Lumea, octombrie-decembrie 1926 (Anul 9, nr. 2435-2509)

1926-10-14 / nr. 2444

^ISÂ , • .;; ... Anul IX Wo. 244á^^r I & 3 IEI WUMARIU, Tol 14 Octombrie_M2_6__ 2 |gj ISn3 EwfJiski Effi^ /Säd 1A ?1 Redacția: Administra. |pl II Hjgil Agül^ str. Stafanca, Mara 3 A fon«. BibUoteca Q gj Q / ,:,W ’ O pe un an 850 lai -—Politică r^ vdală — Ilar independent ! “° din tarăl ULTIMA ORA Isi străinătate M. S. Regina Maria a României a părăsit azi Parisul plecând spre Cherbourg, pentru a se îmbarca pentru Statele Unite. Pe peron, înainte de plecare M. S. Regina Maria și Principii Ileana și Nicolae s-au îmbrățișat îndelung cu fostul prinț moștenitor Carol, care a venit pe peronii gărei Saint Lazare, însoțit de Prințul Nicolae. Luni seara a avut loc un dineu strict intim la hotelul Rietz, în apartamentul Suveranei. A participat M. S. Regina Maria, principesa Ileana, principele Nicolae și fostul prin Carol. Un război italo-turc ? „Daily Express“ credea ști că Italia și Grecia au căzut de acord să atace Turcia, pentru a o scoate din Tracia și Asia Mică. România și Iugoslavia ar fi promis neutralitatea lor. Turcia ține de câteva săptămâni armata pe picior de război, în apropiere de Adania. Se crede că acolo se va produce primul atac italian. Anglia și America ar fi depus toate sforțările pentru a împiedica pe Mussolini să-și pună planul în aplicare. In cercurile militare și ale merinei engleze se studiază de câteva săptămâni planurile Italiei. Cine a redactat programul partidului național- țărănist Constituirea regionalei L. A. N. C. in Bucovina La Cernăuți a avut loc Duminică constituirea regionalei „Ligei apărărei naționale creștne” din Bucovina. In acest scop au participat toți șefii județeni ai organizațiilor bucovinene. A asistat și d. A. C. Cuza, precum și mai mulți parlamentari. D. Zelea Codreanu n'a luat parte fiind reținut din motive familiare. Printr'o scrisoare trimisă și-a dat adeziunea. S’a discutat asupra organizațiilor județene și regionale. Șef al organizațiilor județene bucovineană va fi proclamat ?d. profesor universitar Traian Brăileanu, vicepreședinți dr. Cătălin și George A. C. Cuza. Șef al organizației județene din Cernăuți a fost proclamat d. prof. dr. Zapa. S’a hotărât apoi editarea unui ztat al partidului. S’a protestat contra manifestațiilor făcute cu prilejul examenului de bacalaureat. Sporirea salariilor funcționarilor publici . Bugetul general al Sfat ului pe exercițiul anului viitor se c frează la 36 miliarde lei, în afară de bugetul căilor ferate. Noul spor de circa 8 miliarde lei față de bugetul din anul trecut va fi întrebuințat pentru sporirea salariilor funcționarilor publici, pe baza armonizărei salariilor și a funcțiunilor, principiul stabilit de către comisiunea specială care a lucrat în acest scop la Ministerul de Finanțe. ~— PE ERI PAH« aș Revederea M. $. Reginei Maria ~ cu fostul Prinț Carol Un furt senzațional de bijuterii Castelul Chantilly a fost jefuit. fung* află că grave incidente Hoții au intrat în castel furând bl- 8’au Produs între trupele regulajaterii de o valoare extraordinare loliene membrii miliției fasră, Intre altele faimosul diamant cise Un locotenent al miliției al Rozei, numit și Marele Conde, fasciste pălmuind pe un soldat pumnalul lui Abdel Kader, împocare iu 1,0 salutat, a fost Invitat dobit cu diamante, pumnalul Beyu* 1 ® cazarmă, lui din Tunis ornat de asemenea In cursul unui schimb de cu cu pietre prețioase. In afară devinte pe care l-a avut cu mato aceasta hoții au furat numeroase zul regimentului, locotenentul tasbibelouri de aur și alte miniaturi de mare valoare. „Diamantul Rozei“ a fost prețuit înainte de război 10 milioane franci. Revoluția in Persia Ziarele engleze anunți că o nouă revoluție a izbucnit în Persia, Șefia organiza: Prețul pâinei trebuia ieftenit. Primarul Iașului și membrii delegației permanente, s'au convins de aceasta și au invitat ori seara la Primărie pe morari. Aceștia ,din urmă, aveau intenția de a menține prețul în vi- Conducerea partidului național- goare. De aceia, la