Lumea, octombrie-decembrie 1925 (Anul 8, nr. 2127-2204)

1925-11-26 / nr. 2176

din țară! De ori pînă azi Declarațiile senzaționale ale locotenentului Morărescu Azi au continuat în fața Consiliului de Război al Corpului 11 Armată, dezbaterile procesului locotenentului Morărescu.» Acuzatul a răspuns calm la întrebările președintelui. Dădea un singur răspuns stereotip: — „Am ucis din ordin“. A arătat că atunci când e stare de asediu, Comandamentul trupelor dă ordine de pază, foarte severe. Paza se iae cu arma. Pe când era în Basarabia a fost numit comandantul unui sector care făcea paza frontierei Nistrului. Ordinul comandantului militar al Basarabiei era clar. Granița să fie apărată cu arma. Garda locotenentului Morărescu a interpretat ordinul în consecință. Refugiații au fost primiți cu focuri de armă. Cei cari au reușit sa scape cu viață, au fost interogați de unde vin, ce avere au și unde se duc. Puțin după aceasta,mulți din ei dispăreau. Cadavrele au fost identificate. Banii, lucrurile de vatoare și bijuteriile au dispărut de asemenea. Consiliul a ascultat cu atenție declarațiile locotenentului Morărescu. Acuzatul se apără destul de inteligent. In anticamera Consliului se află un mare număr de martori cari așteaptă să fie interogați. Audierea lor va începe în ședința de mâne. Printre nartorii acuzărei se află foarte mulți moldoveni. Masionaliștii germani provoacă criza ministeriala Fracțiunea naționalistă germană din Reichstag a decis să voteze împotriva acordurilor de la Locarno și să depună o moțiune de neîncredere în guvern. Deputații naționaliști care vor lipsi de la vot sau nu vor vota contra acordului, vor fi excluși din partid. Socialiștii au declarat că vor vota pentru ratificarea acorduli de la Locarno. Președintele Reichstagului luînd cuvântul și-a exprimat încrederea că naționaliști nu vor pune în pericol acordurile de la Locarno, din motive de tactică politică. • Comitetul general al partidului populist german a votat o moțiune pri care dezaprobă atitudinea parlamentară cu pivire la acordul de la Locarno și blamează atitudinea naționaliștilor. Moțiunea declară că noul guvern german va trebui constituit din reprezentanți ai acelor partide care voesc să continue actuala politică externă a Germaniei. Dr. Marx, ministru de Justiție al Germaniei Starea sănătăței j ministrului de justiție dr. Frenken, din cauza vrăstei sale nuinate, nu este deloc satisfăcătoare, in cercurile politice se dă ca sigur că succesor al lui dr. Frenken la departamentul justiției va fi numit dr. Marx, fostul Cancelar al Reichului. Rusia nu intră in Liga ’^allu-HaleT“ ~~ r Litvinov a declarat că guvernul sovietic nu și-a modificat câtuși de puțin punctul de vedere în ce privște intrarea Rusiei în Consiliul Societăței Națiunilor, București 24 (Telefonate) Uniunea Camenilor de comerț Azi dimineață a fost convocat la ministerul de industrie, toți directorii de Bănci din Capitală, pentru delegarea unui membru în Uniunea Cernerilor de comerț și industrie.A fost ales d. Săvescu, directorul Băncei Românești. A plecat! D. Henry Barbusse a părăsit o zi dimineață la orele 7 jum. Capitala, plecând cu trenul de Constanța. D-sa anunțase autortățile că pleacă la orele 4 jum. d. a. Din această cauză d. Barbusse n’a mai fost obiectul vreunei manifestații, deoarece și-a schimbat o, a plecărei. România invitată la Liga Națiunilor In ziua de 7 Decembrie se deschide sesiunea Consiliului Soietăței Națiunior. In afară de vechile delegați, au mai fost invitați listate să trimită reprezentanți. România a fost invitată în mod special pentru a soluționa reparliția ndemnităței de 700.000 coroane aur, acordat coloniștilor din Banat și Ardeal. Iar se rup tratativele ? Se pare că între țăriști și naționali acordul este imposibil. S’au întrunit delegațile ambelor partide, astăzi la orele 4 d. a. Pănă acum nu s’au depus mandatele. In mod hotărât se poate spune că d. Maniu refuză să acorde țărăniților mai mult decât o treime din numărul portofoliilor ministeriale. .Creditul