Informatia Bucureştiului, septembrie 1972 (Anul 20, nr. 5913-5938)

1972-09-27 / nr. 5935

r. Autoutilarea, pivot al modernizării tehnologice Depistarea tuturor cailor şi mijloacelor existente, în vederea creşterii continue a producţiei şi a productivităţii muncii, a devenit pentru colectivul uzinei ,,SEMĂNĂTOAREA“ un obiectiv deosebit de important, pentru a cărui r realizare s-a investit un important capital: inteligenţa tehnică. In acest context se înscrie acţiunea de modernizare a proceselor tehnologice prin autoutilare, acţiune permanentă pe agenda de lucru a fiecărei secţii din uzină. Bilanţul ultimelor 10 zile este revelator în acest sens. Astfel, un colectiv de la serviciul energetic şef şi atelierul de tratament termic, din care fac parte Grigore Gîrvete şi Vasile Dumitru, a realizat un generator pentru curent de înaltă frecvenţă care trebuia adus din import. Realizat la un înalt nivel calitativ, generatorul a permis introducerea unor operaţiuni tehnologice moderne în acest atelier şi creşterea productivităţii muncii de două ori. Un alt colectiv format din inginerul Petre Şerbănescu şi tehnicienii Vasile Căpităneanu şi Ştefan Burciu a proiectat, experimentat şipus în funcţiune, la sectorul de prelucrări mecanice, două agregate pentru prelucrarea de repere. Alte două acţiuni au vizat compartimentele de vopsitorie şi transport interuzinal. Finalizarea lor s-a soldat cu punerea în funcţiune a două linii de vopsire — una pentru secţia semănători şi alta pentru piese de schimb — şi a unei instalaţii de alimentare mecanizată cu laminare a secţiei de debitare. E. M. 0 Cu planul pe noua luni îndeplinit Mai buna utilizare a potenţialului tehnic si a timpului de lucru a permis COLECTIVELOR DE MUNCA DIN UNITĂŢILE INDUSTRIALE ALE SECTORULUI 1 să-şi îndeplinească, înainte de termen, sarcinile de plan la indicatorii producţiei globale şi marfă, pe nouă luni. Urmărind, pe mai departe, înscrierea pe graficul întrecerii a unor rezultate cit mai rodnice, colectivele de muncă, din sector s-au angajat să obţină suplimentar, pînă la sfîrşitul acestei luni, o producţie globală în valoare de circa 52 milioane lei şi aproximativ 43 milioane lei producţie marfă. Se va îndeplini astfel, în proporţie de peste 75 la sută angajamentul asumat în întrecere, pe întregul an. De consemnat că întreg sporul de producţie va fi obţinut pe seama creşterii productivităţii muncii. Printre unităţile cu realizări deosebite în îndeplinirea sarcinilor de plan se numără fabrica „Biofarm“, uzina „Automatica“, întreprinderea de aparate de măsură ș 1 control — Otopeni. • Realizînd cu 11 zile înainte de termen sarcinile de plan la Indicatorul producţiei marfă, pe trei trimestre, colectivul UZINEI de PROTECŢII ANTICOROZIVE s-a angajat să obţină pînă la finele lunii septembrie noi şi însemnate succese. Se va realiza o producţie marfă, peste plan, în valoare de 12,2 milioane lei, depăşindu-se astfel, cu 1,2 milioane lei angajamentul asumat pe întregul an la acest important indicator de plan. I NFORMATIA fcnCLflTASl DIN TOATE ŢĂRILE, t’Nlt î-Va ! ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. Şl AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI j .....................................................