Mişcarea, octombrie 1929 (Anul 23, nr. 221-246)

1929-10-01 / nr. 221

spectatori, cari îşi vor spune părerile. Dintre celelalte piese actuale, din stagiunea de iarnă se poate menţiona încă „Fumul“ după romanul lui D. Frich. In această piesă, care va fi dată la Teatrul Mic, se desfăşoară o luptă între părinţi şi copii în mediul sovietic. Teatrul mic va mai reprezenta „Omul hoinar“ de Şeglef, piesă luată din viaţa muncitorească. La teatrul de cameră se pregăteşte „Natalia Karpova“ De Semionov. Pentru primul teatru de artă din Moscova autorul dramatic Kirchen, scrie în prezent o piesă din viaţa ţărănească, unde va atinge problema agricolă din Rusia actuală. Titlul piesei încă n’a fost inventat, dar piesa e cuprinsă în programul nouei stagiuni. In afară de piesele autorilor sovietici au fost alese şi câteva piese cu caracter politic din viaţa internaţională. In studio-ul Teatrului Mic se pregăteşte «Banane şi ananase», la Teatrul Realist : „Redeşteptarea Indiei“ de Habib Baba, la al doilea Teatru de Artă : „Petru" de A. Tolstoi, la primul Teatru de Artă: „Trei mujici... Pentru reprezentarea ultimei, s’a eliminat din repertor «Pasărea albastră» de Meterling, care a figurat mulţi ani în repertorul Teatrului de Artă. Pasărea albastră a fost considerată în stagiunea actuală, necorespunzătoare din punct de vedere ideologic. La Opera Teatrului Mire din Moscova se vor reprezenta în curând : „Judith“ de Sierov, «Nasul» de Șostakievici la reprezentarea operei „Naşul“ va contribui şi regisorul dramatic Mejerchold «Noutatea zilei» de Chiademir şi „Alpaasta“ de Spediarov. Teatrul de operă a lui Stanislavski va reprezenta «Dama de pică». Ia genere se poate spune că teatrele din Moscova merg spre un repertor de actualităţi politice ! Piese vechi se întâlnesc tot mai rar. Repertorul Operei, care a fost mai mult sau mai puțin Stabil începe deasemenea să se schimbe. TRIBUNALUL JUD. IAŞI S. 111-a PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 7754 din 28 Septembrie 1929 Trib. Iaşi s. 1lI-a prin jurnalul No. 181611929 a autorizat Corpul Portăreilor I Iaşi să facă formele de vânzare prin lici- taţie publică a averei falitului Neculai D. Marcoci din com. Miroslava jud. Iaşi. Se încunoştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestei averi va avea loc în modul următor: 1) în ziua de 4 Octom- brie 1929 ora 14 se va vinde V» din rodul viei din com. Miroslava satul Valea I Adâncă jud. Iaşi şi edicuri evaluate la suma de 35.300 iei. 2) Pe ziua de 5 Oc- tombrie 1929 ora 14, Va din rodul viei foastă Viţelaru din satul Galata jud. Iaşi j edicuri, mobilier casnic şi una maşină «Fiat» evaluate la suma de 56.100 iei, I Rodul viei pepiniera Galata, Rodul port altoi şi edicuri, evaluate la suma de 119.600 Iei, Va din rodul port altoi din ■ via foastă Fulga com. Galata evaluat la suma de 11.250 lei. 3) In ziua de 7 Octombrie 1929 ora 14 se va vinde rodul de poamă şi portaltoi şi eolicurile viei din comn. Tomeşti jud. Iaşi evaluate la suma de 47.200 lei 4) Ini ziua de 16 Octombrie 1929 ora 16, se va vinde mărfurile şi mobilierul din prăvălia din Iaşi str. Lt.