Lumea, octombrie-decembrie 1931 (Anul 14, nr. 3989-4066)

1931-10-14 / nr. 4000

^anwjclvjio^ 3 tSCI NUMĂRUL ——Politică și socială 7- Ziar ítícipil||^^ din țară uLTIMA ORA m ȘI Do erl până ataci Fostul guvernator al Băncei Reichului a fugit in străinătate, spre a tiu fi arestat ". Senzaționalele destăinuiri făcute la congresul opoziției din Harzburg asupra situației precare a Băncei Reichului .La congresul opoziției de dreapta, care a avut loc la Harzburg,d-rul Schacht, fostul guvernator al Băncei Reichului, a făcut unele declarații senzaționale. A arătat că datoriile Germaniei sunt mai mari decât cele arătate în raportul de la Băle. Nimeni însă n’a avut curajul să arăte opiniei publicdevărul. Poporul însă, trebue lămurit, că portofoliul comercial al Băncei Reichului are numai o mică parte polițe bune și că în stocurile de devize și aur sunt socotite și acele devize împrumutate, cari trebue în curând plătite. S’a uitat că adevărul este cel mai bun mijloc spre a se câștga încrederea străinăiuiței și a țărei. Oratorul închee, cerând îndepărtarea exploatatorilor din rândul celor productivi. D-rul Schacht, fostul guvernator al Băncii Reichului, a fugit în străinătate, temându-se că va fi arestat în urma gravelor destăinuiri asupra situației institutului de emisiune german. Știrea a provocat o enormă senzație în întreaga Germanie. cesiunii nu s’a pus încă nicăeri: „Problema șefiei nu se va rezolvi prin votare sau manifestări zgomotoase pro sau contra. „Și nu s’a pus încă nimeni problema să fie sau să nu fie ales d. Titulescu sau altul“. Dl. GR. FILIPESCU VA FI DEPUTAT Se afirmă că d. Enescu- Fierbinți, deputat, ales ultimul pe lista „uninei naționale“ la Ilfov, va demisiona din Cameră spre a provoca o nouă alegere, astfel ca să se permită intrarea în Parlament a dlui Grigore Filipescu. NU SE CONCESIONEAZĂ CAILE FERATE Direcția generală a căilor ferate a dat ori dimineață un counicat prin care dezminte versiunile puse în circulație că s-ar intenționa concesionarea căilor ferate. ANIVERSAREA NAȘTERII SUVERANULUI Vineri, cu prilejul aniversării nașterii M. S. Regelui Carol 1I-lea, membrii guvernului se vor prezenta la Sinaia, spre a prezenta felicitări Suveranului. Á T D. MIHALACHE ,A SUVERAN D* Ion Mihalache, vicepreședintele partidului național-țărănesc, a fost primit orl intr’o lungă audiență la M. S. Regele. Audiența aceasta e mult comentată în cercurile politice- PARTIDUL LIBERAL VREA PUTEREA La Cluj a avut km o întrunire a partidului liberel ducist Au luat cuvântul d-nii: Lapedatu, V. P. Sassu și I. Gh. Duca. Șeful liberal a declarat că e foate îngrijorat de situația generală a țărei din cauza crizei care bântue pretutindeni, mai ales în Ardeal. Nemulțumirile contra guvernării actuale sunt tot mai vii și pe alocuri îngrijorătoare. Partidul liberal vă cheamă astăzi la luptă, nu la obișnuita luptă de răsturnare a unor guverne trecătoare, ci la marea luptă de salvare a țărei. ȘEFIA D LUI MANIU „Patria” confirmă știrea că povestea demisiei d-lui Maniu din șefia partidului națonal țărănesc nu-i decât un joc și că problema suc- Avansările în magistratură Buc. 13.—Consiliul superior al magistraturii întrunite după amiază la ora 3 sub preșidenția d-lui ministru Hamangiu, a hotărât avansarea d-lui Eugen Petit din Iași, consilier la Înalta Curte de Casație. D. Ciurea, procuror de secție la Curtea de Apel, a fost avansat procuror de secție la Casație. In locul d-lui Ciurea, a fost avansat d. Costin, iar în locul d-lui Costin, d. Panaitescu de la Cluj. Lucrările consiliului vor continuă și astăzi. Mareșalul Pliduki a sosit aseara la Capitală Frumoasa primire făcută în Gara de Nord Buc. 13. Aseară la ora 5 cu rapidul „Bucovina“ la care a fost atașat în stația de frontieră Grigore Ghica Vodă un vagon salon a sosit în Gara de Nord d. Mareșal Pilsudski, ministrul de războiu al Poloniei. Gara de Nord era frumos pavoazată cu flori și drapele polone și române. Marelui Pilsudski e însoțit de contele Szombeck, ministrul Poloniei lacurești și de medicul Busău curant, d. dr. Wojczynsk. La coborârea din