Inainte, iulie 1971 (Anul 28, nr. 8185-8211)

1971-07-31 / nr. 8211

a noutăți în producția bunurilor de uz gospodăresc Zilele trecute am efectuat un raid prin magazinele craiovene de specialitate în scopul de a informa cititorii asupra unor noutăți în producția bunurilor de uz gospodăresc — un domeniu unde, în general, noutățile sunt foarte frecvente, dar și cerințele neonorate nu lipsesc... Mai Intîi, la unitatea nr. 108 metalo-chimice, responsabilul Ion Pîrvan ne-a prezentat o serie de produse interesante și utile cum ar fi încălzitorul de apă pentru chiuvete, fierul de călcat cu dispozitiv pentru trop,trufele și termoregulator, aparatul de ras electric „Remington-100“. De asemenea, ni s-au părut interesante și practice : robotul electric de bucătărie cu multiple posibilități de utilizare (tocat carne, râzătoare, tăiatul zarzavatului crud etc.), prăjitorul de pîine electric, importat din R.D.G. și autoexpresul pentru cafea de două și trei persoane — comod și estetic. Har unitatea Electrocasnice nr. 106, atrage atenția mașina de cusut manuală „Union“, din U.R.S.S., pentru executat broderii, noua mașină de spălat rufe (Albalux-91, cu calități îmbunătățite față de cele precedente (emailată, ocupă un spațiu mai redus, arc chec care verifică rezistența etc.), precum și un nou tip de frigider „ZII,“ prevăzut la uși cu garnituri cu magnet, ceea ce ii asigură o mai mare etanșeitate. Citevai noutăți remarcăm și la magazinul „1001 articole“ din strada M. Kogălniceanu. Este vorba de coșuri pentru rufe din material plastic, bidoane pentru petrol prevăzute cu dispozitiv de scurgere și dopuri cu închidere ermetică, suporturi din sticlă tip ,Trăsurică, precum și barul mobil din aluminiu și material plastic, dotat cu serviciu complet cu ambalaj din împletituri, care are un aspect foarte atrăgător. La magazinul „Turist“ o bună impresie fac citeva produse importate din R.D.G., cum ar fi serviciile de masă de șase și 12 persoane, servicii de cafea, tort, ceai, vazele cu flori din cobalt colorat, vasele de cristal, pahare, bibelouri etc. După cum am fost informați, urmează ca în curând să sosească și din Bulgaria articole asemănătoare (servicii de masă, de bucătărie, de compot, bibelouri etc.). Pe de altă parte, trebuie să subliniem că aceste noutăți din magazinele noastre de specialitate nu pot suplini lipsa unor articole care, deși mărunte sunt mult solicitate de cumpărători. Astfel, de mai multă vreme, nu se găsesc rezistențe pentru frigiderele „Fram“, baterii de 9 W, precum și articole indigene din porțelan și faianță. Nu se găsesc nici măcar frigidere cu plata în rate, care sunt foarte căutate. In acest context credem că este cazul ca factorii de conducere de la I.C.R.M. și O.C.L. „Metalo-chimice“ să se preocupe mai intens de aprovizionarea populației cu asemenea articole, mai ales din cele indigene. In plus, apreciem că și o parte din noutățile prezentate de noi nu mai sînt, in alte centre urbanistice... noutăți, ceea ce impune o mai mare receptivitate. Este timpul, deci, să asistăm cit de curînd la unele „ameliorări“ în activitatea comercială din acest domeniu care, după cum se știe, este de un larg interes cetățenesc. MIRCEA DARABANEANU m (Urmare din pag. 1) tembrie — 15 octombrie și respectiv 10 octombrie — 15 noiembrie a.c. Plenara Comitetului județean Dolj al P.C.R. urmează să aibă loc în prima jumătate a lunii septembrie. In toate organizațiile de partid, birourile și comitetele acestora vor întocmi și prezenta în fața comuniștilor referate asupra activității desfășurate pe linia educării politico-ideologice