-Col. Langa No. 5 evaluate la suma de 7554 lei, la faţa locurilor indicate mai sus, începând a se licit, publică de la sumele evaluărei, cu facultatea d-lui jude Sindic de a o începe şi de la o sumă mai mică sub rezerva omologărei tribunalului. Preşedinte, MESIANU Portărel, (Nedescifrabil) Dos. No. 65 I 929. I ROMANIA CORPUL PORTĂREILOR TRIB. IAŞI No. 447 PUBLICAŢIUNIE Anul 1929 luna Septembrie ziua 9 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Jud. Ocolului 1 Urban Iaşi sub. No. 23848 1 29 se va vinde prin licitaţie publică în ziua de 1 Octombrie 1929 ora 3 p. m. averea mobilă definitiv sechestrată cu procesul verbal No. 89 de la Iosub Schwartz din Iaşi str. Apeduc No. 14 la pretenţia Bancei Centrale de Nord din Iaşi avere compusă din : 2 şifoniere furnierate, 1 toaletă compusă din 3 oglinzi, una masă, un bufet suprapus, 1 garderob maro, una masă şi 2 scaune. Vânzarea se va face in Piaţa Halei din Iaşi pe bani gata şi în asistenţa comisarului respectiv. Şef Portărel, V. PAIYiFILIE Secretar, (Indiacifraba) ROMÂNIA CORPUL PORTĂREILOR TRIB. IAŞI No. 467 PUBLICaŢIUNE Atul 1929 luna Septembrie ziua 17 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Judec. Ocol I Urban Iaşi No. rob03 din 1929 se va vinde prin licitaţie publică în ziua de 4 Octombrie 1929 ora 3 p. m. averea mobil definitiv sequestrata cu procesul verbal No. 963 de la Mihai Vasilaşi din Iaşi str. Şubău, la pretenţia Bancei Centrale de Nord din Iaşi, averea compusa din: un bufet suprapus, una mesă. Vânzarea se va face în Piaţa Halei din Iaşi pe bani gata şi imasistenţa comisarului respectiv. Si Portărel, (indiscifrabil) Secretar, (indiacifrabil) MIŞCAREA INFORMAŢIUNIULTIMA ORA GUVERNULUI PROBLEMA RECOLTEI Conferinţa de la Finanţe. Chestiunea Impositelor şi a moratorium! Agricol Buc.—Astăzi după-amiazi se întruneşte din nou la ministerul de finanţe comisiunea speciali care s’a întrunit şi alaităeri pentru a găsi o soluţie la chestiunea recoltei. Guvernul neavând soluţie a făcut apel la financiari şi economişti consultându-i in această privinţă. Ideea unui moratoriu agricol este inel combătută de majoritatea membrilor consultativi, cari au arătat că un asemenea morator ar fi un adevarat dezsatru. Totuşi umii dintre membrii guvernului susţin această părere—in lipsa unei alte soluţioni. Hotărârea definitivă—dacă se va lua—va impune mai întăi încasarea impozitelor datorite de micii agricultori —săteni—şi numai după aceea se va decreta moratoriul. Această chestiune va fi desbătută in conferinţa de a zi. Tîpogr&fis „Albia«“—uşi, Str. Sa*i«*sx Ne. 1 — Destăinuirile pe cari le-am publicat în numărul trecut cu privire la manoperiie doctorului Tirs Bulău de a trece medic primar si spitalului Paşcanu—cu sacrificarea spitalului—a produs senzaţie în lumea medica!!. Aceasta cu atât mai mult cu cât ministerul sănătăţii publice s’a pretat a face jocul doctorului Tirs Bulău. Dar această tentativă va întâmpina rezistenta hotărâtă a colegiului medical al Casei Sf. Spiridon din, care în unanimitate s’a pronunţat contra trecere! spitalului „Puşcani“ şi a celorlalte spitale in atârna statului. — Aseară, după rezultatul alegerii de la camera da comerţ, a avut loc în salonul „Sfatului Negustoresc" un ban- chei dat de majoritatea alegătorilor în onoarea nouilor aleşi. Autoastat pentru partidul liberal şi pent'u dl. I. Botez numeroşi comercianţi şi industriaşi cari au cvuţionat iede- lung pe noui aleşi. \ Au rostit cuvântări d-nii Dobrovici, \ Ş.