Munca, ianuarie 1972 (Anul 28, nr. 7505-7529)

1972-01-15 / nr. 7516

„Relațiile de pace, bună vecinătate și coexistență pașnică intre state pot fi stabilite definitiv in Europa“ DECLARAȚIA REUNIUNII DE LA BRUXELLES A REPREZENTANȚILOR OPINIEI PUBLICE DIN 27 TARI EUROPENE BRUXELLES 14 (Agerpres). — După cum s-a mai anunțat, în capitala belgiană, s-a desfășurat, timp de trei zile, o reuniune consultativă a reprezentanților opiniei publice din 27 de țări europene, consacrată securității și cooperării pe continent. La sfîrșitul lucrărilor, a fost adoptată o declarație în care se arată că „reprezentanții unor curente sociale și politice, ai unor organizații, ca și diverse personalități de convingeri politice, ideologice și religioase diferite din 27 de țări ale Europei, au decis ținerea la Bruxelles, între 2 și 5 iunie 1972, a unei adunări a reprezentanților opiniei publice pentru securitate și cooperare europeană“. Subliniind că „începe să se realizeze speranța intr-un proces de destindere reală pe continentul nostru, iar relațiile de pace, bună vecinătate și coexistență pașnică între state, fără deosebire de sistemele sociale și politice, pot fi stabilite definitiv în Europa“, declarația relevă: „Guverne și oameni de stat din Europa caută soluția acestor probleme pe calea pregătirii și convocării unei conferințe a statelor asupra securității și cooperării europene. Salutăm această inițiativă importantă. Ne pronunțăm pentru ca această conferință să aibă loc cit mai curînd posibil, pe baza respectării, de către toate statele a independenței, suveranității, egalității tuturor țărilor, a neamestecului în treburile interne, a integrității teritoriale și a dreptului popoarelor de a dispune de ele însele". Adunarea noastră — se arată mai departe în declarație, ar putea căuta mijloacele de realizare a securității și păcii în Europa, studia modalitatea cooperării in toate domeniile — politic, economic, științific și cultural — bazîndu-se pe autoritatea morală a opiniei publice. Adunarea noastră va permite, respectind întru totul convingerile fiecăruia, confruntarea unor puncte de vedere, căutarea soluțiilor practice, acceptabile pentru toți ,asupra problemelor în suspensie. Adunarea noastră trebuie să se înscrie într-o vastă mișcare a opiniei publice, cu scopul creării unui climat de încredere, înțelegere și colaborare reciprocă, și, aceasta într-un cadru democratic, pe baza respectării drepturilor fundamentale. Nu se poate spera în succesul eforturilor întreprinse de guverne pe calea reglementării pașnice a problemei europene, fără o reînnoire a încrederii. Firește, mai rămîn obstacole de învins. Opinia publică și conducătorii politici sînt chemați să acționeze în propria lor sferă de competență și responsabilitate căci securitatea și cooperarea nu se instaurează decît prin convergența eforturilor tuturor. Caracterul cu totul nou al adunării noastre din iunie trebuie să fie determinat de deschiderea ei, completă și permanentă, pe picior de egalitate, pentru toate forțele sociale și politice care se pronunță în favoarea destinderii și cooperării în Europa. Ne adresăm tuturor acestor forțe, fie că sunt sau nu la putere, să vină să lucreze împreună la definirea programului, la stabilirea procedurii și desfășurarea adunării din iularie 1972“. Ne adresăm bărbaților, femeilor, tinerilor, tuturor celor care aparțin de partide politice, organizațiilor sindicale și sociale, bisericilor, membrilor parlamentelor, cercurilor economice, savanților, ca și reprezentanților lumii culturii, ziariștilor, în sfîrșit tuturor celor care vor să acționeze pentru un viitor mai bun și pașnic al Europei, pentru o Europă a păcii, în securitate și cooperare“. Ședința Consiliului National - -> al Frontului Popular Patriotic din Ungaria BUDAPESTA 14 (Agerpres). — In prezența președintelui Consiliului Prezidențial al R. P. Ungare, Pál Losonczi, la Budapesta a avut loc prima ședință din acest an a Consiliului Național al Frontului Popular Patriotic din Ungaria. Gyula Kallai, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., președintele Prezidiului Consiliului Național, a arătat că