ședință auărănesc a hotărât ca d. dr. N. fost însoțiți de d. I. G. Popovici, .upu să fie proclamat șef al or- delegat al Camerei de Comerț,ganizației partidului din Ilfov, o cari le-a susținut cauza, raș și județ. D. D. R. Ioanițescu Acesta din urmă, s’a raliat la va fi vicepreședinte. fief national« țărăniste de Ilfov muare procesul de"evacuare al cu grâului și cu prețul cu Sfatului Negustoresc, cari se vinde pâinea în alte Jo Au fost ascultați ca martori calități a d-nii col. Stoinescu, Criticos, G. Moraru insă persistau miruna. Chiuea, Zamfir și Bejenaria. Nu voiau cu nici un preț să ce Mai urmau să fie ascultați și deze. V. Petrea a dus cu ei o alți martori, dar in cele din ur- adevărată luptă, mă, părțile au renunțat la ei din Membrii delegației permanente lipsă de timp, s’au solidarizat cu d. primar Pe In ședința viitoare, careva a- *reavea foc Marți se va discuta ton Acesta din urmă văzând îndărătnicia morarilor, i-a lăsat să plece. Conferința dintre d-nii Petrovici. Manoilescu Buc. 12.— D. ministru Petrovici a lucrat astăzi la ministerul instrucțiunei cu d. ministru Manoilescu la stabilizarea condițiunilor de salarizare a funcționarilor acestui departament. A rămas stabilit ca funcționarii recrutați din învățământ să-și păstreze gradația de 25 la sută după vechimea pe care o au în învățământ. S a mai discutat apoi normele după care se va acorda valuta studenților. S’a hotărât ca această comisiune care lucra până acum la Ministerul de Finanțe să treacă la ministerul Instrucțiunei. d O luptă între miliția fascistă și trupele regulate Italiene — ~.:::v — Armata a făcut vas de mitraliere — Berlin 12 „Neue Zurich Zeicst l-a lovit cu cravașa pe maior” spunându-i : „așa ne-a învățat Mussolini să răspundem nerușinărei". Maiorul a scos revolverul și l-a Împușcat imediat. Miliția fascistă aflând de cele petrecute a vroit să ia cu asalt cazarma. Armata regulată a pus în funcție mai multe mitraliere, rănind grav numeroși milițieni. Procesul de evacuare al Sfatului Negustoresc D. Grigore Filipescu a acors Tribunalul secția H, camera de morarilor că prețul actual al I un intervieri Tramiui Deliu- consiliu, a judecat > ori jn conți- Plinei este prea mare in raport dat un interview ziarului „Politica“. Intre altele declară că programul agrar al noului partid național-țărănist a fost întocmit de d. Mihalache în colaborare cu d-ni Mișu Cantacuzino și Lucasievici. Cred că această colaborare e cea mai bună garanție dată proprietăței. dal procesului. Un nou scandal ,la Cernăuți Cernăuți 12.— Eri a continuat congresul eparhial. A luat cuvântul d.Nistor, fost ministru, ema iar in pr.v.n.a pre,u.n», cucare a făcut un istoric al Ion- Erizan Parerea ca ar trebu‘ men*dului religionar. S’au ivit cu acest prilej inel denie între d. Nistor ?și d-nui ținut După pledoaria sa în favoarea morarilor, d. Chitică a spus că Gorcea și deputat Lunguleac, e dezinteresat. D. Stamboliu insă care au arătat că preoții au fost agenți electorali ai liberalilor. S'a produs atunci un mare scandal. Se proferau insulte de ambele părți. Ședința a continuat până la orele 2 noaptea când s’a luat în discuție bugetul. A vorbit de deputat Onofrei Lunguleac. Discuțiile au continuat pe un ton foarte violent. Primarul Iașului a^utenit prețul Posturile diurniștilor se vor desființa cererea morarilor cari spuneau : „mențineți prețul actual, ori faceți trei calități de pâine. Pâinea de categoria 1 și a 11 vor fi mai ieftine, insă mai inferioară”. Cuvântul Primarului Dl. primar Petrea insă a fost ferm pentru reftenire. A explicat Un desinteresat Intervine în discuție d. Chiucă brutar. Acesta declară că „colegii“ d-sale nu au făină suficientă, iar în privința prețului, ex. a precizat: D. Chitcă e des-interesat*. D. Carp, șeful serviciului aprovizionării prezintă un tablou din care reesă că morarii au în depozite făină pentru 18 zile. Noul preț al pâinii Imediat după plecarea morarilor și a brutarilor, membrii delegației permanente au avut o consfătuire intimă. După propunerea d-lui Primar Petree, prețul