Informatia Bucureştiului, martie 1973 (Anul 20, nr. 6066-6092)

1973-03-23 / nr. 6085

WtOLETARI om TOATE TARILE, tjjfITI-VA INFORMATIA ZIAR Al COMITETULUI MUNICIPAL BUCURESTI AL P. C. R. Sl Al CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCURESTI Anul XX Nr. 6085 4 PAGINI 30 BANI Vineri 23 martie 1973 '■jg.ggr.in .......-«g^gBai a.B.’aa..a mfi'ii I .....................................■' i ..........ii....................w—nirr-Tirii nr.--------.--------------«agarr.— DECRET pentru convocarea Marii Adunări Naţionale In temeiul articolului 64 punctul 1 din Constituţie, Consiliul de Stat a! Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se convoacă Marea Adunare Naţională. In a zecea sesiune a celei da-a şasea legislaturi, in ziua de 28 martie 1973, ora 10 dimineața. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU ŞEDINŢA CONSILIULUI DE STAT In ziua de 22 martie 1973 a avut loc şedinţa Consiliului d© Stat, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a dezbătut şi adoptat Decretul privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unităţile economice. Ziarele de dimineaţă publică: DECRETUL privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unităţile economice Zi de zi, la nivelul sarcinilor maximale! Statorul unui electromotor la care lucrează muncitorii specialişti Constantin Scarlet şi Gheorghe Puncaru de la „Energoreparaţii“ secţia din bd. Energeticienilor, aparţine C.E.T. Govora, jud. Vâlcea. După ce va fi reparat el va intra din nou în funcţiune şi va acţiona ventilatorul de gaze arse al unuia dintre cazanele centralei respective. • I * Cincinalul— în patru ani şi jumătate! Prin autoutilare - maşini în valoare de 2 milioane lei Colectivul Fabricii de ventilatoare — Bucureşti şi-a propus să realizeze, anul acesta, prin autoutilare, maşini în valoare de 2 milioane Iei. începutul a fost făcut prin realizarea a două maşini automate de roluit tablă şi prin redarea în circuitul productiv a unei foarfece-ghilotină de mare randament, propusă pentru casare. Pe planşetele proiectanţilor se află in pregătire : foarfece cu role pentru debitare rotundă şi maşina de nervura carcase pentru ventilator. Folosirea acestor utilaje va determina economisirea a 10 tone metal, numai la ventilatoarele axiale și o reducere a manoperei de 700 ore. SI PUBLIC ...irinuiiimiiimmiiiiiiimmiiimiimmi AL DIMA mmmmmimimmimmmminmimmm N-am putut înţelege niciodată cura a fost cu putinţă, cindva, izolarea scriitorului de publicul căruia ii aparţinea şi dinlăuntru! căruia el insuşi provenea. In istoria literaturii universale nu ne-au întimpinat astfel de atitudini decit in a doua jumătate a secolului trecut. In concepţia artei pentru artă sau a artei „gratuite“, publicul se restrînsese la Un grup de iniţiaţi. Din acest Izvor au început să se reverse şi in veacul următor o serie pestriţă de isme care au răscolit matca modernismului pină In perioada dintre cele două războaie şi In Însuşi cuprinsul acesteia. Fără a ie dispreţul sau ignora, aprecierea lor nu trebuie exagerată. Căci isme de felul dadaismului sau metrismului, cu ortcttă bunăvoinţă le-ara considera. (Continuare în pag. aII-a) pakistan: Eforturi pentru crearea bazei energetice „Energia nucleară este esenţială pentru progresul omenirii, pentru progresul poporului nostru. Avem nevoie de energie nucleară, de cunoştinţe şi cercetări in domeniul nuclear în Pakistan...“. Aceste cuvinte aparţin preşedintelui Republicii Islamice Pakistan,, Sulfiar An ‘ Bhutto, şi eh ferme menii ■ exprimă chintesenţa acţiunii întreprinse în prezent de oade ştiinţă şi specialiştii pakistaQfi Donco IGM&WttH iu « îZțt} Fiecare autobuz « staţionare minimă in reparaţii Eforturile colectivului UZINEI DE REPARAŢII AUTO ODOR sim orientate cu prioritate spre un obiectiv major : realizarea ritmică a sarcinilor de plan. Incit la nici un autobuz sau autodubă să nu fie depăşită durata de reparaţie stabilită, în acest sens - au fost luate măsuri privind aprovizionarea din timp cu materiale şi piese necesare, organizarea reparaţiilor în flux, realizarea în Uzină a unor piese obţinute pînă acum prin cooperare. Ca urmare, sarcinile de plan maximale au fost depăşite, înregistrîndu-se pînâ acumun avans de producţie în valoare de peste 2 milioane loi. Atelierele de reparat agregatele autobuzelor — diferenţiale, punţi faţă, motoare etc. — au pregătit subansamblurile respective