Milcovul, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 608-686)

1971-09-26 / nr. 683

BAGAH ft COHIETULUI JUDEȚEAN VRANCEA «1 P.CJL ȘI ft CONSILIULUI ROMAN JUDEȚEAN ANUL IV NR. 683 DUMINICA 26 SEPTEMBRIE 1971 4 pagini — 30 bani sau al VIITORUL SUB SEMNUL A Organizației=*__IN ALTEI RESPONSABILITĂȚI Ieri, în sala Teatrului din municipiul Focșanii intr-o atmosferă entuziastă, caracteristică purtătorilor cravatelor roșii, au început lucrările conferinței Organizației județene a pionierilor. In cadrul secțiunii pentru pionieri a conferinței, tovarășul Valeriu Chiriac, președintele Consiliului județean Vrancea al Organizației pionierilor, a prezentat participanților o amplă informare in care au fost reliefate acțiunile și realizările semnificative organizate in județ, la nivelul unităților și detașamentelor, de către membrii organizației, ele la constituirea Consiliului județean al pionierilor și până In prezent. Cei 26 de participanți la dezbateri, dintre cei mai harnici și destoinici pionieri din unitățile ai căror delegați sunt, au vorbit despre activitățile pe care le desfășoară, experiența acumulată in inițierea unor acțiuni specifice, făcind numeroase și interesante propuneri legate de imbunătățirea proiectului de statut al unităților și detașamentelor. Momentul de supremă Încărcătură afectivă a celei dinții zile a lucrărilor Conferinței s-a constituit prezența In mijlocul delegaților a tovarășilor Simion DOBROVICI, membru al C. C. al P. C. R. prim-secretar al Comitetului județean Vrancea al P. C. R., președinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Silvia Ilie, (Continuare in pag. a II-a) Salutul tovarășului Simion DOBROVICI DRAGI PIONIERI. Am răspuns cu plăcere invitației de a ne întîlni cu delegații la conferința județeană a Organizației pionierilor din Vrancea. Ea are o însemnătate deosebită, prilejuind o trecere în revistă a realizărilor obținute de toate organizațiile de pionieri, sub conducerea organizațiilor de partid, pentru instruirea și educarea generațiilor de mîine. Totodată Conferința are ca scop să desemneze organele conducătoare ale muncii de pionieri, să-i asigure prin acestea un cadru propice obținerii în viitor a unor rezultate superioare. Cu acest prilej, în numele Comitetului județean de partid și al Consiliului popular județean Vrancea, adresăm calde felicitări tuturor pionierilor — delegați și, prin voi, tuturor pionierilor și școlarilor de pe cuprinsul județului nostru ! Alături de tineretul din patria noastră, pionierii și școlarii din județul Vrancea învață și muncesc cu devotament, răspunzînd cauzei Partidului Comunist. Vă bucurați de o copilărie liberă și fericită, de condiții din ce în ce mai bune de învățătură. Numai în anul 1971, pentru dezvoltarea învățământului, în județul Vrancea s-au alocat peste 100 milioane lei. Noi școli, laboratoare, ateliere școlare vă stau la dispozite pentru muncă și studiu, în acest an peste 250 de noi absolvenți ai învătămîntului superior își desfășoară activitatea, alături de puternicul colectiv didactic existent in județul nostru. Poporul român, liber și stăpîn pe soarta sa, făurește, sub conducerea partidului, o patrie nouă, bogată. Fiecare om se bucură de roadele muncii lui. Tînăra generație, voi, purtătorii cravatelor roșii, micii cetățeni ai României socialiste, aliniați sub drapelul partidului și al patriei, învățați cu sîrguință să deveniți oameni de nădejde ai țării. Partidul și statul nostru se îngrijesc în permanentă să vă asigure un drum luminos în viață, să vă bucurați de binefacerile culturii și civilizației moderne, ........ De aceea, dragi pionieri, trebuie să urmați cu înflăcărare îndemnurile ce vi le-a adresat secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu : „Să vă dedicați cu toată ființa voastră, cu toată puterea de muncă, să învățați cu sîrguință, să cunoașteți tot ce a creat mai de preț omenirea". Acum, pe băncile școlii, în laboratoare și ateliere, pe șantierele de muncă patriotică, să vă pregătiți temeinic, pentru a putea să preluați cu succes făclia ducerii mai departe a țelurilor pentru care muncește poporul nostru. Dintre voi, purtătorii cravatelor roșii, se vor ridica mîine harnicii muncitori, tehnicieni și ingineri, care vor lucra în fabricile orașului Focșani. Și aici, în străvechea așezare vrînceană, ca urmare a grijii partidului pentru dezvoltarea armonioasă a tuturor județelor țării, noi obiective industriale vor completa linia modernă a orașului nostru. Comitetul județean de partid Vrancea urmărește cu atenție activitățile din unitățile și detașamentele de pe întreg cuprinsul județului și apreciază rezultatele obținute de pionieri în acțiunile de muncă patriotică. (Continuare în pag. a II-a) TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Noi, pionierii de pe meleagurile Vrancei legendare, delegați la Conferința județeană a Organizației pionierilor, în numele celor peste 31 000 de purtători ai cravatelor roșii, ne exprimăm profunda recunoștință față de conducerea partidului, față de dumneavoastră personal iubite tovarășe secretar general, pentru minunatele condiții de învățătură, copilărie fericită, cultură și civilizație. Am analizat cu spirit de răspundere munca pionierilor din județul nostru, am făcut propuneri de îmbunătățire a activității unităților și detașamentelor în spiritul documentelor elaborate de partid. Ne angajăm, iubite tovarășe secretar general, să învățăm cu sîrguință, să participăm cu însuflețire pe șantierele muncii patriotice în atelierele tehnico-productive. Vom învăța permanent din istoria luptei clasei muncitoare și a Partidului Comunist, vom cinsti memoria eroilor căzuți pentru apărarea patrei și, în același timp, vom munci după puterile noastre alături de părinții și frații noștri, pentru înflorirea României socialiste. Vom învăța la școala înaltei conștiințe a comuniștilor cum să ne dedicăm întreaga putere și creație cauzei Partidului Comunist Român. CONFERINȚA JUDEȚEANĂ A ORGANIZAȚIEI PIONIERILOR VRANCEA LA C.A.P. MĂICANEȘTI Campania de însămînțare a griului se desfășoară cu toate forțele MO de hectare semănate în două zile Atenție sporită calității Mecanizatorii lucrează în schimburi prelungite De două zile, în cooperativa agricolă de producție Măicănești s-a declanșat campania de însămînțare a griului. Măsurile operative luate în lumina Scrisorii secretarului general al partidului adresată lucrătorilor din agricultură, cit și a planului elaborat de Comitetul județean de partid prind viață. Un exemplu constituie schimbarea amplasării soîlelor — griului fiindu-i destinate cele mai bune parcele — pregătirea unui pat germinativ superior, cit și fertilizarea lui, o organizare exemplară a muncii. — O serie de factori hotărîtori în obținerea unei recolte superioare de griu, ne spune Fane Manolache, președintele unității, nu au fost respectați de noi în anii trecuți. Mă refer la faptul că trei sau chiar patru ani la rînd griul a fost cultivat pe aceleași sale, fapt ce a dus la un înalt grad de îmburuienare a culturii, cit și la faptul că fertilizarea nu s-a făcut pe toate suprafețele. In această toamnă am căutat să înlăturăm aceste neajunsuri, acționînd cu toată energia pentru aplicarea unei tehnologii superioare, pentru a ne încadra cu semănatul în epoca optimă. Ieri, la Măicănești, mecanizatorii și cooperatorii „lucrau de zor. Pe o sală de 302 hectare situată în punctul Măxineni, mecanizatorii, printre care amintim pe Balaș Gheorghe, Sorică Niculae, Necula Eftimie, ajutați de cooperatorii Dulgheru Alexandru, Purcăreață, Gh., Cernat Nicolae, Băluță Vasile și alții încorporau sub briazdăi sămînța de griu. Erau de față specialiștii și conducerea unității, șeful secției de mecanizare,, cât și inginerul Tudor Teodor, directorul S.M.A Nănești însoțit de mecanicul Stoica Smeu, secretarul comitetului de partid al stațiunii. Vremea