pâinei la calitatea I s’a micșorat cu un leu la kgr. Începând de mâine pâinea se va vinde cu 11 lei kgr. In cazul că morarii nu vor respecta ordonanța vor suporta rigorile legi. Suprimarea diurniștilor Delegația permanentă a decis ca pe ziua de 15 Octombrie cr. toate posturile de diurniști să fie suprimate. Chestia lemnelor ...se poate considera ca soluționată, dat fiind angajamentul d-lui Robert Murat, care in calitate de furnizor s’a obligat să dea Primăriei lemne suficiente, la timp și cu preț convenabil. Ședința care incepuse la ora 7 seara, s’a terminat la orele 9 jumătate. Radu Ionel Delegația consiliului de leigienă la Primărie D-nii profesori d-rn Ciucă, dr. C. Tănăsescu și dr. Zosin s'au prezentat aseară d-lui primar Petrea, căruia i-au adus la cunoștință starea sanitară a orașului. Față de proporția luată de scarlatină și de măsurile de combatere ce se impun,e necesar ca Primăria să pună la dispoziția serviciului sanitar un fond pentru cheltuelile strict necesar. Deasemenea, delegația a rugat pe d. primar Petrea să dispună higienizarea halei. In ceea ce privește curățitul străzilor s’a dispus ca să se facă către ziuă, iar nu chiar ziua când circulația e în toiu. Dl. primar Petrea a răspuns delegației că înțelege să dea tot sprijinul consiliului de higienă, pentru combaterea bolilor contagioase și în consecință a promis că va dispune toate măsurile a căror executare depinde de seviciul salubrității al Primăriei. Fonduri însă lipsesc. In viitorul buget, d. primar Petrea va prevede o sumă mai importantă, astfel încât justele cereri ale Serviciului sanitar să fie pe deplin satisfăcute. Mareșalul Hindenburg și participarea fiului Kronprințului la manevrele Reichswehrului Berlin 12.— Cancelarul Marx dezminte știrea că Mareșalul Hindenburg ar fi avut cunoștință de participarea fiului Kronprințului la manevrele Reichswehrului, de asemenea arată că înalții demnitari ai Reichului ar fi răspândit versiunea de mai sus. Mari furtuni Icu Germania Berlin III. Furtuna dezlănțuită în ultimiie zile a provocat grave ravagii % Intreaga regiune de nord el Germaniei, la Kuxham s’a scufundat marele vapor olandez „Mieptunus“. Echipajul a putut fi salvat. Bursa București Piaris 5.42. Londra 906. New York 186. Zurich 36.20. Milano 7.«0. Bruxeles 5.40. Praga 5.54. Vilana 26.30. Marca aur 44.60. Rusia în preziua unui război civil P Berlin 12.— Ziarul „Tägliche Rundschau“ anunță din Moscova că comitetul central al partidului comunist a trimis în judecata tribunalului partidului pe Zinoview, Trotzki și Platakow, deoarece șefii opoziției, cu toată interdicția de a ține cuvântări, au continuat să pătrundă în adunările muncitorești și ale partidului. Se crede ca cei trei șefi opoziționiști, cari au și fost arestați, vor fi trimiși în Siberia. O parte din grupul lui Stalin a propus excuderea din partid a lui Trotzki și Zinoviev. Stalin însă s-a pronunțat contra acestei măsui. La Leningrad, Omsk și Odesa au fost arestați de către C. P. U. 40 de membri opoziționiști ai partidului. Biuroul politic al partidului comunist a hotărât aducerea lui Troisky și Zinovieff în fața comisiunii disciplinare. • Paris 12. Corespondentul din Helsingfors al ziarului „Daily Mail“ anunță că situația politică din Rusia s'a agravat. In toate orașele domnește mare neliniște. Sunt temeri că în curând va izbucni războiul civil. Opoziția contra guvernului se va extinde mai ales la Kronstad, Moscova și în Ukraina. Partizanii regimului cer arestarea conducătorilor opoziției. r . Guvernul speră să poată zdrobi orice rezistență în 48 ore, luând întinse măsuri militare. Trupele ocupă pretutindeni punctele strategice. j Un cunoscut comerciant acuzat de bigamie și fals în acte de stare civilă. Parchetul se află în posesia unei senzaționale reclamații. Este vorba de o acuzație adusă unui cunoscut comerciant din Chișinău de a fi comis o serie de fapte, frizând codul penal. Intre alte acuzații, comerciantul este acuzat că deși este căsătorit legitim la Bacău, pozează în candidat de însurătoare. Se afirmă, în