Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2009 (Anul 21, nr. 4620-4710)

2009-01-28 / nr. 4636

La SJU Miercurea-Ciuc Unitatea de Primiri Urgenţe funcţionează la parametri normali Aflată în criză, până la un punct, activitatea Unităţii de Primiri Urgenţe (UPU) a SJU Miercurea-Ciuc se desfăşoară acum la parametri normali, prin găsirea unor „soluţii de compromis”, după cum avea să le definească chiar directorul executiv al spitalului, dr. Demeter Ferenc. Soluţii ce aduc în prim plan coordonatorul UPU, în persoana dr. Erőss Judit, care şi-a dat consimţământul în acest sens, şi membrii activi ai echipei: medici de gardă, colaboratori externi, personal medical - toţi în măsură să rezolve cazurile de urgenţă până la permanentizarea altor specialişti în cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU). Când se va întâmpla acest lucru? „De îndată ce vom găsi medici din alte judeţe, dispuşi să se transfere în Harghita, sau după terminarea cursului de pregătire a medicilor generalişti pentru urgenţe, organizat de Ministerul Sănătăţii Publice, cu începere din 2 februarie”. Preocupat de situaţie, dr. Demeter nu ratează nici o ocazie de ai convinge pe colegii săi de prin alte zone ale ţării să vină aici, dovadă că în agenda sa telefonică figura numărul unei doamne din Bacău pe care tocmai se pregătea să o apeleze, cu gândul de a o convinge să facă apăsat pasul către Miercurea-Ciuc. (Continuare în pag. a 5-a) Şefa Direcţiei de al Sănătate Publică are informaţii că va fi demisă a □ Informaţii care, susţine dr. Tar Gyöngyi, i-au fost transmise pe căi politice judeţene, de către mai multe persoane responsabile Şedinţa de ieri a Colegiului prefectural Harghita a debutat cu un anunţ simplu, care punea în atenţia participanţilor faptul că se împlinesc trei ani de când Colegiul îşi desfăşoară activitatea în componenţa actuală. Până când noi, reprezentanţii mass-media, am încercat să-i desluşim sensul, că emitând cu privirea cupele de şampanie, ordinea de zi a fost aprobată şi primul raportor era deja înscris la cuvânt. Este vorba de directorul Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale care, şi acum, ca şi în şedinţa din noiembrie 2008, a adresat şefilor instituţiilor deconcentrate din judeţ rugămintea de a face posibilă actualizarea bazei de date referitoare la aceste instituţii, care are ca scop fundamental respectarea, legislaţiei arhivistice în vigoare şi cunoaşterea exacţi a situaţiei propriilor arhive. (Continuare în pag. a 5-a) D. SULTANA BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ KÁJONI JÁNOS Anul XXI., Nr. 4636* MIERCURI,28 IANUARIE 2009 • 8 PAGINI Preţul 40 bani prin abonament, 50 bani la vânzare liberă Californiene (6) De unde vine dezinvoltura americanilor? - în pagina a 5-a La Exploatarea Minieră Bălan „Pierdut subvenție de la stat. O declarăm nulă!"... în pagina a 3-a S.O.S. - demografia la răscruce planetară Hochei pe gheață: All-Star Game-ul american - în pagina a 2-a ■v îjifei Master Nu mai umiliţi copiii! Problema şcolii româneşti din Ungaria revine iar şi iar în atenţia opiniei publice, atât pentru faptul că şcolile cu predare în limba română îşi închid porţile din lipsă de copii - sau uneori voit - din lipsă de fonduri, alteori din cauza faptului că cei care predau română sunt unguri, iar părinţii preferă să nu îşi dea copiii la astfel de ore unde nu învaţă mai nimic. Eva Iova, redactorul şef al revistei Foaia Românească, aduce în atenţie de această dată un alt fapt de neiertat: faptul că pe copii îi învaţă poezii al căror sens nu îl percep şi nici al cuvintelor care le compun şi, deci, pronunţia este deficitară. De aici şi umilinţa adusă când sala, în faţa căreia reciţi o poezie de Eminescu, începe să râdă de tine cum ai pronunţat un cuvânt sau l-ai stâlcit pe altul. Redăm editorialul din Foaia Românească: „«Meg mirac a valghben a cherti viragoc, meg zaldel a marfa az ablac elat...». Nu-i aşa că aţi recunoscut poezia lui Petőfi Sándor? Cam aşa ar suna primele rânduri din poezia „Szeptember végén” din gura unui copil din Calafa. (Continuare în pag. a 4-a)