*?aga, Moscovici, Osvald Racoviţă şi mulţi alţii, cărora a răspuns dl. I. Bo \ tez. Numeroasa, azistenţă a manifestat pentru reprezentantul partidului naţio- nal-liberal care a înregistrat succesul şj de ieri, luptând împotriva guvernului şi a organizaţiei averescane. — EXPOZIŢIA RAICU. — Ieri a avut loc venisajul expoziţiei deschisă de pic- torul Gh Raicu îa salonul „Cercului Diidactic“ din str. Lăpuşneanu. A participat o lume amatoare de artă şi colegii tânărului artist care prin lucrările ce expune face dovada unor reale progrese. Asupra lucrărilor expuse vom reveni. In aceiaşi sală expune câteva lucrări d. I Mateescu fşi o frumoasă expoziţie de covoare româneşti a d-nei A. Terec. — Ministerul Instrucţiunei a numit pe d-ra Clemanda Burga sub-directoare la şcoala normală de fete din localitate. — La dispensarul din Păcurari al Soc. „Gospinelor“ în locul d-nei dr. C. Tanăsescu care urmează să plece la Bucureşti, va rămâne d-na dr. Lucinescu. — Pe ziua de 1 Octombrie a. c. d-l Adrian Zaharescu controlor fiscal a fost transferat în interes de serviciu dda Fălticeni la ad-ţia Financiară Iaşi. — Ia locul d-rei B. Vrânceanu, profesoară de limba română la şcoala profesională «Sft. Sava» a fost transferată d-na Alma Romano de la şcoala profesională din Vaslui. — Examenele învăţătorilor pentru înaintare la gr. II care urma să se ţie la 10 Octombrie s’a amânat pentru ziua de 15 Oct. — Toţi elevii din clasa I a doia şcoala normală de băeţi din Bădeni-Iaşi, au fost mutaţi pe ziua de 1 Oct. la şe. normală „Vasile Lupu“ din Iaşi. — Echipa de fotbaal «Victoria» au învins ieri cu 2-0 echipa «Sporting» din I Pașcani. Matchul de campionat s’a amânat insă pentru Duminica viitoare deoarece echpa „Sporting“ s’a retras de pe teren pe la sfârșitul reprizei a 11-a. Matcul de ieri a fost declarat amical. — Dl. colonel Mişu Hristescu dela marele stat major al armatei a fost mutat la Bucureşti în vederea avansări. — In urma unei reclamaţii a d lui Grigoriu din str. Mitropoliei , poliţia a arestat pe femeia Maria Paschea din Mahalaua Adunaţi care furase reclamantului un colțar de aur. — Un înrăzneţ furt s’a comis la locuinţa d-lui P. Icleanu din str. Uzinei 80 căruia i s’au furat diferite obiecte casnice de valoare. — La Comandamentul corpului IV armată, d. general Zadik fostul comandant I al corpului, şi-a luat rămas bun dela ofiţeri. Dl gerl. Zadik a mulţumit pentru felul cum şi-au îndeplinit misiunea ofiţerii corpului 4 armată. In numele acestora a răspuns d. general Prodan arătând regretul pentru plecarea unui valoros comandant. — înaintea Consiliului de Răsboi al corpului IV armată va veni în ziua de 20 Oct. judecarea procesului minorului Comăniţa, de la cercul de recrutare Bălţi acuzat de insulta superiorului. — La 4 Oct. I. P. S. S. Mitropolitul Pimm va pleca la Bucureşti petru a prezida şedinţele Sf. Sinod. — Mau hui de footbal! care a avut loc ieri la parcul sportiv „Regele Ferdinand“ s-a terminat cu victoria echpei „Hacoach“ care a învins echipa „Macabi“ cu 5—0. — Pe ziua de 1 Oct. a. c. d. C. I. Cerbureanu actualul şef la corporaţia meseriaşilor din Botoşani a fost transferat în aceeaşi calitate la Corporaţiile din Iaşi. — Ministerul Instrucţiune! a