Inainte, aprilie 1969 (Anul 26, nr. 7490-7515)

1969-04-08 / nr. 7496

V i SA GRĂBIM SEMĂNATUL ȘI CELELALTE LUCRĂRI AGRICOLE DE SEZON! Practic, în toate unitățile agricole din județul nostru au început semănatul culturilor din epoca întîi, precum și celelalte lucrări de sezon. In momentul de față, cînd numai după două zile cu soare strălucitor, au început să cadă din nou precipitații, pregătirea terenului și însămînțarea culturilor, pe parcelele pe care se poate lucra, constituie sarcini primordiale în agricultură. Un raid-anchetă întreprins zilele acestea de către redacția noastră, în unele unități agricole din nord-vestul județului, pune în evidență preocupări diferite pentru mobilizarea tuturor forțelor și mijloacelor la executarea lucrărilor din actuala campanie. Valoarea unor inițiative De la Coțofenii din Față și pină la Filiași și de la Braloștița pînă la Seaești, de îndată ce s-a putut ieși în cîmp, ogoarele au fost împînzite de oameni și atelaje — semn că organizațiile de partid și conducerile unităților au luat măsuri pentru traducerea în viață a indicațiilor date de organele județene de a se folosi toate forțele și mijloacele, fiecare clipă bună de lucru în cîmp. In ultima săptămână, inginerii Constantin Goga, Constantin Tronaru, dru Comănescu de la AlexanC.A.P. Filiași, împreună cu brigadierii, au controlat de două-trei ori pe zi starea terenului. Imediat ce au constatat că în punctele „Fîntîna Mare“ și „Cîrnești“ terenul s-a zvîntat pe anumite parcele, s-a și trecut, cu cele 40 atelaje, repartizate în cinci brigăzi de cîmp, la semănatul mazărei. S-a reușit, astfel, ca în mai puțin de trei zile, mazărea să fie semănată pe 40 ha, ceapa pe trei ha, usturoiul pe 2,5 ha. Acest prim succes are la bază, în principal, o ireproșabilă organizare a muncii. Ținînd seama de specificul condițiilor din această primăvară, conducerea cooperativei a întocmit un plan operativ de muncă, pe zile, pentru fiecare brigadă. în plan s-au prevăzut lucrările ce trebuie executate Și răspunderea din- RAID ANCHETA în unele unități agricole din nord-vestul județului] gadierilor pentru calitatea acestora. Seara, după terminarea ședințelor operative, brigadierii își notează în carnetele de evidență volumul și felul lucrărilor planificate pentru a doua zi, în raport de modificarea stării terenului, a cantităților de precipitații care cad, „încă din prima zi de lucru în cîmp din actuala campanie — ne spunea ing. Constantin Goga, președintele cooperativei — între brigăzile noastre de cîmp s-a declanșat din plin întrecerea. Cooperatorii din brigăzile conduse de Ștefan Toader din satul Bîlta și Ion Manda de la Filiași au reușit să semene cele mai mari suprafețe cu mazăre și usturoi“, în vreme ce ne aflam la Filiași a început să plouă. Ne așteptam ca inginerii cooperativei și, în general, cooperatorii să dea semne de supărare, de descurajare. Dar nu s-a întîmplat așa. Constantin Goga, împreună cu doi brigadieri, au plecat, prin ploaie, spre punctul „Fîntîna Mare“. Acolo au constatat că pe parcelă ceva mai ridicată, de circa 6 ha, se poate totuși semăna, dacă se lucrează cu sapele și nu cu atelajele, la fel au constatat că se poate lucra și în punctul „Cîrnești“ o parcelă de circa 10 ha. In mod operativ, brigadierii au mobilizat 110 oameni care, cu sapele, au pregătit terenul și, astfel, printre picături, s-a putut continua semănatul. La a doua ședință operativă de lucru, care s-a ținut seara cu brigadierii, a fost făcută observația potrivit căreia se putea lucra mai