industrial" A fost pus din nou in discuție azi în Parlament chestiunea favorurilor de la „Credit il Industrial". Nu pot obține credita decât industriile avantajate, adică acele de sub protecția partidului liberal.Ce va fi mâine ? Va refuza „Creditul Industrial“ sprijinul favoriților regimului viilor? Se poate ! Cunoaștem un caz similar. N’a refuzat oare Banca Națională un credit de 30 milioane lei statului când la guvern era d. general Averescu ? N’a trebuit să plece în bună parte din cauza acestui conflict, de la guvern ? Un asalt personal Împotriva d-lui A. N. Ștefănescu, inspector general administrativ, de origine ieșan, se duce o campanie susținută. Ea a răbufnit și în Parlament. Astăzi a fost acuzat că în calitate de membru al comitetului agrar, a luat pentru o intervenție 400.000. De ce n’a răspuns iediat cineva de pe banca ministerială ? Dacă este pus sub anchet, trebue să se spună. Dacă nu este vinovat, tzbue să se protesteze. De ce această tăcere? O nouă organizație Preșidenția partidului poporului a aprobat procesul de constituire a comitetului județean provizoriu al organizației de Dorohoi, după cum urmează : Președinte de onoare lor, C. Mihailescu, președinte activ maior Florașcu, vicepreședinte Artur Hulban, secretar Ion Tanasă și Papacostea membru. Demisia cabinetului irlandez Din cauza agravării conflictului dintre Anglia și statul liber irlandez, e probabilă demisia guvernului irlandez. Criza de guvern din Franța Paris 24.—Președintele republicei Domergue, a avut o lungă consătuire cu Brand, care ieșind de la Elysée, a declarat că președintele i-a cerut să-l aute la dezlegarea crizei, însărcinându-l cu formarea cabinetului. Dl. Briand a răspuns că, consideră de datoria sa să dea tot concursul pentru ameliorarea sitaiei și că va începe în acest scop convorbiri cu amicii săi politici. • D. Briand a consultat pe d-nii Paul Boncourt și Loueceur. D-sa a avut apoi o întrevedere cu Herriot, după care s’a intălnit cu Leon Blum, conducătorul fracțiunei socialiste. Seara de Briand s’a prezentat din nou președintelui republicei. in cercurile poltice se crede că Briand nu va reuși să formeze noul cabinet și că președintele Doumergue va da această însărcinare d-lui Herriol Politică și socială —Ziar independent ASASINAREA [unui comerciant la Galați Galați 25.—Autoritățile din Galați au descoperit cadavrul comerciantului Zcharia Zigoe, care dispăruse acum câtva timp în împrejurări necunoscute, fără a i se fi putut da de urmă. S’a stabilit că a fost asasinat. Familia a pus un premiu de 40 mii lei pentru prinderea asasinului. DOLIUL Curței Regale Buc. 25.In urma încetărei din viață a Reginei Alexandra a Angliei, Curtea noastră Regală a luat doliu pe timp de patru săptămâni, cu începere de la 21 Noiembrie. Arestarea unor pungași de buzunar. Pe baza unui mandat de arestare la câte 1 an închisoare, au fost depuși ori la Galata, periculoșii pungași de buzunare Dim. Dunea și C. Pincovschi, autorii unor furturi de bani din buzunare. Furturile se săvârșeau de predilecție, în trenurile Iași-Pașcani și în gările Cernăuți, Botoșani, Fetești și Ungheni. Pentru aceste furturi au fost înștiuțte polițiile orașelor citate și hoții dați în judecată. Pănă la darea sentințelor, ei au de ispășit o altă pedeapsă de un an pentru furturi. Expirarea termenului contestațiilor la listele electorale La judecătoria ocolului II Urban, a fost ori ultimul termen pentru facerea contestațiilor la neînscrierea în lstele electorale pentru comună și județ. La această judecătorie au făcut contestații cetățeni din circ. I și IV. Toate contestațiie susținute au fost admise, celelalte respinse. Termenul de contestație a fost 10 zile după afișrea reala. Cabinetul german va demisiona Berlin 24. Cn discursul său rostit Luni în fața Reichstagului, Cancelarul Luther a spus că guvernul va demisiona imediat după semnarea tratatelor de la Locarno. După părerea sa, executarea tratatului trebue să fie opera unui cabinet a cărui compunere să garanteze o atitudine pozitivă față de tratate. Cancelarul motivează intrarea Germaniei în Lga Națiunilor pentru faptul că dificultățile prevăzute au fost înlăturată. O descoperire senzațională Londra 24, Dr. Miidican, deținătorul premiului Nobel pentru științile fizice, a anunțat Academia națională de știingi din Statele Unite despre descoperirea razelor penetrante făcute de el. Acțiunea acestor raze ar fi de 100 ori mai puternică ca acea a razelor X. Bursa București Paris 8.70. Londra 10.75 MYark 222. Zurich v 42.75. Millano 9.10. Bruxelles 10.05. Praga 6.60 Viena 31.50. Berlin 53.