dispus ca predarea higienei la clasa 7-a de liceu sa I se facă de către medicul respectiv al şcoleL . Succesul obţinut de partidul nostru în alegerea de ieri vădeşte curentul opiniei publice conştiente când ea se poate manifesta In deplină libertate. Pretutindeni candidaţi! guvernului nu auzia decât pretate din partea cetăţenilor, cari aşteaptau cu nerăbdare alegerea noului consiliu municipial. Atuncea ieşenii vor pecetlui definitiv politica nenorocită a raţional-ţărăniştilor. — Aseară a avut loc în com. Hărpăşeşti din jud. Iaşi, celebrarea căsătoriei simpaticilor institutori, d-şoara Zoe Codreanu cu d. Vasile Florea, înaintea unei numeroase asistenţe. Nuni au fost d-nii C. Rusovici şi Oh. , Băileanu împreună cu dna Florea. La masa bogat servită au toastat d-nii I av. N. Lateş şi dr. N. Alexandrescu din Iaşi, d. Florea învăţător din Pâuşeşti, dl. C. Rusovici şi d. George Răileanu. — Mâne Marţi 1 Octombrie ora 6 p. m se deshid cursurile şcoale industriale de ucenice de sub conducerea «Asociaţiei Creştine a Femeilor Române», din Iaşi str. Dancu Nr. 5. Domnii patroni sunt rugaţi a trimite la şcoală pe ucenicele care au fost Înscrise, în conformitate cu legea obligativităţei învăţământului muncitoresc. — Domnii Jelea şi Stein ajutorii d lui Cananău şi ai d-lui Cerkez au năvălit ieri în casa d lui Croitorescu ameninţându cu bataia şi cu arestarea. Aceste scene s’au repetat ieri de câteva ori—pănă ce ambii agenţi au fost puşi la rezon de citră mii mulţi alegători cari s’au revoltat împotriva acestui procedeu. , — La circumscripţia I poliţienească s’a depus un inel de aur cu o peatră preţioasă găsit pe str. Ştefan cel Mare. — Marţi la ora 3 p. m. se vor întări la cancelaria Metropolitană, membrii sec iţiei administrative a consiliului eparhial, având a rezolva numeroase cereri de transferări, hirotoniri etc. — In ziua de 10 Oct. Consiliul de Răz- boi va judeca procesul maiorului I. Tecanoschi din reg. 4 vânători acuzat de luare de runtă.— In jurul locaşului de veci în care doarme atât de timpuriu somnul veci- nie plăpânda floare care a fost profe- soara Florica Codreanu, s’au adunat ieri membrii familiei şi toţi aceia cari au iubit-o, depunând flori şi lacrimi, cu prilejul parastasului de şase luni. — Comisiunea pentru recensământul vehculelor cu tracţiune mecanică din judeţul Iaşi se compune din d-nii: subprefect Casian, inginer şef Grigoriu, L. Grigoriu şeful adiţiei judeţiene şi un maior delegat de comandamentul corpului de armată. A fost transferată la şcoala de aplicaţie a şcoalei normale de fete „M. Sturza“ din Iaşi, d-ra M. Alexandrescu învăţătoare nr. 1 de la şcoala primară no. 3 de fete din Bălţi. Scumpetea în pieţele publice — Primăria nu exercită nici un control — Dl. Georgescu, ajutor de primar, a fost ieri în piaţă şi a plecat îngrozit de scumpetea alimentelor. Ia toiul toamnei, cu o recoltă abundentă zarzavatul şi verdeţurile se vând cu preţuri mai mult decât exorbitante. Vom nota faptul că ieri piaţa halei era prea puţin încăpătoare pentru sutele de care şi căruţe cari au adus zarzavat şi verdeţuri. O atare abundanţă n’a mai fost în piaţă de mulţi ani ,dar nici o atare scumpete. Actualul Primar nu exercită absolut nici un ontrol ci de altfel nici nu se ocupă de acestă chestiune,—cu