Lumea, aprilie-iunie 1936 (Anul 19, nr. 5381-5453)

1936-06-11 / nr. 5437

din țară ' ULTIMA ORA ~ si străinătate Cuvântul Suveranului rostit cu prilejul lansării primului vapor românesc Buc. 10.— Eni dimineață a avut loc la Turnu Severin, in prezenta M. S. Regelui Carol, președintelui Beneș, și a membrilor guvernului în frunte cu d. prim ministru Gh. Tătărăscu, solemnitatea lansării vasului românesc »Regele Carol I" construit tn șantierele dela Turnu Severin. M. S. Regele, riszpunzând d-lui Franasovici, ministrul comunicațiilor și lucrurilor publice, a spus : »Este un lucru cunoscut că din frageda mea copilărie am manifestat toată dragostea mea pentru ta ce este in legătură cu marina, fie de Dunăre, fie de mare, fie de pace sau războiu". Suveranul și-a exprimat bucuria pentru construirea primului vas românesc In șantierele tării, după care a spus: „In libertatea noastră economică văd posiblitatea intărirei forțelor navale de care tara are nevoe". M. S. Regele a Încheiat exprimându-și încrederea că prin calitatea tehnica a personalului nostru vom putea face concurență marinei de comerț a celorlalte state. Ajutorul prințului regent Paul acordat familiilor victimei Buc. 10, Prințul regent Paul al Iugoslaviei înainte de a părăsi Capitala plecând spre Belgrad a dăruit suma de 100.000 lei pentru săracii Capitalei ș ilOTVerca Cotroceni 50 (010 lei pentru a se veni in ai’tărul familiior lipsite de m«ace ale celor accidentați L' -se platoul de la Cotroceni. Altă mare comanda «3 armament Bell și Buc. 10.—Am anunțat zilele trecute că ministerul apărării naționale a făcut o importantă comandă de armament in Italia. Potrivit prevederilor pentru înarmarea țării, ministerul armatei a încheiat acum un nou contract pentru o importantă comandă cu cunoscuta fabrică belgiană de armament “Fabr que d'armes de guerre“ din Hîrstal. Aaripn a și primit un prim evans de 12 milioane lei asupra acestei comenzi. Întreaga furnitură urmează să fie livrată după 1 brie 1936, termenul maximum pentru executare fiind până la această dată. In cazul când furnitura nu va fi efectuată în limita acestui termen, contractul prevede dreptul de prelungire. Contele Ciano ministru de externe al Italiei *■ — Dl. Sarich sacrificat — Roma 10. Regele a semnat decretele prin care contele Galeazzo Ciano, ministrul propagandei, a fost numit ministru al afacererilor străine : dl. Dino Alfieri, ministru al propagandei, Ferucio Santini, ministru al corporațiilor și Al Lessona, ministru al coloniilor. In locul d-lui Fulvio Suvich, subsecretar de stat la externe, a fost numit dl. Giuseppe Bistiaminio, actualul ministru al Italiei la Varșovia. Ducele a trimis aseară o scrisoare autografă d-lui Suvich, prin care îi mulumește pentru serviciile aduse Italie timp de 4 ani și ii promite că în curând ii va numitatrc demnitate importantă. Grave tulburări ori In Palestina Londra 10. —In diferite localități din Palestina s'au înregistrat ori atentate cu bombe, împușcături și incendierea recoltelor. Un grup de arabi a atacat o caravană de automobile intre Ieriha și Ierusalim. In lupta care a avut loc, un polițist indigen a fost omorât. In urma atacului cu bombe săvârșit la poarta Jaffa din Ierusalim, a mai murit unul dintre arabii răniți. La Betlehem au explodat ori mai multe bombe, care au cauzat mari pagube materiale . La Ierusalim au mai sosit ori două batalioane de soldat scoțieni, astfel că în total se află acum in Palestina 7 battelioane pe picior de război. Pe străzile orașului Jaffa, arabii au ridicat baricade, astfel că circulația este comple întreruptă. Un grup de arabi a atacat depozitul de arme și muniții de la poalele muntelui Scopus furând o mare cantitate de pulbere și arme.Autoritățile, cu ajutorul câinilor polițiști au descoperit pe hol și le-au luat înapoi o parte din munițiile furate. 