admirabilă de lucru permitea întrebuințarea la capacitatea maximă a mijloacelor mecanice, înregistrarea unor rezultate meritorii. — Până în seara acestei zile (n.r. 25 septembrie), a ținut să ne asigure inginerul Alexandru Elisei, vom însămânța o suprafață de 140 de hectare. Terenul bine pregătit, duce la depășirea vitezei zilnice de înaintare a semănătorilor, la executarea unor lucrări de calitate superioară. Folosim o sămînță cu înalte însușiri biologice, bine condiționată și tratată. Norma la hectar este de 260 de kilograme asigurînd o densitate de 600 boabe germinabile la metru, pătrat. Pentru a nu se ivi neajunsuri în reglajul mașinilor, cutiile de viteză ale semănătorilor au fost sigilate, astfel că avem garanția introducerii sub brazdă a normei de sămînță prescrisă pentru această sală. De altfel în ordinul de lucru ce a fost remis mecanizatorilor se prevede parcela în care vor lucra, termenul de execuție, cît și indicii de calitate a lucrării ca : norma de sămînță folosită."* adîncimea la care ea va "fi încorporată în sol,, direcția de semănat, etc. ■ — V-am ruga să mai notați ceva, ne spune secretarul de,partid al stațiunii de mecanizare - Nănești. In urma ședinței pe care am avut-o cu mecanizatorii noștri, aceștia s-au angajat să lucreze în schimburi prelungite. Astfel, pentru încheierea în cel mai scurt timp a lucrărilor din această toamnă, ei vor, porni din zorii zilei la semănat, înregistrând , chiar de astăzi, cu cele 8 semănători, o viteză zilnică de circa 100 de hectare. Odată cu căderea serii, vor întrerupe semănatul griului, urmînd să treacă imediat atît la pregătirea terenului,de pe suprafețele eliberate de porumb, cit și la executarea arăturilor de toamnă pentru însămințările de primăvară. Astfel, tîrziu, pină spre miezul nopții, cele 25 de tractoare cu care este dotată secția de mecanizare a unității nu se vor opri din lucru, mecanizatorii contribuind astfel,din plin, la realizarea de către, cooperatori a unor recolte bogate. Emil GONCIU Pentru crearea unor condiții optim campaniei de însămințări, cooperitorii au imprimat un ritm alert recotării porumbului IN CONSTRUCȚIA DE LOCUINȚE Numai dinamizarea ritmului de lucru și calitatea execuțiilor vor recupera restanțele Conform listei de plan, în acest an urmează să fie date în folosință locatarilor din județul nostru un număr de 1079 apartamente, ponderea cea mai mare în execuția acestora aparținând întreprinderii județene de construcții-montaj. Cum au fost materializate prevederile acestui plan pe perioada scursă din acest an ? — iată principala întrebare la care am căutat răspuns în urma investigațiilor făcute. După cum rezultă din datele centralizate la finele celei de-a doua decade a lunii septembrie, urmau să fie date în folosință un număr de 769 apartamente, în ce măsură executantul s-a încadrat în aceste prevederi? S-a asigurat lucrărilor un ritm corespunzător, astfel incit stadiile din grafice să corespundă termenelor stabilite și, în final, scadențele să se onoreze întocmai? Cîteva cifre rețin atenția în acest sens. Pînă în prezent numărul de apartamente predate este de numai 596, din care, fără tencuielile exterioare, 280. Așadar, aproape 200 apartamente restante pe perioada , celor 9 luni, an Pentru a cunoaște cauzele care generat aceste rămîneri în urmă ne-am deplasat la principalele zone de locuințe din municipiul Focșani. Nu mică ne-a fost surprinderea cînd am constatat că în zona Bahne, unde s-au dat în folosință un număr important de apartamente, forța de muncă necesară execuției lucrărilor de tencuieli exterioare, la cele 180 apartamente predate beneficiarului este cu mult sub necesar. Astfel, față de numărul stabilit de 20 zidari pentru terminarea acestor lucrări, în prezent lucrează doar 12, în acest fel intelege executantul recuperarea restanțelor de care se face vinovat? Ni se pare destul de ciudată această optică. Dacă au fost predate aceste apartamente și