Lumea, februarie-iunie 1923 (Anul 6, nr. 1295-1400)

1923-06-10 / nr. 1397

Anul VI Nr. 1397 Red. și Administrația str. Ștefan cel Mare . Atelierul Tipografic str. Uzinei No. 33 Iași TELEFON 310 Animuri și publicații se primesc la birourile administrației cât și ale tipografiei din țară ! »ni înst inuiE Duminica 10 Iunie 1923 ULTIMA ORA și străinătate (Ședința din 3 Iunie) Camera Prezidează d. AL G. Orleanu. Pe banca ministerială d-nii Brătianu, V. P. Lassu, A. Cosma.V. Unul care protestează - Majoritatea face scandal — %• Dl. Gh. Pop protestează împotriva faptului că președintele i-a retras cuvântul și nu l’a lăsat să răspundă d-lui Duca, care l’a calomniat. D-sa il atacă pe d-nul Duca. (Majoritatea protestează, se naște tumult). In ce privește afirmațiile d-lui Duca despre opoziție, le consider obrăznicii.Majoritatea provoacă scandal și cere chemarea la ordine a d-lui Gh. Pop. Elogii memoriei lui Jaques Elias D. Florian vorbește despre Jaques Elias. Spune ca el a muncit o viață întreagă pentru binele obștesc, după moarte a lăsat întreaga sa avere de 800 milioane Academiei Române. Aduce elogii memoriei lui Jaques Elias. Dl. dr. Anghelescu se asociază în numele guvernului la cele spuse de dl. Florian. Spune că „Jacques Elias a fost un mare român“. Ministrul instrucțiunei vorbește timp de un sfert de oră despre meritele și operele de binefacere ale acelui care a fost Jacques Elias. ..Donația“ Bolnav» Dl. Iacobescu . Nu ne-ar putea spune dl. ministru ce s'a făcut cu donațiunea Bolnavu? D. dr. Anghelescu. Acum trei luni ministerul instrucțiunei a fost înștiințat că d. Bolnavu donează 12 milioane lei pentru clădirea unui cămin studențesc. D. Vasiliu Bolnavu a cerut ca Primăria să-i cedeze un teren necesar pentru construirea căminului. Primăria nu i-a putut da terenul. Atunci d. Vasiliu a cumpărat un imobil în str. Amzei, imobil care trebue renovat și amenajat pentru a servi unui cămin studențesc. D. Cezar Spineanu întreabă pe d. ministru al instrucțiuni ce este cu „donația Delei“ din Tărgoviște. D.g dr. C. Anghelescu răspunde că va cerceta și comunica Camerei rezultatul cercetărilor. Se intră în ordinea de zi, discuția generală asupra statutului funcționarilor. Dl. Iacobescu se ocupă de situația materială a funcționarilor și spune că funcționarii publici n’au posibilitatea să trăiască independent de pe urma unei singure slujbe, cei mai mulți sunt nevoiți să ocupe două servicii, din care cauză se extenuează peste măsură. Arată că prin statut nu se garantează libertatea funcționărilor. Termină spunând că doleanțele funcționarilor nu au fost ținute în seamă. Dl. ministru Văitoianu apără proectul. Deputații trec la vot. Se votează legea pe articole. Statutul funcționarilor a fost împărțit deputaților în secțiuni. La Senat Se votează pe articole pentru lichidarea bunurilor legea inamice. - Franța nemulțumită de nouife propuneri germane — Germania oferă gajuri mărci hârtie — Paris 8.— Joi după amiază insărcinatul de afaceri germane a prezentat ministrului afacerilor străine din Paris un memorandum conținând nouile propuneri germane. La cea dintâi examinare a acestui document, reesă că Reichul 4 propune un moratoriu pe timp de ani și anuități de 1 miliard, însă totalul anuităților nu e determinat în notă. Nota germană oferă drept gajuri mărci hărtie. Ziarele franceze scriu că nota germană dă naștere la 2 supoziții: una relativă la nehotărărea cifrelor de plata reparațiilor, alta cu privire la fluctuațiile mărcei germane. Paris 8:— Cercurile franceze socotesc propunerile germane ca insuficiente ceptabile, ele fac o și inac simplă glumă“. 