Informatia Bucureştiului, aprilie 1968 (Anul 15, nr. 4549-4574)

1968-04-08 / nr. 4555

■ } . PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI VĂ ! ZiAR aL ComiTETuLui MUNiCiPAL BUCUREŞTi al P.C.R. Şi ăL CONSiLiULUi POPULAR AL MUNiCiPiULUi BUCUREŞTI Anul XVNr. 4555 4 pagini 30 bani Leu,. 8 aprilie 1968 Strada Văzuta de MANOLE AUNEANU Primăvara a întrecut, ieri, toate aşteptările, oferind bucureşteanului plăcerea de a trăi o zi — aş spune — estivală. Soarele s-a revărsat asupra oraşului cu o generozitate care ne-a dus cu gîndul la ştranduri, bărcile au desferecat miile rubine din oglinda lacului Herăstrău, pe străzi au plutit, ameţitoare, paraşutele umbrelelor multicolore, îndemnîndu-ne să recităm un excelent madrigal al poetului Andriţoiu : Spuneţi-mi, vă rog, ce meşter faur, îndrăgind nespus culoarea albastră a tăiat, cu o foarfecă de aur, de pe cer, eşarfa dumneavoastră ? Dincolo de aceste satisfacţii de ordin estetic, duminica de ieri a prilejuit, însă, bucureştenilor şi bucurii mai... pămîntene. I.T.B.-ul a organizat in bune condiţiuni transportul spre locurile de agrement, ceea ce el ne face să credem că în birourile de pe strada Virgiliu a început sa adie un vînt proaspăt (să fie intr-un ceas bun !) . Dumitriu a marcat două goluri în poarta elevilor ambiţiosi Restanţe... lui Teaşcă, redeştepţind în tabăra suporterilor giuleşteni părerea că nici „Cupa” nu-i de lepădat ; locatarii din cartierele Titan, Armata poporului, Berceni au transformat spaţiile dintre blocuri în adevărate oaze de verdeaţă şi flori. Dar ziua de ieri a fost — dacă vreţi — şi un examen pentru cei care au datoria — nu numai profesională — de a organiza cit mai plăcut, mai atractiv orele de odihnă şi de recreare ale bucureşteanului. Or, din acest punct de vedere, constatările nu sunt tocmai îmbucurătoare. Mii de oameni au fost nevoiţi să facă cale întoarsă, fie din cauză că unele locuri de agrement din împrejurimile Capitalei arată ca vai de lume, fie datorită proastei aprovizionări a grădinilor-restaurant. Problema nu e nouă, am mai discutat despre ea şi anul trecut, şi acum doi ani, şi. . nimic ! De ce ? Există pe alocuri concepţia bizară că omul venit să-şi petreacă duminica la iarbă verde acceptă din capul locului să fie servit cu întîrziere (că dacă a venit la odihnă, are timp berechet !), că i se poate oferi orice ospătarul e pus pe rîcă, responsabilul refuză să discute cu clienţii, ca să numai vorbim de lipsa oricăror distracţii cu caracter cîmpenesc. Sigur că se pot face multe lucruri bune, începînd cu gospodărirea exemplară a pădurilor, cu amenajarea unor estrade şi parcuri distractive şi terminînd cu gheaţa care să aburească sticlele cu bere. Dar, înainte de orice, trebuie să se înţeleagă că cetăţeanul e cel care solicită (şi plăteşte !) şi că lui trebuie să i se acorde, deci, şi Întâietatea şi respectul cuvenit. REPORTERII ZIARU NOSTRU VA RELATEAZĂ CUM A FOST ÎNTIMPINAT Bucureşteanul, ieri, la locurile de agrement Poate nu multe oraşe mari din lume dispun, în interiorul lor şi în imediată apropiere, de condiţii naturale atît de variate şi de vaste, cîte are oraşul nostru. Bucureşteanul a devenit, de aceea, prin tradiţie, un mare „consumator de agrement". De cum se desprimăvărează şi pînă îngălbenesc frunzele, el caută să petreacă zilele de odihnă, însorite, în mijlocul naturii. Oricît de darnică ar fi însă natura, ea nu pune la dispoziţie decît cadrul de desfăşurare a