— jj Anul XX Nr. 5935 6 PAGINI 30 BANI Miercuri 27 sept. 1972 în marea întrecere Zi de zi, foraj tot mai eficient în filonul rezervelor interne mai devreme in circuitul productiv Cu citeva luni în urmă semnalam iniţiativa colectivului de muncitori, tehnicieni şi ingineri de la Fabrica de nasturi şi mase plastice privind punerea in funcţiune, înainte de termen, a unor noi capacităţi de producţie. Astăzi producţia beneficiazăde 6 utilaje integrate în patrimoniul tehnic cu aproape un an de zile mai devreme faţă de termenele din planul de investiţii. Roadele devansării, desigur, nu s-au lăsat aşteptate. Sporurile de producţie ce se vor obţine în această lună vor înregistra o depăşire cu circa 20 la sută a sarcinilor de plan, şi totodată, a angajamentului anual. Moderna secţie de tricotat a fabricii „Tricoului roşu“. Cu un an Pentru reo/mreo c/ncmna/u/w m patru an/s/ jumatate ne-am propus oe/ect/neprec/se. CUMACT/ONATI PENTRU AIEVA VIAŢĂ deviza sub care îşi desfăşoară activitatea UZINA DE MAŞINI ELECTRICE Bucureşti — în contextul efervescent al îndeplinirii cincinalului înainte de termen — reprezintă un program îndrăzneţ și nicidecum simplu fiindcă : n piaţa Obor se fac ultimele amenajări pentru deschiderea tradiţionalului trig de toamnă, marcat de „Ziua recoltei“. Pe lingă expoziţiile cu vânzarea unei bogate game de produse agroalimentare, vizitatorilor le vor fi puse la dispoziţie numeroase locuri dintre care nu vor lipsi căluşeii și marinutele electrice. apropo de.. Fata ascunsă MIRCEA HERIVAN S-a glosat, în Infinite variante filozofice şi poetice, despre faţa ascunsă, despre chipul nevăzut al Lunii. Acum, după zborurile circumlunare şi fotografierea color a acestei „feţe“, ştim precis căi, atât ca relief cit şi ca structură a rocilor, înfăţişarea Selenei nevăzută nouă, muritorilor (cel puţin celor din generaţia noastră) este la fel ca suprafaţa emisferei care priveşte spre noi de la Începutul erelor geologice. La unii oameni despre care ai crezut ferm că au o singură faţă, descoperi la un moment dat — ca observator neangrenat in sfera lor de acțiune — sau fierbinte, in clipe de mare tensiune per(continuare în pag. a ll-a) Optimizam taseul idee produs nou „ponderea produselor noi intrate in fabricație urmează să se ridice pînă la valoarea unui procent de 95 la sută“. Iar angajamentul acesta apare cu atît mai important cu cît gama bunurilor materiale executate aici este extrem de largă (puteri de la 0,4 la 150 kilowaţi) şi de diversificată — întreprinderea livrind peste 500 de produse distincte. Ce elemente vin să consolideze obiectivele propuse, ce măsuri oferă garanţia îndeplinirii ferme a sarcinilor asumate ? Trebuie să menţionăm că confruntîndu-şi, şi nu de acum, preocupările atît cu problematica dezvoltării susţinute a producţiei, cit şi cu cerinţele activităţii de export — realitate ce implică însuşirea ritmică, sistematică a noutăţii tehnice apărute pe plan mondial — a reuşit, în timp, să îşi fundamenteze un sistem propriu de lucru, îmbinînd armonios perspectiva cu desfășurarea procesului productiv. Astfel, aici s-a încetățenit procedura elaborării unor planuri tehnice de dezvoltare — an viza find o perioa- Roxana Costache Gîndu (Continuare in pag a llaj Onorare exemplară a contractelor Printre obiectivele întrecerii desfăşurate în cinstea celei de a XXV-a aniversări a Republicii la uzina „Vulcan", un loc important îl ocupă onorarea exemplară a contractelor interne şi a celor de export. Astfel, muncitorii care lucrează la grupul de maşini pentru alezat orizontal au reuşit, ca pînă la data de 15 septembrie, să realizeze 75 la sută din poziţiile de plan pe întreaga lună la unităţile de pompare de 9, 12 şi 15 tone, destinate exportului. De asemenea, la secţia formare, colectivul condus de Voicu Petre a reuşit să realizeze, în 13 zile, peste 70 la sută din contractele planificate pentru luna in curs. Întîi dă cu bîta, pe urmă cere clemenţă... 