Magazin Sălăjean, ianuarie 2016 (Anul 21, nr. 1-19)

2016-01-15 / nr. 9

2 Vineri În Ianuarie 2016 Editorial Florin Negoiță Geniile din celulă De ca și când țara asta nu ar fi chinuită și mitraliată suficient cu inepții, de la cel mai înalt nivel și până în subsolurile aresturilor, a apărut, aproape peste noapte, având în vedere viteza cu care s-a propagat, un fenomen nou. Avem tot mai mulți savanți -scriitori, cercetători, autori de "romane" care și-au descoperit talente incredibile, exact în sânul celulei în care își ispășesc pedepsele. Am numărat, de pe o listă a Administrației penitenciarelor, nu mai puțin de 190 de nume „celebre", oameni cărora dormitul în paturi suprapuse și fasolea la cazan le-a deschis centre genial-creative și filozofice, despre existența cărora habar nu aveau până la intrarea în arest. Savanți de renume mondial precum Gigi Nețoiu, Cristian Borcea, George Becali, Relu Fenechiu, Ioan Niculae sau Domnu'-Dan Diaconescu sunt doar câțiva dintre cei care alcătuiesc o nouă elită scriitoricească a neamului românesc. Titlurile cărților scrise pe bandă rulantă de aceste somități sunt dintre cele mai halucinante. "Creșterea chinchilelor” este, de exemplu, o lucrare de larg interes având în vedere că frumoasa șinșilă cu blănița ei cea moale, a devenit o adevărată fobie la români, nu? Domnu’ Dan de la Caracal, ne zice într-un volum de vreo două zile, care e "Menirea Socială a televiziunii". Mai avem niște lucrări deosebit de captivante cum ar fi "Controlul calității peștelui, batracienilor și fructelor de mare" scrisă de dl. Sorin Apostu, spălător de bani, adresată populaților de la comune și sate, mari consumatoare de caractițe și scoici. în sfârșit, se face lumină peste tărtăcuțele românilor prin lucrarea unicat, a altui condamnat notoriu, "Rolul consilierilor juridici în instituțiile publice”. Alte nume de autori și mai ales titluri care te lasă mască, sunt: G. Becali - "Manualul Investitorului în Fotbal, Baronul Nicolae Mischie - "Godinești - File de istorie", sau tot o capodoperă marca Becali, "Arbitrul și rolul său în fotbal", pentru că sunt convins că habar nu aveați ce caută ăla cu fluierul între buze, pe gazon, pe la meciuri. Am mai găsit o lucrare pe care v-o recomand cu căldură, “Teoria concasoarelor”, dacă puneți mâna pe ea asigurați-vă că e weekend, pentru că vă prinde dimineața citind în neștire. Iar lista ar putea continua până pe la numărul două sute, și asta doar dacă luăm în calcul nume mai sonore și nu infractori condamnați de care nu a auzit nimeni prin mass media. întrebare întrebătoare: Ce facem, oameni, buni cu ăștia? Că pe mine m-au trecut toate stările iar acum am ajuns la cea de râs, văzând până unde merge prostirea. Văd că s-a trezit și DNA-ul și pune pagină cu pagină sub lupă, pentru că, o lucrare științifică de 380 de pagini scrisă în 12 ore, cum dă de bănuit. Concret, ce zic ăștia, de tulbură universul creativ și oceanul inspirațional al acestor cărturari loviți nedrept de soartă și ulterior de autorități, cică ar fi existat persoane care au acceptat să elaboreze lucrări cu un așa-zis caracter științific și care au fost asumate ulterior de persoanele condamnate. Savanții în veghe nu susțin deloc teoria autorităților. " Io eram de mult cercetător și scriitor, da' să moară mă-sa dacă am avut timp ca să scriu" a spus, supărat, nu literat, aflat "pe cameră", la Rahova. Mai zic cei care au pornit anchetele că lucrările pretins a fi fost realizate în penitenciare, citează opere la care autorii nu au avut acces nici la bibliotecă, nici online. Nici n-ar fi avut unde, Borcea de exemplu, nici de la televizor nu se putea inspira pentru că era nevoit să se uite la el însuși, 24 din 24, întrucât serialul “Măi porcea și lapona pelinel” încă nu s-a terminat și rulează pe majoritatea posturilor. Deci, negam surse! Totodată, așa cum spuneam, timpul dedicat elaborării lucrărilor este în mod obiectiv insuficient pentru un asemenea demers (de exemplu 12 ore pentru o lucrare de 180 de pagini ori 6 ore și 40 de minute pentru elaborarea unei lucrări de 212 pagini). Au mai fost scrise totdată lucrări de cercetare științifică în 2 ore, 46 minute și 18 secunde sau trilogii despre istoria economiei românești scrise, corectate și tipărite în 9 ore și 27 de minute, în una din nopțile de dinaintea unei dimineți. Lăsând umorul la o parte, totuși, în aceste împrejurări, autoritățile au concluzionat că este că "autorul real este o altă persoană". Huleu, ce ne facem? Se pare că în sfârșit, ceea ce vedea și știa o lume întreagă, au aflat și autoritățile, faptul că s-a creat cu bună știință un adevărat fenomen, o rețea bine pusă la punct, ca orice rețea „made in Romania", în care hoții mai mari sau mai mici, condamnați definitiv la pedepse cu executare, cumpărau lucrări din cele mai diverse domenii, le mai periau, le mai puneau câte o virgulă, după posibilități, mai făceau un cornet din pagini, mă rog, aduceau fiecare mici îmbunătățiri după care, hop cu lucrarea și reducerea de pedeapsă, cam asta era filiera, pe