățean onest și stimat, slujitor devotat al legii timp de două decenii, secretarul de sfat popular Pavel Giuran ajunge „peste noapte element imoral și corupt, destituit din muncă ? O asemenea întrebare nu putea rămîne fără răspuns. Un dosar considerat încheiat ...Să ne întoarcem cu numai cîteva luni în urmă, pe la începutul verii. Un colectiv trimis de coritetul executiv al Sfatului popular raional Olteța pentru a cerceta temeinicia unei sesizări adresată C.C. al P.C.R., iar investigații, strînge 25 de declarații, chibzuiește și stabilește — negru pe alb — ADRIAN FULGA (Continuare în pag. a III-a) O cercetare pripită în climatul unui an vechi și onorabil secretar de stat popular ,este destituit pe nedrept în urma unor declarații tendențioase și a unei cercetări subiective efectuate de un colectiv trimis de comitetul executiv al Sfatului popular raional Oltețu. Urmărind firul acestui ciudat caz de miopie, încercăm să relevăm consecințele nefaste pe care poate să le aibă îngrădirea corectitudinii și intransigenței sub presiunea unor elemente certate cu egalitatea* cu spiritul omeniei și al dreptății, I »A». .-J ÎÂV „__ ____ți-, - iU ii v -