1 LEU NUMĂRUL * Politica $1 sodaij - 2 iar Indepoltcforis >iflins^>, Cursul leului Buc. 9.—Ultimul curs al Leului sosit din Paris este 790 (Șapte centime și nouă saci sutimi). ZILNIC PENTRU UN LEU LUMEA 9 9 POLITICA Șl SOCIALA CU SUPLIMENTUL — IAMA 9 9 Noul regim al grăului 1-------------și făinei. ■— Morarii vor extrage 50 la sută făină pentru consumul intern, cu restul de 50 la sută pot face ce vor.— Taxele de export pentru vite. — Porcii, cașcavalul și brănzeturile prohibite la export — Buc. 9.—Consiliul economic al guvernului întrunit ori dimineața pentru a aviza asupra modificărei regimului grăului, luând considerație 'dezideratele conduncătorilor' partidelor de opoziție și ale tuturor reprezentanților diferitelor categorii sociale. Consiliul a hotărât următoarele: Circulația și comerțul grâului In interior se lasă complect liberă. Vânzarea grâului se va face pe prețul de 45.6oo lei vagonul. Prețul făinei de calitatea II pentru consumul populației nu va întrece de 4.50 lei kgf. Morarii vor fi obligați sa extragă din grâul intrat în moară 50 la sută făină pentru consumul intern, iar restul de 50 la sută, va fi lăsat liber de orice restricție, atât la încherea contractului, cât și la prețul vănzărei. Dat fiind recolta din anul acesta, exportul grâu nu rămâne prohibit, după cum au mai indicat** agricole și morarii. Pentru anul viitor, Consiliul economic va proclama libertatea complectă a comerțului cu grâu și cu celelalte cereale, dacă semănăturile vor trece de 2 milioane ha, cantitate necesară pentru consumul intern și însămânțare. Exportul vitelor se lasă liber cu plata taxei vamale ce va fi probabil fixată la 6ooo lei de cap de vită. Din fondul taxelor se vor ajuta funcționarii cari nu vor putea suporta o eventuală urcare a prețului cărnei. Cașcavalul și brănzeturile rămân prohibite afară de cel grecesc din vechea recoltă, care va trebui exportat în termen de o lună jumătate cu taxa de export de 45o,poolei de vagon. Exportul porcilor rămâne prohibit. Noul regim va intra în vigoare la o dată pe care o va fixa ministerul de comerț. Zăpadă în fără ma Buc. 9—Noaptea trecută în urdlepresiunei atmosferice în partea de răsărit a Basarabiei, în întreaga Basarabia s’a resimțit un frig simțitor. In regiunea Prahova a căzut zăpadă. La Sinaia zapada a căzut sub formă de lapoviță. Termometrul arată o temperatură foarte scăzută și în tot cursul Buc. 9.—Ultimul număr din cunoscuta revistă engleză „Manchester Guardian Comercial“ publică un articol, în care se ocupă de refacerea înceată a României. Vorbește în general despre refacerea Europei și se întreabă la urmă: De ce reconstrucția României merge atât de greu, când România este o țară înzestrată de la Dumnezeu cu toate fericirile zilei de ori. In restul țarei au căzut ploi abundente. Pe la orele 12 s'a semnalat o depresiune atmosferică care e în continuă creștere. * Cluj 8—Timpul e*foarte rece, în urma ploilor din ultimile zile. Temperatura a scăzut la 5 gr. pe care nu știe să le prețuiască! Revista găsește cauza râului în următoarele puncte: Amestecul excesiv al guvernului în viața economică a țărei. 