Năzuința, martie 1973 (Anul 6, nr. 465-489)

1973-03-23 / nr. 482

ANUL VI VI. 4824 PAGINI 30 BANI ■ ■ -■ —tot-'.• k»j,_ v.. . . • ---------_ - f*K?3 laie - 1 nyivz I • O VRISIWAM *| TOATE TARIFE WRIM-VAIM p'AUDITUL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SĂLAJ AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN COMUNICAT In ziua de 22 martie 1973 a avut loc ședința Consiliului de Stat, prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a dezbătut și adoptat Decretul privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice. DECRET PRIVII STABILOR NORMELOR UNITARE I STRUCTURĂ PENTRU SITAȚIl ECIDICT Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Capitolul 1 Dispoziții generale Art. 1. Structura organizatorică a centralelor industriale și unităților asimilate acestora, a întreprinderilor subordonate, precum și a unităților componente fără personalitate juridică ale centralelor — uzine, fabrici, exploatări și altele similare — denumite in cele ce urmează unități economice, se stabilește in mod unitar, potrivit legii, de organele de conducere colectivă ale acestora, pe baza prezentelor norme. Art. 2. Se aprobă structurile organizatorice tip pentru centralele industriale și alte unități similare și pentru întreprinderile industriale, prevăzute in anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul decret. Pe baza acestor structuri. Consiliul de Miniștri va prezenta spre aprobare Consiliului de Stat structuri tip pe ramuri și subramuri economice, pentru unități asimilate centralelor, pentru întreprinderi și unitățile componente ale centralelor, precum și pentru alte unități economice. Capitolul ii Norme de structură pentru întreprinderi Art. I. In funcție de volumul, complexitatea, importanța și specificul activității, structura organizatorică a întreprinderii industriale sau combinatului cuprinde: A) Structura de producție și concepție. a) ateliere de producție, montaj, service, proiectare, precum și pentru alte activități productive; b) laboratoare de control și cercetare;c) secții de producție, montaj, service, precum și pentru alte activități productive; d) uzine, fabrici, exploatări și alte unități similare fără personalitate juridică. , B) Structura funcțională: a) birouri; b) servicii. Art. 4. Atelierul de producție, montaj, service și alte activități similare cuprinde cel puțin 4 formații de lucru, conduse de câte un maistru; mărimea acestor formații de lucru se stabilește pe bază de normative unificate, aprobate pe ramuri, subramuri sau activități, depinzînd de natura și specificul procesului de producție, precum și de diviziunea muncii corespunzătoare acestuia. Maiștrii lucrează sub conducerea nemijlocită a șefului de atelier. Dacă volumul activității necesită un număr de muncitori echivalent cu patru formații de lucru normate, iar specificul muncii permite aceasta, atelierul se poate constitui cu un număr mai mic de maiștri, sau fără maiștri, șeful de atelier conducînd nemijlocit activitatea muncitorilor. In cazul unor procese de producție de complexitate deosebită, formațiile de lucru pot fi conduse de subingineri sau ingineri. Activitatea atelierelor se desfășoară pe schimburi, fiecare atelier avînd numărul de maiștri corespunzător normativelor și cîte un șef de atelier pe schimb. Atelierul poate funcționa atît în cadrul secțiilor de producție cît și independent. Art. 5. Atelierul de proiectare se poate constitui dacă volumul de muncă necesită cel puțin 25 de persoane; în cazul în care volumul de muncă este mai redus se vor organiza colective de proiectare. Art. B. Laboratorul de control și cercetare execută analize, probe, măsurători pentru determinarea calității materiilor prime, materialelor, subansamblelor, produselor, precum și unele lucrări cu caracter de studiu și cercetare; el se constituie dacă volumul de muncă necesită cel puțin 5 persoane. Art. 7. Secția de producție, montaj, service și pentru alte activități productive se poate organiza pentru conducerea unitară a activităților legate între ele din punct de vedere tehnologic, dacă volumul de activitate necesită cel puțin 3 