vagon d. Mareșal Pilsudski a fost salutat de d-nii: Dem. Ghica, ministrul de externe al României, general Ștefănescu-Amza, ministrul armatei, general Samsonovici, șeful marelui stat major, inspectorii generali de armată, funcționarii superiori ai ministerului de externe, membrii lega iei și colonia polonă din Capitală. D. Mareșal Pilsudski a fost condus la legația polonă de d. general Ștefănescu Amza, ministrul armatei. Astăzi, distinsul oaspe va fi primit la Sinaia în audiență de M. S. Regele și reținut la dejun. Mâine preșidenția consliului va oferi în onoarea sale un dejun la care vor asista in afară de membrii guvernului și inspectorii generali ai armatei. In aceiași seară, Mareșalul Pilsudski va pleca cu vagonul salon ce va fi atașat rapidului Constanța la Carmen-Sylva, unde va rămânea câteva săptămâni spre a și petrece concediul de convalescență în urma boalei de care a suferit. Noul guvern bulgar format aseară Sofia 13. — D. Malinoff, și-a prezentat aseară regelui Boris dege șia, din motive de sănătate. Suveranul î-a primit demisia, însărcinând pe dusanoff cu formarea noului cabinet. D-sa a reușit să formeze noul guvern, luând preșidenția consiliului și externele. Cabinetul a suferit o foarte mică remaniere. D-nii Argetoianu și Manoilescu și audiență la Suveran Buc. 13. M. S. Regele a primit ori după amiază într’o lungă audiență pe d. ministru C. Argetoianu, care i-a expus lucrările în vederea întocmirii bugetului general al statului. Suveranul a primit apoi pe d. Mihai Manoilescu, guvernatorul Băncii Naționale, cu care s-a întreținut aatupra situației primului nostru institut ds emisiune. Plecarea d-lui N. Iorga la Paris — D. Argetoianu ad-interim la președinția consiliului — Buc. 13. D. N. Iorga, președintele consiliului, va preversității parisene. Primul ministru va lipsi ca la sfârșitul acestei luni din țară câteva zile. Internla Paris, spre a asista la malul președinției consiliuproclamarea d-sale ca doc- lui va fi deținut de d. mitor honoris causa a Mninistru C. Argetoianu. 1 ««„■ ---------------------------- Cilina gata să declare Japoniei New York 13. Guvernul Statelor Unite consideră situația din Extremul Orient cu foarte mare îngrijorare, în urma amenințării Chinei că va declara războiu Japoniei în cazul când Liga Națiunilor nu va soluționa imediat favorabil chestiunea în litigiu între ambele state. inborn Marele colegiu al 1niversității din Iași cere achitarea la tlub a scărilor profesorilor universitari — Hotărârile luate aseară de marele colegiu și Senatul universitar. Redactarea unui memoriu — Senatul universitar s’a în Irund aseară sub preșidenția d-lui rector Bogdan. S’a aplicat pentru prima oară legea autonomiei, aprobându-se regulamentele modificate ale facultăților de drept și medicinii. S’au cetit răspunsurile ministrului instrucțiunii la numeroasele întrebări lămuritoare ivite în ședința trecută cu ocazia citfrei legei autonomiei universitare. S’a discutat chestia alcetu* rei bugetului conform nouei legi universitare. S’a decis ca bugetul general al universități, alcătuit de decanate să fie prezentat ministerului cu rugămintea de a*l aproba întocmai. S’a luat cunoștință de faptul că prin noua lege ministerul va trimite Universitatea fondurile ce i se cuvîe în două rate, iar Universitatea le va distribui după anumite norme facultăților. Senatul a cerut ca pensia ce se achita defunctei Matilda Petre Poni, să fie trecută prin lege fiicei sale Lucia Poni. Senatul s’a unit apoi cu colegiul profesoral al Universității convocat tot pentru aseară. Corpul profesoral universitar ieșan s'a arătat afectat de vitregia cu care se poartă ministerul nu numai cu funcționarii cei mai înalți ai statului dar și de modul cum e tratat lașul. In timp ce la București salariile sunt plătite la zi, la Iași pensiile și achitarea soriilor rămâne in urmă cu 3-4 luni. S'a arăsi că in timp ce unnii șefi de autorități nu pot obține acreditivele legale, alfa formează din acreditive surse de câștig. Senatul a delegat pe dl. prorector P. Dragomirescu, ca împreună cu dl. prof. P. An rel să redacteze un memoriu — prin care să ceară ministerului egalitate în ce privește plata salariilor, să nu se acorde privilegii la echitarea salariilor—indiferent de calitatea funcționarilor. Salariile să se plătească după o anumită normă. Să se plutească întări restanțele funcționarilor în urmă cu 3-4 luni iar apoi să se achite salariile funcționarilor de toate gradele, indiferent de locul unde profesează, la acelaș termen.