9 Urmărind citeva procese privind nerespectarea normelor de convieţuire socială ensibil la frumos, la cromatica unei S flori ori la supleţea liniilor unei clădiri ridicată de mlinile lui, omul este In egală măsură angrenat în dinamica raporturilor cu semenii săi, In mod necesar trebuind să ţină cont de un anume echilibru Intre propriile dorinţe şi posibilităţile societăţii, să facă distincta necesară, între acel „vreau" egoist, meschin şi acel „vreau“ tonic, vital atît pentru individ cît şi pentru societate Dacă omul e măsura tuturor lucrurilor, inţelegindu-se prin aceasta extraordinara capacitate de percepere şi interpretare a lumii 3.9 către fiinţa umană, nu trebuie uitat că, in acelaşi timp, omul este propria lui măsură. Trăim intr-un oraş, pe o stradă a acelui oraş, la un număr oarecare al acelei străzi. Alături de atlţia alţi oameni. Printre şi împreună cu atlţia alţi oameni. Societatea noastră oferă In cel mai Înalt grad cadrul prielnic unei armonii sociale, prin dezideratele ei fundamentale de echitate, egalitate şi libertate bine Înţeleasă ale individului. Mihai Bărbulescu (Continuare In pag alla) Intreprinderea de drumuri şi poduri — Bucureşti execută in prezent unele lucrări menite să permită îmbunătăţirea circulaţiei pe unele din arterele de ieşire din municipiu. Printre acestea se află şi şos Bucureşti — Alexandria, unde de la ieşirea din Capitală pină la viadurtul căii ferate, partea carosabila va fi lărgită la 14 metri. Se execută totodată o pistă pentru biciclete, trotuar și zone verzi. Sesiuni ale consiliilor populare de sector In cursul zilei de mîine au loc sesiuni ale consiliilor populare ale sectoarelor 2, 6 şi 7. Pe ordinea de zi . ..Stilul şi metodele de muncii folosite pentru atragerea maselor de cetăţeni la conducerea treburilor de stat şi obşteşti în lumina sarcinilor Conferinţei Naţionale a P.C.R. din iulie” (sectorul 2, la Casa de cultură „Mihai Eminescu“, ora 16). „Analiza activităţii desfăşurate în cadrul întrecerii patriotice, realizările obţinute in înfrumuseţarea şi buna gospodărire a sectorului — planul de acţiuni pentru perioada 1 septembrie 1972 — 31 august 1973” (sectorul 6, la Casa de cultură din calea Rahovei nr. 151, ora 16) ; „Cum asigură unităţile comerciale respectarea normelor generale de comerţ şi bună servire a populaţiei“ (sectorul 7, sala de festivităţi a Consiliului popular din calea Plevnei nr. 147—153, ora 16). Mărfuri de sezon spre magazine • In aceste zile vor intra în depozitele ICRTI numeroase articole pentru sezonul rece. Din rîndul acestora amintim pardesiurile și paltoanele, scurtele din felon, rochiile din jerse, cizme de lac și box pentru femei, indigene și din import, lenjeria de corp (flanele, maiouri) din bumbac simplu şi pluşat, ţesături pluşate din bumbac pentru rochii şi capcade. • Din grupa articolelor pentru copii se remarcă costumaşele din relon, tricotajele din p.n.a. (jachete, căciuliţe, fulare şi mănuşi), cizme, ghete şi pantofi de lac. • Magazinele vor primi, de asemenea, cantităţi importante de perdele aiolen, indigene şi din import, prosoape pluşate, la bucăţi şi metraj, stofe fantezi şi cămăşi din tercot. Parada modei poloneze la Bucureşti • In zilele de 1 şi 2 octombrie în sala Ronda a hotelului „Intercontinental“* va avea loc o paradă a modei poloneze, oferită de Casa de mode „POLSKA“ din Varşovia. Această manifestare se desfăşoară în cadrul acţiunilor de colaborare dintre I.C.S. „Romarta“ şi comerţul varşovian, urmînd să se prezinte cumpărătorilor o gamă variată de modele de confecţii şi accesorii vestimentare din colecţiile pregătite pentru anul 1973. Caracteristic pentru creaţiile care se vor prezenta de casa de mode „Polska“ este îmbinarea dintre tendinţele europene ale modei şi tradiţiile folclorice ale vestimentaţiei poloneze. In cursul lunii noiembrie, o formaţie de , prezentatori români vor face cunoscute publicului din