a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. Dezbaterile care se vor face vor trebui să vizeze în mod concret activitatea întregului colectiv de muncă, să scoată în evidență minusurile existente și, partea cea mai importantă, să se încheie cu propuneri menite să ridice pe noi trepte munca politică de educație comunistă multilaterală a oamenilor. In toate organizațiile de partid dezbaterile trebuie să se încheie prin adoptarea unor programe de măsuri în cuprinsul cărora trebuie să figureze obiective concrete, precise, cu termene și responsabilități clare și sigure. Adunarea generală — înaltă școală de educație comunistă a membrilor de partid — va trebui să se desfășoare astfel încît să creeze posibilitatea fiecărui comunist de a participa activ la discuții, de a face propuneri utile cu adresă precisă în vederea impulsionării neîntîrziate a muncii politice a organelor și organizațiilor de partid pentru educația comunistă, revoluționară, partinică a oamenilor. Se impune cu necesitate organizarea unui sistem adecvat de reținere, selectare și redactare a tuturor propunerilor critice, a sugestiilor și părerilor venite din partea vorbitorilor. Reușita dezbaterilor în organizațiile noastre de partid va depinde foarte mult de modul cum se vor pregăti acestea — avem în vedere conținutul referatului ce va fi prezentat, frecvența membrilor de partid la discuții, bogăția și calitatea programului de măsuri ce va fi adoptat. In nici un caz materialul prezentat în fața comuniștilor nu trebuie să eludeze astfel de probleme cum sunt : creșterea rolului organelor și organizațiilor de partid în conducerea acțiunii de educație politico-ideologică a oamenilor, măsurile concrete luate in acest sens, eficiența acestora. Vor trebui prezentate cu mult curaj în adunări direcțiile în care s-au manifestat și se manifestă lipsurile pe linia educației comuniste a membrilor de partid, a celorlalți oameni ai muncii, dezvăluindu-se în mod analitic cauzele acestora și propumîndu-se măsurile oportune de îndreptare a unor stări de lucruri necorespunzătoare realității. O analiză critică și autocritică va trebui făcută cu mult curaj modului cum au fost aplicate în viață hotărîrile plenarei Comitetului județean de partid din decembrie 1970 care a analizat, după cum se știe, „Contribuția organizațiilor de partid, de masă și obștești la dezvoltarea conștiinței socialiste a oamenilor muncii din județul nostru, în spiritul sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al P.C.R.". De asemenea, nu trebuie neglijate nici un moment o serie de lacune care se manifestă munca de propagandă și agitatație, inerția multor organizații de bază în folosirea bogatului arsenal al mijloacelor muncii politice de masă (gazetele de perete, cele satirice, agitația vizuală, brigăzile artistice de agitație, cinecluiburile, stațiile de radioamplificare etc). Analiza critică, de pe poziții partinice, a felului cum se desfășoară procesul de informare a membrilor de partid, a celorlalți oameni ai muncii — avem în vedere în această ordine de idei operativitatea, continuitatea și calitatea informării, repierzîndu-se din obiectiv mci un moment aspectul eficacității — va trebui să ocupe un loc deosebit în cadrul dezbaterilor. Referatul prezentat și mai ales discuțiile comuniștilor în adunările generale ale organizațiilor de bază vor trebui să se ocupe în mod deosebit de problema învățămîntului de partid, reliefîndu-se în acest sens cu claritate cauzele unor supărătoare absente nemotivate ale cursanților de la lecții, precum și slaba calitate