Lumea, aprilie-iunie 1937 (Anul 20, nr. 5684-5758)

1937-06-11 / nr. 5742

Vineri 11 tusta 1937 Anul XX No. 5742 Dir. propr. s *• HÖFTER Folifíca $i Ziar independent din lista ULTIMA ORA - străinătaie Repartizarea fondului cultural „Regee Carol II” — Ce a obținut Spitalul Sft. Spiridon Buc. 10. — Fondul cultural „Regele Carol II" a fost astfel repartizat: Academia Română 900 milioane, Eforia Spitalelor Civile din București 100 milioane, Eforia Spitalelor Sft. Spiridon din Iași de fiecare clinică câte 2000 ralioane, Clinicele Facultății de Medicină din Cluj câte 200 milioane. Comitetul administrativ și folosirea fondurilor se va de- respective termina printr'un regulament ce-l va întocmi ministrul finanțelor. Fondul cultural „Regele Carol II” se va întrebuința potrivit indicațiilor comitetului de Îndrumare, alcătuit din: primul ministru, P. F. Patriarhul, ministrul de finanțe, ministrul educației naționale, ministrul sănătății publice și decanii facultăților M. S. Regele doctor honoris causa al Universității din Cluj Cluj Buc. 10. — La Cluj vor avea loc o serie de festivități culturale, în cadrul cărora Univesitatea clujeană va conferi M. S. Regelui diploma de doctor honoris causa. Reducerile acordate de C.F.R. pentru transportul alimentelor Buc. 10.— Comisiunea interministerială pentru eftinirea articolelor de primă necesitate, s'a Întrunit aseară la ministerul de industrie. Comisiunea e luat act de reducerea de 50 la sută acordată de cir. la transporturile de : brânzeturi, zarzavaturi, pășiuni vii, ouă, animale vii; la coletele agricole s'a admis o reducere de la 41 la 35 lei de fiecare colet, admițându-se expedierea a zece colete de persoană, 50 la sută reducere din tarif la coletele expediate cu trenurile rapide. Consiliul a mai hotărât ca ghiita să se vândă cu un leu kgr. până la ora 12 iar după această oră cu 1.10 lai. I % Len Exemplard Președintele Mossicki a părăsit România — Comunicata] oficial dat * azi la Sinaia asupra vizitei șefului statului polon — Buc. 10.— D. Moccicki a primit ori dimineață tn audiență la Palatul Regal, pe d-nii Tătirescu, președintele consiliului și Victor Antonescu, ministrul afacerilor străine. Apoi, președintele Poloniei a oferit la legația poloneză, un dejun în onoarea M. S. Regelui și Voevodului Mihai. La acest dejun au participat o serie de personalități române și polone. In cursul după amiezii, d. Moscicki insolit de Suveran și Voevodul Mihai a părăsit Capitala plecând la Sinaia. Io gara Sinaia s'a făcut șefului statului polon primire oficială apoi s'a format cortegiul care a condus pe Înaltul oas pe la Castelul Peleș unde a făcut o vizită M. S. Reginei Maria. Seara, M. S. Regele a oferit un dineu la Castelul Foișor la onoarea d-lui Moscicki. Apoi, președintele Poloniei a părăăsit țara plecând de la Sinaia la Varșovia. La punctul de frontieră Grigore Ghica Vodă, o companie de onoare din reg., 16 Infanterie „Mareșal Pilsudski" a dat onorurile. Aseară s'a dat la Sinaia următorul comunicat oficial: Vizita pa care președintele Poloniei, d. Moscicki, a făcut-o M. S. Regelui, a confirmat legăturile de inalterabilă prietenie ce unesc cele două state aliate. Convorbirile de la București au permis să se constate o perfectă identitate de vederi cu privire la problemele ce interesează cele două țări și dorința comună de a aprofunda legăturile comerciale, economice și culturale dintre România și Polonia. -1 Constituirea consiliului superior al cartelurilor Boc. 10.