4 arabi au fost arestați. La Jaffa, doi evreii au fost răniți mortal intr'o ciocnire cu arabii. Mișcarea grevistă era descreștere, iar influanta comitetului de grevă e din ce in ce mai mică. Greva administraților comunale a eșuat. Numai consilierii comunali arab din câteva orașe au părăsit chiourile, in timp ce funcționarii rabi continuă să lucreze toate serviciile publice funcionează In mod normal. Marele Teatru Cinema TRIANON In fiecare Sâmbătă și Duminecă matineuri populare cu 5 și 10 lei intrarea plus taxele. Prezintă azi 2 PREMIERE FORMIDABILE 2 ^ Monumentala operetă cu cea mai divină muzică Un prinț șarmant Un vis frumos de fericire, veselie și muzică, o etrobiece a Sentimentului cu melodia. In rolul principal frumosul june prim CARL BRISSON și celebra cântăreață MARY ELLIS,* gTB Al 2-lea film : Extraordinarul film de aventuri ■ _ ____ aceeu MARY BRIAN și f € uleia mort , John darron Compledore JURNAL SONOR PARAMOUNT. grețuri de gard: pakter 18 își, ballon 10. Peste 2000 rănita in catastrofa de pe platoul Cotrocenilor Arestarea primului ajutor de primar al Capitalei, Confirmarea mandatelor de arestare ale arhitecților și inginerilor primăriei. Numeroase persoane dispărute. Buc. 10. întreaga presă, ca și oficioasele de partid, se ocupă de catastrofa Înregistrată pe platoul de la Cotroceni, având cuvinte tari la adresa celor Întâmplate. Ziarele cer aplicarea de sancțiuni severe contra celor vinovați, oricine ar fi ei. Ziarul „Dreptatea", oficiosul partidului național-țărănesc publică un articol intitulat: „Cine răspunde de viața copiilor țării? Cine răspunde de moare» țării?" Ziarul scrie că «nenorocirea întâmplată e specific românească, e rodul regimului in care domnește minciuna și jaful: „Lui Vodă, străinătății, statisticior li se spune una. Realitatea însă e cu ilul asta. Catastrofe de eri zugrăvește putregaiul moral al unui regim de jaf. Cine răspunde de zecile de morți și sutele de răniți" ? Oficiosul guvernului, după ce face o descriere a celor Întâmplate, scrie că se vor aplica sancțiuni celor vinovați. Un incendiu la o altă tribună Eridim, s'a Întâmplat un fapt curios pe platoul de la Cotroceni. La un moment dat, soldații cari făceau de gardă la ocul nenrocirei, au observat ieșind fum de sub tribuna alăturată celei care s'a prăbușit in cursul zilei de Luni. Imediat s'a dat alarma, soldații încercând să stingă locul. Au sosit și pompierii cari au localizat incendiul. Fapt curios este că tribuna la care a isbucnit focul e st e construită de acelaș antreprenor ca și acea care s’a prăbușit. Au început cercetări în această discuție, Oficiai"î suvernului "■•íuipându-se despre cele de mai sus, scrie că mai mulți copii jucându-se cu chibrituri în apropierea tribunei, aceasta a luat foc. Incendiul a fost localizat Înainte de a lua proporții. Cauzele prăbușirii tribunei Eridim. autoritățile au continuat cercetările în legătură cu prăbușirea catastrofală a tribunei de la Cotroceni. S’a stabilit că la licitație au participat mai multe persoane cari n’aveau calitatea de a concura. S’a mai stabilit că nu s’a controlat calitatea materiaelor întrebuințate la construirea tribunei. S'a constatat cu acest prilej că tribuna construită pentru a primi 2000 spectatori, a fost ocupată de peste 5000 persoane. Arhitecților și inginerilor cari au construit tribuna li se impută întrebuințarea de materiale vechi și că construcția a fost făcută repede și fără grijă. • • Știrea publicată de unele ziare privitoare la demisia d-lui AL Donescu, primarul general al Capitalei, se desminte categoric. Paralel cu ancheta judecătorească:__d, primar general Donescu a dispus, din primul moment, să se procedeze la o severă anchetă prin organele primăriei, care să cerceteze în amănunt cauzele care au provocat această dureroasă Întâmplare. Vinovații, vor fi exemplar pedepsiți. Numărul enorm al victimelor Oficiosul guvernului anunță că în total sunt 653 răniți dintre cari au rămas internați 37317 sunt în stare foarte gravă. De la spitale s'a comunicat însă că sunt internați în : Spitalul militar : 315 grav răniți, 224 ușor răniți, 75 contuzionați. Filantropia: 196 grav răniți, 214 ușor răniți, 124 contuzionați. Colțea : 112 grav răniți, 261 ușor răniți, 320 contuzionați. Brâncovenesc: 184 grav răniți, 266 ușor răniți, 153 contuzionați. Morți : Căpitan Zamfirescu, Maria Popescu, Anton Bartolovici, funcționar la o societate de asgurare. Printre victimele nenorocirei de la Cotroceni se află și d-na ing. Macavei, soția subdirectorului general al c.f.r.