Közlöny, 1848. október (113-143. szám)

1848-10-26 / 138. szám

Budapest,38 n. Csütörtökön october 26.1848. hivatalos lap. Megjelenik naponkint egy — országgyűlés alatt több — nagy regál ivén. Előfizetési dij a* folyó év hátra levő 6. havára helyben 7, vidéken 8 forint ezüst pénzben — Előfizethetni Budán, a’ kiadó-hivatalban (vár, Fortuna-utcza, Jálics-ház 132 sz. a’m. k. egyetem nyomdája mellett), Pesten Emich Gusztáv könyvkereskedésében és az ország minden kir postahvatalainál. __ A’ szabott díjú hivatalos hirdetmények és csatolmányok után a’ szokott beigtatási és felvételi díjak fizettetnek. A’ meg nem zabott díjnak hasábsoráért 5 p. kr. vétetik. Mellyekért eddig díj nem fizettetett, ezután is díjmentesek maradnak. — Magánhirdetések nem vétetnek fel. Rendeletek. 1646 e. Miután a’ komáromi várerősség részint már eddig is elegendő eleséggel vagyon ellátva, részint a’ további beszerzés iránt a’ kellő intézkedések megtétettek, az országos honvédelmi bizottmány által ezennel közhírré tétetik, hogy a’ Dunán felfelé vonuló hajókban lévő gabona többé letartóztattatni nem fog. Kelt Budapesten, oct. 25-én 1848. Az országos honvédelmi bizottmány. Nyáry Pál elnök. II. 6375 n.ő. Tolna megyében Szegszárdon most alakult, és 41-ik számmal megjegyzett honvédi zászlóaljhoz következendőleg kinevezett tisztek szoros kötelességöknek tartják tüstént Szegszárdra menni, és állomásukat ottan azonnal elfoglalni, úgymint: Századosokul Auerhammer Alajos, 52-ik sorezredbeli főhadnagy. Petrovich Imre, 16-ik sorezredbeli főhadnagy. Perczel Pál, 6-ik honvéd zászlóaljbeli főhadnagy. Latkóczy Rezső, 8 ik honvéd zászlóaljbeli főhadnagy. Főhadnagyokul: Forster Zsigmond, 8-ik honvéd zászlóaljbeli hadnagy. Perczel Oskár, 1-ső honvéd zászlóaljbeli hadnagy. Forster Béni, 13-ik honvéd zászlóaljbeli hadnagy. Báró Viemmersperg Ferdinand, 8-ik honvéd zászlóaljbeli alhadnagy. Poroszlay Károly, nemzetőrségi százados. Hadnagyokul: Vigyázó Rudolf, nemzetőrségi tiszt. Orosz Elek, Kristóf László 8-ik zászlóaljbeli Szigethy Mihály , altisztek. Ágosy , Bognár Gusztáv, volt őrmester. Igmándy Károly, nemzetőrségi tiszt. Ruzitska Ignácz, 4-ik huszár ezredbeli őrmester. Dufland Adolf, önkéntes. Grabarits János , Svartits Sándor 8-ik honvéd zászlóaljbeli altisztek. Angyal Imre s Náray Kálmán, nemzetőrségi altiszt. Mind ezen kinevezések ’s előléptetések, rang, ’s illetményre nézve folyó évi October hó 16-tól számítandók. Pesten, October 19-én 1848. Mészáros Lázár, hadügyminister. III. E.K. 82. ss. A’ honvédelmi bizottmány elnöke, mostani útjában kellemetlenül tapasztalá, hogy a’ honvéd zászlóaljak főtisztei még most sincsenek rendeltetésök helyén. Ezennel mindazok, kik még tova vannak, szigorúan felszólitattnak, hogy zászlóaljaikhoz legnagyobb sietséggel utazzanak, ki ezt elmulasztja, mint engedetlen, tisztségétől elmozdittatik, helyébe más ollyan neveztetik ki, ki a’ haza mostani perczeiben, a’ harcztéren keresi élvezetét. Pesten, oct. 25. 1848. Nádosy Sándor. Az országos honvédelmi bizottmányhoz oct. 23-ban 1848. érkezett, tudósítás nyomán közöljük a’ temesvári vár őrség nyilatkozatát, mellyből — ha még árnyéka a’ kétségnek fenmaradhatna az udvari párt által támasztott és e’ haza keblében élesztett bérleti összeesküvésről — újabban kitűnik, minő g az ármánynyal hálózták körül hazánkat. A’ nyilat kozat itt következik: Erklärung. Ein Erlasz vom 8 d., welcher angeblich im Namen des Königs und des Volkes von LudvigKossuth als Präsident gefertigt ist, legt den Festungscommandanten in Ungarn, Siebenbürgen, Kroatien und Slavonien die Pflicht auf: 1. Binnen 7 (sieben) Tagen nach Veröffentlichung diej ses Befehls durch den ,Közlöny1 unverzüglich die Tricolore (un- Í garische Fahne) auszustecken, und 2. ihre Treue gegen Ungarn und die damit verbundenen Länder, so auch die bereitwillige Folgeleistung gegen die Befehle desLandesvertheidigungs-Comités während dieser Zeit