a unor expuneri care nu corespund nici profilului locului de muncă nici nivelului de pregătire a cursanților. Cum să organizăm învățămîntul de partid așa Intelt acesta să răspundă nevoilor diferențiate în funcție de pregătirea tuturor comuniștilor și să captiveze interesul acestora ? Ce trebuie să facem pentru ca dezbaterile la învățămîntul de partid să devină cit mai antrenante ? In ce fel înțelegem noi legătura unor teze teoretice de mare valoare politică cu activitatea practică, specifică fiecărui loc de muncă ? Acestea sunt numai citeva dintre întrebările cărora adunările generale, comuniștii trebuie să le găsească răspunsurile cele mai corespunzătoare. In calitatea lor de propagandiști și agitatori neobosiți, membrii de partid sunt chemați să explice maselor de oameni ai muncii, folosind în acest scop multiplele forme și mijloace de care dispune munca politică de masă, adevăratele sensuri și semnificații ale fiecărui document de partid, ale fiecărei hotărîri a partidului și guvernului nostru. Numai înțelegerea integrală la timp și corectă a acestora va conduce la o antrenare totală a celor ce muncesc, la înfăptuirea, fără rezerve a politicii partidului și statului nostru. Dimpotrivă, insuficienta înțelegere și însușire a unor documente, hotăriri, legi, măsuri, conduce la înregistrarea unor rezultate nesatisfăcătoare în producție ori în alte domenii de activitate. In acest sens este deosebit de concludent faptul că acolo unde organele și organizațiile de partid s-au străduit să facă cunoscut temeinic noul sistem de retribuție a țăranilor cooperatori pe baza acordului global, rezultatele sunt dintre cele mai bune. In schimb, acolo unde nu s-a desfășurat o susținută muncă politică de informare și deci de popularizare a noului sistem de retribuție, se înțelege, există inadmisibile lacune care vorbesc de la sine de o slabă muncă politică. Să urmărim, așadar, desfășurarea unei activități sistematice, neîntrerupte, cu participarea colectivă a tuturor comuniștilor — eficacitatea rămînînd criteriul suprem de verificare a propriilor noastre acțiuni pe care le inițiem. Un loc important în Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu îl ocupă, după cum se știe, problemele educației patriotice a oamenilor muncii, dar mai cu seamă a tinerei generații pentru care organizațiile noastre de partid trebuie să manifeste maximum de receptivitate și atenție. Dovada educației patriotice, în sensul său larg, înseamnă, în primul rînd, ca fiecare comunist, om al muncii, să-și facă cu prisosință datoria sa la locul de muncă. Munca entuziastă a muncitorului, țăranului, intelectualului, fie el vîrstnic sau mai tînăr, constituie autentica dovadă patriotismului, reflectarea educației patriotice. In acest sens, adunările generale ale comuniștilor vor trebui să analizeze cu un deosebit simț critic modul cum organizațiile de partid se ocupă de orientarea, educarea și creșterea unui tineret sănătos, pentru lichidarea grabnică a unor fenomene de parazitism, de ignorare a muncii, de trai ușor pe spinarea altora. Cultivarea în conștiința tineretului a dragostei față de muncă, a respectului față de rezultatele obținute de poporul nostru, cunoașterea trecutului de luptă al clasei noastre muncitoare în alianță cu țărănimea, a tradițiilor revoluționare, patriotice ale poporului, dragostea și atașamentul față de orînduirea nouă socialistă pe care am făurit-o sub conducerea încercată a partidului. iată cîteva sarcini de o mareimportanță pentru toți comuniștii care trebuie să întreprindă tot ce este posibil spre a inocula în