şi piesele de schimb pentru reparaţiile planificate în următoarele 3 zile. Este vorba de un efort susţinut, avînd în vedere faptul că eilitic se află în diferite faze de reparat peste 20 autobuze. Datorită măsurilor luate, avansul cîştigat va fi menţinut: autobuzele aflate in reparaţie In aceasta lună vor fi expediate mai devreme, depaşindu-se planul maximal pe primul trimestru. Este, de altfel, hotărîrea ■colectivului uzinei care s-a angajat să intimpine 25 de ani de activitate a uzinei, aniversare ce va fi sărbătorită curînd, cu realizări deosebite in îndeplinirea planului pe 1973. Produse româneşti primite cu viu interes Maşinile şi utilajele româneşti destinate agriculturii se bucură de o tot mai largă apreciere din partea beneficiarilor externi. La cunoaşterea acestor produse pe piaţa externă, o importantă contribuţie şi-o aduc şi participările la tîrguri şi expoziţii internaţionale. în acest an, sub patronajul IMAGREX (Import maşini agricole-export) produsele Centralei industriale de maşini agricole vor fi prezente, intr-o gamă variată, la 22 de tîrguri. Referindu-ne numai la participările care au avut loc pină acum (Tripoli, Leipzig şi Verona), IMAGREX a prezentat peste 10 tipuri de produse, dintre care trei reprezintă noutăţi pe ultimă oră. Este vorba de agregatul compus din plug subsolier şi dispozitiv de administrat îngrăşăminte chimice, semănătoarea pneumatică universală pe 48 de rînduri şi încărcătorul frontal cu 7 dispozitive anexe. Atit combinele, semănătoriie, remorcile basculante — din producţia curentă — cit şi noile utilaje au fost primite cu mult interes de participanţii prezenţi la aceste manifestări comerciale internaţionale. Acordul global, puternic factor stimulativ ntr-unul din numerele trecute ale ziarului nostru, în cadrul rubricii „Schimbul de experienţă a Informaţiei“, ne-am ocupat de problema extinderii acordului global în construcţii. Discuţiile purtate au relevat că acest sistem de salarizare — care, înainte de toate, înseamnă o organizare superioară a producţiei şi a muncii— asigură creşterea productivităţii, îmbunătăţirea calitativă a lucrărilor şi scurtarea termenelor de execuţie a obiectivelor, în condiţiile realizării unor ciştiguri sporite, în legătură cu aceeaşi problemă, astăzi dăm cuvîntul unor şefi de formaţii ce lucrează pe şantierele de construcţii. Este necesară extinderea brigăzilor complexe bai, cu bune rezultate, de aproape un an, cîştigul mediu înregistrînd o creştere de circa 20 la sută. Dar nu asupra avantajelor acestei forme de salarizare vreau să mă opresc, ele fiind unanim recunoscute, ci asupra unor probleme de organizare. Pentru ca acest sistem să de-vină cit mai eficient, consider necesară, în primul rînd, comasarea echipelor mici in brigăzi mari, complexe. Avantajele oferite de asemenea brigăzi constau pe de o parte în asî(Continuare in pag. a 1/-a) • INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICAT Azi, 1* ora *, In Bucuresti, temperamra aerului a fost fie 2 grafie. Maxima fie ieri in aer a fost fie 11 grafie, 1st minima din cursul nopţii de zero grafie. Timpul probabil Se mîine .Vreme frumoasâ cu cer variabil mai mult senin noaptea şi dimineaţa. Stat slab. Temperatura aerului : minima va fi cuprinsă între 1 şi 3 grade, iar maxima Satre St şi ţ grads, r I Conduc de mulţi aici o brigadă de dulgheri formată din 58 de oameni. Noi aplicăm sistemul acordului glo In prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, azi dimineaţă au început lucrările Conferinţei Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România in prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, s-a deschis, astăzi dimineaţă, şa Palatul Marii Adunări Naţionale, cea de-a IX-a Conferinţă a Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România, eveniment cu profunde şi multiple semnificaţii în viaţa studenţimii, a întregului tineret din patria noastră. Lucrările conferinţei, au loc în atmosfera de muncă însufleţită a poporului nostru pentru realizarea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, sub semnul angajării depline a studenţilor ţării — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — în înfăptuirea sarcinilor de mare răspundere socială şi politică ce le revin pentru a deveni cadre de nădejde ale construcţiei societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului în România. Timp de două zile, forumul