aceiași reclamație că ar fi ademenit la Kișinău, o tânără de bună condiție cu care s-ar fi căsătorit cu acte false. Parchetul a dispus cercetări. In jurul demonstrațiilor antisemite din Tg. Pârliți In legătură cu gravele manifestațiuni antisemite din Tg. Pârliți (Iași) mai afăm următoarele: In urma cuvântării înflăcărate a tânărului Țurcanu, din Țiganași, ținută la iarmarocul din Pârliți în mijlocul a peste zece mii de țărani, câteva mii dintre aceștia din urmă ascultând îndemnurile vorbitorului l-a urmat, devasând gheretele de manufactură ale comercianților evrei. Zece negustori au fost loviți cu bastoanele, toți aceștia sunt reținuți în pat; trei dintre ei prezintă răni foarte grave. Șeful postului de jandarmi aflând de cele întâmplate a venit la fața locului insolit de un jandarm, învitându-l pe d. Țurcanu să-l urmeze. Un mare număr de țărani venise la iarmaroc, s’au urcat în căruțe, părăsind în grabă Tg.Pârliți. Vre-o câteva sute de țărani l’au condus pe d. Țurcanu pănă la postul de jandarmi, cerându-i să le mai vorbească. • Fiind înștiințat de pretor Casian, d-sa a sosit imediat cu o mașină specială, însoțit de polițiști și 10 soldați din Ungheni, dresând procesele verbale. « O delegație de comercianți din T.Pârliu, în frunte cu Rabinul au sosit ori în localitate, s’a prezentat d-lui Cerchez, președintele Camerei de Comerț, rugându-l să intervie pe lângă d. prefect de județ pentru a se lua măsuri de apărarea ordinei. ^ uin ministru francez pentru evacuarea regiunilor ocupate I Paris 12.— D. Bell, ministrul regiunilor ocupate a ținut un discurs prin care s-a străduit să arate nevoia încetării ocupației militare; în cazul când ea ar continua, nu se va putea realiza o politică de înțelegere între Franța și Germania. Procesul dintre banca „Anglo-Levant“ și d. avocat V. V. Maltezeanu Buc. 13.—Se știe că banca „Anglo-Levant“, ceruse declarare în stare de faliment a d-lui avocat V. V. Maltezeanu. Tribunalul Ilfov, după 3 zile de deliberare, i-a acordat un termen până la 5 Decembrie pentru a-și regula situația față de bancă. Dl. Maltezeanu datorează băncei „Anglo-Levant” suma de 1.200.000 lei. Minerii cari au reluat lucrul Londra 12.—Numărul minierilor cari lucrează în minele din Centru și Lancashire se urcă la 142.726, cu un spor de 2718. In alte masinuri lucrează 74311, făcând un total de 217037. INFORMAȚII . O telegramă sosită în cursul nopții ne anunță că d. Adolf Löbel, industriaș din localitate, a suferit un accident de automobil în apropiere de Brașov. D. Löbel a fost rănit la un picior. D-sa a fost internat la un sanatoriu din Brașov și este în afară de orice pericol. — Curtea de Apel, secția 1, a amânat pentru azi, pronunțarea în recursul în contencios făcut de fostul consiliu de ad-rie al Camerei de Comerț. Se știe că Curtea de Apel a obligat părțile la concluzii scrise. Dl. avocat Marinescu din partea ministerului de comerț a depus concluziile Luni la ora 5 seara. Concluziile ministerului au fost aduse cu un curier special. Din partea Camerei de Comerț, concluziile scrise au fost depuse ori la ora 11 dim. — Ca delegați de drept în Camera de Comerț, au fost invitați pentru azi la ora 5 seara, la constituirea Camerei d-nii deputați D. Tăcu și Max Wurmbrand, ca parlamentari, d-nii Zamfir și Mărgărint din partea Camerei de muncă, general Popovici și N. Gatoschi din partea Camerei agricole, Titus Patriciu din partea școalei de comerț, Emil Diaconescu din partea Federalei, Antonescu, inspector financiar, N. Gheorghiu, directorul Bancei Naționale și d. Moritz Wachtel, președ. Bursei. In str. Smârdan din localitate, s’a ivit un nou caz de scarlatină. Serviciul sanitar a dispus trimiterea bolnavului la spitalul de izolare. —»Iași —Praga 12.Din Pardubitz se anunță că un avion militar, care a executat un sbor de propagandă pentru aviația militară în fața unei asistențe numeroase, s-a prăbușit, Avionul a căzut. Pilotul e mort, iar observatorul, care a sărit din vreme din avion, e ușor rânit. Din asistentă au fost rănite 5 persoane și 8 mai ușor.