* D . prof. St. Berecint a făcut atent pe director că sumelor acordate unor dorim profesori pentru tipărirea tezelor, li s’au dat alte destinații. In consecințp, a cerut o anchetă. ief. Sinuciderea unui fost director de bancă Buc. 13. Eri dimineață s’a siucis la Buzău d. Petre Beb<, fostul director al „Băncii Munteniei“, pus în ultimul timp în disponibilitate. El și-a tras un foc de revolver în gură, rămânând tmort pe loc. M. S. Regele va pleca la Paris, însoțit de Marele Voevod Mihai — Marea importanță a vizitei regale — Cum e privită în cercurile politice franceze — Rye. 13.—Cercurile autorizate afirmă cu preciziune că, cu prilejul audienței la Sinaia a d lui Dumesnil, ministrul aviației franceze, M. S. Regele și-a exprimat dorința de a vizita capitala Franței cât mai curând posibil. Cu acest prilej Suveranul va vizita expoziția colonială și va avea o serie de importante consfătuiri cu d-nii: Doumer, președintele republicei, Laval, președintele consiliului, Briand, ministrul afacerilor străine și numeroase alte personalități politice și financiare. După informațiile pe care le avem, vizita Suveranului la Paris va avea loc la sfârșitul lunei Octombrie. M. S. Regele va plece însoțit de fiul său, Mirele Voevod Mihai și de o. C. Argetoianu, ministru de finanțe și interne. E probabil că și d. prim-ministru N. Iorga va însoți pe Suveran în călătoria la Paris. Rămâne acum să se rezolve chestiunea călătoriei A. S. R. Principesei Elena, care se află în momentul de față la Paris și urmează să vină la București la sfârșitul acestei luni spre a-și vedea fiul, Marele Voevod Mihai. •’ . * ■*. ■? ,v .v în ce privește apropiata călătorie a Suveranului la Paris, se dă precizarea că pregătirile necesare au fost făcute cu prilejul prezenței în capitala Franței ș d lui Dem. Ghica, ministrul afacerilor străine. In cercurile politice din Paris inițiativa acestor multiple călătorii e primită cu multă satisfacție cu atât mai mult, astăzi, cu cât în ultimul timp politica externă a României a dat loc la diferite interpretări, păgubitoare situației generale țării. Se face aluzie desigura la receptul tratat comercial încheiat cu Germania, tratat care nu a fost privit cu ochi buni de Franța. Vizita regală la Paris are o importanță cu atât mai mare, cu cât Franța se bucură astăzi de cel mai mare prestigiu politic și financiar în întreaga lume. Admirabilele acrobații executate eri de pilotati români In la 1a miniștrilor aviației straine — Felicitări și... Imputări- Deschiderea conferinței aeronautice. Blinchete și recepții — Buc. 13. Eri la orele 11 dimineață miniștri de aviație ai Franței, Angliei, Italiei și reprezentantul Germaniei, au asistat pe platoul din spatele castelului Mogoșoaia la o serie de demonstrații ale aviatorilor români. D-nii căpitan Opriș, locot Oculeanu și locot. Gogu Ștefănescu au pilotat trei avioane „Set“ construite în atelierele ing. Zamfirescu. Piloții români au executat o serie de acrobații de o îndrăzneală uimitoare. Venind în „vicile“ avioanele păreau gata a se afunda în pământ. Celebrul aviator francez Costes s-a retras de pe teren, declarând că e prea impresionat de cele văzute. La aterizare, îndrăzneții piloți au fost prezentați distinșilor oaspeți străini, care i-au felicitat călduros. _____.-------------------------------------------------------------D. general Balbo, ministrul aviației italiene, le-a spus: „Lucrați admirabil, dar e prea riscantă. 