organizaţiei tineretului studios va dezbate o sferă largă de probleme care privesc imprimarea unui profund conţinut revoluţionar întregii activităţi a Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti, corespunzător exigenţelor zilelor noastre, în spiritul indicaţiilor secretarului general al partidului privind creşterea rolului ei în viaţa universitară a ţării şi a contribuţiei la perfecţionarea învăţămintului superior, mai strînsa legătură cu cercetarea şi producţia, la pregătirea profesională şi educaţia comunistă a studenţilor. Sosirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat — Paul Niculescu Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Emil Drăgunescu, Janos Fazekas, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec, Cornel Burtică, Ştefan Andrei —, este salutată cu entuziaste aplauze. Sute de studente şi studenţi, aflaţi în faţa Palatului Marii Adunări Naţionale, ovaţionează îndelung, intonează imnul „Partid, ne eşti slăvit conducător“, dau glas profundelor lor sentimente de recunoştinţă pentru grija pe care partidul o acordă tineretului studios, dezvoltării şi perfecţionării învăţământului universitar, pentru preţuirea şi încrederea de care se bucură tânăra generaţie. în aceeaşi atmosferă însufleţită, conducătorii partidului şi statului sânt întâmpinaţi la intrarea în sală. Minute în şir, se scandează „Ceauşescu — P.C.R.“, „Ceauşescu şi poporul". „Ceauşescu şi studenţii“, în sală se află delegaţi ai studenţilor din întreaga ţară şi un mare număr de invitaţi, reprezentând conducerile unor ministere, instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, secretari ai unor comitete de partid, rectori ai instituţiilor de invăţămînt superior, academicieni, activişti de partid şi de stat, cadre didactice, studenţi fruntaşi la învăţătură şi în activitatea obştească, tineri muncitori şi elevi. Cuvîntul de deschidere a conferinţei a fost rostit de Ion Traian Ştefănescu, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, preşedintele Consiliului U.A.S.R. Studente şi studenţi, aduc la sală drapelele Partidului Comunist Român, Republicii Socialiste România şi Uniunii Tineretului Comunist. în această atmosferă solemnă, cei prezenţi interpretează imnul „Steagul partidului“ şi cîntecul patriotic „Tricolorul“. Răsună puternice aplauze, se dă glas cu generozitate şi elan tineresc sentimentelor de ■ adînc ataşament, de adeziune unanimă a studenţimii la politica marxist-leninistâ, internă şi externă, a partidului şi statului, expresie a hotărîrii sale de a milita pentru înflorirea patriei — Republica Socialistă România. Sînt alese apoi prezidiul şi celelalte organe de lucru. în immunitate a fost adoptată următoarea ordine de zi a conferinţei : 1. Raportul Consiliului Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din România cu privire la activitatea dintre Conferinţa a VIII-a şi Conferinţa a IX-a şi sarcinile die viitor în pregătirea profesională şi educarea comunistă a tineretului universitar ; 2. Raportul Comisiei de cenzori a U.A.S.R. ; 3. Adoptarea tutor modificări la Statutul U.A.S.R. ; 4. Alegerea noului Consiliu şi a Comisiei de cenzori. Primit cu puternice ovaţii şi urale a luat cuvîntul tovarăşul NICOIAE CEAUŞESCU. Cuvintarea secretarului general al partidului a fost subliniată la repetate rînduri cu vii şi îndelungi aplauze, care, la sfîrşitul expunerii, nu contenesc minute în şir. Cei prezenţi scandează necontenit „Ceauşescu — P.C.R.“, „Ceauşescu şipoporul“, „Ceauşescu şi studenţii“. Se aud aclamaţii, urale. Studenţii îşi manifestă direct, apropiat, dragostea, ataşamentul lor neţărmurit faţă de secretarul general al partidului, faţă de Partidul Comunist Român, angajamentul de a răspunde atenţiei cu care sunt înconjuraţi de întregul popor prin rezultete deosebite în studiu, în munca şi în viaţa lor, de a se conduce neabătut în activitatea lor după normele vieţii şi muncii comuniştilor, eticii şi echităţii noastre socialiste, în continuarea lucrărilor, tovarăşul Iom Traiam Ştefănescu, a prezentat Raportul Consiliului U.A.S.fr. Secvenţe din Gara de Nord La gară, mai mult ca oriunde, „orele oraşului“ capătă o importanţă sporită. Şi nu atit orele, cu minutele. Poposind în această cea mai mare „poartă“ a oraşului — Gara de Nord —■ facem cunoştinţă din primul moment cu importanţa minutelor : ora 7,40 — personal, Predeal; 10.05 — accelerat Sibiu ; 10.14 — personal