Lumea, octombrie-decembrie 1929 (Anul 12, nr. 3373-3448)

1929-10-14 / nr. 3384

De ori pina azi Conflict i» guvern Oficiosul paridu’ui liberal erei de a și că în sânul guvernului s’a produs un grav conflict. In ultimul consiliu de minștri d-nii Iunian și Mihalache l’au facul atent pe d. președinte al consiliului că situația in guvern a d-lor Vaida și Mihai Popovici ar fi imposibila, exprimându-și părerea că ei trebue să demisioneze imediat din guvern. Dl. Maniu a demonstrat că nu e nevoe a se păși ia această măsură, dar d. Iunian l’a întrerupt, spunând: ,sa cere logica*. Dl. Mihalache a intervenit, spunând că rămânerea mai departe în guvern a d-lor Vaida și Mihai Popovici e o imposibilitate morală. Plecarea d lui Rist DJ. Charles Rist va pleca astăzi la Paris. D-sa va avea în metropola Franței intrevederi cu reprezentard consorților bancare, care au acordat României împrumutul de stabilizare. D-sa se va face o expunere asupra modului cum s’a executat pănă în prezent pionul de stabilizare al leului, pe care-l găsește satisfăcător. Orarul de jumătate zi ira școlile , secundare ! Ministerul instrucțiune! a dat eri o circulară prin care introduce cu titlu de experiență orarul de jumătate zi la școlile primare cu extensiunea și la școlile secundare particulare, minoritare și confesionale. Prorogarea datei deschiderei Parlamentului Eri a apărut în Monitorul Oficial, decretul prin care sesiunea Corpurilor Legiuitoare se prorogă cu 30 zile, astfel ca Parlamentul se va deschide la 15 Noembrie, in loc de 15 Octombrie. A fost disolvat consiliul de administrație al Camerei de Agricultură din Bacău, numindu-se o comisiune interimară în frunte cu d. general dr. Dragomir Badin. Sesiune excepțională Ministerul instrucțiunii face Cunoscut că examenul excepțional de admitere în clasa V, care se va ț fne în luna Mai 1930 s'a aprobat numai pentru elevii absolvenți a patru clase ale liceului vechi, cari aufost respinși la examenul de admitere în clasa V-a în sesiunile Iunie și Septembrie a. c. Absolvenții a trei clase ale liceului nou care au căzut la examenul de admitere în clasa IV-e, nu pot beneficia de examenul excepțional din luna Mai. Protestul șefului partidului poporului D. General Averescu a trimis o scrisoare de protestare d-lui Vaida pentru faptul că d. secretar general al ministerului de interne a respins petiția partidului poporului de a se autoriza în ziua de 27 Octombrie facerea unei demonstrații pe străzile Capitalei, pe motivul că p lida nu era timbrată și purta semnătura d-lui Octavian Goga. D. General Averescu arată în aceiași scrisoare că l-a autorizat pe d. Goga să semneze petiția în numele său. Demisionat sau destituit ? Eri a apărut în Monitorul Oficial* decretul prin care se revine asupra dispozițiilor decretului regal din 1921, cu privire la disliluirea d-lui Gh. Petrovici pe ziua de 5 lanai 1921 de postul de consilier agrcol al județului Iași, considarându-se demisionat din servciu pe acea zi. Continuarea procesului bandei Habuc La Curtea cu juri a continuat și eri judecarea procesului bandei Leonte—Stefanache— Habuc. Eri s'a dat cuvântul apărărea. Au vorbit pe rând d-nii Zi* berman Bivolaru pentru Ștefanache și Schwartzbach; C. V. Ștefănescu pentru Marta Munteanu și Moroșanu; N. Petrea pentru frați Petrea și Lazăr Dresariu; Gorin și Th. Munteanu; N. Andriev pentru acuzatul Nechifor Muzicescu ; S. Gârcineanu pentru Leonte; I. Rang pentru Leibiș Polac ț și restul acuzaților, iar d. D. Dimitriu a apărat pe Morărașu și Ch. a Mihăesei. Apărarea a cerut să li se acorde circumstanțe atenuante, iar pentru Leibiș Polac și gazde un verdict de achitare. Darea verdictului a fost amânat pentru Luni. Tratatul de arbitraj între România și Statele Unite Geneva 12. Guvernul Statelor Unite a depus la Secretariatul Societății Națiunilor, pentru publicare, tratatele de arbitraj și de conciliațiune, încheiate între Statele Unite și România la Washington la 21 Martie 1929. In acelaș timp a depus și fratalele