Mişcarea, octombrie 1914 (Anul 6, nr. 224-249)

1914-10-14 / nr. 235

ANUL VI, No. 235 ABOVAHENT1 In ţară pe un an . . . SO Iei In streinătate pe un an . 4«) * Pentru preoţi şi învăţători rurali se face o reducere de 50°/4 Redacţia şi Administr&ţiai IAŞI, PIAŢA UNIREI, No. 5. In localul clubului Naţional-Liberal Un număr 5 BANI ZIAR MARŢI 14 OCTOMBRIE 1914 T f”8 4’s5» TELEFON No. 121 Anunduri comerciale Linia pe pagina II Linia pe pagina III pe pagina IV 1 leu 50 b. 40 b. UNUI COMITET clubul naţional-liberal 5 BANI Opinia publică, îngrozită de cruzimea măcelului european, continuă a trăi într’o neîntreruptă surescitare, într’o nelinişte şi nesiguranţă care, la rîndul lor, sunt întreţinute de ştirile telegrafice şi comunicatele oficiale ce se transmit deoparte şi de alta a statelor beligerante. Trăim într’o neştiinţă complectă de adevăr şi veditate—cu toate nenumăratele relatări ce ni le fac ziarele şi agenţiile telegrafice. Dacă tot ce s’a anunţat de pe cîmpiile de răsboi ar fi într’adevăr real, am fi avut de mult o intervenţie, dacă nu de pace cel puţin de suspendare a măcelurilor cari, după telegrame, continuă din ce în ce mai grozave. Credem c au urmat pănă astăzi, mari ciocniri şi chiar mari lupte intre armatele beligerante. Recunoaştem, după constatările oficiale, că unele cetăţi sau unele oraşe au fost luate sau ocupate; nimeni nu se va îndoi că în numeroasele atacuri şi lupte urmate pănă’n present nu au fost sacrificate mii de vieţi omeneşti—dar pănă în present nu numai că nu s’a înregistrat o luptă decisivă, dar nici cel mai erudit strateg sau cunoscător al forţelor militare n’ar putea prevedea după luptele urmate de partea cui va fi victoria. In aceste împrejurări, dureroase pentru întreaga omenire, răsboiul european pare-se că este abia la început. De unde toată lumea credea că el va înceta odată cu apropierea temei, astăzi cină intrăm în această epocă care a fost prezisă ca aducătoare de pace, întrevedem o durată nedefinită a acestui crud răsboi, care se află în prima fază. Singur speranţă într’o eventuală propunere de pace ne-ar putea risipi gîndirile atit de întunecate ce ni le aduce acest răsboi fără de sfîrşit. APA Urmînd a se face racordarea variantei de la Brăeşti, precum şi mai multe reparaţiuni, administraţia comunală a dat o ordonanţă prin care dispune următoarele: 1 . întreruperea alimentărei oraşului cu apă din conducta de la Timişeşti pe timp de o săptămînă începătoare de Duminică 19 octombrie, ora 8 seara pănă Duminică 26 Octombrie, ora 8 dimineţa 2) . Alimentarea oraşului, în cursul acestei săptămîni, se va face cu apa de la conductele vechei alimentari, de fântâni şi cu apa ce obicinuit sacagii transportă din isvoarele invecinate Iaşului. In tot timpul cât va fi întrerupt mersul apei de la Timişeşti spre rezervorii toate cişmelele vechei alimentări vor fi deschise chiar şi acele sub presiune, pompa de la Uzina Ciric trebuind să funcţioneze în permanenţă. 3) . In mod excepţional, Luni şi Marţi 20 şi 21 Octombrie alimentarea oraşului se va mai face cu apa de la Timişeşti înmagazinată în rezervoriile oraşului. In aceste două zile apa de Timişeşti se va distribui oraşului între orele 6 dimineaţa şi 12 din zi. Se atrage însă atenţia populaţiei, că, deşi Luni 20 Octombrie rezervoriile vor fi complect pline la deschiderea conductelor, totuşi dacă populaţia nu va şti să înfrîneze consumaţia in acea zi, Administraţia Comunală nu o va putea servi cu această apă şi în ziua următoare, adică Marţi, 21 Octombrie. 4) . Alimentarea făcîndu-se, în principal, în cursul acestei săptămîni, cu apa de la alimentarea veche şi cu apa de saca a cărei provenienţă nu poate fi controlată, populaţia este invitată să fiarbă apa. 5) . Sacagiii sunt obligaţi să-şi desinfecteze sacalele la Comisariatele respective ale dotabiliilor lor. Desinfectarea se va face de către Medicii de dispărţiri. 