agrementului. Evoluţia firească a cerinţelor a atins stadiul în care bucureşteanul vrea să fie degrevat, în ziua de odihnă, de toate preocupările celorlalte zile. El pretinde ca, luîndu-şi familia, să ajungă, în cel mai scurt timp, în mijlocul unei păduri sau pe malul unui lac, iar acolo să fie primit ca un oaspete stimat. In esenţă, se cere organizatorilor agrementului bucureştean să asigure : transport rapid şi comod ; aprovizionare variată şi deservire exemplară ; mijloace de destindere şi distracţie pentru toate vîrstele. Măsurile stabilite de Comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti, cu perspective mai apropiate sau mai îndepărtate de realizare, vor avea darul să extindă, să diversifice, să îmbunătăţească mijloacele de agrement. Dar există mereu un AZI. Se pune întrebarea : CUM FUNCȚIONEAZĂ CEEA CE EXISTĂ ? În ce măsură se îndeplinesc hotărîrile Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti ? Cum înţeleg să-şi facă datoria cei care au sarcina să deservească populaţia ? Pentru a afla răspuns la această întrebare, 18 reporteri, fotoreporteri, caricaturisti din redacţia noastră au petrecut frumoasa zi de ieri în mijlocul bucureştenilor, în toate locurile de agrement din jurul Capitalei. Observaţiile lor, ca şi acelea ale cetăţenilor cu care au stat de vorbă, sunt consemnate în cele ce urmează. Iar acesta căpătăm încrederea oamenilor, fapt pe care îl dorim cu toată sinceritatea“ — ne spunea tov. A. Sterian, inginerul şef al întreprinderii. Dacă Pădurea Băneasa a cunoscut o mare afluenţă de public meritul revine, în bună parte, şi I.T.B. Astfel de la bun început împărtăşim aprecierea a sute şi sute de oameni că întreprinderea de transport în TRANSPORTUL IN COMUN Ca pe roate comun a trecut examenul de început de sezon cu bine. Micile defecţiuni survenite în cursul zilei (defectarea unei maşini stabilită pentru cursele speciale, o blocare de 5 minute în jurul orei 9.30 din cauza unei tamponări în Drumul Taberei și o alta de 6 minute în jurul orei 13.40 datorită unei deraieri pe linia de tramvai nr. 4, sau strangularea de la Podul Băneasa la anumite ore) n-au dereglat în ansamblu buna desfășurare a transportului în comun. Măsurile luate (ne referim la cursele speciale cu plecarea din cartiere direct la Pădurea Băneasa, ca şi la organizarea urcării în autobuze şi vînzării biletelor de la staţia „Casa Scînteii“) s-au dovedit bune şi ele trebuie continuate. Merită relevat şi faptul că se respectă cu stricteţe orele fixate pentru plecarea curselor speciale din cartiere. Chiar dacă la cursele cu plecarea la ora 9 din cartierele Berceni şi Militari n-au fost decit 7 şi, respectiv, 13 călători, autobuzele au plecat totuşi la ora fixă. „Vrem să imprimăm acestor curse un mers regulat ca la C.F.R. Info- La periferia I.H.R. „Ambasador ieri, la Snagov au fost prezente toate mijloacele de locomoţie: autobuze ale D.R.T.A. (care au lucrat ca intr-o zi caniculară de virf), autoturisme, motociclete, biciclete şi multe, cărucioare cu copil. Cum s-ar spune, bucureştenii au dat o replică promptă celor 28 de grade la umbră şi 49 de grade la soare, venind, cu mic şi mare, să se bucure de autentica zi de vară pe care începutul de aprilie a anticipat-o victorios şi la Snagov. Modul în care s-a desfăşurat transportul in cursul zilei de ieri, în special spre Pădurea Băneasa şi Parcul Herăstrău, dovedeşte că atunci cînd I.T.B., începînd de la directorul general şi