Milcovul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1076-1150)

1973-03-28 / nr. 1147

) -V r 0 t TUL V «« MCTA l—‘ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R. ȘI AL CONSIIUM POPULAR JUDEȚEAN ANUL VI — NR. 1147 MIERCURI 28 martie 1973 4 pagini 30 bani ____OAMENII MUNCII RĂSPUND PRIN FAPTE ÎNDEMNULUI: ZI DE ZILA NIVELUL SARCINILOR MAXIMALE Cu planul trimestrial îndeplinit I.A.D. FOCȘANI Colectivul de muncă al întreprinderii de aprovizionare - desfacere Focșani este în măsură să raporteze realizarea cu 4 zile mai devreme a sarcinilor de plan pe trimestrul I. La volumul de aprovizionaredesfacere, indicatorul de bază ce activitatea caracterizează întreprinderii, s-a realizat suplimentar până la această dată 14 000 000 lei. Paralel cu măsurile operativ luate pentru înlăturarea efectelor calamităților naturale, s-a reușit ca în această perioadă să se efectueze de către salariații atelierului mecanic, reviziile mașinilor și instalațiilor din dotare. Acest lucru a permis ca începînd cu 17 martie să se poată trece la un schimb de lucru prelungit, fapt ce a condus la obținerea acestor rezultate. Un aport deosebit au adus \uitori mecanicii-autoști- Constantin Potop, Gheorghe Nedelcu, Ion Udriș, lăcătușii mecanici Marin Frăsin, Nicolae Ferședi, Paraschiv Cioruță ș.a. ÎNTREPRINDEREA DE MORARIT ȘI PANIFICAȚIE FOCȘANI ȘI la această întreprindere sarcinile de plan au fost îndeplinite mai devreme, realizindu-se peste plan la producția marfă 2 300 000 lei, iar la producția globală 630 000 lei. La obținerea acestor rezultate și-a adus din plin contribuția colectivul de specialiști ai întreprinderii care a conceput, proiectat și realizat o serie de noi sortimente și produse ce au fost introduse pe piață pentru vînzare. Este vorba de prinea tip „Panciu“ și covrigii „Focșani“ ce prezintă îmbunătățiri în ceea ce privește calitatea și compoziția, produsele fiind solicitate de un număr tot mai mare de consumatori. Participarea responsabilă a întregului colectiv la procesul de producție a înmulțit cererile beneficiarilor externi După cum este cunoscut, Îmbunătățirea activității de export, problemă deosebit de importantă pentru fiecare unitate productivă, subliniată cu precădere și la Plenara C. C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie, este strîns legată de livrarea ritmică a producției contractate cu beneficiarii externi și, în acest fel onorarea sarcinilor conform termenelor prevăzute. Abordînd această latură, la una dintre unitățile cu profil de export în exclusivitate, Întreprinderea de export din Focșani, se poate spune că atît sub raportul livrărilor cît și al îndeplinirii planului de producție, perioada ce s-a scurs din acest an a fost marcată de evidente îmbunătățiri, lucru de altfel confirmat de faptul că prevederile maximale ale planului de stat pe primul trimestru la producția globală și marfă s-au îndeplinit cu mult înainte de termen, obținîndu-se suplimentar un spor de peste 14 000 000 lei ; de asemenea, livrările la export consemnează o depășire de aproximativ 3 000 000 lei valută. Desigur, astfel de rezultate fac dovada certă că prevederile Legii de comerț exterior au fost pe deplin înțelese, în sensul legăturii organice dintre îndeplinirea planului de producție și livrarea ritmică, riguroasă a comenzilor către beneficiarii străini. înfăptuirea acestui imperativ este rezultatul urmăririi stricte, pe bază de grafice, a comenzilor, atît pe decade cît și pe luni și trimestre, defalcării sarcinilor în strînsă concordanță cu posibilitățile de realizare. Deosebit de important este faptul că paralel cu sporirea volumului de marfă destinat exportului, colectivul de aici s-a preocupat în egală măsură de valorificarea cît mai bună a materiilor prime, astfel încît în acest an mai mult de 93 la sută din întreaga producție contractată reprezintă vinuri îmbuteliate. In același timp, în scopul ridicării eficienței exportului, la vinurile vărsate, se fac o serie de operațiuni care, în anii precedenți se executau de către firmele importatoare. Fără îndoială, acest lucru a însemnat pentru întreprindere un spor valutar considerabil, creșterea continuă a beneficiilor. Dar, pentru ca întreg mecanismul producției să funcționeze ireproșabil, la nivelul fiecărui compartiment s-au adoptat o pluralitate de măsuri vizînd