Prezidiul a examinat proiectul modificării Constituției, înaintîndu-și propunerile și observațiile comisiilor corespunzătoare ale Adunării de Stat. In cadrul ședinței s-a hotărît convocarea, pentru 26—28 aprilie, a celui de-al V-lea Congres al Frontului Popular Patriotic. S-a adoptat, de asemenea, o declarație în care se subliniază că Frontul Popular Patriotic sprijină cerința pregătirii și convocării cît mai curînd posibil a conferinței privind securitate și pacea în Europa. Frontul a primit pozitiv inițiativa lansată de reuniunea consultativă reprezentanților opiniei publice de la Bruxelles — privind organizarea, la începutul lunii iunie, a adunării reprezentanților opiniei publice din țările europene consacrată problemelor securității și cooperării —, în speranța că această întîlnire va accelera convocarea conferinței general-europene. întrevedere N.V. Podgornii- T. Marinescu MOSCOVA 14. — Corespondentul Agerpres, Laurențiu Duță, transmite : La 14 ianuarie, ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste România în Uniunea Sovietică, Teodor Marinescu, fost primit la Kremlin,dea N. V. Podgornîi, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., în legătură cu apropiata sa plecare definitivă în patrie. Cu acest prilej, între președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. și ambasadorul român a avut loc o convorbire, care s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, prietenească. ÎNCETAREA DIN VIATA A SUVERANULUI DANEZ • COPENHAGA — Un buletin oficial, publicat vineri seara la Copenhaga, anunță că regele Frederik al IX-lea al Danemarcei, in vîrstă de 72 de ani, a încetat din viată. Principesa Margrethe îi va succeda tatălui său la tron. CHORUM Sindical ANGLIA. Minerii greviști resping un arbitraj LONDRA — Reprezentanți ai centralei sindicale a celor 280 000 de mineri din Marea Britanie — Uniunea minerilor britanici — întruniți joi după amiază într-o ședință specială, au respins propunerea Consiliului Național al Cărbunelui (N.C.B.) cu privire la recurgerea la o procedură de arbitraj în vederea conflictului soluționării de muncă. După cum a declarat un purtător de cuvînt al sindicatelor minerilor, „vremea arbitrajului a trecut ; minerii doresc satisfacerea revendicărilor lor privind îmbunătățirea condițiilor de viață și de muncă“. El a adăugat că durata grevei va depinde în viitor de atitudinea pe care o va adopta Consiliul Național al Cărbunelui. în cadrul reuniuni, liderii aceleiași cali ai minerilor sindigreviști au pus la punct anumite amănunte ale tacticii desfășurării grevei, intenționând, pentru împiedicare aprovizionării cu cărbuni, să extindă la nivelul întregii țări pichetele de grevă. De peste șase luni in grevă WASHINGTON 14 — Corespondentul Agerpres, Constantin Alexandroaie transmite : Greva celor 35 000 muncitori, tehnicieni de și ingineri ai Companiei de telefoane din New York, a intrat la 14 ianuarie în cea de a 7-a lună. Greva a fost declarată la 14 iulie 1971, cînd peste o jumătate de milion de salariați ai companiilor de telefoane din S.U.A. au părăsit lucrul în semn de protest împotriva refuzului patronatului de a se satisface revendicările. In timp ce majoritatea greviștilor au obținut cîștig de cauză și s-au reîntors la lucru după 4 zile de grevă, revendicările celor 35 000 de muncitori salariați ai paniei new-yorkeze comun au fost satisfăcute, ceea ce i-a determinat pe aceștia să continue lupta grevistă. Negocierile purtate pînă acum de reprezentanții sindicatului cu cei ai patronatului nu au dus la soluționarea conflictului de muncă. Conducerea sindicatului anunțat că muncitorii nu a se vor întoarce la slujbele lor pină cînd compania nu le va satisface integral revendicările formulate. Pentru a atrage atenția opiniei publice asupra situației lor și a-și reafirma hotărîrea de a nu n fața presiunilor ceda patronatului, cîteva mii de reprezentanți ai greviștilor au organizat o demonstrație de protest pe bulevardele din centrul New Yorkului. Poliția a operat arestări. țp\M numt • TOVARĂȘUL IOSIF BANC, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, care participă la intilnirea de