Mişcarea, octombrie 1915 (Anul 7, nr. 215-239)

1915-10-14 / nr. 226

2 MIȘCAREA □ Cu începere de Miercuri 15 Octombrie va rula în matineu şi seara, la „Cinema-Modernl” celebra înscenare a lui Reinhardt MINUNEA, o capodoperă cinematografică care a obţinut cel mai mare succes în ţară şi în străinătate. Intre marii artişti care interpretă rolurile principale se află şi tragedia la Agatha Bârsescu. O orchestră specială de 20 persoane acompaniază acest grandios spectacol. □ Biletele pentru festivalul de deschidere a stagiunii teatrale— ce urmează a se face Sâmbătă seara 17 Octombrie, când se va comemora pe V. Alecsandri—au fost puse în vânzare da Librăria Iliescu. □ Buletin meteorologic săptămânal.— (Dela 18 la 24 Octombre 1915 st. n.). Temperatura max săptămânală: +11°,4 Mercuri 15 h. Temperatura minimă: + 1°,6 Joi .7 h. 30 m. Media temperaturilor maxime zilnice :• +8°,0. Media temp. minime zilnice : -f-Oo.5. Temperatura medie săptămânală: +4°,3. Săpt. prec. +6°,8. Presiunea medie a atmosferei: 754,5 mm. Apa de ploae: 1,1 mm. Durata strălucirii soarelui în timpul săptămânii: 28 h. 18 m.Comunicat de Observatorul Astronomic din Iași). □ Dr. Ilie Bunghelea maestru de caligrafie şi desemn la școala normală „Vasile Lupu“ a fost strămutat la seminarul ,Veniamin Costache“ în locul d-lui Em. P. Bardas are trecut la pensie. □ înscrierile la Universitate se vor încheia poimâne Joui 15 Octombrie. III Astăzi s’a făcut la cimitirul „Eternitatea“ înmormîntarea remăşiţelor pămînteşti ale defunctei doamne Lucreţia Ivaşcu, foasta soţie a d-lui Const. Ivaşcu. Multă lume a condus lalăcaşul de veci pe defunctă. Transmitem condoleanţe familiei îndurerate. III Revista «Viaţa Romînească» face cunoscut abonaţilor şi cetitorilor săi că din cauza focului care a distrus localul de tipografie şi redacţia, noul număr triplu va apărea peste 2 săptămîni. Serviciul de distribuţie se va face regulat deoarece registrele şi arhiva administraţiei au putut fi salvate. In cursul lunei viitoare se va deschide în oraşul nostru un teatru de varietăţi în noul local construit de d. Bejan pe platoul de la Râpa Galbenă. U! Ieri s’au depus la prima secţie a tribunalului, conclusiunile In procesul introdus de Comună pentru anularea expropierilor de pe strada Ştefan cel Mare. Tribunalul va pronunţa mâine sentinţa. III ŞCOLARE.—S’a acordat un incendiu de 15 zile d-nei M. C. Buţureanu, de la şcoala de băeţi No. 5, din cauză de boală. D-sa va fi suplinită de dl. Calinic, student. — Ministerul a detaşat pe luna Octombrie pe d-ra Natalia Fedeleş de la şcoala din Cotnar la şcoala din Tg.Frumos, în locul d-şoarei Otilia Vlascu, care intră în concediu de boală. — Ministerul Cultelor şi Instrucţiunei Publice a înfiinţat pe ziua de 1 Octombrie următoarele posturi plătite cu 90 lei lunar: Fântânele (corn. Andrieşeni), Vaneţi (corn. Scobinţi), com. Belceşti şi Osoi. — S’a acordat concediu de o lună d-rei Ecaterina Dimitriu din com. Trifeşti-Hermeziu pentru boală, suplinită de d-ra Lucreţia Stroici. — S’a mai acordat de asemenea următoarele concedii: d rei Sebasianu de la şcoala Poeni, postul 2, un concediu de la 10 Oct. pană la 22 Decembrie pentru boală, suplinită de preotul Gheorghiu, licenţiat. D-rei Goliescu, un concediu pănă la 1 Noembrie, pentru boală, suplinită de d-na Maria Lambrino, la şcoala din Bivolari. □ Astăseară se întruneşte comitetul Casei de Economie a Corpului didactic din localitate, pentru a se discuta chestia acordărei de ajutoare. □ Pănă acum n’a venit nici o adresă din partea Ministerului de Instrucţie prin care să se suspende cursurile şcoalelor din Iaşi mâine de Sf. Paraschiva. □ Cinema .Modernă.