Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 2003 (Anul 15, nr. 3098-3156)

2003-01-15 / nr. 3103

Anul XV., Nr. 3103 MIERCURI, 15 IANUARIE 2003 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare liberă De ls "Pro Transilvania", la "Limba transilvăneană"n u se astâmpără Sabin Gherman! Un spirit malefic parcă lucrează în această fiinţă care, culmea ironiei, se mai declară şi român! Acest spirit musai că se numeşte Tőkés, ori Markó, ori Szász Jenő, în orice caz cam aşa ceva, din moment ce îl îndeamnă pe acest individ paranoic numai la acţiuni antiromâneşti. Astfel, după ce Sabin Gherman şi-a formulat "profesiunea de credinţă" într-un eseu profund antiromânesc "M-am săturat de România", după ce s-a făcut luntre şi punte, alergând de-a lungul şi de-a latul Ardealului pentru a pune bazele acelei ligi-partid "Pro-Transilvania", în care a reuşit cu greu să atragă mai mulţi unguri decât români, dar şi unii şi ceilalţi nişte creaturi aidoma "mentorului" lor spiritual, a mai descoperit o găselniţă menită să susţină aceeaşi cauză "nobilă" a "patriotismului transilvan". Nu demult, la Strasbourg - fiindcă,, nu-i aşa, acţiunile lui Sabin Gherman sunt concepute în "spirit european"! — organizaţia pe lângă care s-a aciuit, "Alianţa Liber-Europeană", a ţinut o conferinţă de presă, ocazie cu care o anume Nelly Maes, preşedinta alianţei, a declarat că îl va susţine pe Sabin Gherman în acţiunea sa de promovare a unei "limbi transilvănene". Iar dacă autorităţile române îl vor împiedica, atunci dumneaei "va pune beţe în roate României în procesul de aderare la U.E." Cine o mai fi şi această Nelly Maes şi de unde a apărut într-o postură atât de importantă încât ar putea torpila o acţiune pe care şi-a însuşit-o întreaga Europă, numai Dumnezeu ştie. Sigur este însă că această "europeancă" cunoaşte realitatea din Transilvania tot atât de bine cum o cunoştea o alta, finlandeza Tytti Isohookana- Asunma, pe cea a romano-catolicilor din Moldova, susţinând şi ea că există o "limbă ceangăiască"! Pe care, degeaba a căutat-o la faţa locului, n-a putut-o afla! Poate că toate aceste găselniţe antiromâneşti ar trebui să nu ne impacienteze prea mult şi să le tratăm cu indiferenţă, convinşi fiind că (Continuare în pag. a 2-a) ILIE ŞANDRU Ce se va întâmpla în semestrul II al anului şcolar?! ■ Conferinţa de presa în cadrul conferinţei de presă organizate de Inspectoratul şcolar judeţean au fost prezentate următoarele teme: • Cele 175 de zile de activitate didactică din anul şcolar trebuie respectate cu stricteţe, neadmiţându-se suspendări datorită unor sărbători sau activităţi extraşcolare, pentru că recuperarea unor ore se face în unele unităţi superficial • I.S.J.H. a expediat la Ministerul Educaţiei şi Cercetării o adresă în care se solicită amânarea concursului la disciplinele olimpiadei şcolare, programate în data de 15 martie. Conducerea unităţilor de învăţământ au datoria de a selecţiona elevii ce participă la concursuri după dictonul "Non multa, sed multum", adică vor intra în concurs numai elevii cei mai buni, nefiind important să reprezinte şcoala o masă de elevi, în mare parte mediocri • S-a constatat, în primul semestru al anului școlar în curs că repartizarea personalului didactic pe sarcini nu a fost echitabil. Fișele de apreciere trebuie să fie corecte • Inspectoratul școlar va verifica modul cum se desfășoară activitatea "schimbului II" din școli. (Continuare în pag. a 2-a) IULIU CONDRAT "Surprize" reci la începutul lui 2003! încet, încet s-au scurs aproape două săptămâni din noul an 2003. După o minivacanţă bogată în(ne) odihnă, vinuri, tării, sarmale şi fel de fel