lucru a președinților celor două părți in Comisia mixtă guvernamentală româno-ungară de colaborare economică, a vizitat vineri dimineața marile depozite frigorifice pentru carne, legume și fructe de la Dunakeszi. Vineri după-amiază, tovarășul Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, a avut o întrevedere cu Feher Lajos, vicepreședinte al guvernului ungar. In cadrul convorbirii, desfășurată într-o atmosferă cordială, au fost abordate probleme ale dezvoltării continue a relațiilor economice româno-ungare. • MINISTRUL SĂNĂTĂȚII AL R. D. GERMANE, Ludwig Mecklinger, a purtat la Geneva convorbiri cu directorul general al Organizației Mondiale a Sănătății, M. Candau. Ministrul R.D.G. e expus punctul de vedere al guvernului său privind primirea R.D.G. în O.M.S., subliniind necesitatea soluționării pozitive a acestei cereri. Un document prezentat conducerii O.M.S. sedate în evidență contribuția pe care o poate aduce R.D.G. în această organizație internațională. La rîndul său, directorul general M. Candau s-a pronunțat principiului pentru aplicarea universalității O.M.S. • RABAT. — Abdesalam Burgia, fost secretar al Partidului Comunist Marocan, interzis în 1960, a fost arestat la 6 ianuarie de poliția marocană la aeroportul din Casablanca, în momentul cînd se pregătea să plece intr-o călătorie particulară in străinătate. ★ A Aspect de la o recentă manifestație de protest din fața ambasadei S.U.A. din Londra împotriva noilor bombardamente asupra R. D. Vietnam. Realizările economiei R. D. G. în 1971 SERVICIUL CENTRAL DE STATISTICĂ al R.D.G. a dat publicități comunicatul privind îndeplinirea planului economiei naționale pe anul 1971. In comunicat se apreciază că în anul 1971 au fost obținute bune rezultate economice, sarcinile planului fiind îndeplinite la indicii principali. Față de 1970 venitul național a crescut cu 4,5 la sută, producția mărfurilor industriale — cu 5.5 la sută, productivitatea muncii in industrie — cu 4,5 la sută, volumul lucrărilor de montaj și construcții a crescut cu 5.7 la sută, producția animalieră — cu 2,4 la sută. Au fost predate 87 500 locuințe noi sau modernizate și renovate. Planul producției industriale a fost îndeplinit cu 101,6 la sută. El a fost îndeplinit în toate ramurile industriale, cu excepția construcțiilor de mașini grele și utilaje, unde a fost realizat în proporție de 99.6 la sută. Volumul comerțului exterior cu țările membre ale CAER a crescut cu 6 la sută, două treimi din volumul comerțului exterior al R.D.G. fiind efectuat cu aceste țări. Relațiile economice cu țările în curs de dezvoltare s-au adîncit în comerțul cu țările capitaliste schimbul de mărfuri a crescut, îndeosebi cu Franța, Japonia și Austria. Veniturile bănești ale populației au crescut față de anul anterior cu 2,9 miliarde mărci, adică cu 3,7 la sută. R. F. a GERMAnIEI începerea procedurii în vederea ratificării tratatelor cu U.R.S.S. și R. P. Polonă BONN 14 (Agerpres). — Printr-o primă examinare a tratatelor semnate de R.F. a Germaniei cu Uniunea Sovietică și cu R. P Polonă de către Comisia juridică a Bundesratului (Camera Superioară a Parlamentului R.F.G., compusă din reprezentanții landurilor) a fost declanșată vineri procedura în vederea ratificării acestor tratate, informează agenția D.P.A. A fost convocată pentru 19 ianuarie ședința Comisiei de politică externă a Bundesratului în care se așteaptă să participe și cancelarul federal Willy Brandt. Prima luare de poziție a Camerei Superioare a Parlamentului vest-german în problema ratificării acestor tratate este prevăzută pentru 9 februarie, cînd Bundesratul se întrunește în ședință plenară. In legătură cu această primă examinare a celor două tratate, purtătorul de cuvînt guvernamental, Rudiger von Wechmar, a reafirmat „convingerea guvernului R.F.G. că tratatele vor putea intra în vigoare încă în prima jumătate a acestui an“. Strămutarea forțată a peste un milion de locuitori sud-vietnamezi Conferința de presă de la Paris a reprezentanților G.R.P. al Republicii Vietnamului de Sud și R. D. Vietnam ferința cvadripartită în problemele Vietnamului, au organizat o conferință de