Lumina Satelor, 1941 (Anul 20, nr. 1-53)

1941-01-01 / nr. 1-2

Pag. 2 LUMINA SATELOR (Urmare din pag, l-a). Dar „Lumina Sutelor* a fost sprijinită şi de cetitorii şi abonaţii ei, cari au îndrăgit-o nespus de mult, şi s’au silit s’o răspândească printre prietenii şi cunoscuţii lor. Iată şi acum ne aflăm în plină bătălie a abonamentelor noui, care ne aduce mereu frumoase biruinţi Totuş, ca ghimpele lui Pavel, ne mai înţeapă încă o mare datorie de pe urma pagubelor din anii trecuţi. Din cauza acestor pagube din trecut şi din cauza scumpetei de acum, am fost siliţi să ridicăm preţul abonamentului. Credem însă că cu ajutorul Domnului, cu sprijinul I. P. Sf. Mitropolit Nicolae, care a pus mereu umărul dragostei sale la uşurarea greutăţilor noastre, şi cu sprijinul iubiţilor noştri cetitori şi abonaţi, vom putea birui greutăţile ce ne stau în cale şi vom putea duce mai departe viaţa şi lupta de la aceste foi. Acum mulţumim Domnului că a fost cu noi, că şi-a revărsat din plin ajutorul peste lupta de la „Lumina Satelor“, încununând-o cu biruinţi mari. Doamne, fii cu noi şi de acum înainte, luptă Tu prin noi şi prin aceste foi, lupta împărăţiei Tale, lupta luminii Tale mântuitoare în poporul nostru. Când suntem slabi întăreşte-ne, când suntem nepricepuţi dă-ne înţelepciune, când suntem reci cuprinde-ne cu dragostea Ta, spre a duce mereu lupta cea bună spre mărirea numelui Tău cel sfânt. Amin. n. r. Cu noi este Dumnezeu. Scris a fost [in’*cartea* vieţii noastre naţionale, ca în anul mântuirii 1940, şi numai asupra neamului nostru, să se desăvârşească cuvintele proorocului Isaia care zice : »Iată, robul meu, pe care-l voi sprijini, trestia frântă nu o va sdrobi şi feştila ce fumegă, nu o va stinge, ci va răspândi dreptatea după adevăr. Strălucita şi nu se va înfrânge, până ce va întemeia dreptatea pe pământ“ (Isaia 42, 123). Nu ne vom obosi şi nici nu ne vom înfrânge până ce vom restabili dreptatea noastră naţională. Pentru liniştea noastră deapururea. Neamuri puternice au aşteptat şi au primit de la noi, învăţătura răbdării şi a înţelepciunii. Să se lipească limba mea de gâtlejul meu de-mi voi uita de fraţii mei din robie. Cu aceste ştirbiri de fruntarii, neamul nostru românesc încheie anul mântuirii 1940, an ce va rămânea scris, în cartea durerii noastre naţionale. In lumina puterii noastre lumeşti şi a înţelepciunii noastre hărăzite de Cel de sus, vom putea grăi în preajma noului an, cu proorocul Zaharia, care zice: »Da, popoare multe şi neamuri puternice vor veni, să caute la noi pe Dumnezeul părinţilor noştri, zicând : Să mergem împreună cu voi, căci am auzit că cu voi este Dumnezeu" (Zaharia 8, 22—23). Dacă în anul 1940 am perdus dreptatea pentru fraţii noştri de peste hotare în folosul păcii între neamurile ce se războiau, în anul 1941 şi cei ce vor urma, se cuvine să cerem dreptatea pentru neamul nostru reîntregindu-se în hotarele noastre străbune. Puterea mulţimii este puterea neamului nostru. Voinţa mulţimii este voinţa lui Dumnezeu, se cuvine deci, ca nevoile mulţimii să se cerceteze şi suferinţele ei să le alinăm. Biserica stă alături de cei săraci şi de cei loviţi de soartă. Biserica noastră este Biserică naţională şi durerile Patriei sunt durerile Bisericii. Pentru înfăptuirea acestora Ea se îndreaptă către inimile şi cugetele tuturor şi le zice : »Pace şi dragoste între voi, pentru binele şi fericirea ţării noastre". Voi, conducători ai oştirei, faceţi ca ordinea şi ascultarea să se întemeieze pe dragoste şi pe dreptate, căci în ceasuri de nevoi când comandantul suprem ne va zice: înainte! toţi suntem egali şi fraţi. Voi cârmuitori lumeşti, ascultaţi glasul celor nevoiaşi şi zdrobiţi de soartă , căci pentru auzul şi