de arbitraj și de conciliațiune, încheiate tot la Washington, la 28 ianuarie 1929. Acceptarea puterilor navale la conferința din Haga Londra 12. La Washington a fost anunțat ori, în mod oficial, acceptarea din partea Statelor Unite, a Invitației Marii Britanii la conferința de la Londra a celor cinci Puteri navale. Monopolul chibriturilor IN GERMANIA Berlin 12. D. Ivar Kreuger, președintele trustului suedez al chibriturilor a sosit la Berlin. D-sa va avea o întrevedere cu d. Hilferding, ministrul de finanțe al Reichului, pentru a discuta acordarea unui împrumut Germaniei in schimbul concesionării monopolului chibriturilor. Litvinov succesorul lui Cicerin Kovno 12. După știri din Moscova, guvernul sovietic a admis să prelungească pănă la 1 ianuarie 1956, concediul lui Cicerin care se află acuamente într’o stațiune balneară germană. Cu conducerea mai departe a departamentului externelor a fost însărcinat tot Litvinov. Se declară că demisiunea definitivă a lui Cicerin se va produce abia după întrunirea comitetului executiv în Noembrie, Deraerea unui tren de marfă ILANCA TRG. FRUMOS Trenul de marfă 6409 Pașiant» Iași, plecat aseară la ora 6, s’a rupt în două pe linie între stațiile Cuza Vodă și Tg. Frumos. Ambele garnituri s’au ciocnit provocând și deraierea a două vagoane și sfărâmarea altor 3 vagoane din garnitură. Circulația este întreruptă pănă la ridicarea vagoanelor și repararea liniei. Pentru trenurile de călători s’a dispus să se facă transbordare. O comisiune compusă din organele de control CFR din Iași a plecat la feța tocului spre a dispune cele necesare și a stabili asupra cui cad responsabilitătile. Frânarul Șerban s’a ales cu picioarele tăiate ; el a fost internat în spitalul din Tg. Frumos Un soldat nebun împușcă 6 persoane Paris 12. După o știre din Java, un soldat înebunit în timpul manevrelor din India de Jos, a împușcat 4 soldați cari eu încetat din viață și a rănit grav 2 subofițeri. Ungurii desmint trecerea grănicerilor pe teritoriul cehoslovac Budapesta 12. După unele informații din Praga, grăniceri unguri ar fi trecut în noaptea de 8 spre 9 octombrie frontiera maghiară trăgând focuri asupra grănicerilor cehi, rănind unul din aceștia. Sursele competeate autoriză Agenția Telegrafică maghiară să constate că organele, vameșii sau grănicerii unguri nu au trecut nicăeri frontiera cehoungară. Nicăeri vameșii de serviciu la frontieră sau alte organe maghiare nu au întrebuințat arme. Este bine stabilit, că dacă vreun funcționar cehoslovac cu serviciul la frontiera ceho-ungară a fost rănit, acesta nu poate fi pus în legătură cu atitudinea vameșilor sau altui organ maghiar de pază la frontiera maghiară. Un turist român la Geneva Geneva 12.—Un turist român Nicolae Chirculescu din București, care face înconjurul Europei pe jos, s-a prezentat zilele acestea la Legațiunea României la Geneva. Din 20 de tari ce își propune să străbată pe jos, el a trecut prin Iugoslavie, Ungaria, Austria și toată Elveția. Din Geneva a plecat prin Coasta de Azur spre Spania. Va străbate epoi Portugalia, Franța, Olanda, Norvegia, Suedia, Danemarca, Germania, Cehoslovacia, Estonia, Polonia și de acolo se va întoarce în țară. După cât ne-a spus intrepridul turist român, el speră să își termine turul, începând la 9 iunie 1929 în toamna anului 1931. Atacuri banditești în Bulgaria Sofia 12.Banda de tâlhari, care au pândit acum 10 zile expresul de Varna spre a-1 jefui, a atacat ori dimineață automobilul poștal în apropiere de orașul Teperene și l-a jefuit. După aceia a mai jefuit pe pasagerii unui automobil și 12 căruțe. In fruntea bandei se găsește un emigrant din Serbia, cu numele Dodo Uzunuff, care de cinci ani trece mereu în Bulgaria cu câțiva bandiți, săvârșește jafuri și se retrage iar în Iugoslavia. pedepsirea vinovați de neregulile descoperite la atelierele Nicolina Ziarul nostru a relatat pe larg neregulile de la atelierele CFR, Nicolina, precum și ancheta instituită de la centru. Rezultatul acestei anchete a