presă. Reprezentantul G.R.P. Li Van San, a declarat că in Vietnamul de Sud, Statele Unite și agenții lor saigonezi au trecut la realizarea planului de strămutare forțată a locuitorilor din două provincii septentrionale. Peste un milion de oameni, a precizat el, urmează să fie duși în lagăre de concentrare. Pentru accelerarea acestei operațiuni, Pentagonul intenționează să creeze un ,pod aerian“ și să supună bombardamentelor satele din care vor fi strămutați locuitorii. „După amploarea și mijloacele cu care se realizează această evacuare forțată, a subliniat vorbitorul, ea reprezintă o crimă de genocid“. La rîndul său, reprezentantul delegației R.D. Vietnam Nguyen Than Le, a prezentat ziariștilor fotografii ale persoanelor civile, îndeosebi femei și copii, victime ale ultimelor bombardamente masive ale aviației americane asupra R.D. Vietnam. In perioada 26—30 decembrie 1971, aviația americană a efectuat 1000 de raiduri bombardînd peste o sută de puncte populate din R. D. Vietnam, a declarat Nguyen Than Le. PARIS 14 Reprezentanții (Agerpres). — delegațiilor Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud și Republicii Democrate Vietnam la Con- După lovitura de stat din Ghana • Formarea unui organ de conducere a țării • Suspendarea constituției ACCRA 14 (Agerpres). — Locotenent-colonelul I. K. Achampong, care a condus lovitura de stat din Ghana, a anunțat, la postul de radio Accra, formarea unui organism numit Comitetul Executiv al Consiliului redeșteptării naționale — organismul care a preluat conducerea țării. Din Comitetul Executiv fac parte șapte membri — șase militari, între care locotenentcolonelul I.K. Achampong, și un civil. I.K. Achampong. a anunțat, de asemenea, că au fost numiți, în fruntea celor șapte regiuni ale țării ofițeri ai forțelor armate Pe de altă parte, agențiile Reuter, Associated Press și France Presse informează că, în urma loviturii de stat, în Ghana a fost suspendată constituția și au fost interzise toate formațiunile politice, între care Partidul progresului al fostului premier Kofi Busia. Toți miniștrii fostului cabinet au fost demiși din funcții. Armata a primit ordin să asigure protejarea bunurilor publice. Totodată, s-a cerut serviciilor administrative, industriale întreprinderilor și comerciale să-și desfășoare în mod normal activitatea. Mujibur Rahman a format noul guvern al Republicii Bangla Desh DACCA 14 (Agerpres). După întoarcerea sa la Dacca, Mujibur Rahman a format noul guvern al Republicii Bangla Desh, asumîndu-și funcția de primministru. Președinte al Bangla Desh-ului a fost investit Abu Sayeed Choudhury. Septimîna politică internațională în interesul poporului român, al cauzei păcii și socialismului A DOUA SAPTAMÎNA a acestui an a fost marcată, pe planul activității externe a României, prin noi acțiuni vădind continuitatea politicii juste, marxist-leniniste, promovate de partidul și statul nostru pe arena internațională, politică ce corespunde intereselor întregului popor, cît și intereselor generale ale cauzei socialismului, păcii și colaborării în lume. Calendarul ultimelor șapte zile a înregistrat, astfel, vizita in țara noastră a unei delegații a Partidului Socialist Popular din Danemarca, oaspeții fiind primiți de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Desfășurată într-o atmosferă caldă, tovărășească, intilnirea a relevat deopotrivă dorința de dezvoltare a relațiilor de prietenie existente intre P.C.R. și P.S.P. din Danemarca, corespunzător intereselor reciproce, cauzei înțelegerii, securității și colaborării internaționale. Cu ocazia celei de-a V-a Conferințe a Organizației de solidaritate cu popoarele afro-asiatice, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, tovarășul Ion Gheorghe Maurer, a adresat participanților reuniți la Cairo un călduros salut. Mesajul a reafirmat sentimentele sincere de prietenie, de solidaritate internaționalistă ale poporului român față de popoarele din Africa și Asia, precum și din alte regiuni ale lumii, care luptă pentru independența națională, împotriva imperialismului, pentru dreptul de a-și hotărî în mod suveran propria lor dezvoltare economică