de "porcării", am revenit la muncă, unii bine odihniţi, alţii mai obosiţi ca în ajunul Crăciunului. Important este să fim sănătoşi, optimişti şi încrezători în speranţele noastre de mai bine. Dar, cum speranţa este-după vorba unui filozof-beţia omului treaz, şi după cum a debutat noul an, se pare că ne îmbătăm cu apă rece şi o să întâmpinăm şi pe 2004 la fel de optimişti şi cu speranţe deşarte...?! Peste municipiul Topliţa iarna a pus stăpânire din plin, cu zăpadă din abundenţă, chiar şi cu frig, care vine, stă şi pleacă, iar vine iar pleacă, şi tot aşa, dar muşcă destul de aspru, chiar atunci când ţi-i lumea mai dragă. Unii sunt pregătiţi pentru (Continuare în pag. a 2-a) VASILE COTEA IMLtorm Mijwll — HAffGHITA - 1 Lecţia Eminescului)A venit, a văzut, a învins! Şi a rămas în noi... în vremurile noastre, când sunt la modă demolările (vor pieri ele vreodată?) nu putem să nu sărbătorim spiritele adevărate, valorile incontestabile. Prinţul poeziei româneşti împlineşte astăzi, 15 ianuarie, 153 de ani. Spiritul nu are vârstă, îl sărbătorim pe Eminescu cel fără de vârstă şi prin asta ne sărbătorim un pic şi pe noi, cei care credem în victoria spiritului. De ce va trăi Eminescu mereu? Fiindcă în El e dragoste, multă dragoste... Fiindcă a izbutit a găsi frumosul fără a imita pe nimeni... In simfonia acestei ierni şi a anotimpurilor ce vor veni. El este soclul nostru de înţelepciune şi cultură durabilă, iubirea noastră veşnică. Poezia eminesciană adună şi azi oameni, sensibilizându-i întru comunicare, armonie şi înţelegere. Eminescu va rămâne o mare temă de discuţii. La acest ceas aniversar îmi reamintesc cu plăcere de o întâmplare pe care o fac publică doar acum. Domnişoara Cristina m-a rugat să-i scriu ceva despre Eminescu. 30 noiembrie 2001. Ora de curs la limba şi literatura română în clasa a XI-a B se terminase. Eram la a treia lecţie a Ciclului eminescian. Trebuie să recunosc că am vorbit patetic despre viaţa şi activitatea poetului, presărând discursul cu opinii şi observaţii inedite, neştiute până atunci de elevii mei. Obişnuit cu metoda clasică - dascălul sugerează teme învăţăceilor, "gestul" Cristinei l-am apreciat ca ceva mai deosebit. M-a surprins în schimb formularea rugăminţii ei, punctuală şi francă: "Aşa cum îl vedeţi şi-l simţiţi Dumneavoastră!" Evident am întrebat-o care-i termenul predării şi ce întindere să aibă. "Nu-i urgent" - a venit prompt răspunsul, apoi după o oarecare ezitare: "Cam 30 de rânduri. Se poate?!" La ce i-o trebui? mă (Continuare în pag. a 3-a) NICOLAE BUCUR SPRE GOLF. Trei ordine de mobilizare semnate de ministrul apărării al Statelor Unite vor avea drept efect trimiterea în Golf a mii de puşcaşi marini, trupe de infanterie, tancuri, nave de război, baterii de rachete şi avioane de luptă, astfel încât până la mijlocul lunii febrarie, SUA vor dispune în Golf de 15.000 de militari. Concomitent, Marea Britanie pregăteşte desfăşurări de forţe comparabile cu cele din timpul războiului din insulele Falkland. Războiul împotriva Irakului pare iminent, deşi experţii ONU, după ce au inspectat 125 de locuri suspecte, nu au găsit "nici o armă periculoasă". Rusia, care se opune unei intervenţii militare unilaterale împotriva lui Saddam, va trimite în zona Golfului Persic două nave militare pentru observarea situaţiei militare din regiune şi pentru "apărarea intereselor naţionale". Poziţia României - conform unei declaraţii a ministrului de externe Mircea Geoană - este aceea "de a acorda diplomaţiei încă o şansă", dar dacă războiul va avea loc, ţara noastră are obligaţia morală de a avea o atitudine "conformă cu noul său statut internaţional".