Magazin Sălăjean, noiembrie 2013 (Anul 18, nr. 206-226)

2013-11-26 / nr. 223

2 Marți, 26 Noiembrie 2013 Magazin Sălăjean Editorial_________ Alexandru Lăpușan Cusătura politică a afacerilor cu teren Anunțuri de vânzare teren agricol cu duiumul.Românii vând. Sărăcia, poate lipsa de viziune dar și timiditatea în asumarea unor activități economice în agricultură, îi determină să renunțe la teren. Și atunci, vin alții și cumpără. Deocamdată din țară. Cazul Ioanei Băsescu a intrat în prim-planul opiniei publice datorită nevoii de alimentare a nesfârșitelor scandaluri politice. Cum stau, de fapt, lucrurile? O persoană fizică, Ioana Băsescu, a achiziționat (contract autentificat 09.09.2013) de la SC Berfige SRL (persoană juridică română), 290,41 ha teren arabil în localitatea Nana-Călărași. Prețul vânzării a fost de 1,306 mil. euro, din care s-a plătit (surse proprii) un avans de 278.337 euro, diferența de 1,028 mil.euro (echivalentul a 4,6 mil.lei) urmând a fi achitată din creditul RQ13095722648477/ 09.09.2013 de la CEC Bank Victoria. Creditul a fost solicitat pe 30.08 și aprobat pe 06.09, cu o viteză uimitoare față de tratamentul general aplicat de CEC clienților de rând. Terenul a fost evaluat de către expertul CEC, evident în aceeași perioadă, la 1,611 mil.euro (echiva 7,215 mil. lei) exact cu 23% peste valoarea de piață a terenului. Scandalul s-a declanșat atunci când ministrul finanțelor a denunțat intervenția președintelui Băsescu de a-l menține pe Radu Ghețea la conducerea CEC. A mai ieșit un fuior de fum la afirmația consilierului prezidențial Adrian Rădulescu care ar fi consiliat cumpărătorul în legătură cu oportunitatea investiției. Am încercat o judecată a faptelor: 1) Președintele Băsescu nu trebuia să intervină pentru susținerea șefului CEC. Această intervenție trebuie sancționată cu excepția cazului în care scopul conținea fundamente care țin de stabilitatea sistemului sau a societății bancare; 2) în legătură cu suportul acordat de consilierul prezidențial, trebuie să fim serioși. Să nu ne facem că nu știm ce îndeletniciri anexe au toți consilierii demnitarilor sau ofițerii SPP din serviciul personal. Știu că Rădulescu a dat recomandări și a sprijinit mai mulți fermieri pentru investiții în ferme de porci. Asta este și mai grav, dacă am judeca-o după același calapod. 3) Rapiditatea cu care CEC a rezolvat cererea de creditare arată cum funcționează sistemul de stat pentru anumite categorii de cetățeni. Arată, de asemenea, că procedurile de creditare pot fi parcurse în perioade mult mai scurte de timp. Poate viitorii șefi de la CEC vor avea această unitate de măsură pentru evaluarea cererilor de creditare. 4) Evaluarea valorii terenului cu 23% peste prețul pieței reprezintă primul mare semn de întrebare. Este un non sens să evaluezi terenul peste valoarea de piață. Este aproape sigur că la data evaluării terenului nu se stabilise plata avansului și deci garanția trebuia să depășească cu cel puțin 20% valoarea tranzacției ce ar fi urmat să fie creditată. 5) Contractul de vînzarecumpărare, în termenii săi legali, nu pare a răsturna vreo vină asupra niciuneia din părți. Din acest punct de vedere comisia parlamentară de anchetă va avea un rezultat nul. Și totuși. Analizând istoricul terenurilor care constituie obiectul contractului de vânzare-cumpărare se observă că mai toate au trecut pe la același notar (altul decât cel care a înregistrat tranzacția actuală) din București și cam în aceeași perioadă. Asta mă duce cu gândul la mafia terenurilor care întocmea liste, în așteptare, cu îndreptățiți să primească teren (pe legea funciară). Abia după ce aceștia acceptau să le vândă, le erau repartizate efectiv terenuri de pe la institute și stațiuni de cercetare, sau din alte resurse publice, împotriva tuturor legilor în vigoare. Cam aceasta este cusătura ilegalităților pe care o poate constata comisia parlamentară de anchetă. Atenție, sfoara cusăturii cuprinde culori ale mai multor pârtie și se întinde în multe alte județe. Sigur mai vreți să o desfacem? Angajații spitalelor sălăjene au renunțat la grevă Flavia Pintea Cadrele medicale din unitățile spitalicești sălăjene nu și-au sistat activitatea de asistență medicală, luni, 25 noiembrie, între orele 8 și 10. Dacă în țară, timp de două ore, membrii Federației Sanitas au intrat în grevă de avertisment pentru a atrage atenția asupra mai multor revendicări, fiind asigurate doar o treime din serviciile medicale, în general, urgențele, în unitățile spitalicești din Sălaj activitatea s-a desfășurat normal. Reprezentanții Sanitas Sălaj au luat această decizie după ce s-a constatat că ,în niciuna din cele patru unități medicale din județ, nu sunt îndeplinite condițiile legale pentru declanșarea grevei. După cum a explicat Chelement Hodiș, președintele Sanitas Sălaj, în trei unități medicale, respectiv Spitalul de Urgență Zalău, Spitalul de Boli Cronice Crasna și Spitalul Orășenesc Jibou, existența contractului