Magazin, ianuarie-iunie 2004 (Anul 47, nr. 1-25)

2004-01-15 / nr. 2

Ii țeani Щ Ce tie пи-ți place, altuia nu-i face. Că nu toată lumea are aceleași gusturi. (George Bernard Shaw) - Câinele respectă omul, pisica îl escrochează și doar porcul îl consideră egal. (Winston Churchill) И Prima datorie a omului nu este să cadă în păcat, ci să se ridice de fiecare dată. (Confucius) SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Femma club Dosarele frumuseții Lecție de gimnastică Pentru părinți Vârsta fragilității Jennifer Lopez s-a pregătit pentru iarna grea care vine, %și-a cumpărat 4 % cizme!!! Pro TV România 1 TVR 2 ■ Acasă Antena 1 Prima TV ■ Tele 7 abc De la zborul fraților Wright, a trecut un secol încheiat PIONIERII ZBORULUI CU MOTOR 1 . I Anul trecut, în preajma sărbătorilor de iarnă, în 1 Я SUA a fost celebrată istorica ispravă a fraților Im Wright, cei care, pe 17 decembrie 1903, au reușit să se ridice în aer la bordul unui avion de de lemn echipat cu motor și să zboare câteva zeci d V g de metri, suficienți pentru a semna actul de naștere a aviației. Pe 17 decembrie 2003 aniversarea centenarului aviației trebuia să culmineze cu reeditarea celebrului zbor de pe plaja Kitty Hawk, sub privirile președintelui SUA, George W. Bush, și ale altor persoane importante ale aviației și astronauticii, cosmonauții Neil Armstrong și Buzz Aldrin, Chuck Yeager, pilotul de încercări care a depășit pentru prima oară viteza sunetului și John Glenn, unul dintre primii astronauți americani, în acest loc de pe insula Kill Devil Hills, în condiții meteo similare cu cele de atunci, un as al aviației. Kevin Kochersberger, 42 ani, profesor de inginerie mecanică, a fost cel care a încercat să reediteze zborul istoric la bordul unei copii perfecte a „Flyer”-ului fraților Wright, zbor petrecut pe plaja acestei mici insule care acum 100 de ani avea 5.000 de locuitori, azi numărând 40.000 rezidenți permanenți și 200.000 de vizitatori pe zi în timpul verii. Zborul din 2003 era programat pentru ora 10:35 dimineața, ora la care, acum 100 de ani, frații Wright s-au ridicat |——------------------------în aer, parcurgând 36 de metri în 12 secunde. "Len" „Când ne-am trezit, vântul bătea cu o viteză Щ de 37-46 km/h dinspre nord. Am scos totuși Ш aparatul... După ce am învârtit elicea de câteva ori și am pornit motorul, m-am suit în , * țfe mașină" - scrie în jurnalul său Orville, pe data v Y No de 17 decembrie 1903. La câteva minute după , V , vț zborul fratelui său, Wilbur Wright a reușit un , W 1 zbor de 59 de secunde timp în care a parcurs 260 metri. în acea zi, frații Wright au reușit ‘ f"* patru zboruri, al cincilea terminându-se cu o K. 4 prăbușire. Copia perfectă a aparatului fraților Pit *. Wright a fost adusă de la Muzeul aerului și a spațiului de la Washington și pregătită de zbor, Kevin Kochersberger urmând a efectua exact aceleași comenzi pe care în urmă cu un secol a zborului istoric, centenarul aviației a reușit să fie un _ >V, omagiu adus nu doar fraților Wright, ci și pionierilor Щ aviației, și aici pot fi amintiți și Traian Vuia, dar și Henri Ш [UNK] Щ Coandâ, cel care, la doar șapte ani după zborul fraților Wright, în 1910, a reușit să zboare, pe aeroportul Issyles-Moulineaux de lângă Paris, la bordul primului avion din lume echipat cu un motor cu reacție, de construcție proprie. O problemă care-i lasă pe cercetători perplecși PĂMÂNTUL SE ROTEȘTE MAI ÎNCET? După ce mai multă vreme lumea a fost convinsă că Pământul e plat ca o farfurie, în ultimul secol cercetătorii au crezut că planeta noastră, rotundă cum o știm, își încetinește viteza de rotație în jurul propriei axe. Anul 1972 a fost crucial. Pentru al cincilea an consecutiv, Terra își efectuează rotațiile cu o regularitate care lasă perplexa comunitatea științifică. Până nu de mult, experții căzuseră de acord că rotația Terrei s-a încetinit de-a lungul mileniilor. Pentru a face ca timpul universal să concorde cu timpul orologiului terestru, oamenii de știință au decis în 1972 să adauge o secundă la timpul universal, atunci când acest lucru e necesar. Timp de aproape trei decenii, mai exact 28 de ani, procedura s-a repetat, fiind adăugată secunda în plus. Dar în anul 1999 experții au făcut o constatare care le-a dat teoriile peste cap: de fapt, Pământul nu încetinește! Fred McGehan, purtător de cuvânt de la Institutul național de tehnologie și standarde (NIST) de la Boulder (Colorado), a recunoscut, în cadrul unei conferințe de presă, că cercetătorii sunt oarecum dați peste cap de punctualitatea subită a Pământului. Când vine vremea explicației acestui fenomen, care aruncă în suspensie secundele adăugate la timpul universal, sunt aduse în discuție mareele, climatul, modificările din interiorul planetei. Saltul secundei este consecința neașteptată a inventării în 1955 a ceasului atomic, care utilizează radiațiile electromagnetice emise de atomii de cesiu pentru a măsura timpul. Timpul universal definit de ceasul atomic a fost inaugurat în 1972, suplinind ora GMT, fondată pe astronomie. Salturile de o secundă sunt programate fie pe 1 ianuarie, fie pe 1 iulie, de către biroul central al Serviciului internațional al rotației terestre (SIRT). Acest salt de o secundă, deși poate pare nevinovat, afectează sistemele de comunicație, navigația, controlul aerian și chiar piețele financiare. Până la urmă, Pământul încetinește sau nu? Dincolo de perplexitate, experții nu s-au pus de acord, deocamdată. I le-au efectuat primii piloți din lume. Din nefericire, reeditarea s-a terminat cu un eșec. Copia „Flyer"-ului a I , a făcut un salt în aer și s-a prăbușit într-o baltă formată de I și ploile căzute pe această insulă din arhipelagul Outer V Л Banks (Carolina de Nord), în ciuda eșecului reeditării