conștiința tineretului pasiunea, entuziasmul și dăruirea pentru muncă. Un loc corespunzător în vasta și nobila activitate de educație comunistă a oamenilor trebuie să-l dețină în cadrul preocupărilor fiecărei organizații de partid însușirea temeinică și profundă a teoriei marixist-leniniste, a materialismului dialectic și istoric — unica filozofie științifică care stă la baza politicii partidului nostru. In acest sens, educației ateistștiințifice, care presupune între altele și combaterea fenomenelor de misticism cu argumentele solide ale științei, tehnicii și culturii actuale, este necesar să i se dea toată atenția. Aria largă a problemelor ce urmează să fie analizate în cadrul adunărilor de partid va include, fără îndoială, și activitățile căminelor culturale, cluburilor, bibliotecilor, punctelor de consultație a căror menire este bine cunoscută în acest amplu proces de dezvoltare spre noi niveluri a conștiinței socialiste a oamenilor. Analizele ce urmează a fi făcute de către comuniști în adunările lor generale, precum și programele de măsuri vor trebui să aibă ca fir călăuzitor necontenita creștere și întărire a rolului conducător al partidului pe fiecare loc muncă. Adunarea generală de comuniștilor — această formații de educație politico-ideologică va trebui să constituie cu adevărat un mare „laborator“ ( creație și sinteză în care membrii de partid să-și manifeste plenar spiritul lor combativ, militant, fermitatea, claritatea și hotărirea de a ridica neintîrziat tot mai sus munca de partid care constituie acum unul dintre imperativele majore, pentru că așa cum sublinia secretarul general al partidului nostru „Hotărîtor în înfăptuirea acestor obiective este ridicarea continuă a rolului conducător al partidului în toate domeniile activității politico. educative, creșterea răspunderii și exigenței organelor și organizațiilor de partid in îndrumarea întregii munci de educație a maselor desfășurată prin intermediul tuturor mijloacelori de influențare politică și al factorilor de culturalizare de care dispune societatea noastră“. Strălucitul program de educație comunistă a poporului propus întregii noastre națiuni socialiste de tovarășul Nicolae Ceaușescu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii însemnăm Două monumente. Pășeam pe un drum de țră ce-și urmează linia pe coama unui șir de dealuri, pășeam pe un drum cu nume de floare și baladă, spre Cernătești. „Drumul bujorului“ ne-a condus pe nesimțite pînă spre buza unui deal unde se-nconvoaie frumos pentru a pleca mai departe, pe loc, neted, spre inima satului Cernătești. Acolo, în locul acela de sincopă a drumului, la marginea unei păduri mici, menit parcă să sfideze „confrații“, stă de strajă, de mai bine de două secole, un stejar. Specialiștii vorbesc despre el în termeni tehnici : diametrul trunchiului măsoară doi metri și jumătate, al coroanei treizeci. Sunt într-adevăr parametri uriași! E un monument al naturii cunoscut de toți oamenii de prin împrejurimi... Și ca o completare fericită, la numai un kilometru, în plin centru al comunei, un alt monument, de data aceasta durat de mina omului, tot cu două secole în urmă, sau poate și mai mult o culă. Despre stejar Se spune că e supraviețuitorul unor păduri demult stinse. E foarte posibil să fie așa și deci stejarul, purtînd „doi secuți pe-a sa frunte“, să nu fi fost nici o clipă un solitar. Cula însă e singură de la început. Nu numai în comună, ci pe o vastă întindere. Renovată de mai multe ori de-a lungul existenței sale, în clipa de față e tot impunătoare, semeață. Vîrsta și