și socială. Totodată, relevăm primirea de către președintele Salvador Allende a delegațiilor prezente la aniversarea Partidului Comunist din Chile. Cu acest prilej, delegația P.C.R. a transmis președintelui chilian un mesaj de salut din partea Nicolae Ceaușescu. tovarășului Menționăm, apoi, intilnirea delegagațiilor prezente la aniversarea P.C. din Chile, intre care și delgația română, cu conducerea Centralei Unice a Muncitorilor. De asemenea, consemnăm participarea delegației noastre la lucrările celui de-al III-lea Congres al Partidului Comunist Libanez, cu care ocazie tovarășul Mihai Gere a transmis salutul C.C. al P.C.R. In aceeași perioadă o delegație a Frontului Unității Socialiste a luat parte la Congresul Uniunii Socialiste Sudaneze, oaspeții români fiind primiți de președintele Sudanului, Gaafar El Numeiry. Fiecare dintre aceste manifestări, împreună cu altele, menționate la timpul lor de presa cotidiană, se înscriu în evantaiul larg al acțiunilor concrete și constructive pe care partidul și statul nostru le întreprind în scopul înfăptuirii aspirațiilor de pace, securitate și progres ale poporului român, ale popoarelor din întreaga lume. Pentru o Europă a păcii, securității și cooperării PROBLEMA TEI EUROPENE CONFERMPENTRU SECURITATE ȘI COOPERARE s-a înscris la loc de frunte în bogata agendă internațională a săptămînii pe care o încheiem astăzi! Luările de poziție ale unor oficialități și personalități marcante din diverse țări ale continentului nostru, înmulțirea contactelor și a convorbirilor bilaterale, intensa activitate diplomatică existentă în acest început de an în numeroase capitale europene vin să releve tocmai consensul larg și adeziunea tot mai deplină de care se bucură ideea convocării conferinței pentru securitate și cooperare în Europa. Transformarea Europei, care a avut atât de mult de suferit de pe urma celor două conflagrații mondiale, într-o zonă a păcii, înțelegerii și cooperării corespunde necesității și intereselor tuturor popoarelor continentului nostru, , reprezintă cea mai fierbinte năzuință a lor. De aici interesul major ce se acordă actualmente problemei pregătirii și convocării unei asemenea conferințe de mare importanță pentru cauza păcii și colaborării atît pe plan european, cit și in întreaga lume. O analiză mai atentă a situației evidențiază că este deja depășită faza declarativă, că ne aflăm în stadiul trecerii la măsuri practice, concrete, în vederea pregătirii conferinței de securitate cooperare europeană, că a căși pătat o recunoaștere generală problema importanței majore, a stringenței și rolului acestei conferințe. Este cît se poate de semnificativă, în acest sens, declarația ministrului de externe al Finlandei, Olavi Mattila, care a afirmat zilele trecute că țara sa ar putea organiza într-o perioadă scurtă o reuniune pregătitoare în vederea unei asemenea conferințe și că negocierile cu guvernele interesate continuă. Cronica acestei săptămîni vine să reliefeze, odată în plus, că în favoarea asigurării păcii și securității pe continent, a convocării în acest sens a unei conferințe general-europene, la care să participe toate statele europene, se pronunță atît guverne, parlamente sau alți factori oficiali, cît și partide politice, organizații sindicale și progresiste, personalități vieții politice, culturale ale științifice, opinia publică proșigresistă din Europa. Cît se poate de concludentă este în acest caz reuniunea consultativă consacrată securității și cooperării pe continent desfășurată la Bruxelles între 11 — 13 ianuarie a.c., la care au participat reprezentanți ai opiniei publice din 27 de state europene. Dezbaterile ce au avut loc cu acest prilej, ca și instituirea unui Comitet internațional de inițiativă, Declarația adoptată — ce prevede, între altele, organizarea, în iunie a.c. a unei adunări a reprezentanților opiniei publice pentru securitate și cooperare — au scos pregnant în evidență necesitatea îmbinării eforturilor generale în vederea realizării unei atmosfere propice pentru organizarea și ținerea conferinței pentru securitate și cooperare europeană. Participînd activ la dezbaterile