1 Dl. Dumesnil, ministrul aviației franceze, li sa adresat astfel: „Dacă ați fi sub ordinele mele, după că v’aș felicita, v’aș trimite la închisoare pentru cele ce ați făcut”. Lordul Amulree ministrul aviației engleze, i-a felicitat și și-a exprimat bucuria că vede piloți atât de încercați în țara noastră La ora 1.30 d. * a loc un dejun Intim » ca*’telul Mogoșoaia. La aceiaș oră generalul Balbo era sărbătorit la legația italiană din Capitală, care a oferit un banchet în onoarea sale. La șampanie generalul Balbo a toastat pentru Suveran și aviația română. La ora 3 d. a a avut loc în marea sală de festivități a castelului Mogoșoaia prima reuniune a miniștrilor plenipotențiari. La ora 530 a avut loc un ceaiu, după care s’a redeschis conferința. S’a luat în discuție înființarea prospectului de circulație aeriană, urmând să fie aprobat în ședința de astăzi. La ora 8.30 seara, a avut loc un dineu la Cercul Militar la care a participat și A. S. R. Principele Nicolae, după care a urmat o recepție la „Aeroclubul regal român“. Cu acest prilej a fost decorată îndrăzneață parașutistă română d-ra Smaranda Brăescu. Ia sala de sus a Palatului Sturza a urmat o recepție organizată de ministerul de externe. Au toastat doii miniștri: Dem. Ghica, Dumesnil, Amalree și Balbo. Guvernul și versiunile despre formațiWell«liWéarea unui cabinet de concentrare Buc. 13. — Ocupându-se de știrile publicate la lățimile zile de ziare cu privire la formarea unui cabinet de concentrare a partidelor politice, oficiosul guvernului scrie astăzi: •Știrea e inexactă. Ea gonește din lagărul țărănimoilor naționali, cari cred că e locul a produce diversiuni. „Un guvern de coace. •' ' s.-trai.. . ■ ■------------ trare e cel mult Un subiect interesant de discuții politice. Imposibilitatea constituirea lui e evidentă atâta tip cât partidele vor judeca așa cum judeci acum. „Credem că va mai trece mult timp pănă când grupările politice vor adopta o atitudine care să permită guverne de largă concentrare*. Senzaționala moțiune vQt^td de congresul opoziției naționallste germane marxismul să fie întronat în Germania, dacă nu se dorește ca Reichul să fie adus la mizeria bolșevică, trebue să se dea tot concursul opoziției naționale. BuUn 12.—La congresul manie nouă și tânără, opoziției naționaliste țnut Dacă nu se dorește ca ori la Harzburg, s’a votat o moțiune prin care partidele opoziționiste cer guvernul în Reich cât și în Prusia, nouă alegeri, acelaș sistem de apărare națională a Germaniei și aceiaș drept înarmări ca și celelalte state. „Conjurăm pe mareșalul Hindenburg, să asculte cererea milioanelor de bărbați și femei, înscriși în organizațiile naționaliste și să schimbe în ultima oră cursul politic într’unul care corespunde unui guvern adevărat irațional“. D. Hugenberg a declarat că milioane de oameni stau la spatele opoziției naționale și din această putere trebue să renascăo Ger f Tim O Aseară, cu trenul de Cernăuți a sosit în localitate dl. general Dumitrescu, inspectorul general al jandarmeriei. D-sa va lua parte la reuniunea de astăzi a jandarmilor din cuprinsul inspectoratului regional al Moldovei. Roma 12.—Știrle primite dele Cetatea Vaticanului dezmint versiunita că Papa ar fi bolnav creditelor acordate Germaniei, Austriei și Jugoslaviei Băle 13. — Consiliul de administrația al Băncei Reglementelor Internaționale ținut ori după amiază șevilă, după care a dat presei un comunicat, arătând ca și a decis prelungirea pe timp de 7 luni a participărea cu 25 milioane dolari a Băncii Reglementelor Internaționale la creditul de 100 milioane dolari acordat Băncei Reichului de această instituție și de băncile de emisiune din Franța, Anglia și Statele Unite. S-a prelungit creditul de 40 milioane șilingi acordat Austriei și 3 milioane dolari acordat Iugoslaviei. O Curtea cu juri din Iași a achitat ori pe servitoarea Lidia Zaitz, originară din Orhei, acuzată de pruncucidere. Stocul de grâu de vânzare al proprietarilor din județul Iași, după estimările recente, nu ar trece de 900 vagoane. E vorba de proprietarii care au de vânzare peste un vagon. Ceilalți, care au cantități sub un vagon, ar avea disponibile în cuprinsul județului Iași 500 vagoane. Ar rezulta deci ca stocul de grâu ieșan să deservească populația locală pe timp de 4 luni.