dem Landesvertheidiguns-Comité schriftlich einzusenden. Im Unterlassungsfälle sollen die Betreffenden als Landesverräther betrachtet und als auszer dem Gesetz stehend, für vogelfrei erklärt werden. — Die Garnison Temesvár fühlt sich hiedurch zu folgender Erklärung verpflichtet: Das Manifest seiner Majestät des constitutioneilen Kaisers und Königs ddo. Schönbrunn am 3. d., dem die Contrasigninirung eines Ministers nicht fehlt, hat Ungarn sammt den angrenzenden Ländern Siebenbenbürgen, Kroatien und Slavonien unter die Kriegsgesetze gestellt, worauf die Festung Temesvár vom hiesigen Festungscommando in Belagerungszustand versetzt wurde. In demselben allerhöchsten Manifest ist das Militär des Gehorsams gegen das ungarische Ministerium, welches gleichzeitig aufgelöst wurde, entbunden der ungarische Reichstag aufgelöst,und der gewesene Finanzminister Kossuth als Aufwiegler des Volkes bezeichnet; — wenn aber ein von Sr. Majestät dem Kaiser und König als solcher Bezeichneter Edicte erläszt, wie das oben angeführte, so vermag dies wohl einen Beweis mehr zu geben, dass er der ihm zuerkannten Bezeichnung würdig sei, es kann ihm aber dadurch keineswegs das Recht eingeräumt werden, den Namen seines Königs und Volks zu miszbrauchen, um Diener des Staates, die ihrer Pflicht, ihrem Eide treu ergeben und bereit sind, für den constitutioneilen Kaiser und König und Vaterland den letzten Blutstropfen zu opfern, zu Vaterlandsverräthern zu stempeln, und sie auszer dem Gesetze für vogelfrei zu erklären. Wir zweifeln zwar nicht, dasz in einer Zeit, in welcher der Meuchelmord durch die jedem Völkerrechte widerstreitende Ermordung eines königlichen Kommisärs ein fluchwürdiges Beispiel gegeben; — in einer Zeit, wo das schönste Geschenk, welches ein gütiger Monarch seinen Völkern gab, ,die freie Presse4 dazu missbraucht wird, dem Meuchelmord das Wort zu reden — sich Leute finden werden, die das Geschäft eines Banditen übernehmen, und dass sohin villeicht mancher Brave, indem er seine Pflicht erfüllt, durch die Hand eines Meuchelmörders fallen werde, aber Niemand möge glauben, dass uns diese Gefahr einen Augenblick wanken machen wird auf dem Pfade der Ehre und Pflicht, den wir bisher gegangen. — Nein! wir erklären vielmehr einstimmig und fest, dass wir Temesvár in so lange die allgemeine Wirniss nicht vollkommen geordnet und eine feste auf unerzwungene Gesetze basirte Regierung hergestellt ist, an Niemanden übergeben, hierüber von Niemanden Befehle annehmen, sondern dieses wichtige Bollwerk dem Monarchen und der Dynastie mit Anwendung aller uns zu Gebote stehenden Mittel mit Blut und Leben bis auf den letzten Mann zu erhalten beschlossen haben. Temesvár den 16. Oct. 1848. Die Garnison der Festung Témesvár. E. K. 80 sz. Báró Orczy Berényi Erzsébet a’ verbászi táborban lévő megsebesült honvédek számára két darab madráczot, két szalmazsákot, két paplányt, két vánkost, két vánkoshéjt és négy lepedőt. Yuglovics Georgina grófnő 300 darab czitromot szinte a’ felnevezett megsebesültek számára ajándékul küldött. — A' lelkes nők ezen becses ajándékaiért a haza nevében köszönetet mond Nádosy Sándor. E. K. 81 sí. Névjegyzéke azon sárosmegyei és Eperjes városi lelkes nőknek, kik 72 darab uj inget és ugyan annyi gatyát a’ honvédek számára a’ haza oltárára letettek: Alleman asszonyság, Benczúr J., Ebert Amalia, Fekete Gusztávné, Gartig A., Goldbecher J., Job Julia, Major asszonyság, Materni, Meczner, Micz Cili, Nemes Irma, Pap V., Pillér Borbála, Pécsi Pepi, Riegg E., Steinhübel Anna, Stiller Mária, Gr. Szirmay Antalné, Szontagh Samune, Vinkler Zsuzsánna, Zolner Janka, Zsarnay Karolina. Remélvén, hogy ezen becses ajándék több lelkes honleánynak utánzási ösztönül szolgáland, a’ haza nevében köszönetet mond Nádosy Sándor. - suk Dzusányi Rudolf eperjesi takarékpénztári könyvvivő hivatalos foglalatosságánál fogva az önkintes nemzetőrökkel ki nem