unicitatea i-au conferit calitatea de monument. A rămas peste secole un semn de mărturie despre anumite timpuri... Umbra stejarului răcorește numeroși drumeți ce se așează sub coroana lui și beau apă dintr-un izvor. Cula stă singuratică, putind fi admirată numai din exterior. Păcat! De mai mulți ani s-ar fi putut amenaja aici un muzeu despre care la ora actuală se vorbește insistent, dar nimeni nu prea face nimic. Comitetul județean pentru cultură și artă a alocat anul trecut o sumă pentru micile reparații reclamate de starea cmilei... Un muzeu comunal safi cea mai potrivită instituție în această culă , un muzeu în care oamenii satului, și nu numai ai lui, să „citească“ în obiectele expuse — (și astfel de obiecte se găsesc deja colecționate) istoria de mai multe secole a comunei. Două monumente stau de ■strajă în comuna Cernătești. Unul așteaptă să devină demult,cu adevărat, pe deplin, ceea ce trebuie să fie ! Prof. MIRCEA MOISA DUMINICĂ 1 AUGUST 9.00_10.00 Magazin radiofonic duminical Din nou pe magistralele de oțel (uzina de reparații S.D.E.). Oamenii holdelor aurii. Caragiale și... Slatina. Roman foileton „Revelion fără bărbați“. Muzică populară la cererea ascultătorilor. memento „Patria“ (telefon 13850), filmul : ESOP, orele 11 . 16 ț 18 . 20. La grădină, orele 20.30. „Central“ (telefon 14029), filmul: ȘI CAII SE ÎMPUȘCA, NU-I AȘA ?, orele 9 ; 11,15 ; 15,30 ; 18 ; 20,30. „30 Decembrie“ (telefon 31080), filmele 1 APA CA UN BIVOL NEGRU, orele 15 ; 17 ; 19. MARILE VACANȚE, orele 11 ; și la grădină, orele 20.30. „23 August“ (telefon 14448), filmul : TRECI PRAGUL, orele 10 ! 15 . 17 . 19. La grădină, orele 20.30. „8 Mai" (telefon 14285), filmul : ULTIMUL MOHICAN, orele 10 . 16.30 . 18.30. La grădină, orele 20.30. „30 Decembrie“ — Băilești, filmul LOS TARANTOS. „Arta“ — Calafat, filmul i ZESTREA DOMNIȚEI RALU. „8 Mai“ — Filiași, filmul 1 POMUL DE CRĂCIUN. ^EXPOZIȚII Expoziția retrospectivă de pictură FREDA DELNEVO *— TRYBALSKI, deschisă in sala Galeriilor de artă din Bulevardul ,,23 August“ nr. 9. Expoziția de grafică Valentin Buzăverde și Paul Segal, deschisă la Casa de cultură a studenților. mSL dtmusBgi CRAIOVA SIMBATA 31 IULIE 17.00 Radiojurnal, buletin meteo-rutier. 17.10 Vitrina melodiilor de muzică ușoară. 17.30 Album sonor. Ultimul transformator pentru Porțile de Fier în drum spre Dunăre. Pregătiri pentru vinificație in podgorii. Moment muzical. Performanțe aviatice. 17.50 Emisiune literară. File de arhivă culturală craioveană. Din creația tinerilor poeți. 18.00 Atlas folcloric. Cintece de pe Valea Dunării și interpreți vestiți. 18.20—19.00 Curier săptămînal. Pentru fiecare, melodia preferată. W MAinim SIMBATA 31 IUBIE 15.20 Deschiderea emisiunii — .,’Apollo 15“. Transmisiune directă. Prima plimbare lunară. 16.30 Emisiune în limbaj germană. 18.00 Bună seara, fete 1 Bună seara, băieți ! 19.10 Tragerea de amortizare A.D.R.S. 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară — sport. 20.00 Săptămîna internațională. 20.15 Tele-enciclopedia. 21.00 Film serial : „Urmărirea“. Episodul 6 — „Recepție la Von Braun“. 21.50 Fragment din spectacolul înregistrat în Sala de concerte a Radioteleviziunii Române cu naistul Gheorghe Zamfir. 22.05 Spectacol muzical-distractiv. înregistrare de la bazinul Eido. 23.15 Telejurnalul de noapte. 23.25 „Apollo 15“. Aspecte din timpul primei activități extravehiculare pe Lună. 23.50 închiderea emisiunii următoarele 24 de ore vremea va fi, în general, frumoa- ÎNAINTE să, cu cerul variabil, favorabil averselor de ploaie, mai ales în zonele de deal și munte. Vînt slab pînă la potrivit. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 15 și 20 de grade, iar cele maxime între 22 și 27 grade. LOTO Tragerea din 30 iulie a.c. Extragerea I :15, 9, 45, 78, 73, 72, 1, 60, 14 . Extragerea a II-a ! 67, 7, 3, 87, 22, 8, 80. Fond general de premii — 1215 771 lei. Mica publicitate PIERDERI Pierdut legitimație serviciu — Fabrica confecții Craiova — și certificat naștere eliberat de Consiliul popular oraș Craiova, pe numele JUGAMAfljA ELIENA. Se declară (746) Pierdut cmifibul||^^Ertriculare motociapap* „ mbrw“, seria 353329421. T^Partea lui OPROIU I. CONSTANTIN CORNELIU. Se declară nul. (748) Pierdut diplomă 7 clase școala generală, pe numele FURTUNA CONSTANTIN. Se declară nulă. (749) Pierdut legitimație serviciu, „ELECTROPUTERE“ Craiova, pe numele BĂLĂȘOIU IONEL. Se declară nulă. (752) Pierdut carnet conducere gradul I și permis circulație eliberate de Inspectoratul de miliție Dolj. Se declară nule. (753) Pierdut legitimație serviciu I.E.C. Craiova pe numele PIRPierdut certificat 8 clase — Școala generală Slăvuța Gorj — pe numele DORAN LELIA. Se declară nul. (756) Pierdut parafă medie pe numele BOGDANSCHI ECATERINA. Se declară nulă. SCHIMB DE LOCUINȚA Cedez apartament bloc, două camere, PETROȘANI, pentru similar — Craiova. Telefon 22588 loco. (755) VINZARI-CUMPARARI Vînd aspirator „CEAIKA“, nou. Telefon 15619, după orele 16. Loco. (750) Vînd „MOSEVICI“ 408, str. Săvinești nr. 4. Ungă cantina municipiului, vizibil duminică 1 august 1971, orele 8—16. Loco. (751) Vînd autoturism „POBEDA“ in perfectă stare. Telefon 15 360. VULESCU nulă. MIHAI. Se declară (154) '• 31 — VII — 1971 g ) TRUSTUL DE MECANIZARE BUCUREȘTI STAȚIA DE UTILAJE CRAIOVA cu sediul în Craiova str. Severinului nr. 170 din ® 0## Întreprinderea JUDEȚEANĂ CONSTRUCȚII MONTAJ OLT primește zilnic înscrieri pentru școala de șoferi profesioniști în perioada 25 iulie — 13 august 1971. CONDIȚII DE ÎNSCRIERE: — vîrsta : 17 Vși 20 ani. — studii: 4—8 clase elementare, cu sediul în Slatina, str. Drăgănești nr. 31 ANGAJEAZĂ URGENT muncitori calificați în meseriile: — mecanici reparații auto și utilaje construcții categ. 4 — 6 ; — mecanici în specialitatea carburatoare și pompe injecție ; — macaragii macarale turn ; — excavatoriști — dragliniști ; strungari categ. 3—6 ; zidari — dulgheri; // / / ÎNTREPRINDEREA electromontaj sibiu • ••• telefon 33969 angajează ȘANTIERUL CRAIOVA II ■ II II , tehnicieni și maiștri cu pregătire în domeniul energetic pentru lucrări de linii, posturi și stații de transformare din județele : Dolj, Gorj, Olt și Mehedinți. • Salarizarea conform H.C.M. 914/1968 în regim de șantier. • Informații la sediul șantierului, str. Mureș, nr. 8, Craiova. M *1II I ÎNTREPRINDEREA ELECTROCENTRALE CRAIOVA ANGAJEAZĂ IMEDIAT, PENTRU EXPLOATAREA C.T.E. ROVINARI, JUDEȚUL GORJ, personal după cum urmează : șef serviciu tehnic: inginer cu vechime de peste 9 ani în specialitatea funcției șef serviciu investiții, inginer termoenergetic sau în specialități înrudite și o vechime de peste 9 ani în funcții tehnice ; șef serviciu plan-salarizare : studii superioare economice și peste 9 ani vechime în specialitatea funcției t • • • • • • • • •••••••* — operatori exploatare cazane și turbine cu abur î — electricieni PRAM și AMC. Salarizarea conform prevederilor H.C.M. 914/1968. Se asigură locuință în municipiul Tg. Jiu. Relații suplimentare se pot lua la serviciul personal-învățămînt al întreprinderii electrocentrale Craiova, telefon 11782, interior 492, cît și la Exploatarea C.T.E. Rovinari, birou! ppr=nn i! _ telefon 2480. * 1