Polonia confecţiile pregătite de ICS Romarta. UZINA-ŞCOALĂ A EDUCAŢIEI SOCIALISTE ROLUL HOTĂRITOR ALINIŢIATIVEI IN MUNCA POLITICO-IDEOLOGICĂ Publicam în paginile ziarului nostru, cu puţin timp în urmă, aspecte ale muncii de educaţie desfăşurate de către organizaţiile P.C.R. şi U.T.C. în rîndul muncitorilor din cadrul colectivului Fabricii de maşini mnelte şi agregate. Se exprimaseră atunci puncte de vedere interesante şi utile, demonstrînd eficienţa unor modalităţi proprii prin care se reuşise transformarea, într-o măsură apreciabilă, ■ a uzinei, a întregului colectiv de muncă, într-o adevărată şcoală a educaţiei socialiste. De data aceasta am poposit, timp de mai multe zile, printre muncitorii de la uzina „Vulcan", urmărind măsura în care metodele de educaţie utilizate aici au o eficienţă Paul Constantin Octavian Andronîc (Continuare In pag. a l1-a) . Intre 23—30 septembrie, la Vama, ,o delegaţie a ţării noastre condusă de arh. prof. dr. Cezar Lăzărescu, preşedintele Uniunii Arhitecţilor, participă la cel de al XI-lea Congres al Uniunii Internaţionale a Arhitecţilor. Tema manifestărilor este : „Arhitectură şi loisir“ (recreaţie, odihnă, turism). Reprezentanţii noştri participă în cadrul manifestărilor la o expoziţie de arhitectură, la cel de al IV-lea Festival internaţional al filmelor de arhitectură şi la concursul revistelor de specialitate. S ufet/n meteoro/off/c INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICAT : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 9 grade. Timpul probabil de miine . Cerul se menţine mai mult noros şi temporar va ploua în prima parte a intervalului. Vînt slab pînă la potrivit. Temperatura minimă va oscila între 8—10 grade, iar maxima între 14—16 grade. un paradox. Unele sortimente de mezeluri lipsesc din magazine dar se găsesc în depozite Ca urmare a măsurilor luate de Comitetul executiv al C.P.M.B., In ultima perioadă se constată intensificarea preocupărilor, atît ale întreprinderilor producătoare cit şi ale comerţului pentru îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei. In acest context, alături de alte grupe de mărfuri se înscriu şi preparatele de carne. Şi, Intr-adevăr se poate observa, In unităţile de specialitate, prezente mezelurilor in cantităţi sporite, intr-un sortiment mai bogat. Cu toate acestea, un recent raid prin magazine ne relevă că nu se manifestă pretutindeni aceeaşi preocupare pentru menţinerea ritmicităţii in aprovizionare, primirea integrală a comenzilor. Bunăoară, O.C.L. Alimentara sectorul 2 a primit, pînă la 25 septembrie, cu 18 tone mai puţine mezeluri decit prevedea graficul de livrări. Pe Întreaga Capitală restanţa se ridică la 200 de tone. Zilnic se livrează cu circa 10 sortimente mai puţin dectt se comandă, sortimentele afectate fiind In specia felinat, „Bicaz“, „Extra", cei proaspeţi de porc, salamul de vacă, şunca de Praga, salamurile uscate. De ce se menţin aceste goluri, din moment ce In prezent o dată cu intrarea In funcţiune a Fabricii de conserve ţi mezeluri Bucureşti eu crescut simţitor posibilităţile de livrare a preparatelor din carne ? — Am ajuns. In ultima perioadă — ne declară tov. Gheorghe Crăciunescu, directorul întreprinderii respective — să lucrăm la capacitatea maximă a instalaţiilor de care dispunem. In medie, realizăm cîte 80 de tone, In 40—50 de sortimente pe zi. Merită să fie reţinut că beneficiem de cantităţi suficiente pentru acoperirea cererilor de consum. Merglnd Insă dincolo de această apreciere „globală*, au început să apară... excepţiile. Salamuri uscate nu se pot livra decit din cînd în cînd pentru că — motivează furnizorul — fabricarea lor necesită un proces tehnologic de durată. Deşi se