—Astăzi Program nou. „Soarta fatală“, dramă socială modernă în 3 părţi. „Micii vânzători de chibrituri“ dramă în 2 acte.— Jurnalul săptămânei şi o comedie foarte hazlie.—Matineu la ora 5, iar Marţi seara la orele 9 juni. are loc representaţia teatrală cu incomparabila revistă de actualitate în 3 acte, „Marafet Bucluc“ în care rolurile principale sunt susţinute de Cinski şi C. Tănase. Succesul e desăvârşit.—Mercuri 14 Oct. fenala înscenare cinematografică „Minunea Sfintei fecioare“ acompaniată de un cor de 24 femei şi orchestră specială de 20 persoane. In rolurile principale: Maria Cârmi—Agata Bârsescu şi alte somităţi. Ol Mâine seară Mercuri ora 9 secţia muzicală, de la societatea de gimnastică, sport şi muzică, îşi va reîncepe activitatea sub conducerea d-lui Teodorescu profesor de muzică. Şedinţele corale vor avea loc în fiecare Mercuri seara. O Dl Gh. Manoliu profesor la liceul Naţional la el. VII r. d. Matematici, a trecut în locul d-lui C. Raianu profesor la acelaş liceu la cl. VI r., care va trece în locul d-lui Manoliu. „ Toţi seminariştii şi teologii care sunt dispensaţi condiţionat de serviciul militar, voind să se înroleze în armată, sunt obligaţi să plătească căte 200 lei de fiecare an de când sunt amânaţi până în prezent, în cazul când refuză a se hirotoni sau voesc să amâe hirotonia. □ Aseară cu trenul de 11 noaptea a sosit în localitate I. P. S. Mitropolit Dr. Pimen în vederea sărbătorii de mâne, Sf. Paraschiva. □ Dl I. Simionescu, secretarul general al Ministerului Cultelor şi Instrucţiunei Publice se află în localitate. □ Cu ocazia inaugurărei teatrului din Piatra-Neamţ, care va avea loc joi 15 octombrie a. c. dr. Gh. Cârjă împreună cu alţi artişti din Iaşi, în urma invitaţiunei prefecului, va da o representaţiune cu piesa „Manaase“ de Ronetti Roman. Vineri se va da „Casierul“. Qj A apărut „Dicţionar de cetate şi locuţiuni streine“ cuprinzând maxime şi citatele celebre din literaturile latine, greacă, italiană, engleză, franceză şi germană. Lucrarea datorită confratelui B. Marian de la „Universul“ a apărut în editura librăriei H. Stenberg din Bucureşti. Preţul unui exemplar lei 1.25. □ Marţi 20 octombrie va avea loc în sala teatrului naţional concertul dat de marii artişti ruşi Boris Mezentzow, bariton dramatic, Anna Lokashina, mezosoprană, Aimee Newtonowa, prima balerină şi Boris Troianowsky, solist al cercului „Balalaiska“. Locaţiunea la „Thalia“. 