toate că protestele unanime ale cetăţenilor ajung direct la urechea d-lui N. Cananău şi a colaboratorilor săi. E suficient a vedea ce fe’a făcut în chestia panei—ca să ştim ce se petrece la Primărie. Toată lumea aşteaptă alegerea noului consiliu municipial, spre a pune la punct actuala administrație şi gospodărie a municipiului. Şroală de şoferi.La 1 Octombrie a. c. începe un nou curs pentru învăţarea temeinică a construcţiei, funcţionării, îngrijirii şi conducerii automobilelor şi tractoarelor europene şi americane. Informaţiuni şi înscrieri zilnic între orele 111 şi 46 în Secretariatul [Institutului Autotechnic, Cernăuți, str. Alba Iulia No. 2. Telefon No. 60. Pact polono-bulgar Sofia, (Ceps).—In Octombrie soseşte la Sofia o deligaţie poloneză care va trata cu guvernul bulgar în vederea unui pact de ami*cisie şi Arbitraj. După cum se anunţă lucrările pregătitoare în această direcţie au fost încheiate. In acelaşi timp va sosi la sofia şi o deligaţie economică poloneză, care va trata pentru realizarea unei convenţii economice. Una din Una din principalelor chestiuni formează construirea unui pod peste Dunăre. Până la construirea podului transportul se va putea servi de un feroboat. Pentru expansiunea economică poloneză ridicarea poduluipeste Dunăre are o importanţă extraordinară. La Sofii se va trata în curând şi în vederea unui tratat comercial cu România, care va face diferite înlesniri transitului polonez şi bulgar. Asasinarea unui savant rus Moscova. (Ceps).—Se anunţă din Taşkent moartea misterioasă a profesorului Michailovski, care şi-a câştigat o mare faimă în experienţele sale de transfuziunea sângelui. Acum câteva zile prof. Michailovski a făcut o nouă încercare reuşită de transfuzionarea sângelui. O femeie, care a căzut la nesimţire în urma unei puternice hemoragii şi nu a mai fost nici o speranţă de salvare a fost readusă în viaţă de prof. Michailovski prin o transfuzie de sânge nou. A doua zi profesorul a dispărut şi a fost pe urmă găsit asasinat. Nu este exclus că prof. Michailovski a fost omorât de sectanți, după a căror părere a învia un om decedat înseamnă , un sacrilegiu. Alegerile în Cehoslovacia Buo.—La 27 Octombrie se vor efsaim alegerile generale în Cehoslovacia. . Luptele din Extremul Orient —Mobilizarea armatei mongole— Buc.— Ştirile din Extremul Orient anunţă că situaţia este acolo mereu încordată. In regiunea occidentală a liniei ferate au sosit în ultimele zile numeroase detaşamente de soldaţi ai gărzilor albe şi au început luptele de gueră. In nordul Manciuriei gărzile albe au capturat câteva caravane sovietice. Soldaţii chinezi au deschis un puternic foc asupra liniei sovietice de lingă Pogranicinaia. In acelaşi un grup de soldaţi chinezi a trecut pe teritoriul sovietic, pe câmpul unor ţărani, unde au luat mai mulţi cai şi au rănit un ţăran. Comisarul de război Varoşkov, după terminarea manevrele din Rusia albă, a dat o proclamaţie către muncitorii şi ţăranii beloruşi în care a spus între altele: Militariştii chinezi ne provoacă la război. Guvernul sovietic nu va ceda însă provocaţiei imperialiştilor şi va continua politica păcii. Ne vom opune insă cu toate forţele noastre încercărilorimperialismului mondial de a viola integritatea teritoriului nostru. Armata Roşie este pregătită şi va ştie să doboare pe toţi acei, cari ar încerca să calce integritatea statului proletar. După știrile din Mongolia are loc in prezent mobilizarea armatei mongole. Accident de tren — Un rănit.Un mort. —] Carsăstl.