6) . Această dispoziţiune se va imprima şi afişa cel mai târziu Luni 13 Octombrie pentru a pune în măsură populaţia să se aprovizioneze, în cursul săptămânei ce vine, cu apa necesară. I Litere de la Varsovia I Ce scrie ziarul„ Românul“ din Arad „ I Asupra luptelor de la Varşovia, pe , cari le numeşte „decisive“, „Românul“, t , organul oficial al partidului naţional-ro mân de peste munţi, publică următoarele aprecieri, făcute înainte de a se cunoaşte ?i rezultatul lor. Se ştie că telegramele din Petrograd anunţă că în aceste lupte Ruşii au fost victorioşi. Au început luptele în jurul Varşoviei. Este punctul cel mai important al războiului cu Rusia. Telegramele din Petrograd anunţă că însuşi ţarul Nicolae a dat un manifest1 ! prin care anunţă însemnătatea politică I a luptei şi cere să apere Varşovia cu orice preţ. Se ştie, că acum câtva timp s'a spus că împăratul Germaniei ar fi declarat că I obiectivul Germanilor este Varşovia. O-1 ‘ dată acest oraş cucerit ei vor avea inte-1 I res să meargă mai departe. Evident că nu luăm toate aceste ca j j lucruri absolut sigure, dar le reamintim ! ! pentru ca să se vadă că lupta ce s’a | i început în jurul Varșoviei are o foarte ? I mare importanță. jj I Dacă armatele rusești sunt bătute se-; - rios aci, atunci firește că întreaga ofen- * ' sivă rusească suferă o grea înfrângere şi nu se ştie când şi dacă va mai putea să respingă armatele germano-austro-un- gare pentru a’şi face drum in Germania şi Ungaria. Tot aşa dacă armatele germano-austro- ungare ar fi bătute serios aci, se compro- f mite serios situaţia dublei alianţe... î ... La Varşovia se luptă peste trei mi- j lioane de soldaţi. Lupta este dată de ambele părţi sub privirile celor doi im- ] pârâţi şi cu toată îndîrjirea de care ar- matele sunt capabile. Cine va învinge ? De sigur, că nimeni ■ n’ar putea să spună cu siguranţă. Succesul ofensivei germane de pănă I acum face să se creadă, că Germanii au să învingă, decit la Varșovia ei se în- tîlnesc cu numeroase trupe noui rusești cari nu au mai luptat pănă acum. Sunt trupe proaspete, evident nu de mâna întâi acestea, dar în sfârșit trupe cari nu au îndurat oboselile mari ale războiului. Germanii vin cu faima generalului Hindenburg, şi au şi ei trupe cari luptă pentru prima dată contra Ruşilor. Este, desigur, una dintre cele mai mari bătălii cari s’au dat şi cea mai importantă pentru soarta războiului. Direcţiunea teatrului «Cinema Modern» a obţinut să aducă la Iaşi filmul în lungime de 1600 metri representând „Funerariile Regelui Carol, care rulează actualmente la cele mai principale cinematografe din Bucureşti. „Funerariile Regelui Carol“ care desfăşoară toate aspectele ceremoniale ale înmormîntărei marelui Rege, vor rula la «Cinema-Modern cu începere de Joi 26 Oct. a. c. PĂRERI ŞI FAPTELa provincie... In şarja pe care distinsul literat, dr. Brătescu-Voineşti, o îndreaptă asupra „politicei“,—şarjă pornită de la înfiorătoarea concepţie a* răsboiului de astăzi,—găsim înşirate o serie de observaţiuni cari nu sunt lipsite de nuanţe ştiinţifice. Acest fiu literat, care Îndurerat de tragediile actualului război visează o „biblie a poeei“, expunându-şi părerile in jurul războiului, consacră următoarele observaţiuni vieţei noastre de provincie: „Pentru biruirea urâtului, pe lângă frumuseţea naturii, cu florile ei, cu stelele ei, cu apele ei, cu zvonurile ei, cu toată comoara podoabelor ei,—luptă artiştii, creatorii de opere muzicale sau teatrale, şi interpreţii lor, poeţii, scriitorii, pictorii şi inventatorii geniali. Si fi adunat toate parlamentele, aşa alcătuita cum îţi spusei şi să le fi pus problema aceasta: la orăşelele mici, care nu au teatre, nici săli de concerte, oamenii nu ştiu cum să-şi petreacă ceasurile de repaus. Cei de jos se îmbată la cârciumi, iar majoritatea păturei de sus, care nu se mulţumeşte numai cu o viaţă de animal, moare de