Magazin, ianuarie-iunie 2010 (Anul 53, nr. 1-25)

2010-04-08 / nr. 14

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Biblioteca Județată MUREȘ Bărbații căsătoriți trăiesc mai mult fiindcă sunt cicăliți de neveste! chiar dacă pare o corvoadă pe care unii preferă să nu și-o asume, rămânând burlaci, căsătoria are totuși efecte benefice asupra duratei de viață. Un recent studiu, prezentat la conferința anuală a Societății Economice Regale din Marea Britanie, eveniment ce a avut loc în aula Universității Surrey, a demonstrat că bărbații căsătoriți trăiesc mai mult pentru că soțiile au grijă de sănătatea lor. „Cicăleala” nevestelor îi determină, de cele mai multe ori, pe soți, să consulte un medic, atunci când se confruntă cu probleme de sănătate pe care celibatarii preferă să le ducă pe picioare. Sociologii au ajuns la concluzia că bărbații căsătoriți merg la doctor mult mai des decât burlacii, pe care pur și simplu nu are cine să-i bată la cap să se ducă, în plus, cuplurile căsătorite fac mai mult sport, săptămânal, decât oamenii singuri, 78% dintre soții chestionați declarând că aleargă sau merg la sală cel puțin o dată pe săptămână, în vreme ce procentul coboară la 56% în cazul celibatarilor. Cu alte cuvinte, domnilor, dacă vreți să ajungeți centenari, însurați-vă și încercați să rezistați până la 100! » ■ Nu întotdeauna trebuie să întoarcem pagina, uneori trebuie s-o rupem! Achille Chavee » Fricosul se teme înainte de primejdie, lașul în timpul ei și curajosul după aceea. J.P. Richter Femina club Florile în Feng Shui Dosarele frumuseții Obrazul ne trădează IȘI UCIDEA BEȚIVII «BUSOLA MORALA» din creier, dereglată de magneți încă din cele mai vechi timpuri, savanții și Glosofi sau preocupat să afle unde se află sediul conștiinței și de unde apar sentimentele. Multă vreme s-a crezut că inima are răspunzătoare pentru faptul că iubim sau urâm, până ce știința modernă a demonstrat că totuși creierul pare să fe răspunzător nu doar de senzațiile ce ne animă ci și de modul cum ne comportăm. După ce, în urmă cu un an, fusese pusă în evidență prezența în creier a unui așanumit „punct al lui Dumnezeu”, responsabil de trăirile religioase, recent oamenii de știință au demonstrat că „busola morală” ce ne călăuzește pe plan etic nu este doar figură de stil... ✓ "'ț alte cuvinte, nu doar că ar fi ceasta „busola” există, V, dar ea poate fi influențată de mecanismele chimice și electrice declanșate în organism dar și de 5 948427000065 factori exteriori. Regiunea care o adăpostește se numește joncțiunea temporo-parietală și se află situată în apropiere de suprafața creierului, în spatele urechii drepte. Specialiștii au remarcat că zona respectivă devine mai activă atunci când analizăm faptele rele sau bune ale altor oameni. Totul e bine când se termină cu bine în cadrul unui experiment inedit, cercetătorii au folosit magneți puternici pentru a „deregla” această inedită busolă morală și a face, temporar, ca și persoanele cu un înalt simț etic, să acționeze într-un mod condamnabil. Studiul dovedește, pentru prima oară, că judecarea a ceea ce este corect și a ceea ce este greșit se bazează nu doar pe educație, filosofie sau religie, ci și pe procese fizicochimice de moment. Dr. Liane Young, care a condus acest studiu, a declarat „Până acum se credea că moralitatea este o trăsătură înnăscută sau dobândită, prin educație, dar că, odată sădită într-o anumită persoană, nu o mai părăsește niciodată. Cu alte cuvinte, că există oameni morali, ce nu pot fi influențați, și oameni mai puțini morali, gata să răspundă oricărei tentații și să închidă ochii în privința eticii, în schimbul unor recompense materiale sau de altă natură. Spre uimirea noastră, am remarcat că până și cei mai rezonabili dintre oameni pot fi influențați, prin aplicarea unui câmp magnetic asupra creierului”, a precizat cercetătoarea de la Massachusetts Institute of Technology. Pentru a pune în evidență zona respectivă, specialiștii de la MIT au folosit o tehnică non-invazivă numită „stimulare magnetică transcraniană”. Tehnica generează un câmp magnetic asupra unei mici părți a craniului, transmițând curenți electrici slabi în creier. Acești curenți interferează cu neuronii și îi împiedică să funcționeze normal. Celor 12 voluntari participanți la studiu li s-a cerut să-și imagineze următorul scenariu: un om își lasă prietena să traverseze un pod, deși știe că acțiunea poate fi periculoasă, dar fata supraviețuiește. Neafectați de câmpul magnetic, majoritatea voluntarilor s-au declarat indignați de gestul bărbatului dar, atunci când li s-a aplicat „stimularea magnetică transcraniană” ei n-au mai avut tendința de a condamna comportamentul imoral al personajului, apreciind doar că fata a scăpat cu viață. Un al doilea scenariu se referea la două prietene care vizitează o uzină chimică și la un moment dat una dintre ele îi cere prietenei să-i pună zahăr în cafea. Amica ia o substanța albă dintr-un vas pe care scrie „Toxic” și îi toarnă în cană, dar din fericire substanța se dovedește a fi zahăr. De asemenea, voluntarii, sub acțiunea magneților, nu au părut deloc inddignați de gestul care ar fi putut avea urmări fatale. Prin urmare, acțiunile iresponsabile sau deliberate, ce ar fi putut avea consecințe negative, au fost considerate acceptabile moral de către subiecți, dacă povestea avea un „final fericit”.