—. Leul la Paris Leul la Paris a cotat 11.60 la Zurich 2.37. "â IAȘI Red. și Administrația str. Ștefan cel Mare 8 Atelierele tipografice str. Uzinei No. 33 - IAȘI -ABONAMENTUL pe un an 650 lei pe tura. „ 350 „ m ULTIMA ORA [si străinătate Grave acuzații aduse unui inspector general —— ■ administrativ 7.:.:;::::::. CAMERA Prezidează d. M. G. Orleanu. Pe banca ministerială d-nii Sanecatu, Chirculescu, Tătărăscu. Cazul Al. N. Ștefănescu Dr. G. Aslan citește pasagii din rechizitoriul procurorului Tribunalului Ciuc, în care se arată că d. A. N. Ștefănescu, inspector general administrativ și inspector la Contenciosul agrar, împreună cu Ștefan Sptaru au luat suma de 400.000 lei de la președintele „Bunurilor private din Ciuc, pentru a scăpa de la expropriere moșia. Întreabă pe d. minstru al domeniilor de ce nu îndepărtează pe d. Ștefănescu din postul ce-l oupă la comtetul agrar. Vorbitorul întreabă apoi pe d. minisru de interne ce ce nu suspendă fie inspectorul general administrativ din postul său, Dr. D. R. Ioanițescu: Nu răspunde nimănui nimic ? Banca ministerială face ? « Revizuirea tarifului vamal Dl. Vladimir Cazaciul spune că pumaiul lipit vamal nu corespunde cu actualele nevoi ale țarei, cere revizuirea lui. Dl. Vintilă Brătianu arată că la mnisterul de fianțe lucrează de două luni o comisiune care revinește nomenclatura tarifelor vamale. Spune că peste o lună jumătat lucrarea va fi gata. Afacerea Calanis Dl. Virgil Madgearu spune că i s-au pus la dispoziție dosarele privitoae la afacerea Calaniis și anume : cererea Băncei de a i si restitii scrisoarea de garație dată în copie, în care nu se arată cine a pus rezoluția. O cere in original, deoarece este informat că rezol uția a fost falsificată prin adăugir a unui text. Ocupându-se de interpearea anunțată de D-sa in chestia avioanelor constată că ministerul de război a reziliat contractul cu casa „Armstrong“. Arată că la ministerul de război s-a făct însă o altă afacere cu avioanele comandate la uzinele „Fokker“ din Olanda. Altă afacere A treia afacere care va izbucni în curând este aceia a fabriei de avioane care se va înființa în curând în țară. Vorbitorul spune că ministerul de război a făcut schimbări în comandametele aviației, dar aceasta nu e suficient, deoarece armata a rămas fără avioane. Cere d-lui ministru să declare în 24 ore dacă înțelege să dea în judecată pe vinovați și pe intermediari. In caz contrar, va adresa o interpelare în acest sens. D. Vintilă Brătianu, răspunde la prima întrebae a d-lui Virgil Madgearu. Arată că nu s-au trimis actele în original deoarece în acest moment e nevoe de aceste acte în fața justiției. Dacă actele cerute de d. Madgearu se găsesc în București, ele vor fi puse la dispoziția interpelatorului. Afacerile „Creditului Industrial** C. D. R. Ioanițescu întreabă pe d. ministru al muncei dacă aprobă gestul societăței „Creditul Industrial“ care a refuzat cererea de împrumut făcută de micii industriași. Arată că grație intervenției sale atunci când proectul a trecut prin Cameră, s’a sporit cota pentru micii industrieși. Constată însă cu surprindere că atunci când e vorba de aplicarea legei, micii industriași sunt refuzați sistematic sub diferite pretexte. D-sa cere d-lui ministru al muncei să intervină să acorde creditele necesare, căci ce să se facă ei... D. Râutu: Să se înscrie la liberali! Dl. D. R. Ioanițescu. Da, aceasta e cauza că asociația micilor industriași nu face politică militaristă, anume politică