-uui. D-na Macovei e grav rănită. Printre răniți se află și colonelul francez de Saint- Savaire, colaboratorul d-lui prim ministru Gh. Tătărescu, in calitate de expert în chestiuni de armament și pirotehnie. Numeroase persoane dispărute In afară de răniții internați în spitale, sute de persoane ușor rănite au fost transportate la domiciliu unde au primit sprijiri. Sunt deasemeni numeroși dispăruți, printre care proprietarul bufetului de pe platoul Cotroceni, soția și fiica sa. Cercetările întreprinse, n'au dat nici un rezultat. Au dispărut deasemeni și elevii Al. Popovici și C. Marinescu. Dela Turnu Sverin, unde se afla ori dimineață la solemnitatea lansării noului vapor românesc, M. S. Regele a cerut relații asupra soartei răniților cu prilejul nenorocirii de pe platoul Cotrocenilor. S’au comunicat imediat Suveranului știri ample asupra stării răniților și măsurile luate pentru stabilirea vinovaților pentru cele întâmplate. M. S. Regele, adânc impresionat de nenorocirea de la platoul Cotroceni, a donat din caseta particulară o importantă suma de bani pentru a se veni in ajutorul victimelor nevoiașe. M. S. Regina Maria a vizitat ori răniții internați in spitalele Brâncovenesc, Filantropia și Elisabeta. Regina s’a interesat de starea fiecărui rănit, spunând tuturor cuvinte de Îmbărbătare. Dl. Titulescu a transportata cu propria d-sale mașină mai mulți răniți. Suveranul a oferit mașina regală pentru transportul victimelor. (Citiți alte amănunte in pag. II-a) Confirmarea mandatelor de arestare ale primului ajutor de primar și a numeroși ingineri și arhitecți Arhitecții, inginerii și constructorii arestați au fost supuși ori unui lung interogator, după ce« s'a procedat la confruntarea lor, la prezența d-lor procuror g-ral și primprocuror. Judele instructor a întocmit un voluminos dosar, pe care l-a întâintat d-lui Valer Pop, ministrul justiției. Magistratul instructor a lansat ori mandate contra d-lor: V. Vasilescu, prin ajutor de primar al capitalei, R. Bolomei, șeful serviciului arhitecturii al primăriei capitalei, V. Ionescu, arhitect, Cacip, conductor, I. Burcuș subdirector antreprenorilor Druțu și Blumenfeld și ing. Pompei, In baza articolelor 284, 249 c. penal. In cursul după amiezii Tribunalul le-a confirmat mandatele de arestare. DL ministru Valer Pop a declarat ori ziariștilor că cercetările vor fi terminate în foarte scurt timp, iar sancțiunile vor fi aplicate fără Întârziere. Comisiunile de experți instituite Parchetul de Ilfov a numit o comisiune de experți formată din d-nii arhitecți Em Prager și Ignat, cari să experimenteze materialul de construcție Întrebuințat la tribuna de la Cotroceni. In urma cercetărilor făcute, comisiunea a depus aseară raportul de expertiză. Pe de altă parte dl. Donescu, primarul general al Capitalei, a instituit o comisiune de experți compusă din d-nii: ing. Ion Ionescu, ing. Cristea Niculescu și ing. Gh. Filipescu, profesori la școala Politehnică, care să examineze materialul din care a fost construită tribuna prăbușită pe platoul de la Cotroceni, precum și să-și dea avizul asupra cauzelor care au provocat nenorocirea. Justiția a cerut prmăriei capitalei dosarele tuturor licitațiilor privind construirea tribunelor. Comunicatul primăriei Capitalei Primăria municipiului București, a dat ori următorul comunicat: In privința dureroasei Întâmplări dela Cotroceni, comunicăm că lucrările tribunelor s'au dat spre executare prin licitație publică ținută In ziua de 18 Mai, de către comisia licitației. oomiOiOlogii» - - Proecte de legi depuse eri în Camera ffranceza Paris 10.Sub președinția depuse Jor d-lui Lebrun a avut loc ori un important consiliu de miniștri, în care s-a hotărât ca în ședința de după amiază a Camerii să fie depuse următoarele proecte de legi: săptămâna de lucru de 40 ore, concediile de odihnă, contractele