fost darea în judecată a celor găsiți vinovați, în fața comisiei de disciplină a cefereului. Procesul acestor ceferiști s’a dezbătut timp de două ședințe consecutive. In urma dezbaterilor, s’a dat aseeră următoarea sentință : controlorul N. Dimitriu a fost condamnat la 6 luni suspendare din serviciu și doi ani ridicarea dreptului de a fi înaintat. Maeștrii Gh. Botez și D-fru Grecu au fost mutați disciplinar și cu întârziere la înaintare câte un an. Controlorul C. Ionescu și tapiserii Didhiescu și Atanasonel au fost pedepsițt cu mutarea discipinara și rețineri din salariu pe 15 zile. Șeful de atelier N. Gheorghiu a fost achitat dineu de gală la ve Bruxelles în onoarea d lui Doumergue Bruxelles 12.La palatul regal a avut loc aseară un dineu de gală, în cinstea președintelui Doumergue și a d-lui Briand, președintele Consiliului de miniști francez. "Regele Albert a ținut un toast în care a evocat vizita istorică, făcută în 1919 la Bruxelles de dl. Poincaré. Regele a adus omagii d-lui Briand, care prin activitatea sa a deschis în toate adunările internaționale perspectivele unui viitor mai sigur de pace și a îndrumat omenirea pe o cale ce poate însemna începutul unei ere noi. Regele a subliniat afectuoasa colaborare dintre Franța și Belgia, pentru desvoltarea spiritului de înțelegere internațională. Președintele Domergue a răspuns arătând și de mișcat este de această călduroasă primire și a reamintit colaborarea din trecut și sforțările comune din vizor pentru a se găsi o soluție complectă tuturor problemelor în legătură cu organizarea păcei. Navigatorul Gerbault la Londra Londra 12. Cunoscutul navigator francez Aai Girbault, care singur pe barca sa a cutreerat toate mărie, a sosit la Londra unde va lua perie la un concurs de tennis. STIRI — Consiliul Facultății de Litere a fost convocat aseară, pentru a treia oară, spre a discuta chestia anului preparator. Deși suntem in 13 Octombrie, profesorii Facultății nu s’au reîntors în localitate, pentru a începe examenele. Din această cauză nu s'a putut întruni nici ori consiliul facultății. Decanul facultății a decis să se trimită tuturor profesorilor cale o adresă prin care sunt invitați să-și dea părerea lor în scris asupra anului preparator. Până atunci—nu se primește nici o înscriere de studenți noui la facultate. — Buc. 13. — Dr. ministru Madgearu va sosi Luni după amiază în Capitală, venind din străinătate. — Din inițiativa ministerului armatei, la deschiderea Parlamentului, se va propune o lege referitoare la sporirea soldelor ofițerești. Sporurile se vor acorda ofițerilor pe categorii și se vor avea în vedere în primul rând primele de echipare și indemnizațiile de reprezentare pentru comandanții de unități. x Revoltele țărănești ceferiștilor continuă în Ukraina Rga 13.—Se anunțț din Kiev că un nou val de agitații țărănești se manifestă în Ukraine. In satul Mirekow țăranii înfuriați din cauza rechiziilor au prins pe președintele comisiunii rechizițiilor, pe care i-au spânzurat. In apropiere de Kiev, țăranii au prins trei delegați sovietici vențți să organizeze colectivitatea agricolă, pe cari de asemenea i-au omorât. Paradisul hoților și criminalilor Berlin 13.—Guvernul danez a prezentat Parlamentului proectul pentru reforma codului penal. Noul proect suprimă pedeapsa cu moartea ca și pedeapsa cu batata , se desființează pedeapsa cu munca silnică. Se înființează in schimb două feluri de pedepse: închisoarea de la două luni pănă la închisoare pe vicță și arestul de la 7 zile la doi ani. Se desființează închisoarea pentru delictul de adulter și ofense aduse religiei. Lansarea celui mai mare dirijabil Londra 13,—Eri a fost lansat dirijabilul "R. 101", cel mai mare dirijabil construit pănă acum. Dirijabilul a zburat în condițiuni foarte mulțumitoare. Scenă violentă intr'un consiliu comunal Lipsea 12.