deopotrivă calitatea producției, operativitate în executarea comenzilor, livrarea ritmică și în acest fel eliminarea perioadelor de „vîrf" a mijloacelor de transport, diversificarea producției. S-a dovedit, ne-a spus inginerul Viorel Stegaru, directorul întreprinderii, că prin participarea întreprinderilor producătoare la încheierea contractelor cu beneficiarii externi, fundamentarea sarcinilor se face cît se poate de realist. De asemenea, cunoașterea directă a cursului valutar, a pulsului pieței străine și exigențele acesteia sunt de natură să perfecționeze continuu activitatea de export. Intr-adevăr, din analiza acoperirii cu contracte a fondului de marfă pe anul în curs, reiese că, atît global cît și pe relații, la nivelul acestui an producția e contractată. Apar, de asemenea, noi firme importatoare față de anul precedent — în S.U.A. și Canada — lucru ce dovedește că vinurile livrate sub marca acestei întreprinderi, în confruntare pe piața externă se impun, sunt competitive. De altfel, acest lucru ni la confirmat și ing. Grigore Munteanu, consilier în cadrul întreprinderii de comerț exterior „Vinexport“ București. Fiind cea mai mare unitate de acest gen din țară, ne-a spus interlocutorul nostru, cu o pondere de aproximativ 40 la sută din volumul total de vinuri destinate exportului, unitatea focșăneană este apreciată nu numai sub raport cantitativ, dar și calitativ, respectînd totodată cu rigurozitate termenele contractuale și, mai mult, în unele cazuri, cînd unele firme au cerut-o, livrînd în devans. Faptul că nu s-a înregistrat nici un fel de refuz și reclamație din partea partener Nicolae LĂDARU (Continuare în pag. a II-a) Amplă activitate de aplicare a Decretului Consiliului de Stat privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice In aceste zile, în toate ramurile economiei naționale se desfășoară o amplă și complexă activitate de aplicare a Decretului Consiliului de Stat privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice. In ramura economiei forestiere și materialelor de construcție, în vederea perfecționării și simplificării structurilor organizatorice, a sporirii ponderii celor care lucrează în producție, cercetare și proiectare, a reducerii personalului tehnic-administrativ, a eliminării unor verigi intermediare, conducerea ministerului de resort a asigurat, în urma unor temeinice analize și studii, un cadru mai eficient al întregii activități. Astfel, în locul celor 49 de unități cu statut de centrală, organizate pe principiul teritorial, acum s-au înființat numai șase centrale industriale, după criteriul profilului de producție. In acest fel s-a asigurat o simplificare a aparatului administrativ și, în același timp, mai multă suplețe și eficiență a muncii de coordonare, îndruma-(Continuare in pag. a II-a) 4 Manifestări consacrate aniversării a 80 de ani de la crearea P.S.D.M.R. Pină la finele acestei luni, în toate localitățile județului nostru, in cămine culturale, cluburi, școli, în cadrul secțiilor Universității serale de marxism-leninism, este prezentată de către lectori ai Comitetului județean Vrancea ai P.C.R. expunerea „80 de ani de la crearea P.S.D.M.R.“. Vineri, 30 martie, ora 17, în sala mică a Ateneului are loc un simpozion tematic la realizarea căruia își vor aduce contribuția Filiala județeană a societății de științe istorice și filologice. Muzeul județean de istorie și filiala Vrancea a Arhivelor Statului. Plenara Comitetului județean Vrancea al U.T.C. Ieri, s-au desfășurat în sala de festivități a Liceului „Unirea“ din municipiul Focșani lucrările plenarei Comitetului județean Vrancea al U.T.C. La lucrările acesteia au luat parte tovarășii Silvia ILIE, secretar al C.C. al U.T.C. Ion PATRAȘCU, secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R De asemenea, în sală erau prezenți membrii Comitetului județean U.T.C., secretari ai comitetelor comunale U.T.C., îndrumători U.T.C., precum și numeroși invitați, reprezentanți ai Consiliului județean al sindicatelor, Inspectoratului școlar județean, consiliului județean pentru educație fizică și sport. Plenara a adoptat următoarea ordine de zi : — Referat privind preocuparea organelor și organizațiilor U.T.C. din școli pentru buna desfășurare a procesului instructiv-educativ, pentru pregătirea politică și profesională a