ateliere de producție; de asemenea, se pot constitui secții în care șefii acestora conduc direct un număr de cel puțin formații de lucru conduse de cîte 6 un maistru. Activitatea în secție se desfășoară pe schimburi. Ea este condusă de un șef de secție coordonator și de șefi de secție pe schimburi. Se numesc șefi de secție pe schimb numai dacă schimbul respectiv lucrează cu întreaga capacitate a secției. Șeful de secție coordonator îndeplinește și atribuția de șef de secție pe schimb. Șeful de secție coordonator ajutat de ceilalți șefi de schimb răspunde de asigurarea condițiilor necesare pentru buna desfășurare a activității în toate schimburile, precum și pentru realizarea planului pe întreaga secție. Art. 8. Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică se pot înființa în mod excepțional, în cadrul întreprinderilor foarte mari și complexe, avînd procese de producție diferite, cu aprobarea Consiliului de Conducere al ministerului, pe baza acordului Consiliului pentru problemele organizării economicosociale, ce urmează a lua ființă. Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică sunt conduse de cîte un director sau inginer șef. Unitățile economice prevăzute in alin. 1 au în componența lor mai multe ateliere sau secții de producție, montaj și pentru alte activități productive corespunzător atribuțiilor care le-au fost stabilite potrivit legii, de către organul ierarhic superior și respectarea normelor unitare cu a structurilor tip; în cazul In cașire aceste unități sînt situate în alte localități decît cele în care își are sediul unitatea din care fac parte, ele pot avea în structura lor organizatorică un număr minim de compartimente funcționale strict necesare, care să le asigure o activitate normală. Art. 9. Biroul este un compar-Continuare ln pag a IV-a Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU Diminețile șantierelor VINERI 23 MARTIE 1973 Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru convocarea Marii Adunări Naționale In temeiul articolului 64 punctul 1 din Constituție: Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se convoacă Marea Adunare Națională în a zecea sesiune a celei de-a șasea legislaturi, In ziua de 28 martie 1973, ora 10 dimineața. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU Pe primele două decade întregul colectiv de muncă de la I.I.L. „Măgura“ din Șimleul Slvaniei depune eforturi susținute pentru realizarea sarcinilor maximale de plan ce revin pe acest an, hotăritor In îndeplinirea cincinalului înainte de termen. Astfel, șirul succeselor Înregistrate In primele două luni ale anului continuă în ritmuri susținute și în prezent. După 20 de zile din luna martie, de pildă, planul producției globale a fost realizat in proporție de 103,7 la sută, iar cel al producției marfă — 103,9 la sută. De asemenea, în această perioadă s-a asigurat și o desfacere ritmică, a tuturor produselor, inclusiv a celor realizate peste prevederile de plan. Aceasta a făcut ca indicatorul producției marfă vîndută și încasată să fie depășit cu 21,8 la sută, livrîndu-se, suplimentar, beneficiarilor însemnate cantități de mărfuri, atît pentru piața internă cit și la export. Cu 8 zile mai devreme Lucrătorii din cadrul Cooperativei meșteșugărești „Deservirea" din Zalău, punând un accent deosebit pe organizarea producției și a muncii, fiind în continuă întrecere cu celelalte cooperative, au reușit ca la 22 martie a. c. să-și realizeze integral sarcinile de plan maximale la export aferente trimestrului I. Se preconizează astfel ca pînă la finele lunii curente să fie livrate beneficiarilor externi produse în valoare de circa 15.000 lei valută. Paralel cu aceste rezultate, cooperativa se preocupă de introducerea în procesul de producție a noi tipuri de produse, între care garnitura de mobilier pentru copii (măsuțe, scaune), după modele de taburete tip bar, Îmbrăcate cu foi de porumb, foarte căutate și apreciate de beneficiarii externi. Pe prim plan calitatea prestațiilor în centrul atenției ților de la cooperativa salaria„Colectivul meșteșugarilor“ din Jibou se află în permanență buna deservire