— In Consiliul supiperior al certelurilor au fost numiți ori d-nal: I. Gigurtu directorul g-ral al societății „Mica”, ing. Bujoiu directorul general al Soc. „Petroșani* ca delegați ai ministerului de industrie și comerț; inginer Penescu-Kertsch președintele Camerei de comerț din București ca delegat al U. G. I. R-lui, d. I. Gr. Periețeanu, președintele uniunei avocaților români, ca J. Mociornita ca delegat al ministerului de finanțe, dl. Emanoil Tătărescu și M.eculea, directorul bănci „Albina" din Cluj, ca delegați ai Uniunei Camerelor de Comerț, d. V. Alimănișteanu ca delegat al Uniunei Camerelor Agricole. Dl. inginer Bujoiu a fost numit președinte, iar d. I. Gr. Periețeanu vice-președinte al consiliului superior ai cartelurilor. DL Călinescu mediază apropierea Minalache Vaida — In acelaș timp, oficiosul țărănist atacă pe șeful „Frontului Românesc”. — — DL Titulescu vehement criticat de georgisti — Buelst— In cercurile politice se afirmă că, succesiunea nu se va deschide decât la toamnă. Odată cu sfârșitul vizitelor importante care vor mai avea loc, viața politică va intra la compleetă vacanță până la finele lunei Septembrie. De altfel, mai mulți membri ai guvernului vor pleca la concediu de odihnă începând din Iulie. •1 • In unele cercuri politice se dă faptului întrevederii dinOrd d-nii Mihalache și Armand Călinescu, o interpretare în seniul unei apropieri de d. Vaida. Intr'adevăr, se știe că d. Călinescu a avut Marți dimineață o îndelungată convorbire cu d. Vaida din partea căruia ar fi adus d-lui Mihalache comunicări de mare importanță. Faptul acesta nu pare insă să corespundă realitatii, deoarece In oficiosul national(ărănist de astăzi a apăut un articol intitulat : „Diversiunea Va da”. In care fostul președinta de consiliu este violent atacat, „Dreptatea” scrie intre altele: Se spune că este momentul diversiunei Vaida. Este o Intrigămie liberală, menită să Înlăture, dacă se poate, succesiunea naționalțârănistă. Dintre toate recercările liberale, de înlăturare a succesiunei național-tărăniste, aceasta este cea extremă, cea de pe urmă : diversiunea Vaida”. Buc. 10.— Oficiosul georgist „Mișcarea” publică azi un vehement atac împotriva d-lui Titulescu. Articolul intitulat „Avocatul Internaționalei” cuprinde îitre altele următoarele : „Se spune că anumite forte oculte vor angrenarea României la jocul care va duce la războiul ideologiilor imperialiste. Are dl. Titulescu vre’un mandat din partea forurilor răspunzătoare de la noi, de a negocia cu acele state ? Să ni se răspundă. Dacă nu, atunci avocatul Internaționalei 111 este demascat la fața națiunei române". In cercurile politice, filipica oficiosului georgist produc surprindere. Importante chestiuni In discu|ia Senatului universitar Consiliul facultăței de litere a fost convocat pe Luni 14 Iunie. La ordinea de zi chestiunea burselor In străinătate și verificarea lucrărilor examenului conferinței de estetică la oara a reușit d. Călinescu.e • • Pentru Vineri e convocat Senatul universitar. Sunt de Tj rezolvat 40 chestiuni, între care ancheta ordonată de minister cu privire la domiciliul unora dintre profesori. Se va stabili data Incetărei cursurilor și a Închiderea cantinelor și căminelor, memoriul înaintat de 11 profesori de la facultatea de litere in legătură cu examenul de doctorat al d-lui Scorpan , numirea ca profesor la catedra de arheologie de le facultatea de teologie a d-lui Ștefănescu ; scutirile de taxe, comisii de dare in judecată, chestia gumelor încasata de facultăți, etc. Consiliul facultății de științe a fost convocat pe mâine pentru verificarea lucrărilor la examenul conferinței de chimie generală la care a fost declarat reușit de dr.2lie Matei. Prelungirea „Lunei Bucureștilor" Buc. 10. Serviciul comercial cfr. a hotărât ca reducerea de 50 și 75 la sută pe cfr. acordată vizitatorilor expozițiilor „Luna Bucureștilor" și „Munca noastră româneasca” să fie prelungită până la 9 iulie. Direcția generală cfr. a decis ca la biletele circulare Ie afară de costul biletelor, stațiunile să încaseze 3 la sută care reprezintă comisionul și cheltuelile de confecționare a biletelor circulare. Od soț Înșelat s’a aruncat la Prut Ștefănești 10.