elevilor. — Constituirea consiliilor și comisiilor pe domenii de activitate. Discuțiile purtate pe marginea informării prezentate, analiza atentă, precisă a problemelor puse în dezbatere, măsurile stabilite cu această ocazie au constituit tot atîtea posibilități menite să contribuie la ridicarea activității organizațiilor U T.C. din școlile noi și superioare trepte. o acțiune urgentată de cooperatorii din Măicănești; desfundarea canalului colectarea apelor Pe ogoare, se acționează intens pentru evacuarea apelor Vremea frumoasă din ultimele zile ne arată că primăvara își intră plenar în drepturile sale. Acest lucru s-a făcut simțit în numeroase localități ale județului unde lucrătorii ogoarelor, cooperatori și mecanizatori, au reînceput bătălia pentru viitoarele recolte, întreruptă o bună bucată de timp de zăpada căzută din abundentă în urmă cu aproape trei săptămîni. Insă, in timp ce in unele unități agricole lucrările campaniei de primăvară ca aratul, dezgropatul și tăiatul vițeide vie se desfășoară din plin, în altele, oamenii continuă să acționeze împotriva excesului de umiditate, a inundațiilor care impietează serios desfășurarea la timp și în condiții optime a muncilor de primăvară. De exemplu, la Măicănești, in punctele Tătaru, Stupina, Rîmniceni și Slobozia-Botești, cu tot efortul depus de membrii cooperatori, de lucrătorii secțiilor de mecanizare, apa provenită din topirea zăpezilor continuă să mai acopere încă 6 890 hectare teren agricol. La chemarea comandamentului comunal oamenii au sărit cu mic, cu mare, bărbați și femei, curățind canalele de scurgere, săpînd altele noi, creînd drum liber apelor spre albia Rîmnicului. în anumite puncte, au fost montate trei motopompe care concură la grăbirea evacuării apei, la înlăturarea excesului de umiditate. Acțiuni energice s-au întreprins în primele zile ale săptămînii și pe ogoarele cooperativei agricole de producție Hîngulești — Maluri. Fiind vorba de propria lor bunăstare, de soarta cooperativei lor, sute de membri cooperatori cu sape, lopeți și hîrlețe, au învins potrivnicia apei, scoțînd de sub acțiunea ei, numai în două zile, aproape 30 hectare teren. Pentru aceasta, cei 200 de cooperatori au săpat 380 m canal, dislocînd 110 mc pămînt și au făcut alte sute de metri de șanțuri de scurgere a apei în Leica. Concomitent s-a acționat pentru evacuarea apei din 12 gospodării ale cetățenilor folosindu-se 6 motopompe. Intens s-a lucrat și in alte localități. La Ciorăști, Suraia, Nănești ca și la Slobozia-Ciorăști ori Gologanu pentru lucrătorii ogoarelor deviza, acum, a fost una și aceeași înlăturarea cît mai rapidă a apei care stagnează pe sole, pentru zvîntarea terenului și începerea lucrărilor din această campanie. Decolmatînd canalele existente, săpînd altele noi, desfundînd șanțuri și podețe de scurgere, ori punînd în funcție motopompele de care dispun, oamenii au acționat pentru a izgoni M DUMITRU (Continuare în pag. a III-a) AGRICULTURA conducere, organizare, planificare, producție Refacerea drumurilor Locuitorii din zona montană a Vrancei s-au alăturat eforturilor tuturor oamenilor muncii din județul nostru pentru aplicarea în practică a măsurilor impuse de condițiile atmosferice din această perioadă. în acest scop duminică s-a lucrat cu intensitate la consolidarea malurilor și zidurilor de protecție, la evacuarea pămîntului de pe drumurile afectate de alunecări. Au fost reparate și repuse în circulație drumuri forestiere pe o lungime de 15 km, drumuri comunale pe 7 km lungime și pe porțiuni cumulate de 3 km de drumuri județene. La această acțiune au fost mobilizate importante forțe de producție umane și mecanice , peste 6 000 brațe de muncă și un număr de 30 buldozere și 50 autobasculante. Timpul probabil Astăzi, vremea se menține călduroasă și în general frumoasă. Cerul va fi variabil, pînă la senin. Vîntul va sufla slab din sud-est. Temperatura aerului va fi ridicată, minimele oscilînd între 0 și 3 grade Celsius, iar maximele între 11 și 16 grade Celsius. Pentru următoarele 3 zile, vreme călduroasă și în general frumoas . Cerul va fi senin iar vîntul va sufla slab, la moderat. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 0 și 4 grade Celsius, iar maximele între 10 și 16 grade Celsius. Se va semnala ceață locală. închiderea învățămîntului de partid la sate— PRILEJ OPTIM DE VERIFICARE A CUNOȘTINȚELOR POLITICE ȘI ECONOMICE In perioada 1—15 aprilie se vor desfășura convorbirile de închidere a învățămîntului de partid la sate. Convorbirile finale constituie și în acest an un eveniment însemnat în viața organizațiilor de partid, semnificînd într-o mare măsură un prilej optim de sinteză a cunoștințelor pe care cursanții le-au acumulat în decursul unui an de studiu. Ele prilejuiesc în același timp o apreciere reală a modului în care organele și organizațiile de partid au condus și îndrumat învățămîntul, cum s-au preocupat pentru a face din el un puternic mijloc de educare marxist-leninistă a membrilor de partid și a altor oameni ai muncii, de mobilizare a acestora la înfăptuirea politicii partidului. închiderea învățămîntului de partid la sate va consta din organizarea unei convorbiri recapitulative Pentru toate cursurile din întreprinderile agricole de stat, din stațiunile pentru mecanizarea agriculturii, din cooperativele agricole de producție această convorbire va avea ca temă Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie a.c. cu privire la îmbunătățirea organizării și retribuirii muncii în agricultură, iar în cursurile din satele necooperativizate tema ce se va dezbate va fi : „Măsurile luate de partid și de stat cu privire la stimularea creșterii animalelor. Necesitatea organizării unor acțiuni de masă pentru îmbunătățirea pajiștilor și pășunilor naturale, pentru întreținerea lor". Organizațiile de partid trebuie să asigure ca în cadrul dezbaterilor finale să fie abordate problemele fundamentale din documentele Conferinței Naționale a Partidului Comunist Român din iulie 1972, ale Plenarelor C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 și 28 februarie — 2 martie 1973, din cuvîntările tovarășului Nicolae Ceaușescu rostite cu aceste prilejuri, a celor făcute la ședința jubiliară a Marii Adunări Naționale consacrată celei de a XXV-a aniversări a proclamării Republicii, la cea de a IX-a conferință națională a Uniunii asociațiilor studenților comuniști din România. Dezbaterile trebuie să urmărească cunoașterea și însușirea temeinică de către cursanți a sarcinilor ce revin unităților agricole, tuturor lucrărilor din agricultură privind îndeplinirea vastului program elaborat de partid pentru dezvoltarea în ritm mai rapid a producției agricole, sarcinilor reieșite din hotărîrea conferinței județene de partid, a plenarelor Comitetului județean de partid în domeniul dezvoltării agriculturii județului Vrancea. In dezbateri este necesar să se reliefeze importanța deosebită a hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie 1973 privind îmbunătățirea organizării și retribuirii muncii în agricultură, folosind în acest scop date, fapte care să ilustreze marile avantaje ce le oferă țăranilor cooperatori munca în acord global, importanța prevederilor sale pentru stimularea participării și mai active la muncă a țărănimii, pentru creșterea continuă a producției agricole și a nivelului de trai al lucrătorilor de pe ogoare. Convorbirile de închidere trebuie să aibă un caracter combativ, de criticare deschisă a lipsurilor și greșelilor care într-un loc sau altul împiedică desfășurarea normală a treburilor in diferite sectoare de activitate. Cursanții să fie stimulați de a face propuneri de îmbunătățire a muncii, de înlăturare a lipsurilor și greutăților, pentru perfecționarea continuă a formelor și metodelor de muncă. Un rol deosebit în această direcție revine propagandiștilor care sunt chemați să antreneze, la elucidarea problemelor puse în dezbatere, pe toți comuniștii. Să se renunțe la practica școlărească care se mai intilnește în anumite cursuri, la modul rigid de a conduce dezbaterile, creîndu-se acel climat degajat de exprimare liberă a opiniilor. Este indicat ca în toate cursurile dezbaterile să fie cît mai bogat ilustrate prin planșe, grafice, diagrame, care au darul de a ajuta pe participanți să înțeleagă mai lesne și mai profund sensul temei dezbătute. Un sprijin substanțial trebuie Anton PETROVICI, Directorul Cabinetului județean de partid (Continuare în pag. a II-a) w///////////////////////////,//,///////////qy//////////A amănuntul cotidian ! ! — Ce tupeu la simbriașii ăștia, te sfidează în față ! Desen de Crăiță MINDRĂ "/////////////////////////////A I