—Eli s’a petrecut o scenă neobișnuit de violentă în ședința consiliului comunal. Un consilier comunist a aruncat cu o sticlă plină cu apă In primarul care prezida consiliul. Primarul abea a avut vreme să se aplece ca să evite sticla. Lovitura a fost atât de violentă, încât banca de la spatele primarului a fost ruptă, iar globurile sticlei s-au răspândit în toată sala. Cazul a produs mare senzație. Dl. dr. Lupu nu intră în guvern ca Buc. 13.—Un ziar a anunțel Lupu va intra íngmm, luând departamentul internelor sau jusiiției. Interesându-ne la d. dr. Lupu, D-sa ne-a dat cea mai alegorică dezmințire acestui zvon. 30 persoane omorâte de furtună New York 12.—Se anunță din Verea Cruz că din cauza unor mari furtuni, 30 persoane au fost omorâte. Dezertor român arestat Milano 12. Jandarmii italieni au arestat lârga Reschnbach pe un individ, în momentul când încerca să treacă frontiera în mod clandestin. Autorității italiene au stbilit că e vorba de un anume Ion Nimara (?) dezertor din regimentul de artilerie din Timișoara. In jurul demisiei d-lui ministru Iunian Buc. 13.—In cercurile politice se afirmă că d. Iunian, ministrul justiției, și-a prezentat demisia din guvern. D. Meniu, președintele Consiliului, a avut în cursul după amiezii de ori mai multe conciliabule cu mai mulți membrii guvernului. In cercurile guvernamentale se speră căi retragerea d-lui minisru Iunian va fi înlăturată și că d. Iunian va reveni asupra demisiei. SENTINȚA în procesul de la Oppala Varșovia 13.—El i s’a dat sentinta in procesul exceselor petrecute li Oppeln. 7 acuzați au fost condamnați la inchisoare. Condamnarea severă a doi ingineri Citiți In pag. 6 a Ulimile știri — Din inițiativa guvernului se va depune odată cu deschiderea Parlamentului, un proect de lege, prin care se va acorda o pensie viageră d-nei L. Buzdugan, văduva defunctului Regent. — Ținând seamă de riscurile unei expediții polare, întreg echipajul dirijabilului »Contele Zepelino a hotărât să refuze participarea la proedeta expediție, urmând ca ea să aibă loc la vară. S’au luat o serie de măsur pentru prinderea delapidatorului . Tânărul Milian Bondar originar din Drăgănești (Suceava) pe când tăia lemne la un motoz aflat în curtea d-lui Isac Moscovici din Lei. Col. Lungă 15, într’un moment de nebăgare de nebăgare de seamă roata mașinei i-a tăiat piciorul stâng. In stare disperată lucrătorul a fost internat în spital. In urma unei ’inspecții inopinate s’au descoperit fraude mari in sarcina impiegatului Emil Georgescu, care conducea casieria vămei Obor din Capitală. La interogator, casierul delapidator, reușind să obie permisiunea de a prezenta niște acte justificative, pe cari le avea acasă, a dispărut fără urma. In urma verificărei scriptelor s’au stabilit precis fraudele operate de Georgescu, timp de 6 Praga 13.—Un Interesant proces s’a judecat ori la Praga. Doi ingineri cari au construit un imobil in cinci etaje care e’a prăbuși primejduind viața a 46 persoane, au fost condamnați la câte câte 5 ani închisoare, luni, fraude cari ating lumi importante. — In urma evenimentelor survenite în ultimile zile, d. Maniu președintele consiliului, după ce s’a prezentat împreună cu toți membrii guvernului, înaltului Regent d. C. Sărățeanu, a fost primit în audientă de înalții Regenți, cărora le-a prezentat demisia cabinetului. întrucât demisia a fost respinsă guvernul a dat imediat un comunicat, prin care a recunoscut că guvernul nu fusese pus în situația de demisiona, a îndeplinit numai o formalitate protocolară. In vederea alcătuirei budgetului pe anul 1930, a avut loc o consfătuire prelimiară la care au participat d-nii: Mihai Popovici, ministrul de finanțe și Charles Rist. S’a hotărât in principiu să se depună la Banca Națională în camptul fondurilor depozitate la Casa de Depuneri toți banii, iar toate fondurile statului, indiferent de proveniență, să fie înglobate în budgetul general. D. Charles Rist și-a exprimat dorința ca toate veniturile statului să fie centralizate în casa tezaurului. Pentru a se putea traduce în fapt hotărârile luate, d. ministru de finanțe va convoca pe d. director geeneral al Casei de Depuneri. ¹