—Ia gira N'sipiol, 1« fu* trsrea trenului de persoane cri dimineaţă la st&ție o trăsură proprietatea d-lui losipcscu dia Cernăuți a fost surprinsă pa liuie. Trăsura s£fcst complicn sfărâmată, vizUiei grănit uşor Isr plutonierul da jandarmi Idin Nisipiri a fost rănit grav. După ca a fost pansat da medical circumscripţie! c. f. r. a fost transportat la Rădăuţi la spital. Un drum spre spital a lacetat din viaţă în urma chinurilor din cauza leziunilorde la cap şi piept. Ca o trăsură a fost transportat la morga spitalului. Tratat comercial între Polonia şi China Vsrovia. (Ceps).—Ziarul „Epo”ka“ din Varşovia anunţi ca zele acestei a avut loc la Nanking semnarea tratatului comercial între Polonia şi China. După declaraţia ministrului de externe chine, acest tratat este primul care se bazează pe principiul complectei egalităţi a ambelor părţi. China va revizui în curând tratatele comerciale cu 15 state, accentuând asupra următorului punct: Toţi străinii trebue să se conformeze legilor chineze. ROMÂNIA CORPUL PORTĂREILOR TRIB. IAŞI No. 474 PUBLICAŢIUNE Anul 1929 luna Septembrie ziua 17 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Jud. Ocol Urban Iaşi No. 24010 din 1929 se va vinde prin licitaţie publică In ziua de 11 Octombrie 1929 ora 3 p. m. averea mobilă definitiv sequestrata cu procesul verbal No. 1491 de la Naftare Marcu din Iaşi str. Brânduşei No. 26 la pretenţia Băncei Centrale de Nord din Iaşi avere compusă din: un garderob furnierat, una oglindă, una masă ovală şi una etajeră. Vânzarea se va face in Piaţa Halei din Iaşi pe bani gata şi la asistenţa comisarului respectiv. Şef Portărel, V. PAMFILIE Secretar, (Nedescifrabil) ROMANIA CORPUL PORTĂREILOR TRB. IAŞI No. 476 PUBLICAŢIUNE Anul 1929 luna Septembrie ziua 18 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Judec. Ocol I Urban Iaşi No. 16132 din 1929 se va vinde prin licitaţie publică In ziua de 10 Octombrie 1919 ora 3 p. m. averea mobilă definitiv sechestrată cu procesul verbal No. 909 de la Riven Josub din Iaşi str. Ţuţora No. 26 la pretenţia Bancei Centrale de Nord din Iaşi averea compusă din: una oglindă cu masă, un patefon, un garderob, una masă, una faţă de masă, una mandolină. Vânzarea se va face în Piaţa Halei din Iaşi pe bani gata şi in asistenţa comisarului respectiv. Şef Portărel, V. PAMFILIE Secretar, (ladiscifrabil) ROMÂNIA CORPUL PORTĂREILOR TRIF. IAŞI No. 473 PUBLICAŢIUNE Apai 1929 luna Septembrie ziua 17 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Judec. Ocol I Urban Iaşi No. 18139 din 1929 se va vinde prin licitaţie publică In ziua de 9 Octombrie 1929 ora 3 p. m. averea mobilă definitiv sechestrată cu procesul verbal No. 952 de la Alter Nusen Ber din laşi Şos. Păcurari 03 la pretenţia Bancei Centrale de Nord din Iaşi averea compusă din : una garderobă sculptată, un garderob, două oglinzi cu mesuţe, una masă, un bufet suprapus. Vânzarea se va face la Iaşi in Piaţa Halei pe bani gata şi in asistenţa comisarului respectiv. Sst Portărei, V. PAMFILIE Secretar, (Nedescifrabil)