— O impre- de oe s'a aruncat In valurile sionantă sinucidere s'a inregistrat eri. Locuitorul Costache Ciobanu in etate de 50 ani, îndurerat că soția sa il înșeală, s'e aruncat eri in Prut, unde și-a găsit moartea. Cadavrul sinucigașului a fost pescuit după două ore de muncă, in hainele găsite pe mal. Ciobanu a lăsat o scrisoare la care motivează Prutului. Buc. 10. — D. dr. Veluda care rămăsese arestat, după eliberarea d-rului Gerota, a fost pus eri în libertate. Eliberarea d-rului Veluda s'a făcut în urma faptulu că d. dr. Gerota a luat asupră și întreaga răspundere a celor ce li se impută» ABONAMENTE: Pe an 360 lei Pe 6 lui?" 180 „ Pe 3 „ 90 „ Lunar 30 „ Instituții 1000 lei anual Telefoane: Redacția și Ad tia 1358 Atelierele 1359 SSi intoxicare in massa cu ciuperci — Patru persoane au murit — Bus. 10.— O gravă intoxicare tu moasă s'a petrecut ln comuna Balta Verde (lângă Turnu Severin). Locuitorul Maria Frunză împreună cu soția și copii săi au consumat ori o mare cantitate de ciuperci, fără sâ știa și sunt otrăvite. După puțin timp, ei au fost cuprinși de dureri groaznice fiind necesară transportarea lor la spitalul județean. Pe drum, Marin Frunză și copii lui, Elisabeta de 16 ani și Constanta de 18 ani, au incetat din viață. Soția săteanului se află la agonia Arhiducesa Ileana în preajma unui eveniment fericit Buc. 10. Arhiducesa Ileana sa află Qalauj anul de Habsburg, și-a amânat ment fericit, sosirea la țară, deoarece' Marele incendiu din Bacău Bacău 10. Un puternic magazine, un depozit da banincendiu declarat aseară Zi că și Un depozit da vie. la magaziile lui Iancu Peretz și Schwartz din str. Asach , s-a propagat la locuințele din str. Unirei de la No. 2— 10 și la clădirile învecinate din str. Regele Ferdinand. Au ars In total 14 case și niți doi pompieri au fost făcit prilejul operațiilor de stingere. Au fost arestati Iancu Paretz și Eineoh Avram locatarii caselor unde s’a declarat focul. Un dezastru amenință apa Iașului — Consiliul de higienă a decis aseară întreruperea debitului continuu al apei. Dezbateri interesante.—Cine poartă vina situației — Consiliul de higienă a ținut aseară ședință, special dedicată problemei apei. A prezidat dl. primar Racovitză, asistat de dl. dr. Cădere, medic șef al orașului, care a făcut și o dare de seamă asupra epidemiilor. Pericolul dezinteriei intre bolile specifice varei, și-a făcut apariția dezinteria, cu numeroase cazuri, mai ales la periferie. Serv. sanitar se așteaptă ca această epidemie sa se întindă, deaceea a luat măsuri urgente. Celelalte boli au înregistrat dela 16 Aprilie până eri: scarlatina 16 cazuri, difteria febra tifoidă 3, tifosul exantematic 4, rugeola 33, oreion 16, pustula maligna 2, erizipel 13- Tuberculoza DL dr. Ganeevici a arătat că la Iași există 42 de fabrici de țesătorie, care au mii de lucrători. Din ancheta făcută cu dl. dr. Trosc, am constatat că fabricele acestea furnizează contingente de tuberculoși. D-sa citează cazul unei fabrici din str. Elena Doaron unde instalațiile funcționează in încăperi improvizate. „Acolo e un mormânt în care lucrătorii intră de vii" a spus dl. dl. Gancevici. DL dl. Cădere promite că va veni cu lămuriri și act în viitorul consiliu de higienă D-nii d-ri Gancevici Trosc, cer lămuriri asupra și modului cum s'a eliberat autorizația acestei fabrici. Dl. Spiridop l Timeeca precizează că acei care au vizitat fabrica „Țesătura”, medici sau profani au rămas încântați de higiena de acolo. Rugeola a format obiectul unei interesante expuneri a d-lui prof. dr. Bălteanu, care arată că anual în România se declară 45.000 cazuri, plasându-ne... primii pe Europa. Un dezastru ame nință lașul D. primar Racoviță arată că „Societatea apelor“ a sesizat primăria asupra situației grave intervenite in chestiunea apei. Risipa imensă ce se face cu apa, va determina—a spus primarul—ca „Societatea apelor” să înceteze distribuirea contină a apei, întreruperea debitului A fost nevoe In ultimul timp—a continuat d-sa—sa se debiteze apa numai ziua oprindu-se noaptea pentru câteva ore. Trebue să evităm un dezastru, rezervoarele