Suceava; 11.53 — personal, Cluj... Ora 12. Restaurantul e arhiplin. La fel şi bufetul Expres. Pe platoul din faţa restaurantului, mese şi scaufie stau aruncate de-a valma. În oraş, pe bulevarde, barurile şi restaurau-A. Octavian (Continuare in pag. a IlI-a) o©«©©©©«r o EUGEN 8ARE7U S ínt un noctambul declarat. Dacă mă culc devreme mi se pare că mi s-a furat o zi, dacă mă scol de dimineaţă am impresia că am fost frustrat de ceva, bombăn şi nu se mai înţelege nimeni cu mine. Sínt un fluture al miezului de noapte, pentru mine întunericul înseamnă moarte, iată de ce iubesc acei maci de neon care spinzură în ceaţă spre ziuă deasupra străzilor, nocturni şi strălucitori, aruncind pe trotuare o lumină crepusculară parcă, ostenită şi amintitoare. Dar nu pentru veghe şi plimbări singuratice iubesc cerul întunecat sau verde, vara cînd zorii se presimt în păienjenişul de frunze al bulevardelor, ci pentru pilda primelor zgomote... O sirenă, undeva, deasupra unui cartier cheamă lumea la muncă, bătaia unui clopot de tramvan, descărcarea unor lăzi cu marfă in faţa unei băcănii, prima gheaţă in calupuri argintii ce începe să se topească în faţa restaurantelor, apoi paşii celor grăbiţi spre locul de pontai, veseli, grăbiţi, şoaptele şi tuşea răguşită de dimineaţă a bărbaţilor plecaţi spre uzine... Pe urmă soarele ridică cortina nopţii şi bate biruitor intr-un geam şî în alt geam şi viaţa izbucneşte de pretutindeni. Copii cu ghiozdane, funcţionari cu serviete, gravi şi preocupaţi, cititorii primelor ziare din staţiile de troleibuze, foşnitul acela de dimineaţă inimaginabil şi înghesuiala tandră spre locurile de coborît sau urcat, grupe umane întrajutorîndu-se, privindu-se ca în marile saloane. Saluturi reci sau condescendente, femeile cu obrazul nu livid, ci roz, cu primele cochetării ale privirii, geamuri care se deschid la blocuri, bătăile de covoare în curţi... Pe urmă totul intră intr-o monotonie de cîteva ore. Vin orele de matineu cinematografic pentru cei din turul de după amiază, cafeaua de pe micile estrade ale barurilor de zi, către ora trei restaurantele bar din uşile lor batante înghiţind pe flămizi. Bulevardul e atunci o orgie de miro- suri. Se descarcă berea in butoaie metalice, si se aud strigăte ușoara din grădinile de vara... • © (Continuare in pag. a IlI-a) © ’©»»©©«©P.: 9 Sub egida Institutului de studii şi cercetări pedologiee a Început azi, la ora 9, o sesiune de comunicări ştiinţifice, privind geografia, fizica, chimia, mineralogia şi fertilitatea seturilor. Temele din cadrul sesiunii vor fi dezbătut® la situl ISCF din bd. Ion Tonescu de la Brad nr. ♦. i)9«®*® SS9*?S9SSeS©S®®»S®®®®e®©§®ee®ess®®®§®®®gs-®.gs®©@» Primăvara şi gospodarii * Deşi calendaristic e timpul pansetatelor, vremea rece a întârziat plantarea florilor. Dar lucrătorii de la spaţii verzi nu stau degeaba. Azi dimineaţă ei îndreptau şi consolidau coniferii afectaţi de viscol, rotunjeau coroanele arborilor şi arbuştilor, pregăteau pepinierele si serele. » In intre* orașul se lucrează ls trei schimburi la repararea, denivelărilor apărate in pavajul străzilor după îndepărtarea zăpezii, Ia sectorul 1, de pildă, la ora 8 se executau pavări pe str. Bobrogeanu Gherea, calea. Floreasca, străzile Polonă, Clucerului, autostrada Bucureşti — Ploieşti. * Pentru evitarea inundării unor terenuri joase, autoabsorbantele acţionează în permanenţă. Direcţia generală, de gospodărie comunală a repartizat fiecărui sector cite 5 maşinipe cîsie şi WR,M. Şi cite dotsă motopompă, gata să intervină la nevoie. I * în toate cartierele, locatarii desfăşoară acţiuni, de gospodărire la jurul blocurilor, curăţă aleile şi chiar au trecut la amenajarea spaţiilor verzi. îi vom întâlni şî azi dupâ-amiază la preajma, blocurilor 7, 8 şi 0 din aleea Valea Prahovei nr. 3, C17 din şos. Sîihai Bravu și a altor imobile din Titan, Drumul Tahereis Streatf, OotgRttes Unităţile comerciale cu program prelungit în vederea unei cit mai bune aprovizionări a populaţiei, după cum a Aflăm de la Ministerul Comerţului Interior s-au luat măsuri ca, in perioada 21—31 martie a. c., toate unităţile comerţului de stat să funcţioneze cu program prelungit, iar duminică, 25 martie, vor fi deschise pină la ora 13, atit magazinele in profil alimentar, cit si cele cu produse realimentare Instantaneu de primăvară. E incă răcoare pentru o cafea la mesele instalate pe trotuar. Dar poate, irt.