urât. Să se închidă fiecare în casă şi să ia o carte de cetit nu-i vine, — pe de-o parte pentru că omul e un animal sociabil, pe de altă parte pentru că veacurile de animalitate fiind mai numeroase decât veacurile de umanitate, omul e înclinat mai mult spre rău decât spre bine. Din pricina asta bărbaţii se adună prin cluburi, femeile prin case particulare şi-şi pierd nopţile jucând cărţi. Tineri buni şi cari făgăduiau să ajungă ceva, aşezaţi în orăşelele de provincie, se dedau la viţiul cărţilor, care se ştie unde poate duce ; — şi cei mai in primejdie sunt tocmai aceia al cărora suflet nu e absorbit numai de gândul câştigului şi al afacerilor. Ce este de făcut ?* Observaţiunea aceasta pune în evidenţă în aceiaşi măsură viaţa de provincie ca şi spiritul de analiză şi psiehologie a autorului lui „Niculăiţa Minciună". Araid Informaţii ♦ Mâine fiind serbătoarea Sf. Paraschiva ziarul nostru nu va apare. ® Mâne Marţi 14 Octombrie societatea clerul „Binefacerea“ din Iaşi, Işi serbează aniversarea sa. In Bis. Cuvioasa Paraschiva, după săvârşirea serviciului Divin presidat de Prea Sfinţitul Arhiereu Alexie Craioveanu, se va efectua un serviciu pentru pomenirea membrilor şi donatorilor decedaţi. De la consulatul german.— Telegrama oficială din Berlin către consulatul German din Iaşi. Marele cartier general, 25 Octombrie. După lupte violente ieri iarăşi au trecut din trupele noastre forţe considerabile canalul Yser-Ypres Intre Nieuport şi Dimaiden. La est şi nord-est de Ypres duşmanul s-a întărit, totuş trupele noastre au reuşit să avanseze in câteva locuri. Am făcut prisonieri ca vreo 500 engleji, între care un colonel şi 28 ofiţeri. In răsărit trupele noastre au început ofensiva contra oraşului Augustowo. I In regiunea Ivangorod trupele noastre luptă umăr la umăr cu austriaci, unde au făcut 1800 prisonieri. ! ® A apărut „Curierul Judiciar“ No. 65 cu data de Duminică 12 Octombrie , col., având un bogat şi variat sumar. ©ie ieri a început la cercul de recrutare din strada Ghica-Vodă viza libreteior tuturor compleetaşilor şi rezerviştilor cari n’au făcut concentrarea, I precum şi a tuturor dispensaţilor, seu- I tiţilor şi amânaţilor. I Viza se face de câtră dl. Căpitan V. [ Leeea din Reg. XIII. 3 ] ECOU. Magasinul angrosist de manufactura „L. Sufrin et B. Rosen“ din ? strada Ştefan cel Mare a trecut la pro■ pietatea D-lui Lupu Sufrin care a pre- I luat tot activul şi pasivul acestei mari I întreprinderi. o Dl. Dr. I. Ţăranu medic C. F. R. a fost Înaintat ca medic de circumspecţie cl. IV. Dr. Dincă Siileru fost deputat, se află azi în localitate. Ultima ora Situaţia grava a Barmanilor — Sorginte Belgiană — Buc.—Din Belgia se anunţă că situaţia germanilor este foarte gravă. Faţă de insuccesele de lingă canalul Iser, populaţia germană prepară revoluţie contra autorităţilor. ♦ Mâne la ora 10 juni, are loc patronul societăţii clerului ieşan „Binefacerea“ la Biserica Cuvioasa Paraschiva de sus. După terminarea serviciului religios va avea loc o şedinţa la părintele econom Gh. Carp în ordinea zilei fiind : 1) Raportul comitetului şi al comisiei de control pentru anul financiar a societăţei pe 1913 — 1914. 2) Alegerea Comitetului pe anul 1914 —1915. 3) Alegerea Comisiei de control pe anul 1914 — 1915. 4) Votarea budgetului pe anul 1914 -1915. Precum şi alte chestiuni ce se vor mai ivi in şedinţă. * Teatral «cinema-Dioderm».— Noul Program din astă seară cuprinde : Ţiparul Vieţei, Film monopol 1 Dramă emoţionantă din viaţa tinerilor căsătoriţi după celebrul scriitor Max Faydeau. In progrm se mai cuprinde: 1) „Fata Cârciumarului“ Dramă. 2) „Un bun amic‘ Comedie. 