pînă la şoferi şi încasatori se mobilizează, treburile merg bine. Recunoaştem, ieri au fost infirmate unele observaţii critice publicate recent în articolul „I.T.B. şi sezonul de agrement“. Adevărat, ziua de ieri a furnizat şi unele învăţăminte pentru viitor. Şi, in acest sens, facem cîteva propuneri. „ Să se înfiinţeze curse speciale cu plecarea din cartiere şi spre alte locuri de agrement nu numai spre Pădurea Băneasa. Faptul că cele două curse cu plecarea la ora 10 din cartierele Titan, spre Parcul Mogoşoaia şi Pădurea Pustnicul, au fost foarte solicitate pledează pentru această propunere, In acelaşi timp, poate fi extinsă iniţia(Continuare în pag. a 11-a) Replică promptă a dat şi comerţul, trimiţindu-şi aici , prin reprezentanţii I.H.R. „Ambasador“ — mesageri la cel mai inart nivel. Ta Snagov-ştrand, micii au sfirîit pe grătar pînă seara tîrziu; s-au băut nenumărate sticle de pepsi-cola şi bere (reci) ; ospătarii de la „Pescăruş“ (şi Însuşi responsabilul) au ţinut să-şi întîmpine clienţii în nota unei remarcabile politeţi şi în nota unei remarcabile curăţenii. A mai funcţionat aici şi un chioşc de răcoritoare, aprovizionat cu multe şi felurite dulciuri... Dacă vrem să rămînem cu această bună părere, nu trebuie să cerem însă la chioşcul I.H.R. un pahar (din care părinţii vor să dea copilului pepsi-cola) fiindcă refuzul ne va dezamăgi (chiar aşa, să nu dai omului un pahar !). Să nu emitem pretenţia acoperirii meselor neaspectuoase, cu nişte modeste coli de hîrtie, pentru că responsabila ne va răspunde : „Nu vă supăraţi, aici suntem în pădure“ (nu ne supărăm, dar micul costă 2 tei__ca la un restaurant de categoria 1). Consultînd lista de meniuri a „Pescăruşului“ ne-am strica, de asemenea, buna impresie iniţială. Fiindcă, la urma urmelor, primul şi supremul barem al politeţei rămîn răspunsurile afirmative cu care ieşi în întîmpinarea clientului. Or, la acest restaurant — pretinzînd preţuri nu mai mici decit cele achitate la „Ambasador“ — întrebarea „Aveţi îngheţată ?“ (o întrebare elementară, deci) a rămas, ieri, fără răspuns. Ca, de altfel, multe alte întrebări, deopotrivă de puţin pretenţioase. (Continuare in pag. a II-a) 61 Parcul Herăstrău - bucuros de oaspeţi... Asistenţa rutieră a acţionat operativ pe şosele S Expediţie în Extremul Nord... © O expediţie de meteorologi din Dickson rătăcită prin tundră . Automobilele sunt abandonate • Mesajul S.O.S. a fost auzit ? © Capcana... salvatoare # 92 de ore în vifor. DICKSON , un nume care figurează în atlasele geografice ale Extremului Nord. E un port sovietic pe ţărmul golfului lenisei, la extremitatea peninsulei Taimir. Punct de escală pentru vasele care parcurg căile maritime arctice, aşezare de pescari, vânători şi meteoroogi. Aiprimea climatului septentrional ii obligă pe aceştia din urmă la o veghe continuă şi grea, la o muncă ce se desfăşoară zi şi noapte nu numai in staţiunea din port, nu numai in insula cu acelaşi nume din apropiere, ci şi pe o întinsă suprafaţă acoperită de tundră. A străbate această regiune, mai ales în cursul lungii ierni nordice, înseamnă a înfrunta mari riscuri, înseamnă uneori chiar şi primejduirea vieţii. Printr-un asemenea pericol au trecut recent patru lucrători de la staţia meteorologică din Dickson. Potrivit relatărilor de presă, două vehicule pe şenile au pornit într-o expediţie de o săptămînă, pentru a fixa în diferite puncte din Taimîr aparatură automată de măsurare a