reuniunii găzduite de către capitala Belgiei, reprezentanții țării noastre au sprijinit activ o asemenea însemnată inițiativă. Ca stat european. Republica Socialistă România, împreună cu celelalte țări socialiste, cu forțele progresiste și iubitoare de pace de pe continent, e preocupată în cel mai înalt grad de problema Înfăptuirii securității în Europa. Așa după cum arăta tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU „poporul nostru acordă un loc central în politica sa internațională înfăptuirii securității europene, organizării unei conferințe general-europene, stabilirii unor relații de bună vecinătate și conviețuire pașnică între toate popoarele acestui continent“. România acționează consecvent pentru realizarea pe plan european a unor astfel de relații între state care să excludă folosirea forței sau amenințarea cu forța, să asigure dezvoltarea schimburilor economice, științifice culturale, pentru transformași rea Europei, într-un, continent al păcii și colaborării pașnice. Iarnă „fierbinte“ pe frontul înfruntării dintre muncă și capital CONTINUAREA UNOR IMPORTANTE MIȘCĂRI GREVISTE. într-o serie de țări capitaliste reafirmă cu tărie puternica inițiativă politică a clasei muncitoare, capacitatea și hotărirea ei crescîndă de a acționa cu fermitate, într-un spirit de coeziune și solidaritate militantă pentru o viață mai bună, împotriva exploatării practicată de monopoluri, a scumpetei, șomajului de masă, a abuzurilor patronale și represiunilor antimuncitorești. Criza financiară prelungită din țările occidentale s-a răsfrînt pe plan economic, accentuind fenomenele de recesiune și, implicit, grevînd în mod primejdios asupra nivelului de trai al maselor largi, care sînt obligate să suporte atît povara cursei înarmărilor cît și măsurile de austeritate ce sporesc însă profiturile monopolurilor. Sindicatele și oamenii muncii neputînd accepta o asemenea evoluție — care demonstrează încă o dată că societatea capitalistă contemporană conservă și agravează inegalitatea socială — s-au ridicat la noi și puternice acțiuni revendicative care au o amplă rezonanță politică. Au prevalat puternicele riposte muncitorești din Anglia, Italia, Spania, Namibia. Au fost, de asemenea, înregistrate noi recrudescențe greviste în. R.F.G. și Australia. Astfel, minerii britanici (aproximativ 280 000) au declanșat, pentru prima oară în ultimii 46 de ani, o grevă generală. O telegramă de ultimă oră anunță că centrala sindicală a minerilor a refuzat propunerea de arbitraj lansată de Consiliul Național al Cărbunelui, decizind, în ripostă, extinderea pichetelor de grevă la nivelul întregii țări. Avînd în vedere existența legislației antimuncitorești promulgată de guvernul conservator, care îngrădește mișcarea grevistă, actuala acțiune revendicativă, precum și extrem de larga solidaritate (manifestată de absolut toate sindicatele britanice) cu minerii aflați în luptă au o profundă implicație pe plan politic. Este reafirmat faptul că nici un fel de opreliște nu poate zăgăzui afirmarea luptei clasei muncitoare pentru interesele și drepturile ei legitime. Este relevantă, în același context, greva de lungă durată din Namibia muncitori care, practic, (13 000 au paralizat toate centrele industriale ale țării), desfășurată în pofida presiunilor guvernului rasist de la Pretoria. Greva a îmbrăcat forma unui protest hotărît contra samavolniciei rasiste, a exploatării crincene, fiind, în același timp, o manifestare a luptei pentru independență, împotriva politicii arbitrare a Republicii Sud-Africane, care refuză în continuare să pună capăt ocupației ilegale a Namibiei (Africa de Sud- Vest), în Italia, muncitorii din industria petrolului au declarat joi o grevă de 48 de ore, în timp ce la Genova, Napoli, Roma, Milano, Bolzano și in alte orașe se derulează alte conflicte sociale. Amintim că, în urma presiunii muncitorilor greviști, la Genova a avut loc o acțiune fără precedent iai întreaga Italie . Consiliul municipal al orașului a preluat o fabrică aparținâd unei firme străine și a repus-o în funcțiune, reprimind salariații la lucru. Cu privește Spania, centrele cele mai intense ale mișcărilor sociale rămân Catalonia, Țara Bascilor și Madridul. Iarna „fierbinte“ care se manifestă pe frontul social în țările capitaliste stă mărturie că lupta grevistă rămâne un fenomen stabil, cotidian, că lupta dintre masele muncitorești și marile monopoluri constituie o componentă indisolubilă a societății capitaliste contemporane. PETRE ION ORADA TATARU REDACȚIA SI ADMINISTRAȚIA e București, Piața Scînteii. Telefoane 17 60 10 ; Secția Scrisori: 17 74 25 ; Administrația : 17 38 52 . Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scînteii Abonamentele se fac prin oficiile poștale, factorii poștali și difuzorii voluntari din întreprinderi și instituții. Geruri aspre TEMPERATURILE deosebit de scăzute care se înregistrează in aceste zile la Moscova și în împrejurimile ei se apropie de recordul gerului din 17 ianuarie 1940, cînd mercurul termometrelor a coporit la —42,2 grade Celsius. Joi, în împrejurimile | capitalei sovietice, temperatura a fost de aproape 1 —40 grade. Aceste geruri , puternice, menționează aenția T.A.S.S., se datorează unui anticiclon venit dinspre Marea Barenț. Cu toate acestea, la Moscova se desfășoară o activitate normală, menționează agenția. Chiar și bazinul descoperit „Moskva“ — cel mai mare din oraș — continuă să fie frecventat de cea mai mare parte a clienților * săi obișnuiți. * Un val de frig neobișnuit s-a abătut asupra Iranului. In cursul zilei de joi, la Hamadan, localitate situată la 400 km de ■ Teheran, s-a înregistrat o temperatură de minus 34 I de grade. Datorită gerurilor, autoritățile au hotărit închiderea școlilor pe timp de o săptămînă. Surprinzătoare imagini de pe Marte FOTOGRAFIILE transmise de sonda spațiale. „Mariner-9“, plasată pe o orbită de satelit artificial al planetei Marte, dezvăluie aspecte inedite surprinzătoare ale suprași feței enigmaticei „Planete roșii". Pe măsură ce stratul de praf se dispersează, suprafața planetei Marte începe să apară aproape in toate fotografiile ca o blană de bo- j card — cu detalii care nu " apăruseră in imaginile transmise anterior de sondele spațiale americane I precedente de tipul „Mariner“. Nu se cunoaște exact explicația variației coloristice a acestor pete. Sunt însă identificabile principalele forme de relief — vârfurile munților. ‘ versanții acestora, depresiuni, cratere etc. Așa cum apare din imagini, I Marte se dovedește, din punct de vedere al structurii și formelor de relief, o planetă în curs de evoluție activă, care au parcurs mai multe etape de dezvoltare. Formațiunile vulcanice confirmă existența unei activități vulcanice, care ar putea să continue și acum, precum și existența unui interior fierbinte, in cursul revoluției sale planetare. * Formele de relief demonstrează, de asemenea, că suprafața marțiană a fost supusă unor puternici factori de eroziune. Însăși , furtuna de praf, care a împiedicat timp de aproape două luni fotografierea suprafeței planetei, constituie o dovadă impresionantă a intensității acțiunii acestor forțe. Date noi despre Lună LA CONFERINȚA spațială de la Houston, consacrată sintetizării rezultatelor cercetării asupra Lunii, nici una din teoriile anterioare privind originea și virsta Selenei nuu a putut fi confirmată sau infirmată în întregime. Nici controversele privind o posibilă activitate vulcanică și starea termică a globului selenar nu și-au redus intensitatea. Una dintre descoperiri, care a reținut în mod deosebit atenția, o constituie o particulă — observată la microscop, în cursul examinării unei mostre selenare, care apare ca o minusculă bucată de sticlă, verzuie, in formă de pară. Această particulă este identică, in ceea ce privește structura și compoziția sa chimică, cu materialele găsite în meteoriții de tipul Howard Este vorba de un tip rar de material cosmic, a cărui vîrstă este apreciată la 4,6 miliarde ani, adic aproximativ data formării Pământului și a sistemului solar în genera" Cea mai vîrstnică roc găsită pe Pămint dateaz de aproximativ 4 miliarde de ani "— o piatră recoltată recent în Munți Barberton, din Africa de sud. Această descoperire a fost anunțată in cursul lucrărilor conferinței. «0240