s-au acceptat în condițiile continuității lucrărilor și finalizării lor intr-un termen scurt, de ce executantul le tergiversează acum? Cine altcineva să-i asigure forța de muncă decât el însuși? Nu rareori s-au încercat justificări în acest sens. Dar există un plan de producție, contracte încheiate și acceptate de către acesta, în baza cărora se fundamentează și planul forței de muncă. Poate avea oare vreun suport real justificările ce se fac în această direcție? Din aceeași cauză blocul E3 cu frontoanele turnate defectuos nici în momentul de față nu s-a remediat conform soluției date de către specialiștii consultați. Or, se vede clar că nu lipsa forței de muncă a condus la această stare de lucruri, ci utilizarea ei nerațională, lipsa de urmărire pe parcursul lucrului, fapt ce a generat o serie întreagă de deficiențe a căror remediere a necesitat un volum suplimentar de muncă. Nu rareori s-a întâmplat ca indicațiile din proiectele de execuție să nu fie respectate în suficientă măsură de către specialiști, din care cauză au fost omise unele precizări ale documentației. Rezultatul? Stagnarea lucrărilor, remedierea celor făcute contrar prevederilor și, deci, consum nerațional de forță de muncă. Așadar, cauza rămînerilor în urmă nu poate fi justificată prin lipsa forței de muncă, care printr-o organizare corespunzătoare a frontului de lucru la fiecare obiectiv în parte — începînd cu organizarea de șantier și terminînd cu finisajele interioare și Nicolae LADARU (Continuare în pag. a II-a) Aspect din sectorul 1 al Fabricii de confecții Focșani După cum se subliniază în documentele de partid și de stat, însemnătatea primordială a legilor , în vigoare în orice domeniu al muncii este prevenirea abaterilor și, numai în al doilea rînd, sancționarea acestora. Majoritatea salariaților din comerț sînt pe deplin conștienți de necesitatea respectării normelor, obiectivează un spirit de responsabilitate, inițiativă, corectitudine și solicitudine față de clienți, criterii ce îmbunătățesc esențial finalitatea muncii în această sferă de activitate. Centrul de lectume și fructe din Gugești dispune de o unitate de desfacere în comuna Dumbrăveni, satul Cîndești, gestionată de Alexandru Temelie. O primă observație : responsabilul în cauză „uitase" să afișeze prețurile la unele produse aflate la desfacere. — Asta-i bună! exclamă gestionarul agasat. Ce, credeți că cineva dă mai mult ? Toată lumea știe cit costă o sticlă de oțel sau un pachet de covrigi, așa că... ...De ce să mai afișeze prețurile, s-ar putea spune! Și dacă totuși se întîmplă ca cetățeanul să „ofere“ mai mult? cuvine să subliniem că afișarea prețurilor constituie o obligație care intră în atribuțiunile sale de serviciu, o normă generală de conduită comercială. Prin rafturi, descoperim mărfuri cu termenul de garanție depășit (gemuri din 1969, ciocolată din luna aprilie 1970). Este de neînțeles cum aceste aspecte au scăpat până acum atenției inspectorilor comerciali și celor din cadrul inspecției sanitare. O situație similară o întîlnim și la unele chioșcuri din muncipiul Focșani : este cazul chioșcului de dulciuri și răcoritoare nr. 190. Mărfurile expirate sînt duse la laborator și apoi repuse în vînzare fără a avea certificatul de prelungire a termenului de garanție, eliberat de organele competente. Aceasta facilitează situația contravențională și duce, în final, la încălcarea dispozițiilor legale. Uneori, în unitatea din Dumbrăveni, se consumă băuturi alcoolice fără ca ea să fie profilată în acest sens. — Numai la litră și la jumătate — ne asigură responsabilul, crezînd că . această interdicție, din considerente lesne de înțeles, este... facultativă. . Dimpotrivă, ea constituie una din abaterile care, deși...