2. Concepția naționalistă ce dominică politica actuală a guvernului. Consecința imediată a acestei politici este grozava lipsă de siguranță ce domnește în țară. — Părerile unei importante reviste engleze — Recunoașterea Basarabiei in camera franceză Paris 8.—La conferința prezidenților de grupuri din Camera deputaților s’a hotărât a se depune la ordinea zilei proectul lege relativ la recunoașterea Basarabiei. Bursa Paris Londra 71,785; New-York 15,153 jum.; Berlin 0,0286.20; Spania 234,75; Olanda 6O9; I- taiia 72,70; Elveția 272. Cazul Schina .In fața Casație1 Buc. 9.—Înalta Curte de Casație urma să se pronunțe ori asupra eliberărei d-lui N. Schina și a celorlalți conducători ai funcționarilor arestați cu prilejul grevei. Curtea s’a întrunit la oraș și s’a ținut ședință până la orele 8 seara. S’a produs divergențe de păreri între membrii Curței. „ Curtea continuare. a amânat procesul in In consecință d. N Schina este menținut arestat. Descoperirea unui vast complot in Cehoslovacia Praga 8 — Ziarul „Narodni Listy“ anunță că sublocotenentul ungar Sabatar a fost arestat la trecerea frontierei. S’a găsit asupra lui hărții compromițătoare din cari reală că era spion din partea Ungariei. In urma mărturisirilor lui s’au făcut numeroase percheațiuni și s’a dovedit existența unui vast complot. 200 persoane au fost arestate. ..... Bursa București Buc. 8.—Francul francez 12,68 Lira sterling 907. Dolarul 196. Mărci germane (suta) 0,271... Coroane austriace (suta) 0,28*1 Lira italiană 928. Cereți Luni dim. „Lumea" literară și artistică No. 2 Reportagii literare: Ruina Occidentului (Profeții Rusiei), Cabaretul literar (Cateșismul amorului lama, Tănărul și amorul). Intre Cafenea și bibliotecă (Un păstor de capie de Mans H. Ewers, Mr. Kemble. Proză și Versuri: de G. Topărceanu, Ionel Teodoreanu, /. Al. Marinescu, Otilia Cazimir, L. Al. Negruzzi, M. Codreanu, Anat. France, H. H. Ewers, Alfred Hefter. Cronica — — Recenzii Sportive — Ilustrații 2 lei Buc. 9.— Duminică 10 Iunie va avea loc la Cernăuți Congresul General al organizațiiilor țărănești din întreaga bucovină și din județul Hotin. Vor participa D-nii). Nihalache, Dr. N. Lupu, V. Madgearu, N. Costăchescu și alți fruntași ai partidului. ULTIMILE ȘTIRI — In ultimul moment aflăm că starea sănătăței d-lui profesor V. Negel, care lasă de dorit de câteva zile—s’a agravat în cursul nopții. Diagnoza boalei eufemie renală. In tot cursul zilei, ca și in asta-noapte iubitul practician eșan a fost vizitat de numeroși d’-ni medici, prof. universitari. Frații d-lui dr., aflători în Bacău au fost chemați telegrafic. La căpătâiul bolnavului au veghiat în tot timpul noptei d-nii D-ri N. Hortolomei, rândul Dornescu.Zosin și doctor — Cetitorii își mai amintesc de nenorocitul accident de tramvai întâmplat în Aprilie anul trecut, în str. Cuza-Vodă, în colț cu Turnul Goliei, când funcționara de la Ac-ua Financiară Emilia Gavrilescu a căzut victimă. Tramvaiul a trecut peste ea, sdrobindu-i scapul și strivindu-i piciorul stâng și antebrațul stăng. Manipulantul vagonului N. Filipescu, fiind arestat, în urma terminărei instrucției, a fost dat în judecată pentru omor prin imprudență. In urma rechizitoriului d-lui procuror Iorga și pledoariilor d-lui Ceicovski în apărare, Tribunalul a amănat pronunțarea