nu ma pot dovedi risipa. Din 20 milioane litri apă pe zi, jumatate se risipește, a încheiat d. Racovitză. Dl. dl. Cădere și-a exprimat părerea că, menținânduse clorinarea, se poate întrerupe debitul, insă nu cu glirea complectă a rezervoarelor. Dl. prof. dl. Bălteanu e de părere că dorioarea trebue continuată. Cei 400 litri de apă pe zi cât revine unui eșan sunt excesiv de multe Berlinul neoferind aceasta cantitate. Suntem determinați deci să fim pentru Întreruperea debitului continuu. DL căpitan Streinu, comandantul companiei de pompieri, cere a se asigura apă In caz de incendiu. Drama sentimentală din Iași — O studentă s’a sinucis cu luminat — O impresionantă sinucidere s'a petrecut astă-noapte in localitate. In str. Scăricică No. 12 ocupa o modestă odăiță, împreună cu o colegă a sa, tânăra Iulia Cafranov la etate de 22 ani, fiica unui preot din Cahul. Ea urma cursurile facultăței de litere din Iași, specialitatea istoria, fiind în anul 111. Aseară pe când se afla singură In locuință, studenta a consumat o cantitate de luminat, căzând in nesimțire, la această stare a fost găsită de colega ei Aceasta a dat imediat alarma. Ambulanța „Saivărei” sosită la fața locului a transportat pa sinucigașă la spitalul Sft. Spiridon. In urma unei injectii cu striccină administrată de internul de serviciu, sinucigașa și-a mai revenit puțin. In luptă cu durerile provocate de toxicul consumat sinucigașa murmură : „Să vie mama ! Să vie Andrei !”. Studenta a fost transportată In clinica N.» medicali unde a rămas Internată, deoarece sarea ai necesită atente îngrijiri. Din relatările colegilor sa pare că Iuliu Cerrapov de o frumusețe răpitoare a comis gestul funest in urma unei decepții sentimentale, ea fiind in dragoste cu un tânăr intelectual ieșan.• Tânăra Roza Cazac, croitoreasă din str. Cuza Vodă, in urma unei certa cu o prietenă, a Încercat azi sa-și pue capăt viațai, consumând câteva pastile de sublimat. In urma îngrijirilor primite, sinucigașa e In afară de orice pericol. fir mihail Sediul consulatului României din Madrid bombardat de avioanele insurgenților Paris 10.— Madridul a fost violent bombardat de artileria fascistă ori In miezul nopții Cinci obuze au căzut asupra consulatului general al României. Bombardamentul a produs stricăciuni importante. Victime omenești nu sunt Alte două obuze eu căzut asupra ambasadei Braziliei. Comunicatul oficial al marelui carter al trupelor gen. DL Pascu Stanciu, acctor Franco, anunță că pe frondelegat al „Soc. Apelor” a dat lămuriri ample asupra situației apei din rezervoare, după care consiliul de higienă a decis întreruperea apei între 1 și 4 noaptea. Paulianturile din Biscaya, der, Leon, Aragon, SantanSoria, Madrid și Asturii, situație e neschimbată. Un atac al guvernamentalilor pe frontul Asturiilor a fost respins. Roma 10.— „Giornale d'Italia” a nunți ei Germania și Italia ar fi acceptat să participe la reuniunea celor patru puteri cara asigură controlul naval al conatelor Spania in Paris 10.— Eri s'a constituit comitetul francez pentru pacea civilă și religioasă in Spania. Din comitet fac parte scriitorii Georges Duhamel, Louis Lefur, Franiois Mauriac etc. Comitetul e inițiat de cercurile catolica și dinal pot faca patfi orice persoane indiferent de opiniile politice. MARELE TEATRU CINEMA TRIANON Azi Tot la ora 9 jum. dim. Matineu cu prețuri reduse Prezintă azi Regele ecranului. Idolul femeilor, vedeta zilei Robert Taylor alături de BarilaH StăRWy are in filmul de extraordinar conflict dramatic cu... și cumnata meat Al doilea film. Un film de factură originală PĂIANJENUL NEGRU cil William Powel și Jean Arthur vedeta preferată ale Americiu Busac 141 Iunie la ‘'Trianon* VINOVATUL cu PIERRE BLANCHAR, SIGNORET și MADELEINE ROSAY Al doilea film Ginger Rogers alături de George Brent In cea mai reușită romanță muzicală Te învăț cu mânie MUZICA — DANS — MELODII NOI Complectate: Jurnal Sonor Eclair