Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2003 (Anul 15, nr. 3157-3218)

2003-06-11 / nr. 3205

• Pagina a 4-a • 11 iunie 2003 • Nevazatorii protestează la Bucureşti ■ Aproximativ 150 de nevăzători din Harghita şi Covasna vor participa mâine la mitingul de protest organizat în Piaţa Revoluţiei din capitală Aproximativ 150 de nevăzători din judeţele Harghita şi Covasna vor lua parte mâine, 12 iunie, la mitingul de protest organizat în Piaţa Revoluţiei din Bucureşti. Potrivit preşedintelui filialei Harghita- Covasna a Asociaţiei Nevăzătorilor, Lukács Ibor, acţiunea de protest este orientată împotriva Ordonanţei de Guvern nr. 14 din 2003 care prevede trecerea asociaţiilor de nevăzători în subordinea consiliilor judeţene. „Intenţionăm să ne menţinem atribuţiile pe care le avem în ceea ce priveşte protejarea drepturilor persoanelor cu deficienţe de vedere”, a subliniat Lukács Ibor. Totodată, nevăzătorii protestează împotriva deciziei guvernului de a sista alocaţiile sociale ale minorilor nevăzători începând cu luna martie a acestui an. Lukács Ibor spune că, în ţară, există în evidenţe aproximativ 2.000 de minori cu deficienţe de vedere de gradul I şi II. „Nu cred că această sumă, care este destul de mică, va creşte considerabil bugetul statului. Copiii au nevoie de aceşti bani, încălţămintea şi hainele se uzează la ei mai des decât la un adult”, a afirmat preşedintele filialei Harghita-Covasna a Asociaţiei Nevăzătorilor. Un minor nevăzător încadrat în gradul I de invaliditate beneficia de o alocaţie de sprijin în valoare de 1.407.000, lei iar pentru deficienţe de vedere de gradul II suma acordată era de 703.500 lei. Lukács Ibor a precizat că deplasarea la Bucureşti se va face cu trei autocare, iar din Harghita vor lua parte la mitingul de protest între 80 şi 100 de persoane. EMIL GROZA Se caută informaţii despre decedatul din imagine In data de 23 mai 2003, între staţia CFR Mădăraş Ciuc şi halta Racu, a fost descoperit accidentat cetăţeanul din imagine. Semnalmente: sex masculin, vârstă 50—60 de ani, statură medie, păr cărunt, ochelari de vedere, aparat de respiraţie atârnat la gât, îmbrăcat cu geacă din coc de culoare gri, cămaşă cu mânecă scurtă maro, blugi prespălaţi spre alb, pe cap cu şapcă neagră cu cozoroc tip sport, încălţat cu adidaşi albi marca Puma. Cei care pot oferi informaţii sunt rugaţi să se adreseze poliţiei TF Ciceu sau la Serviciul Poliției TF Miercurea-Ciuc la telefon 205293. Valuta falsa la Miercurea-Ciuc ■ O mie de dolari falşi în bancnote de 100 au fost puşi în circulaţie în talciocul din municipiul reşedinţă de judeţ Lucrătorii Centrului Zonal de Combatere a Crimei Organizate şi Antidrog Târgu-Mureş, în colaborare cu Inspectoratul de Poliţie al judeţului Harghita, au reuşit identificarea şi prinderea a două persoane care, în perioada 26-27 mai 2003, au pus în circulaţie, în talciocul din Miercurea-Ciuc, suma de 1.000 de dolari falşi în bancnote de 100. Cele două persoane sunt L.F., de 30 de ani şi M.L., de 29 de ani, ambii din Zetea, care au declarat că valuta contrafăcută provenea de la D.C. de 30 de ani, din Odorheiu-Secuiesc. Acesta din urmă le-a declarat poliţiştilor că a primit banii falşi de la un cetăţean maghiar, aflat în sejur în România. Potrivit comisarului şef de poliţie, Mircea Nicolae Costruţ, din cadrul IPJ Harghita, deşi cei trei ştiau că bancnotele sunt contrafăcute, ei le-au pus în circulaţie, motiv pentru care sunt anchetaţi, în stare de libertate, pentru săvârşirea infracţiunii de „falsificare de monedă sau alte valori”. Parchetul de pe lângă Tribunalul Harghita a dispus, în ceea ce-i priveşte pe cei trei, interdicţia de părăsire a localităţii de domiciliu pentru o perioadă de 30 de zile, G. EMIL. Un cetăţean american are o nevastă frumoasă, banii curg către el în fluviu — el fiind un specialist în furturi şi o slujbă care îi place la nebunie. Fericita lui situaţie se duce de râpă - în primul rând „ locul de muncă ” - după ce a fost filmat de o cameră de luat vederi de securitate. Partenerul său în ale furtului, mai bine zis tăinuitorul, uită brusc că ar avea la el nişte bani pitiţi, iar soţia se pare că îi pune coarne cu un tânăr „ aghiotant” al partenerului său. Nu are decât o şansă, să dea o ultimă şi mare lovitură. Filmul ,, Jaf armat" al cărui personaj principal este Gene Hackman, poate fi urmărit la Cinematograul „ Transilvania ” de astăzi până vineri. Au sosit biletele de odihnă pentru bugetari Direcţia de Muncă şi Solidaritate Socială Harghita anunţă că au sosit biletele de odihnă în staţiunile de pe litoral şi staţiunile montane pentru salariaţii unităţilor bugetare (740 de bilete pentru litoral şi 116 pentru staţiunile