mult dacă purtătorii de atelaje plecau dimineața mai devreme și veneau seara mai tîrziu din cîmp. In zilele următoare inginerii au controlat, fiecare In sectorul de care răspunde, dacă atelajele încep lucrul la 6 dimineața și-l continuă pînă spre orele 19 seara. Pentru ca boii de muncă să poată da randamentul preconizat, primesc un cîmp, peîngă alte furaje, și cîte 3 kg de concentrate de fiecare animal. Este un merit al comitetului de partid și al consiliului de conducere de a nu fi lăsat in afara preocupărilor nici o lucrare de sezon. Astfel, paralel cu semănatul și pregătirea terenului, se dă zor cu tăiatul viei — lucrare care a A. IALOMIȚEANU (Continuare în paga IlI-a) li I (în pag. A IV-A) ACTUALITATEA INTERNAȚIONALĂ II I 0 importantă acțiune tinerească: „Săptâmîna primăverii” Prima săptâmîna a trimestrului iii (a cărui fila a fost desprinsă ieri din calendar) coincide cu a doua ediție a manifestărilor prilejuite de „Sâptămîna primăverii", care antrenează pe elevii din clasele I—VII la o practică agricolă cu scopuri bine definite : îmbogățirea cunoștințelor, formarea de deprinderi de munca fizică, dezvoltarea dragostei pentru natura. I, Săptâmîna primăverii“ se desfășoară paralel cu concursul „Școala noastră ca o floare" inițiat de Consiliul județean al pionierilor. Ce acțiuni vor fi inițiate în aceastâ sâptamînâ ? In primul rînd, școlarii din mediul rural vor participa la lucrările de primăvară din grădina și livada școlii, în grădinile și livezile cooperativelor agricole de producție, ale întreprinderilor agricole de stat, în pepinierele și șantierele ocoalelor silvice, in afara acestora, se vor amenaja spațiile verzi din curțile școlilor, parcurile și spațiile verzi din jurul monumentelor, vor fi plantate cu salcîmi terenurile erodate. Toate materialele necesare se procura cu mijloace locale : pepinierele și serele școlilor, C.A.P.-urilor, I.A.S.-urilor și ocoalelor silvice. Spicuind din proiectele de lucru ale acestei sâptâmîni am aflat câ fiecare elev din Daneți va planta salcîmi în pădurea comunală și viță de vie în gradina C.A.P.-ului ; ce] de la școllle generale din Bulzești, Hunia, Mîrșani, Ghidici, Cleanov, Dabuleni, vor planta salcîmi, iar elevii din Plenița, Izvoare, Murgaș, vor efectua plantari de pomi fructiferi ; la Bechet, Nisipuri și Ciocănești se vor planta plopi de Canada și duzi pietoși ; școlarii din Craiova vor grebla în parc și unea 98 000 mp și vor săpa gropi în care vor planta 2085 arbori și arbuști ornamentali. Epilogul acestei acțiuni va coincide cu organizarea de serbări școlare, cu prilejul cărora cei mai harnici pionieri vor fi premiați. De asemenea, în școli se vor deschide expoziții de fotografii șî se vor alcătui albume care vor oglindi principalele acțiuni din cadrul „Saptamînii primăverii". P. MONDOC L.__; ANUL XXV Nr. 7496 MARȚI 8 APRILIE 1969 4 PAGINI 30 BANI Adunare festiv închinată I IIT • J • wg wy • »99 Zilei sănătății ii In sala de festivități a secției chirurgie a Spitalului nr. 1, a avut loc ieri adunarea festivă închinată „Zilei sănătății“. La adunare au luat parte medici, asistente medicale, infirmiere din unitățile spitalicești, policlinici, circumscripții medicale din municipiul Craiova, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Doctorul Gheorghe Enache, directorul Spitalului nr. 1, a vorbit despre importanța „Zilei sănătății“, expresie a înaltei prețuiri pe care conducerea partidului nostru o acordă celor care veghează la ocrotirea sănătății populației. Luînd cuvîntul, medicii Mihai