caracteristicilor vremii. In afară de cei doi conducători ai maşinilor, Volodia Dereabin şi Kolea Popov, din echipă făceau parte mecanicul-şef Saşa Nosov şi tehnicianul Valera Avtomonov. Cu toţii tineri, sub 30 de ani, dar obişnuiţi cu asemenea drumuri prin tundră, învăţaţi să reziste la intemperii, la oboseală, la monotonie. (Continuare in pag. a 111-a) Plecarea preşedintelui Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, în Suedia Azi dimineaţa a părăsit Capitala, plecînd spre Stockholm, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, care, însoţit de ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, va face o vizită oficială în Suedia, la invitaţia guvernului suedez. La plecare, pe aeroportul Băneasa, erau prezenţi tovarăşii Ilie Verdeţ, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Alexandru Bîrlădeanu, Alexandru Drăghici, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Janos Fazekaş, Gheorghe Rădulescu, Vasile Vîlcu, Iosif Banc, Petre Blajovici, Mihai Gere, Petre Lupu, Manea Mănescu, Gheorghe Gaston Marin, membri ai guvernului, alte persoane oficiale. Cu acelaşi avion, a plecat şi baron Carl Rappe, ambasadorul Suediei la Bucureşti. (Agerpres) La plecare, pe aeroportul Băneasa O delegaţie a Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România a plecat în R. S. F. Iugoslavia Azi dimineaţa a părăsit Capitala, indreptindu-se spre R.S.F. Iugoslavia, o delegaţie a Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Ştefan Voitec, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Marii Adunări Naţionale, care, la invitaţia Skupslinei Federale a R.S.F. Iugoslavia va face o vizită în această ţară. Din delegaţie fac parte tovarăşii Emil Bobu, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid Suceava, preşedintele Consiliului popular judeţean Suceava, preşedintele Comisiei administrative a M.A.N., prof. univ. Ioan Anton, directorul Bazei de cercetări ştiinţifice din Timişoara a Academiei Republicii Socialiste România, vicepreşedinte al Comisiei pentru Cultură şi învăţămînt a M.A.N., Mihai Ubornyi, vicepreşedinte al Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie, secretar al Comisiei pentru agricultură şi silvicultură a M.A.N., Alexandru Grecu, preşedintele Uniunii Sindicatelor din Transporturi, membru al Comisiei de politică externă a M.A.N., Iulia Stamatoiu, inginer-şef la întreprinderea „Tinara Gardă“, membră a Comisiei economico-financiare a M.A.N., şi Nicolae Mănescu, director general al Grupului de şantiere „Porţile de Fier“, membru al Comisiei economico-financiare a M.A.N. La plecare, pe aeroportul Băneasa, erau prezenţi tovarăşii Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Constanţa Crăciun, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, acad. Ilie Murgulescu şi Mia Groza, vicepreşedinţi ai M.A.N., Ion Pas, preşedintele Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea, Vasile Şandru, adjunct al ministrului afacerilor externe, preşedinţi ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale, deputaţi ai M.A.N. Au fost de faţă Jaksa Petrici, ambasadorul R.S.F. Iugoslavia la Bucureşti şi membri ai ambasadei. (Agerpres) Transmisiune experimentală TV Astă seară, la ora 20, are loc o transmisiune experimentală de televiziune pe canalul 6. Transmisiunea va dura 2 ore, prilejuind posesorilor de televizoare o verificare a clarităţii imaginii pe acest canal, în vederea ajustărilor necesare. Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, in Bucureşti, temperatura aerului a fost de 11 grade. Maxima de ieri in aer a fost de 28 grade, iar minima din cursul nopţii de 8 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea continuă să se răcească uşor. Cer schimbător, mai mult noros. Tendință de ploaie slabă. Vînt potrivit din sectorul vestic. Temperatura minimă va oscila intre 6—8 grade, iar maxima intre 17—19 grade. PROIECTUL NOULUI COD PENAL Expresie a democratismului prăduirii noastre Ca urmare a marilor transformări social-economice care au avut loc în ţara noastră, s-a dezvoltat o conştiinţă nouă, socialistă, care se manifestă prin participarea tot mai activă, conştientă, a oamenilor muncii la conducerea treburilor de stat şi obşteşti, a căror complexitate este în continuă creştere. Aceste transformări istorice au determinat apariţia şi dezvoltarea unui puternic curent de opinie privind respectarea, din convingere, a legilor statului, crearea unei largi opinii publice împotriva manifestărilor antisociale, ceea ce contribuie la întărirea ordinii de drept. Fiste firesc ca victoria şi consolidarea relaţiilor de producţie socialiste în întreaga economie naţională, creşterea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii, întărirea unităţii moral-politice a poporului să-şi găsească reflectare pe planul dreptului. In aceste condiţii a devenit necesară elaborarea unui nou cod penal, care să corespundă cerinţelor etapei actuale de dezvoltare a României socialiste, care să oglindească dezvoltarea democraţiei socialiste în ţara noastră. Proiectul codului penal, reflectînd grija orînduirii socialiste faţă de om, urmăreşte, in final, îmbunătăţirea legislaţiei în ţara noastră, întărirea legalităţii. Un asemenea document politic şi juridic dezvoltă sentimentul de siguranţă al fiecărui cetăţean, creează un regim de ordine şi totodată indispensabil pentru Manifestarea liberă, multilaterală a oamenilor în toate domeniile activităţii sociale. Prin noile prevederi, pentru unele infracţiuni cu un grad redus de pericol social s-a creat posibilitatea înlocuirii răspunderii penale cu răspundere de natură administrativă sau obştească. Instituţia înlocuirii răspunderii penale cu răspunderea ce atrage aplicarea Dumitru Andrei judecător la Tribunalul Suprem (Continuare în pag. a 111-a) mmrDupa 3 ani „Cupa campionilor europeni EMI la handbal masculin revine la Bucureşti, adusă de STEAUA I ! Clasamentul diviziei A la fotbal a suferit mari schimbări după etapa de ieri, în divizia B, Vagonul Arad se distanţează, iar Politehnica Iaşi pierde din avans ! Campioni la volei, din nou steliștii rlinder și palpitant la runri ! Reluat după o lungă întrerupere, campionatul automobilistic de viteză în coastă la prima sa etapă —un succes (CRONICI, COMENTARII ȘI REZULTATE, ÎN PAGINA A IV-A) • In Columbia, la Bogota, se desfășoară un turneu preolimpic I de fotbal. In cadrul acestui tur-neu, Paraguay a terminat la egalitate cu Uruguay : 3—3 (3—0). • La Verziers (Belgia) s-a disputat meciul de rugbi Belgia — Spania din cadrul „Cupei Naţiunilor”. Oaspeţii au învins cu 14—6 Vh • Intr-un meci de polo pe apă disputat la Dortmund, Iugoslavia a învins R. F. a Germaniei cu 7—5. • Finalele turneului Internaţional de tenis de la Nisa s-au încheiat cu rezultatele : la masculin, Metreveli (U.R.S.S.) — Moore (Australia) 9—7, 5—7, 6—2, 6—4 ; la feminin, Sherriff (Australia) — Lloyd (Anglia) 9—7, 6—4. i