liberală. C. Chirculescu se declară partizan al ajutorării micilor industriași. Constată însă că ei nu prezintă garanții suficiente, din această cauză ei nu pot obține creditele. Ar trebui ca ei să se adune în cooperative. Promite că va interveni pentru satisfacerea cererilor lor. Dl. D. R. Ioanițescu se declară satsfăcut de promisiunea d-lui ministru al muncei. D. N. D. Chirculescu depune apoi pe chiroul Camerei mai multe procese pentru deschideri de credite și proectul prin care comuna Dorohoiu este autorizată să contracteze un împrumut de 3000.000 lei. Ședința s’a ridicata la orele 5 SENATUL PrezideazS d. Toni Iliescu. Pe banca ministerială d-nii Mârzescu și SSveanu. D. dr. Hasnaș cere să se amenajeze un local mai încăpător pentru Facultatea de Farmacie din București. D. ministru Mărtecu depune proectul pentru modificarea unor articole din legea de organizare judecătorească. S’a votat apoi bugetul Senatului pe anul 1926, apoi proectul prin care ministerul de războiu cedează mai multe terenuri. S-a hotărât apoi ca ziua de Mercuri să fie desemnată pentru interpelări. Dl. Jabotinschi — Conferința de aseară — Dl. Jabotinschi, cunoscutul legionar sionist, și-a dezvoltt aseară conferința anunțată în sala societăței „Cutura“, în fața unei asstențe numeroase. • DL Jabotinschi a analizat întreaga chestie palestineană, arătând nevoia de a se încuraja imigrația. In acelaș timp trebuesc găsite mijloacele, pentru ca acești imigrant să poată produce și desface produsul lor, pentru a putea trăi și dezvolta. Așa cum se prezintă azi situația, chestia pare a fi imposibilă, prin greutățile de a se dobândi pământ și în a desface mărfurile fabricate. Se cer pentru aceasta reforme, ce nu se pot obține decât prin o acțiune politică. După d. Jabotinschi, această acțiune politică este realizabilă și negreșit cere și sacrificiu. * D. Jabotinschi vorbește doctrinar, și uneori autoritar. A fost ascultat cu multă atențiune și viu aplaudat. D. Informații — O pruncucidere odioasă a fost descoperită ori de autoritățile polițienești. 1 Acum o lună, a dispărut din serviciul d-ui I. Bartfeld din str. Sf. Andrei, [servitoarea Maria Iusopei de foc din Bucovina. In m aniest precedentă, fata născuse un copil. « Toate cercetările pentru a afla de urma copilului sau a mamei au ramas zadarnice. In cele din urmă fata a fost găsită ori în Piața Halei. Interogată la comisie asupra copilului, servitoarea a mărturisit că imediat după naștere, i-a pus un căluș în gură. In urmă l-a strâns de gât. Cadavrul l'a aruncat apoi în canalul din apropiere. Canalul Hindgolit s‘a dat peste cadavrul nefericitului copil. El avea încă călușul în gură. ’ Cadavrul a fost trimis la morilă, iar mama criminală a fost arestată. — Senatul Universitar a fost convocat pentru Sâmbătă, 28 Noembrie, Eri a fost depus la închisoarea Galata, Ștefan lupovici din localitate, fost funcționar la Parcheul din Chișinău. Funcționarul are de ispășit o pedeapsă de 6 luni și o zi de închisoare dată de Tribunalul Chișinău. Find arhivar la acel Parchet avea în păstrarea sa și corpurile delicte, lupovici a vândut o mare parte din aceste corpuri delicte. Făcăndu-se o enchetă, s’a statat lipsa lor și atunci a contost dat în judecată pentru înstrăinare de corpuri delicte. Tribunaul de Chișinău l’a condamnat la 6 luni și o zi închisoare. Făcănd apel, Curtea i-a respins și apelul. —Buc. 25. Consiliul de administrație al societăței „Gaz median“ se compune din următoarele persoane : C. I. Motăș, I. I. Dimitrescu, Virgil Tacit, C. Bușită, I. Lapedatu (naționalul?) M. Popovici (naționalul?) N. Bănescu și Da î. Din partea guvernului, au fost numiți d-nii Al. Otulescu, prof. Mrazec, ing. I. Tănăsescu, prof. I. N. Anghelescu. Cenzori au fost numiți d-nii : Anghel Mihailescu și Emil Costinescu. La 40 mile depărtare de Hava a s-au scufundat un vapor francez cu 200 de persoane. Numai un copil și doi marinari au putut scăpa. — Berlin 24. Se anunță din Milano că Senatul a adoptat traiul de comerț și prietenie cu Rusia Sovietică în Iași