Costescu, Eugen Țieranu, Șerban Avrămoiu, Dumitru Civică, Viorica Butărăscu, Maria Iovan Berbecaru, Sabina Brînzan, Anton Dobrescu, farmacista Angela Berilă au subliniat sarcinile mari ce stau în fața lucrătorilor din domeniul ocrotirii sănătății privind traducerea în viață a Directivelor C.C. al P.C.R. cu privire la îmbunătățirea asistenței medicale a populației din Republica Socialistă România. în același timp, vorbitorii și-au exprimat hotărirea de a îndeplini exemplar multiplele sarcini profesionale, dovedind astfel recunoștința față de grija pe care partidul și guvernul o acordă cadrelor medico-sanitare. In numele Comitetului municipal de partid, tovarășul Vintilă Turcu, secretar al Comitetului municipal Craiova al P.C.R., a felicitat personalul medico-sanitar, unindu-i noi succese în lupta pentru apărarea sănătății poporului. Participanții la adunarea festivă au trimis o telegramă C.C. al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu, în care se angajează să muncească neobosit pentru traducerea în viață a recentelor directive ale partidului. a . •'ri‘táí?íkVM C ■iff ^ -4' Uzina de reparații S.D.E. , se efectuează verificarea motoarelor înainte de montare LUCRĂRILE CONFERINȚE U.J.C.M. - DOLJ In cursul zilei de duminică s-au desfășurat la Craiova lucrările conferinței județene a U.J.C.M. - Dolj. Au luat parte la lucrări tovarășii Dumitru Simulescu și Stan Udrea, vicepreședinți ai Comitetului executiv al UCECOM, Constantin Tudor, secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., Mircea Popa, vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, cadre de conducere din aparatul UCECOM, delegații aleși adunările generale ale cooperaativelor meșteșugărești din județul nostru, numeroși invitați. In darea de seamă prezentată de tov. Ion Fulga, președintele comitetului executiv al consiliului de conducere U.J.C.M. Dolj, au fost relealvate succesele obținute în cursul anului trecut de membrii cooperativelor meșteșugărești în activitatea de producție și prestări de servicii. După ce a relevat succesele deosebite obținute în activitatea cooperativelor meșteșugărești „Arta populară“, „îmbrăcămintea“, „Stăruința“, „Arta încălțămintei“, „Deservirea“ din Craiova, și „Dunărea“ din Calafat, darea de seamă s-a oprit asupra unor neajunsuri manifestate în activitatea de producție și deservire indicînd măsuri concrete de viitor. In continuarea lucrărilor, raportul comisiei de revizie a fost prezentat de tov. Gh. Popescu, iar cel al comisiei de validare de tov. Ion Borcoci. Tov. C. Baran a făcut o expunere cu privire la conținutul noului statut al uniunilor cooperativelor meșteșugărești. In numele biroului Comitetului județean Dolj al P.C.R., tov. Constantin Tudor a felicitat călduros lucrătorii din cooperativele meșteșugărești pentru rezultatele bune obținute și a dat indicații prețioase în legătură cu îmbunătățirea activității de viitor, pentru rezolvarea cu succes a sarcinilor ce le revin în acest an. Participanții la discuții, printre care Gh. Mustafa, M. Marinescu, E. Păun, E. Nicolau, P. Omoiu, O. Sîrbu și E. Fichler, s-au referit la diverse aspecte ale muncii din unitățile în care activează, au făcut valoroase propuneri pentru înlăturarea greutăților și lipsurile manifestate în activitatea unităților cooperației meșteșugărești. Conferința județeană U.J.C.M. — Dolj și-a manifesatat acordul cu privire la noul statut al cooperativelor meșteșugărești, afilierea U.J.C.M.