3) „Paştele pe univers“ Natură. ♦ Pe teritoriul comunei Bucium s’a găsit în ziua de 3 Octombrie o copilă în etate de un an, care a fost trimisă pentru internare la Institutul Gregorian din localitate. Pentru viza libretelor în cursul acestei luni de la 12—24 Octombrie, s'a stabilit următorul itinerar: zilele de 12, 13 și 14 Octombrie la Ţiganaşi, Voineşti şi Golăeşti; 15 Oct. Şipote; 16 şi 17 Oct. Galata şi Ţuţora; 19 şi 20 la Bivolari, Bucium şi Tomeşti; 21 — 24 Oct. la Copou. ♦ Copila Ruxanda V. Gh. Ciucanu din Belceşti, în etate de 4 ani, rămânând singură acasă cu doi copii mai mici, i s’au aprins hainele din nebăgare de seamă de la focul sobei. După groaznice suferinţi din cauza gravelor arsuri căpătate numita a Încetat din viaţă. ♦ Locuitorul Ion Ciuraru din corn. Hermeziu fiind turmentat, a aplicat mai multe lovituri de cuţit soţiei sale, în urma unei certe.. Pacienta a fost internată in spitalul din Bivolari, a Sala Stăcii. -In astă seară noul program cuprinde : „Vila Misterioasă şi aventura detectivului Werbbs“ mare roman senzaţional In patru părţi.—Mai sunt cuprinse in noul program: Tatăl şi fiul, scene foarte comice—Heliopolis, călătorii interesante şi instructive prin Egipet, etc. etc. etc. Regele Carol I neuitatul nostru suveran la ultima paradă de 10 Mai 1914. —Din arhivele Casei Palhe-Freres care păstrează toate filmele impresionate din viaţa Înţeleptului nostru Rege, şi care vor fi reproduse succesiv pe ecranul nostru. Mâne Marţi acelaş program în ipatineu şi la representaţia serală. D na Emilia Ionescu, învăţătoare la comuna Ghermăneşti, a fost transferată la Prisăcani, jud. Iaşi. Inspetoratul şcolar a aprobat ca d-na Maria Vasiliu, elevă a şcoalei de gimnastică, să facă practică pedagogică la şcoala primară Nr. 3 P. Poni. De asemenea s’a acordat aprobarea d-rei Olga Todirescu pentru şcoala Trei- Erarchi şi d. Drăguşan la şcoala Elena Doamna. « Mai mulţi făcători de rele, introducându-se într’o magazie a comerciantului Avram Valdman, au furat o mare cantitate de marfă. In urma cercetărilor făcute s’a descoperit că hoţii sunt Gh. Guvernu din corn. Cristeşti şi Const. Vulpoi, din aceiaşi comună. Ambii au fost înaintaţi de prim-procuror Trib. Iaşi. Lipovanul Sidore Ştefan, din Trg. Frumos, intimpinănd în drum în dreptul satului Sârca pe Const. Matei Șarpe, l-a desbrăcat de haina luându-i tot ce avea asupra lui. Postul de jandarmi cercetează. Biletele pentru deschiderea nouei stagiuni teatrale, care se face la 18 Octombrie a. c, s’au și pus în vînzare la librăria „Iliescu" amenajată din nou în casele „Braunstein“, în dreptul administraţiei financiare. ■ In vederea serbătoarei de mîine multă lume de prin judeţele limitrofe a sosit pentru a lua parte mîine la serviciul religios ce se va ofeia la Mitropolie. Comunicat rus Buc.—Marele stat major rus anunţă că retragerea repede din Galiţia a austriacilor este în concordanţă cu retragerea de pe linia Imangorod-Novo-Alexandria. In regiunea rusă au repurtat succese considerabile. St Buc.—Se anunţă din Viena că armata austriacă au repurtat succa în Bosnia şi Herţegovina. I Holera la Viena Buc.—La Viena s’au constatat astăzi patru cazuri de holeră. * Buc.—Din Berlin se anunţă că situaţia trupelor germane pe canalul Iser este foarte bună. Germanii au un teren foarte bun pentru operaţiile care vor decide asupra marei bătălii din Franţa. * Buc. Asupra luptelor din Polonia Rusă, din Petrograd se anunţă noi succese în urmărirea trupelor Germane. Germanii fug urmăriţi de Ruşi. Masse mari de prizonieri sunt trimişi spre Varşovia. * Buc.—Ziarul rus ,Deni comunică că Oaranda este în flăcări. Escadra engleză bombardează Neuport. Oraşul e ocupat de Germani. Rusia oferă un premiu de 80.000 ruble pentru capul comandantului armatei austriaca Bue.—Din Viena se anunţă că presa austriacă îşi exprimă adînca indignare faţă de planul ruşilor de a fi oferit un premiu de 80.000 ruble pentru capii comandantului armatei a ungare.* Din contra la Petrograd această ştire este desminţită, ziarele de acolo afirmând că nu doresc moartea comandanţilor austroeungară, cari contribue la... victoriile armatei ruseşti.