colectiv de muncă împiedică declanșarea conflictului de muncă, în caz contrar atât organizatorii cât și angajații participanți ar putea fi obligați la plata unor despăgubiri. "La Spitalul Județean de Urgență Zalău, deși avem sindicat reprezentativ, 57 la sută dintre salariați fiind membri Sanitas, contractul colectiv de muncă împiedică declanșarea grevei. La celelalte două unități spitalicești, respectiv Crasna și Jibou, sub 50 la sută dintre salariați sunt membri de sindicat. In schimb, la Spitalul Orășenesc din Șimleu Silvaniei, nu există contract colectiv de muncă, însă nu există sindicat reprezentativ pentru a declanșa o acțiune de protest legală, din cei 240 de salariați, doar 74 simnt membri Sanitas", a explicat sindicalistul sălăjean. Varianta sălăjeană, grevă de solidaritate de o zi Singura variantă de protest, în conformitate cu legislația în vigoare, pentru care poate opta Sanitar Sălaj este greva de solidaritate de o zi, dar numai în cazul în care un sindicat din țară declanșează o grevă care să respecte toate condițiile prevăzute de lege. "Acțiunea de protest trebuie anunțată înainte cu 48 de ore. Greva de solidaritate este singura variantă legală în Sălaj", a mai spus Hodiș, adăugând faptul că deocamdată la nivelul Sălajului nu s-a luat vreo hotărâre în acest sens. "Dacă protestele continuă o să vedem dacă o să ne solidarizăm, iar în acest caz vom face demersurile necesare", a completat sindicalistul sălăjean. După cum a declarat Leonard Bărăscu, președintele Federației Sanitas, după întâlnirea cu ministrul Sănătății, calendarul acțiunilor de protest, care prevede declanșarea grevei generale în 28 noiembrie, se va păstra. Pe de altă parte, ministrul Sănătății, Eugen Nicolăescu, a declarat, după întâlnirea cu sindicaliștii de la Sanitas, că greva anunțată pentru 28 noiembrie este "tot mai departe". Consiliul Național al Federației SANITAS a decis, la jumătatea acestei luni, organizarea unei greve de avertisment în 25 noiembrie, urmată de grevă generală pe termen nelimitat, începând din 28 noiembrie, reprezentanții Federației solicitând, totodată, demisia ministrului Sănătății. Printre revendicările sindicaliștilor din sănătate se numără: alocarea a minim șase la sută din PIB pentru sănătate, o legislație care să garanteze independența profesională a celor care lucrează în sistemul public și privat, o lege a salarizării specifică sistemului de sănătate, apărarea demnității și renunțarea la denigrarea profesioniștilor de către autorități, organizarea unităților medicale cu paturi în sistem public pentru asigurarea unor servicii prompte și de calitate pentru pacienți, creșterea veniturilor și dublarea salariilor medicilor rezidenți, dar și consultarea reală a Coaliției Profesioniștilor din Sănătate cu privire la orice măsură ce poate afecta funcționarea sistemului de sănătate, revendicări care nu au fost onorate. Majoritatea unităților școlare din județ și-au depășit bugetul Andreea Vilcovschi Primarii și directorii instituțiilor de învățământ din județ s-au întâlnit luni, în Sala „Porolissum" a Consiliului Județean (CJ) Sălaj, pentru a discuta pe marginea metodologiei pentru fundamentarea cifrei de școlarizare și emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2014-2015, dar și pe marginea situației bugetului unităților de învățământ și finanțarea unităților școlare prin Programul Operațional Regional. Cu acest prilej, Tiberiu Marc, președintele CJ Sălaj, și Zoe Crihan, director al Direcției Managementul Proiectelor și Dezvoltare Regională, din cadrul aceleiași instituții, au făcut precizări cu privire la obținerea de către unitățile de învățământ de fonduri nerambursabile prin Programul Operațional Regional. In viitorul apropiat există posibilitatea ca prin POR, prin alocări de la programe care nu au fost absorbite în totalitate, să fie finanțate proiecte pentru obiectivele de învățământ, cu excepția grădinițelor. La rândul său, Gheorghe Bancea, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, a prezentat metodologia pentru fundamentarea cifrei de școlarizare și emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2014- 2015,aprobată prin Ordinul Ministrului Educației Naționale 5454/12.11.2013. Referindu-se la situația bugetară, Bancea a precizat că foarte multe unități școlare au depășit alocarea prevăzută pe anul 2013, doar 12 dintre acestea încadrându-se în bugetul prevăzut. Astfel, reprezentantul inspectoratului școlar a solicitat atât primarilor, cât și directorilor de unități școlare să efectueze o analiză minuțioasă a situației și să identifice soluții pentru micșorarea cheltuielilor. In cadrul aceleași ședințe, Lucian Băican, subprefectul județului, a atras atenția primarilor cu privire la fenomenele meteorologice specifice sezonului rece și a solicitat acestora să verifice în permanență utilajele de deszăpezire și stocurile de material antiderapant precum și să instuute serviciul de permanență în caz de nevoie.