montane), în consecinţă reprezentanţii sindicatelor din unităţile bugetare sunt invitaţi să participe, astăzi, 11 iunie, ora 15,00, la împărţirea biletelor între unităţi (sediul DGMSS Harghita, str. Florilor, nr. 94 din Miercurea-Ciuc). Adevărul Harghitei Participări harghitene la expo „HOREGAL" Neptun în perioada 12-15 iunie 2003, la Neptun-Constanţa, va avea loc expoziţia de produse hoteliere, pentru restaurante şi de gastronomie, sub genericul „HOREGAL”. Expoziţia este organizată de societatea AMPLUS INTERNAŢIONAL Constanţa şi la ea vor participa firme din întreaga ţară din domeniul turistic, societăţi prestatoare de servicii hoteliere şi de restaurant, printre care şi 3 din judeţul Harghita. Consiliul Local Harghita din cadrul Consiliului Naţional al întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, prin cele 3 firme participante la această manifestare va prezenta diferite produse printre care amintim: elemente de securitate hotelieră (case de bani şi casete de valori pentru hoteluri, încuietori de înaltă siguranţă), elemente de finisaje interioare şi exterioare (pereţi despărţitori, tavane false, cornişe pentru perdele - toate din ipsos armat cu fibră din sticlă), echipamente electrice (toate pentru industria hotelieră, uscătoare de păr, uscătoare de mâini, senzori pentru reducerea consumurilor de apă, robinete electronice ş.a.) ANTON BORS „Carta Albă a IMM-urilor din ROMÂNIA" . Recent, la Clubul Diplomatic din Bucureşti a avut loc lansarea volumului „Carta Albă a IMM-urilor din România”, o lucrare de aproape 300 de pagini realizată de un grup de specialişti şi editată de Consiliul Naţional al întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România. Este o lucrare în premieră, editată pentru prima oară în ultimii 13 ani de zile şi cuprinde nu numai evoluţia sectorului respectiv, ci şi dificultăţile pe care le întâmpină IMM-urile, inclusiv propuneri referitoare la modalitatea în care ar trebui sprijinit acest important sector de activitate. (A. Bors) Dreptul la concediu de odihna anual plătit este garantat tuturor salariaților (1) Fără a reveni asupra prevederilor noului Cod al muncii referitoare la concediul de odihnă anual, celor ce ni s-au adresat cerându-ne informaţii în plus, le oferim răspunsurile la întrebările puse, răspunsuri care au girul Direcţiei Generale de Muncă şi Solidaritate Socială Harghita. Trebuie ştiut că prevederile H.G. nr. 250/8 mai 1992 privind concediul de odihnă şi alte concedii ale salariaţilor din administraţia publică, din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare, sunt încă în vigoare. Art. 1 (1) din hotărâre se precizează: „Salariaţii din administraţia publică au dreptul, în fiecare an calendaristic, la un concediu de odihnă plătit, cu durata de 21 sau 25 de zile lucrătoare, în raport cu vechimea lor în muncă, după cum urmează: până la 10 ani vechime în muncă, durata concediului este de 21 zile lucrătoare, iar pentru o vechime de peste 10 ani durata concediului este de 25 zile lucrătoare”. (2) „Salariaţii din regiile autonome cu specific deosebit şi din unităţile bugetare au dreptul, în fiecare an calendaristic, la un concediu de odihnă plătit cu o durată de 18-25 de zile, în raport cu vechimea în muncă, astfel: la o vechime de până la 5 ani durata concediului este de 18 zile lucrătoare, între 5 și 15 ani vechime durata concediului este de 21 zile lucrătoare și peste 15 ani vechime de 25 zile lucrătoare”. (3) Pentru tinerii în vârstă de până la 18 ani, durata concediului de odihnă este de 24 zile lucrătoare. La stabilirea duratei concediului de odihnă se ia în considerare vârsta pe care acești tineri au avut-o la data de 1 ianuarie din anul calendaristic respectiv. (4) Personalul din activitatea de cercetare ştiinţifică atestat, încadrat în unităţile bugetare, are dreptul la un concediu de odihnă plătit, stabilit în raport cu vechimea în muncă, după cum urmează: 24 de zile lucrătoare pentru salariaţii cu o vechime în muncă de până la 5 ani, 26 zile pentru cei cu o vechime de 5-15 ani şi 28 de zile lucrătoare pentru salariaţii cu o vechime în muncă de peste 15 ani. *** într-un număr viitor vom răspunde salariaţilor încadraţi în posturi cu fracţiuni de normă şi celor care pe lângă funcţia de bază, cu o normă întreagă, îndeplinesc, prin cumul, o altă funcţie. AURELIA ILUT In perioada 17-18 iunie organizăm la Harghita-Băi seminarul MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE Seminarul va fi condus de prof. Péter Gábor (Budapesta) și se adresează leaderilor și responsabililor de resurse umane. Informații, înscrieri la tel. nr. 0267-351017, 0745-100777. ________________SKR ROMANIA Trade & Consulting Co.