colective de muncă și anularea mai multor decrete-legi. Proectele de legi pentru modificarea statutului Băncii Franței și pentru etatizarea fabricilor de munițiuni vor fi _____________________ Camera a ținut erid,a. o ședință de 30 minute. Dl. Leon Blum, președintele consiliului, a depus proectele de legi anunțate mai sus, iar adunarea, cu mare majoritate, a votat luarea lor în considerare. S'a instituit o comisiune compusă din 33 deputați, care va examina proectele, iar discuția generală va începe în ședința de Joi. Proporțiile luate de mișcarea grevistă din Franța — S’a făcut uz și de forța polițienească — Paris 10. Magazinee de alimente din Paris continuă a fi inchise. In industria metaurgică situația e neschimbată, in uzinele de automobile „Renault" mai sunt în grevă 32.000 ucrâtori, 15 000 funcționari de la soetățile de asgurare continuă geva. La bănci, delegații patronilor și muncitorilor se vor întruni azi spre a începe tratative e. Abatoarele La Valette agăț din nou la grevă« S’a declarat parțial greva în cafenele și marile magazine din Paris. La Bordeaux sunt în grevă muncitorii din șantiere. Greva se va întinde azi și in industria chimică. Greva au luat proporții la Nantes, Marsilia și Dunkerque. La Marsilia greviștii au ocupat un vas de război suedez și altul estonian. In urma intervenției consulilor respectivi, vasele au fost evacuate cu ajutorul forței publica. siden Jitii de la Băneasa Boc. 10.— Un violent incendiu s'a declarat aseară la hipodromul Băneasa. Focul a distrus aproape toate grajdurile. Gara au fost salvați. Prăbușirea unui avion de pasageri Stockholm 10. — Un avion care face curse de pasageri între Malmö și Amsterdam, s'a prăbușit ori după puțin timp de la decolare. Cei 15 pasageri au fost grav răniți ; unul din ei a încetat din viață în drum spre spital. Un nebun a incendiat 8 mari clădiri N. York 10. 300 polițiști și detectivi au fost mobilizați pentru a prinde un incendiator maniac, care a dat foc la 8 clădiri cu mai multe apartamente din cartierul Bronx din N. York. Cu prilejul incendilor declarate o persană a fost carbonizată, iar 13 s'au ales cu gnversuri. Dl. Cancicov gata să demisioneze Buc. 10.— Un coflict serios a izbucnit între d-nii subsecretari de stat M. Negură și Mircea Cancicov. Dl. Negură, care e și țelul cooperați, a vizitat Delta. Inapoindu-se în capitală, d-sa a scăzut dijmele către stat ala percarilor. Dl. Cancicov consideră măsura luată de d. Negură ca o încălcare de atribuții și amenință cu demisia. Informații . Londra 10. Ziarul „Daily Herald“ publică o scrisoare a arhiducelui Otto de Habsburg, în care acesta declară că e gata să răspundă la chemarea poporului austriac. O Buc. 10.— Guvernul a hotărât ca să se faca revizuirea tuturor tribunelor sportive din țară. O Buc. 10. — Eudim. la ora 11.18 s’a înregistrat în capitală, un cutremur de pământ, care a durat cu intermitență până la ora 11,30. Epicentrul cutremurului e la 380 km. spre sud. Bruxelles 10. E sigur că dl. Van Zeeland va constitui nou guvern. D D. senator N. Gheorghiadi dezminte categoric orice înțelegere cu actuala conducere a Camerei de comerț in privința alegerilor pentru această instituție. O impresie admirabilă a produs iluminația feerică și jocurile de lumini instalate la municipiu în seara de 8 Iunie. C. primar delegat P. Stanciu a supravegheat personal și a dat dispozițiuni pentru aranjarea minunatelor jocuri colorate. Primăria s'a plasat în fruntea instituțiilor locale ln această privință. D In fața Curței de apel a venit ori spre judecare acțiunea introdusă de d. ev. C. Simionescu contra d-nei Aglaia Diamant pentru a i se restitui copilul, întrucât d-na Diamant care urma să fie interogată nu s'a prezentat, s'a dat un nou termen la 15 octombrie. • Paris 10.—Lucrătorii din întreprinderile metalurgice din regiunea Parisului au evacuat fabricile, iar multe și-au reluat lucrul. Pe de altă parte se anunță că lucrătorii din ramura croitoriei au decis greva generală, nn prinde, mișcarea grevistă progresează. La Rouen, greva s'a generalizata industria textilă-