în aparență mărunte, nu trebuie trecută cu vederea de către cei însărcinați cu controlul aplicării normelor de comerț. S-a mai întîmplat, tot la această unitate, ca vînzarea unor produse mult solicitate de consumatori să fie condiționată de cumpărarea altora, greu vandabile și puțin solicitate. Unii cumpărători ne-au confirmat obligația de a cumpăra pachete de drojdie uscată sau sticle cu suc de roșii, alături de produsele cerute. Această condiționare este supusă, după cum se știe , sancționări ilegale. La chioșcul de desfacere din Gura Caliței, prinea se vinde numai în schimbul unor fructe de pădure. „Inițiativa" aparține achizitorului Năstase Teacă și constituie o abatere evidentă de la regulile generale de comerț. Este cazul să insistăm și asupra importanței pe care o reprezintă asigurarea cu o cantitate suficientă de monedă divizionară. La unele centre depline se mai obișnuiește încă să se dea diverse produse de panificație,, pentru a înlocui restul cuvenit cumpărătorilor (e vorba de centrul de pline din orașul Panciu). Inovațiile comerciale ale responsabilului din Cîndești nu se opresc aici. Fiind sesizați că obișnuiește să-și părăsească serviciul și să lase ca înlocuitor pe fiul său, îi cerem lămuriri." Ne răspunde răspicat, sfidător ! Al. GAVRILESCU (CoiH*uitare în pag. a Ha) ÎN REȚEAUA COMERCIALĂ Normele nu sînt emise pentru a fi răstălmăcite, ci pentru a fi aplicate întocmai Mm FOTBAL Divizia C. Automobilul Focșani — Viitorul Vaslui, Stadionul „23 August", ora 11,90. Campionatul national al juniorilor Automobilul Focșani — Metalul Plopeni, Stadionul „23 August", ora 13,00. Campionatul județean (seniori și juniori) Constructorul Focșani — Flacăra Odobești Locomotiva Adjud — Foresta Cosmești , « „ Vrancea Focșani — Rapid Panciu Flacăra Urechești — Trotușul Ruginești Foresta Gugești — Avîntul Jariștea Victoria Odobești — Victoria Focșani Chimica Mărășești — Viticultorul Balotești Meciurile încep la ora 10,00 (seniori),și 11,30 (janiori). ATLETISM Concursul republican — etapă interjudețeană (seria a IV-a) Stadionul „23 August". Probele au loc după următorul program : 8,30—11,00 și 16,00—18,00. Timpul probabil Astăzi, vreme călduroasă cu cerul frumoasă și mai mult senin. Vine slab până la potrivit. din sectorul estic. Temperaturile minime vor oscila între 6 și 8 grade, iar maximele între 22 și 25 grade Celsius. Pentru următoarele trei zile, vremea se menține frumoasă și călduroasă ,la început, apoi devine instabilă. Vor cădea ploi de scurtă durată. Temperaturile minime vor oscila între 9 și 14 grade, iar maximele între 20 și 23 grade Celsius. aminuntul cotidian PELUZA DUMINICII... Fiecare zi ar putea fi o sărbătoare, unde cuvintele să fie frumoase, unde să găsim un punct de sprijin, acel punct de sprijin pe care lumina își întretaie strălucirile, ori unde noi mai ales ne întîlnim cu o distincție neprefăcută. Dar cel mai ades oamenii așteaptă duminica sub o melancolie, ca o sărbătoare de liniște, unde culorile vin calme și profunde și unde gesturile au ceva aparte, de parfum reflectat pe fiecare frunză, pe fiecare pasăre a toamnei. De aceea, parcă, dispariția acestui mister, acestui aer de duminică ne întristează și ne doare... Am să spun întîi că e foarte mult de cînd în Focșani nu am mai văzut o expoziție de pictură cu participarea unor nume consacrate, în afara artiștilor focșăneni. O retrospectivă Grigorescu, Aman, Țuculescu, ni s-ar părea nu numai o revelație. O expoziție de fotografii artistice, după cine știu propusă de mai mult timp, lipsește orașul și duminica lui de această ambiție culturală. E mult, e prea mult ceea ce dorim ? ...Azi, voi merge ca de obicei la stadion. Dar acolo ne ducem și pentru spectacolul tribunei.Și ce vedem ? Cîteva sute de spectatori, poate nici atît, care sparg semințe, comentează orice, ori fluieră arbitrul. Dar unde au dispărut steagurile formației noastre favorite, cîntecele și încurajările, ambianța ? Discutăm despre orice, plecăm la fel de plictisiți cum am venit și peluza ni se pare murdară și spectacolul trist. Nu cumva și din vina noastră, duminica rămîne, cîteodată la peluză? Ion PANAIT