2 Magazii mari sele din strada Gh. Măzescu 17, se Închiriază de la 26 Octombrie 1915. Apă şi canal. Informaţiuni la Tipografia H. Goldner. ULTIMA ORA TELEFONICĂ Comunicat german Berlin. La Visegrad capul de pod cu carit a fost lărgit. Spre vest de Kohlburg trecătoarele râului Tanowa au fost ocupate-Armata Koewess a împins linia generală la Petrovac. Armata Galwitz a luat posiţiunile la sudul rîului Ioselnica. Situaţia In Grecia Buc. Pănă în momentul cînd vă telefonez n’a sosit absolut nici o ştire oficială cu privire la demisiunea guvernului din Grecia, pe care a anunţat-o unele ziare din Iaşi. Comunicat francez Paris. — Germanii au contra-atacat azi cu violenţă în Champagne. Pe întreg frontul de la Courty francezii au rămas în poziţiunile cucerite la est şi vest. Germanii n’au reuşit decit să ocupe în centru partea de tranşee unde urmează lupte cu granate. * Un submarin german a scufundat un vapor pe canalul Mânecei. Donaţiunea Regelui Curul pentru Ministerul de Rasfidu Buc. Ministerul de Rasboiu a fost autorizat să primească cele două legate lăsate de defunctul Rege Carol I, consistînd în sumă de 3 milioane lei. Din acestea 2 milioane sunt destinaţi pentru interneerea unui internat de fete de ofiţeri la Craiova, iar 1 milion pentru a veni în ajutorul ofițerilor în strîmtorare. Ofensiva germană in Rusia Berlin.—Grupa generalului Hindenburg. Spre sudest de Riga atacurile ruse au fost respinse. Contra atacurile împotriva poziţiilor noastre cucerite la 23 octombrie spre vest de Dunaburg au eşuat Numărul prizonierilor este de 22 ofiţeri şi 3705 soldaţi şi o mare pradă de război. Deasemenea am luat 12 mitraliere şi o aruncătoare de mine. Slabele forţe germane cari înaintase spre nord de fluxt dincolo de sectorul cu acelaş nume, s-a reîntors pe ţărmul occidental în faţa forţelor superioare. Spre nord de lacul Driswiati a fost respinse atacurile ruse asupra poziţiilor. Grupa generalului Lisingen spre vest de Komarovo trupele austro-ungare au pătruns în poziţiile inamice pe o întindere de k km. şi jum. Holera în Austro-Ungaria Bucureşti. — Direcţiunea generală a serviciului sanitar a fost înştiinţată telegrafic oficial că in intervalul de la 20 Septembrie la 3 Octombrie, s’au ivit în Austro-Ungaria 117 cazuri de holeră şi 62 de decese. Bombardarea oraşului Triest Viena.—Eri după amiazi oraşul Triest a fost bombardat de un aviator inamic, care a aruncat mai multe bombe rănind 12 persoane şi omorând 2 lucrători. Bulgarii au trecut Timocul Viena.—Bulgarii anunţă trecerea Timocului in numeroase puncte de la isvorul lui pănă la varsarea in Dunărea. Atacul lor contra inălțimelor de pe țărmul stâng progresează. * Berlin.-- Armata bulgara a generalului Bojadiew a continuat luptele între coama Stronowagla și Microwatz la 20 km. spre nord de Pirod. Comunicat austriac Viena. — Atacul nostru la vest de Czartomski progresează în mod favorabil. Inamicul a opus o rezistenţă înverşunată. Prada făcută în aceste lupte a fost 2 ofiţeri, 1000 de oameni şi 4 mitraliere. Scufundarea unui crucişător Berlin.—In ziua de 23 octombrie un crucişător „Prinţul Albert“ a fost scufundat prin 2 torpile ale unui submarin inamic. Numai o mică parte a echipagiului a fost salvată. 11 MOBILIZREA11 Eu plecaţi în campanie fata Mobilizatului . AIOIOC Care conţine toate medicamentele necesare in campanie Preţul unei truse numai lei 11 Adresaţi comenzile laboratorului VAtome dr. N. A. Racovitza, Iaşi. Se găseşte și la principalele farmacii şi drogerii din țară. IAȘI.—TIPOGRAFIA H. GOLDNER, STR. GH. MÂRZESCU NO. 17