vindecarea acestora sunteţi puşi conducându-vă la toate şi întru toate, de frica lui Dumnezeu, fiindcă numai întru aceasta stă începutul înţelepciunii. Iar voi, români harnici iubitori de patrie şi Biserică, daţi ascultare şi supunere stăpânirilor celor mai înalte ; căci toate stăpânirile de la Dumnezeu sunt orânduite şi cel ce se împotriveşte stăpânirii, orânduelii lui Dumnezeu se împotriveşte (Romani 13, 1, 2). Şi acum cu voinţa hotărâtă, cu înţelepciunea şi răbdarea, câştigată, să păşim pragul noului an pentru reîntregirea hotarelor noastre străbune şi spre înflorirea neamului nostru. Să rugăm cu toţii pe bunul Dumnezeu, ca prea iubitului nostru Rege Mihai I, să-i dăruiască glorioasă domnie întru mulţi şi victorioşi ani, întru unirea tuturor românilor sub domnia Majestăţii Sale. Iar pe domnul General Ion Antonescu, conducătorul statului român, Domnul Dumnezeu să-l întărească ajutându-i să facă din România o ţară frumoasă şi ascultătoare de Dumnezeu. Trăiască România creştină cu biruința de mâine ! Ierodiacon GHERETIE ŞISESTEJANU. Schitul PSltiniş-Sibiu Noul ministru al afacerilor străine va fi dl Radu Greceanu, ministrul ţării la Berlin. Dl Mihai Sturza fostul ministru de externe, va căpăta altă misiune. Unde sunt anii? Fug anii şi cu ei pierim In fiecare clipă ; Orfani de certuri putrezim, Fug anii şi cu ei pierim Când bate neagra-aripi. Unde sunt anii ce s’au dus Cu primăveri ’n floare? Corăbii albe 'n apus. Unde sunt anii ce a’au dus Făclii de sărbătoare. Mai trişti şi mai îngânduraţi De vremea spulberată, In marea trecere, furaţi, Mai trişti şi mai îngânduraţi Strigăm: „a fost odată“. CONST. GORAN. Trec zilele, fug lunile, fug anii... Subofiţerul I. Frăţilă din Hănceşti, jud. Botoşani venind în permisie a fost surprins pe câmp de o haită de lupi. Ca să scape de fiare s’a urcat într’un pom şi a petrecut o noapte de groază în urletul fiarelor. Dimineața a fost găsit aproape înghețat de niște drumeji cari s'au luptat cu lupii până i-au speriat de au fugit. Şi aşa a scăpat subofiţerul. Nr. 1—2 Când treci dintr’un an... Creştine, când treci dintr’un an, Tu nu mai sluji lui satan, Cum şiruri de ani ai slujit Şi de Domnul ai fugit! Opreşte-ţi dela orice rău : Fapta, vorba, gândul tu Şi cu anul care vine Să te înoeşti creştine! Intr o viaţă creştinească, Pentru patria cerească, Cum ne spune Dumnezeu, Ca să ne dea raiul Său. Cum ne spune în Scriptură : Să punem strajă la gură Nimeni să nu mai înjure, Să nu blesteme, sa nu fure. Tutun să nu mai fumeze Şi'n joc să nu mai necheze, Cu picioarele să saie, Par’că i arde la tălpi paie. Nici curvii să nu mai facă Ci ciâşma s’o părăsească, Precum ş’alte fapte rele, Cum cere, Domnul cel sfânt: Să ne’noim pe pământ, Să punem hotar cu toţii, Să fugim din calea morţii! Făr'de păcat să trăim, In anul care pornim! Să curăţim sufletele De toate păcatele, Iar când o Duminecă, Să fim la Biserică. Sau vr’o sfântă sărbătoare. Tot aşa cu grabă mare : Pe Domnul noi să-L rugăm, La pământ să ne plecăm. Cu mai multă umilinţă Să venim la pocăinţă. Toată viaţa pe pământ, S’o ’nchinăm Domnului Sfânt, Deloc să nu-L supărăm, Morţii ’n veci să nu ne dăm !... Să ne înoim frumos : In Domnul Iisus Hristos, Ca creştini adevărați De satana depărtați,. APOSTOL V. ANTOHI, Boteşti, Bacău. Poşta redacţiei. Fr. Dinul D. Nicolae-Bucureşti. Am trimis calendare şi celorlalţi 3 abonaţi. Vom trimite şi celorlalţi 2 abonaţi pentru cari vei trimite 30 Lei. Fr. Const. N. Iordache-Griviţa. Broşura „El a murit pentru noi" este deja părintele N. Munteanu-Muntmarg, Scorţeni, Bacău, întreabă pe Sf. Sa despre socoteală. Socoteala foilor o vei primi dela administraţie. Scrisorile dele Robeşti le-am primit dar nu puteam să facem nimic.