pe azi. — Societatea „Frăția Veteranilor“ din Iași, cu sediul în str. Lăpușneanu No. 49, aduce cunoștiința generală cu Festivitatățile pentru sărbătorirea Eroului dela Mărășești. Generalul Ieremia Grigorescu sub patronajul d-lui General Zadik, comandantul Corpului IV Arm, nu vor mai avea loc până în zilele de 10-16 Iunie a. c. de motive ce privesc organizarea pentru o mai fastuoasă desfășurare a sărbătorire. Detalii în numărul nostru de mâine. și le vor urma până la 30 Noembrie. Examene se vor da cu elevii din anul întâiu la 1 Noembrie, iar studenții din categoria doua la 15 Decembrie. Suspendarea cursurilor la Universitatea din Cluj Examenele se ver da toamna Cluj 8.— Senatul universitar a suspendat cursurile la universitate. Motivul ar fi deschiderea universității mai de timpuriu la toamnă. Studenții din anul întâiu vor începe un curs suplimentar la 1 Septembrie, curs ce va dura până la 15 Octombrie. Studenții din anii următori vor începe cursurile la 15 Octombrie IP sk PUR. ARGINT pLATINUL, • # BIJUTERII ||CONTuO.INCURURATE II Plecarea Suveranului la Varșovia Buc. 9— Plecarea Suveranului la Varșovia a fost fixată definitiv pentru data de 22 va sosi acolo la 24.Iunie. Regele Cum se vor majora prețurile curentului electric . Modul în care se vor majora prețurile curentului electric este următorul: La magazii și localuri publice prețul curentului va fi ridicat de la 8,50 lei la 14. Este de notat că direcția uzinelor cerea urcarea 16 lei. Iluminatul particular va fi urcat de la 6 la 10 lei. (Uzina cerea urcarea la 12 lei). Industriile vor fi socotite la sporirea curentului în același rang cu magaziile și localurile de consum. Trebuie menționat că acestea sunt prețurile fixate de comisiunea delegată de comună cu studierea acestei chestiuni. Aceste prețuri vor fi din nou discutate în planul comisiunei interimare și se speră că vor mai suferi o reducere. Prețul biletelor de tramvai nu va fi modificat. Un tren aruncat In aer In Ruhr Berlin 8—In apropiere de Lintorf, un viaduct de drum de fer a sărit în aer. Locomotiva unui tren împreună cu 20 vagoane de marfă fură distruse. Consfătuirea intimă a membrilor Sinodului intr-o consfătuire intimă membrii Sinodului au discutat alegerea episcopului de Roman din următoarele puncte de vedere: canonic, dogmatic și legal. Din punct de vedere canonic și dogmatic alegerea episcopului Triteanu este nulă, întrucât preotul Triteanu nu este văduv prin deces, ci prin divorț, iar canoanele prevăd ca arhiereii să fie ori călugări ori văduvi prin decesul soției. Ora 3 noapte —ianii ia trenuri Ou p tlci — 2 morți, r numeroși răniți — Buc. 9.—Două trenuri de marfă venind pe aceiași linie s’au ciocnit în gara Cluj. Au fost 2 morți și numeroși răniți. Pagubele sunt considerabile. In Bulgaria se înființează bătaia pentru speculanți Sofia 9—Camera bulgară a votat legea pentru înfrățarea speculei. In legea bulgară (nu cea românească) se prevede pedeapsa cu bătaia pentru speculatori și chiar pentru consumatorii cari vor plăti prețuri mai mari decât cele maximale. Dezastrul produs de grindină In —~ Bulgaria Sofia 9 — In cursul zilei de azi a căzut o ploae torențială însoțită de grindină de mărimea unui cap de om. Grindina produs ravagii imense. Au fost omorâți mulți oameni. Vitele caria se aflau pe câmp au fost ucise și târâte de curentul apei.