foarte scurt și pe repede înainte. Că ar fi fost printre ei, rătăciți, și deținuți cu niscaiva dar care chiar au scris ceea ce au trimis la tipar, nu neagă nimeni, însă la asemenea avalanșă de sute de lucrări deja vorbim de rarități, ponderea este alta, și e una extrem de îngrijorătoare. Așteptăm și concluziile anchetelor, până atunci, luați, dacă mai apucați pe la librării, cărțile despre blănița de șinșilă, „cine e arbitrii și ce vrea ei", dar și drama concasorului părăsit de mecanicul fără de suflet. Magazin Sălăjean Iarna își intră în drepturi în Sălaj-Ne așteaptă o săptămână de gheață! Florin Negoiță Dacă de câțiva ani ne-am obișnuit cu temperaturi primăvăratice în presama Sărbătorilor de iarnă, cu ploi torențiale în locul ninosorilor atât de specifice miezului de iarnă, iată că începând de vineri, vremea va începe să ia aspectul unei ierni autentice. Mercurul termometrelor o va lua, cum se spune, la vale, astfel încât începând de luni sălăjenii vor avea de înfruntat nopți tot mai geroase și dimineți deosebit de reci, cu temperaturi de -8 până la -12 grade celsius, și temperaturi sub zero grade pe tot parcursul zilelor din săptămâna care urmează. Gerul va fi resimțit mai acut în zilele în care vor exista intensificări ale vântului, acestea făcând ca temperatura resimțită să fie cu până la patru - cinci grade mai scăzută decât cea reală, din atmosferă. Institutul Național de Meteorologie și Hidrologie anunță faptul că temparatuile în zona de nord-vest a Transilvaniei sunt în scădere în săptămâna următoare, în timp ce presiunea atmosferică se va menține ridicată iar șansele de precipitații sub formă de ninsoare, în ușoară creștere spre sfârșitul acestei săptămâni. DIICOT Sălaj are un nou procuror șef Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) Biroul Teritorial Sălaj are, începând din această lună, un nou procuror șef. Este vorba de Dan Bubuiug, procuror în cadrul Biroului Teritorial Sălaj, condus până în prezent de Dan Budușan. Cel de-al doilea mandat al acestuia a expirat la mijlocul lunii decembrie 2015, astfel Dan Bubuiug a fost numit procuror șef delegat până la organizarea unui concurs pe funcție. "Am fost delegat din 16 decembrie 2015 pentru o perioadă de șase luni. Deocamdată nu m-am hotărât dacă voi participa la concurs. Probabil că mă voi înscrie", a declarat procurorul șef delegat al DIICOT Sălaj. Dan Bubuiug este procuror în cadrul Biroului din luna noiembrie a anului 2011. ■ F. P. Primarul din Marca nu scapă de arestul preventiv Flavia Pintea Magistrații Tribunalului Sălaj au respins, din nou, în cursul zilei de miercuri, 13 ianuarie, ca neîntemeiată, cererea primarului comunei Marca, Dan Șumălan, de înlocuire a măsurii arestării preventive cu cea a arestului la domiciliu. "Respinge ca neîntemeiată cererea formulată de inculpatul SDI, fără antecedente penale, cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de luare de mită în formă continuată (...) și abuz în serviciu ca infracțiune asimilată infracțiunilor de corupție (...) Cu drept de contestație în termen de 48 de ore de la comunicare", se precizează în minuta ședinței de miercuri. Dan Șumălan a fost arestat preventiv la începutul lunii decembrie 2015, fiind acuzat de procurorii sălăjeni de luare de mită și abuz în serviciu. "în calitate de primar al comunei Marca, inculpatul Șumălan Dan Ioan a primit de la o societate comercială cu care Primăria Marca a încheiat în perioada 2012 - 2014 un număr de patru contracte de achiziție publică, în valoare totală de 134.515 lei, foloase pentru sine și pentru membrii familiei sale în valoare de 23.000 lei", se precizează în comunicatul de presă al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj. Foloasele constau în faptul că, în 2013, societatea comercială a efectuat un foraj pentru un puț situat în curtea tatălui inculpatului, puț la care sunt racordate pentru alimentarea cu apă locuința inculpatului, locuința tatălui acestuia și Casa parohială Marca. Valoarea acestui foraj este în cuantum de 20.000 lei însă pentru această lucrare societatea comercială a încasat doar 10.000 lei, sumă achitată în întregime de către Parohia Marca. în 2014, societatea comercială a mai efectuat un foraj pentru un puț situat pe un teren pe care inculpatul are înființată o plantație de cătină, foraj cu o valoare 23.000 lei, însă societatea comercială a încasat doar 10.000 lei de la inculpat. "Societatea comercială a efectuat aceste lucrări la prețuri mult mai reduse decât prețurile practicate în mod uzual datorită faptului că, în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, inculpatul a încredințat în mod direct cele patru contracte de lucrări acestei societăți comerciale", se mai arată în sursa citată, în desfășurarea activităților de urmărire penală procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj au beneficiat de sprijin din partea Direcției Generale Anticorupție Serviciile Județene Sălaj și Timiș, a Serviciului de Informații și Protecție Internă Sălaj și a Serviciului Român de Informații.