indulhatván, kötelező magát napinkint 10 p. krt mind addig fizetni, mig ezen önkintesekre a’ hazának szüksége leend, és e’ czélbűl az első havi járandóságot 5 p. íttal le is fizette. A’ czeglédi nemzetőrsereg első százada a harczban megsebesültek ápolására 10 p. foot ajándékul küldött. Ezen utánzásra méltó hazafiui áldozatokért a’ haza nevében hálás köszönetet mond Nádosy Sándor. E. K. 70 sí. Weingartner József honvéd őrnagy a’ nemzetőrségi tanácsnál, vezeték nevét a’ belügyministerség engedelmével „Szölényi“-re változtatta. Nádosy Sándor: A’ kecskeméti h. v. főiskolához kapcsolt középtanodában (gymnasium) nov. 1 fő napján a’ tanítások elkezdetnek, a miről az illető t. ez. szüléket ezennel értesíti. Bélák József, a’ nevezett középtanoda igazgató tanára. Alvidéki hírek. Az országos honvédelmi bizottmányhoz Verbászról oc. 15 és 18 káról érkezett tudósításokból következőket vélünk közlendőknek: folyó hó 13-kán reggeli 7 órakor, sűrű ágyúzás közt támadá meg az ellenség Franyovát és Török-Becsét, és Földvárról Ó-Becse felé terjeszkedett, Franyovát meggyujtá melly sokáig égett, ’s végre sikerült nekie Török Becsét is meggyujtani. A’ csata kimeneteléről Éder general tudositand. A’ csata alatt Bakonyi ezredes és alezredes Aulich parancsot kapott Verbászra vonulni, hogy netalán Verbász is megtámadtatván,a’ parancsnokságot vezessék. A’ feketehegy felé vezető úton Jovich szállásnál egy 250 —300 főből álló két 3 fontos ágyúval biró ellenséges csapat jól fedezetten állt, a’ Jovich szállási csekély számú őrség, a’ 2-ik honvéd zászlóaljból 40, ’s a’ Ferdinand huszárokból 35 ember már szemben állt az ellenséggel. Bakonyi a’ nála lévő 1 káplárt és 10 embert a’ Schwarzenberg gyalog ezredből a’ honvédekhez állttá, és megtámadást parancsolt. A’ honvédi parancsnok a’ legnagyobb elszántsággal vezeté plenkereit előre, ’s 15 huszár az ellenség balszárnyába rontott, az ellenség ágyúival hátrálni kezdett, és gyalogságát is jobbra oldalvást élvezeté, csekély de bátor csapatunk az 5—6-szor annyi ellentezőbe vette, ’s a’ plenker sorok közt elkezdetett a’ tüzelés, ’s igy az ellenséget vissza nyomá, a’ Feketehegy felé vezető út szabad maradván, ámbár az ellenség netaláni tartalékától tartani lehetett, a’ nevezett urak Verbászra siettek. Feketehegyről egy század székely huszárt küldvén a’ rövidszállási őrség segítségére, a’ csapatvezér erélyesen viselte magát. Azon napon báró Grueber őrnagy és báró Leutsch kapitány a’ Ferdinand huszár ezrednél vizsga útat (Recognoschung) tevén Turia felé Ó-Kérről, s egy ágyúlövésnyire közeledvén a’ falu felé. 65 darab marhát és 150 darab juhot hajtottak estve Ó-Kérre, e’ napon a’ verbászi tábor is fegyverben állt, mellynek parancsnokágát Bakonyi vévé által, de megtámadás nem történt. Ugyan az nap másik oldalról Csurogról Borjason keresztül reggeli 6 órakor mintegy 3000 amberi ágyúval a’ Kumandi oldalról is megtámadtatott Török-Becse, valamint Földvár és Turia felől 3000 emberrel ’s 8 ágyúval a Becse. De Fackh parancsnok, bár szám szerint az ellenséghez nem is hasonlítható erővel, a’ nemzetőrség, melly vitézségben vetekedett a’ sorkatonasággal és katonaság kitűnő bátorsága és jól irányzott rohanásaival, az ellenséget nagy veszteséggel vissza nyomta sánczaiba 8 órai heves csata után. Nemzeti gyűlés. Előleges közlés a’ képviselőház oct. 25-ki üléséről. Windischgrecz és Puchner alkotmányellenes működéseik ellenébeni határozat meghitelesittetvén, a’ felsőtáblával közöltetek. Az aradi állandó bizottmány oct. 23-káról az ottani eseményekről tudósit. Elnök jelenté, hogy Simonics Trencsinben Czacza helységbe tört, hol illő fogadása végett a’ honvédi bizottmány megtette a’ szükséges intézkedéseket. Lajtai táborunkról semmi hiteles tudósítás nem érkezett. LXXXIV. Ülés a’ képviselőházban okt. 24-kén déli 12 órakor. Elnök: Pálffy János. • Elnök: Az ülés megnyílt. A közelebbi ülés jegyzőkönyve oltatik, 175 ---- *— ‹ . .. ^ ›