Eugen Eftimiu (Continuare In pag. a llt-a) D /] fja . Raioanele „Gospodina" îşi reiau activitatea începînd de la 1 octombrie, raioanele şi secţiile cu profil „Gospodina“, din magazinele alimentare, îşi vor relua activitatea. Ele vor pune la dispoziţia cumpărătorilor diferite preparate şi semipreparate culinare. După cum ne-a informat T.A.P.L.B., în afara unităţilor specializate, în reţeaua O.C.L. „Alimentara“ vor funcţiona 87 asemenea raioane. Ele vor primi produse atît de la cele cinci centre de producţie — „Splai“, „Pajura“, „Mediaş“, „Orizont“, „Diham“ — cît şi de la unele restaurante aflate în apropiere. Redeschiderea acestor raioane va fi fără îndoială apreciată de gospodine , mai ales dacă toate conducerile organizațiilor comerciale se vor ocupa mai îndeaproape de activitatea acestora. Printre preocupările preferate ale micilor preşcolari ai gradiniţei nr. 16, din bd. Republicii nr. 126, se numără şi acvariul cu peştişori exotici. Copiii se preocupă şi cu alte îndeletniciri interesante metaloplastic, modelări din lut, jocuri etc. „Venus“ - un modern salon de coafură-cosmetică Mîine, în clădirea „Casei de modă“ de pe calea Victoriei, aparţinînd cooperaţiei meşteşugăreşti, cooperativa „Igiena“ va deschide, pe o suprafaţă de aproximativ 600 mp, un modern salon de cosmetică-coafură-manichiură şi pedichiură, denumit „Venus“. Unitatea cuprinde numeroase cabine pentru cosmetică, vibromasaj şi alte îngrijiri corporale, un cabinet medical pentru consultaţii în domeniul cosmeticii, camere de relaxare, duşuri etc. Utilajele şi instalaţiile sunt achiziţionate de la firma „Nemectron" din Paris. Cadran şcolar Patru ore de curs — patru ore de practică in şcoli profesionale ale M.I.U. şi M.I.C.M. Ore de informatică Perfecţionarea procesului de invăţămint, racordarea lui temeinică la necesităţile economiei este un proces amplu, continuu. Am relatat la timpul potrivit despre o serie de elemente calitativ noi care şi-au găsit reglementarea o dată cu noul an şcolar. Iată şi alte noutăţi. Ţinînd seama că industria bucureşteană are nevoie în acest cincinal de 100—120 mii de muncitori, unele ministere (ca, de exemplu, Ministerul Industriei Metalurgice) au şi analizat minuţios modul în care urmează să fie pregătită forţa de muncă necesară acoperirii schimbului II şi extinderii schimbului III, stabilind măsuri în consecinţă.Ministerul Industriei Uşoare şi Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini au stabilit ca, încă din acest an, Grupul şcolar „23 August’ şi Grupul şcolar M.I.U. să funcţioneze pe principiul orarului de 4 plus 4 (4 ore de învăţătură, 4 ore de practică). La aceste şcoli se experimentează antrenarea zilnică a Ileana Barbu (Continuare tn pag. a ll-a) 54 000 perechi de încălţăminte din cauciuc, pentru copii, femei şi bărbaţi, — deci, produse specifice sezonului de toamnă şi iarnă — stau în stoc la Uzina chimică română, aşteptîndu-şi beneficiarul — ÎNTREPRINDEREA DE COMERŢ TEXTILEINCALŢĂMINTE-BUCUREŞTI. Cum astfel se creează mari dificultăţi uzinei — blocarea spaţiilor de depozitare şi de producţie ale secţiei a 3-a, precum şi a mijloacelor circulante — întrebăm conducerea ICRTI-Bucureşti cînd îşi va ridica mărfurile comandate la U.C.R. ? &\\\\\\\\\\\\\\\\m\\\\\w INFORMAŢIA : Moştenirea lui Sherlock Holmes Deşi s-au împlinit 23 de ani de cînd Sherlock Holmes şi-a început prodigioasa carieră criminalistică, se pare că aventurile sale sunt departe de a se fi încheiat. Un anunţ publicat zilele trecute în „ Times“ pare să-l fi readus din nou in actualitate. Prima şi a doua inviere Cînd sir Arthur Conan Doyle şi-a prezentat pentru prima oară eroul în magazinul londonez „Strand“. (Continuare in pag. a V-a)