—Dolj la UCECOM și a adoptat măsuri corespunzătoare menite să ridice nivelul activității în unitățile cooperației meșteșugărești. In încheierea lucrărilor conferinței delegații și invitații au urmărit cu interes cuvîntul tovarășului Dumitru Simulescu. Conferința județeană a ales consiliul de conducere al U.J.C.M. — Dolj și comisia de revizie. Din comitetul executiv fac parte : Ion Fulga, președinte ; Baran Constantin și Negrea Constantin, vicepreședinți ; Cîrstea Damian, Doșa Ștefan, Ficlor Elena, Marinescu Mihai, Mustafa Gheorghe și Pănescu Mircea. Ca președinte al comisiei de revizie a fost ales tov. Borcoci Ion. CASAREA FONDURILOR FIXE — ACT DE MARE RESPONSABILITATE ION MIULESCU economist Sucursala județeană Dolj a Băncii de investiții La ancheta întreprinsă de redacția ziarului „înainte“ sub semnul chemării : „Toate capacitățile de producție la parametrii nominali!“ aș vrea să subliniez în rîndurile de față cîteva aspecte ale oportunității sau ineficienței casării fondurilor fixe aflate în dotarea unităților economice. Dintr-un sondaj efectuat de noi în mai multe întreprinderi din municipiul Craiova a rezultat, în general, grija sporită a comitetelor de direcție în utilizarea cu maximum de eficiență a fondurilor fixe cu care sunt dotate. Din experiența lor am desprins preocuparea pentru utilizarea cît mai productivă a instalațiilor tehnologice — mașini și agregate, utilaje de construcții și mijloace de transport — și scoaterea din uz, respectiv casarea, numai după consumarea duratei normate de funcționare, adică după amortizarea integrală a valorii acestora. Trebuie arătat, însă, că mai sunt și cazuri în care comitetele de direcție au trecut la casarea de mijloace fixe care nu erau integral amortizate. In asemenea cazuri, factorii de răspundere din întreprinderi n-au epuizat din preocupările lor căile și posibilitățile de valorificare a acestora în sectorul de activitate respectiv, fie la alte întreprinderi sau în sectorul cooperatist. Astfel, comitetul de direcție de la Industria laptelui Dolj a casat în anul 1968 mai multe utilaje printre care separatoare de lapte, bascule zecimale, centrifuge manuale etc., fără să solicite și să obțină, în prealabil, comunicarea organului tutelar. In alte situații, comunicările pretinse de regulamentul pentru casarea mijloacelor fixe întîrzie în mod cu totul nejustificat. Astfel, întreprinderea șantier construcții instalații — C.E.T. Craiova a casat în ultima lună a anului trecut schele metalice în valoare de aproape un milion lei, fără a fi în posesia comunicării respective, aceasta sosind la întreprindere la 40 de zile de la efectuarea casării. Acest aspect denotă că atît comitetul de direcție din întreprindere cît și organul tutelar nu au tratat, la modul cuvenit, problema valorificării mijloacelor fixe devenite disponibile și, în ultimă instanță, cerințele legislației in vigoare. (Continuare în pag. a III-a) Citiți în pagina a II-a, știri și reportaje live despre rezultatele înregistrate de sportivii si î noștri la BOX, FOTBAL, VOLEI, LUPTE Jr i BASCHET și HANDBAL ? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ^V.VVA^WUV.W.'AW/A'AWV/.V.'.V.'.W/.V.V.'.W.W^A '.V.V.V.WW.V.V.V.V.'! Secvențe arhitectonicc craiovene Foto : FI. Roșoga curier cotidian @ In construcție un nou atelier intercooperatist in comuna Mirșani a început construcția unui nou atelier intercooperativ. Construcția se afla in elevație, urmind ca termenele de dare în folosință sa fie devansate cu 60 de zile. Noul atelier intercooperatist este profilat pe repararea utilajelor pentru irigații. In afara secțiilor mecanice specializate, vor mai funcționa aici și alte două secții de producție specializate In vulcanizare și încărcare de acumulatori. Constructorii atelierului vor asigura, pina la finele acestei luni, intrarea in producție a primelor ateliere pentru reparatul utilajelor de irigații. Secție pentru deshidratarea fructelor La I.A.S. Breasta au început lucrările pentru construcția unei secții moderne de deshidratare a fructelor. In acest scop, se construiește o clădire ce va adăposti subsecțiile de sortare, deshidratare, sterilizare și ambalare. Deshidratarea fructelor se va realiza intr-un tunel prin care circula aer cald, a cărui temperatură va fi reglată de celule fotoelectrice. Zilnic noua secție va deshidrata 20 tone fructe. Un oaspete de seamă al Filarmonicii craiovene Spectatorii craioveni au urmărit, aseară, un reușit concert simfonic susținut la Filarmonica de stat „Oltenia". Orchestra simfonică, sub bagheta dirijorului Teodor Costin, a interpretat „Concertul pentru orchestră de coarde" de Ion Dumitrescu, suita simfonică „Tablouri dintr-o expoziție“ de Musorgski — Ravel. Concertul s-a bucurat de prezența pianistului francez Thierry de Brunhoff care a tălmăcit strălucit „Concertul în sol major pentru pian și orchestra“ de Ravel. . Asta-seară, un colectiv al Teatrului Național din Craiova prezintă la Balș un spectacol cu piesa .,Visul unei nopți de iarna" de Tudor Mușatescu. " Reamintim celor interesați în rezolvarea unor probleme de încadrare, transferări sau orice alte chestiuni legate de activitatea în domeniul invațâmintului, că inspectorul general al Inspectoratului județean de invățamint acordă o audiență specială joi 10 aprilie a.c. între orele 8-12. La această audiență participă și reprezentanți ai redacției noastre. Pentru a înlesni procurarea abonamentelor pe toate rutele, conducerea I.T.C. a fixat la capetele de linii casierii volante. Agenția județeană O.N.T. organizează cu ocazia zilelor de 1 și 2 mai excursii interne pe diverse itinerarii, inscrieți-vă din vreme la agenție precum și la filialele din Bănești și Calafat. La aceeași agenție mai pot fi încă găsite locuri pentru luna aprilie in principalele stațiuni balneo-climaterice ale țării. In magazinele de specialitate ale O.C.L. textile încălțăminte se găsesc in aceste zile pantofi in modele noi de primăvară și culori asortate pentru bărbați și femei. Magazinele au fost aprovizionate, totodată, cu un sortiment bogat de tricotaje pentru femei, bărbați și copii. In cursul dimineții de astăzi, vor fi livrate mari cantități de ciorapi de reton. la ® Un vin excelent în magazinele I.L.F. Vinuri de regiune, prețuri ieftine. Consumatorii se pot convinge de calitatea vinurilor.... degustînd (cu măsură !). (6) La secția de artizanat a cooperativei „Arta populară” din strada Unirii 94 (lingă grădina restaurantului Oltenia) s-a deschis o expoziție permanentă cu vînzare. Artizanii craioveni își etalează din nou măiestria niciodată dezmințită I§5 O adresă utilă : strada Maxim Gorki nr. 49 ! Aici se fac reparații de geamantane și tot felul de reparații din categoria marochinarie, reparații de fermoare, se confecționează huse pentru geamantane și se repară ceasuri. Cooperativa „Stăruința” garantează calitatea și operativitatea lucrărilor. Secția construcții a cooperativei „Prestarea" din Craiova (strada Gh. Doja nr. 58) execută pentru populație, prompt și în bune condițiuni, instalații electrice interioare și puțuri de 300 mm diametru. Lucrările se fac și cu plata în rate.