a populației, prestarea la timp și de bună calitate a tuturor serviciilor solicitate de clienți. Drept urmare, pe primele două decade ale lunii martie sarcinile de plan au fost realizate în proporție de 102 la sută, ceea ce va permite unității să încheie această lună cu o depășire de circa 40.000 lei. . Termenul de asigurare a semințelor a expirat, dar acestea n-au ajuns, totuși, în unele unități agricole . Una din sarcinile urgente ale unităților agricole o constituie asigurarea întregii cantități de semințe pentru toate culturile ce vor fi însămînțate în primăvară și, mai ales, această pentru prima epocă de însămînțare. Pînă acum această acțiune trebuia să fie încheiată. Acolo unde consiliile de conducere specialiștii au dovedit preocupabive în acest sens, s-au asigurat toate sortimentele de semințe. Un bun exemplu tn această direcție îl constituie cooperativele agricole din Jibou, Creaca, Sfăraș, Dragu, Cehul Silvaniei și altele, care pe lângă faptul că și-au asigurat din producție proprie unele sortimente de semințe, au preluat de la bază întreaga cantitate de semințe repartizată de către Direcția generală agricolă județeană. Au avut în vedere asigurarea semințelor cu înaltă valoare biologică pentru a produce cît mai mult la unitate de suprafață. Din păcate însă, multe unități, nu au ridicat încă nici un bob de sămînță, altele nu au schimbat porumbul pentru sămință. Semințele din prima epocă de rusămînțat, pentru un număr însemnat de unități, zac în bază. Această concluzie rezultă din evidența existentă la Direcția generală agricolă și la I.V.C.P.N.C. Din cantitatea de 712,7 tone sămință de porumb s-au ridicat doar 300,5 tone. La orzoaica din 164,5 tone s-au ridicat 120 tone, la măzăriche din 60 de tone s-au ridicat 35, la ovăi din 163,4 tone sămînță s-au ridicat 100,7 tone, la un ulei din 136 de tone s-au ridicat abia 50,6 tone. Același lucru se poate spune și despre sămînța de sparcetă, sfeclă furajeră, trifoi etc. . Un număr de 26 unități încă nu au predat în schimbul porumbului pentru sămînță cantitățile cuvenite. Printre acestea se numără cooperativele agricole din Buciumi, Carastelec, Chieșd, Hida, Lozna, Doh, Românași, Șimișna, Nușfalău, Zalha, Ruginoasa și altele. Alte unități au făcut cîteva transporturi de semințe și nu s-au mai prezentat să-și ridice hibrizii de porumb repartizați. Conducerea cooperativei agricole din Buciumi, umblă abia acum să-și cumpere la prețuri de ocazie, porumb pentru schimb. De ce s-a întîmplat acest lucru la Buciumi? Este bine știut că, în toamnă, la Buciumi, cînd s-a recoltat porumbul de pe cîmp, consiliul de conducere și specialiștii nu s-au preocupat să pună la o parte cantitățile necesare de porumb pentru sămînță. Nu a fost asigurat pentru sămînță nici un bob de porumb. Au fost lăsați cooperatorii să-și aleagă din grămezi porumbul cel mai bun, ducindu-i acasă fără nici un gînd de rezerva și pentru sămînță din a știuleții mai corespunzători. Și-au zis cei din consiliul de conducere: „las că ne-o asigura porumbul de sămînță specialiștii de la Direcția generală agricolă,din stocul de împrumut“. Acest procedeu a determinat G.RUGEA Continuare in pag. a IV-a CINE SEAMĂNĂ... NECLIJENTĂ, VA CULEGE» PAGUBĂ! Au încheiat însămînțatul sfeclei de zahăr Unul din factorii principali care determină obținerea de producții mari la culturile de sfeclă de zahăr și ceapă este respectarea epocii optime de însămînțare. Știind acest lucru, cooperatorii din Someș Guruslău au și început acțiunea de semănat în cîmp a culturii sfeclei de zahăr și a cepei din sămînță. După ce au pregătit bine terenul pentru semănat, lucrare de la care nu au lipsit mijloacele moderne mecanizate, — nivelatorul de teren și combinatorul — au efectuat semănatul. In cîteva zile, folosite din plin, s-a terminat de semănat sfecla de zahăr pe suprafața planificată de 40 ha și ceapa din soiul Wolska pe 15 ha. De altfel, cooperatorii din Someș Guruslău au obținut in anul trecut o producție de peste 63.000 kg sfeclă de zahăr la hectar datorită efectuării însămințărilor in epoca optimă. In acest an sunt hotărîți să depășească producția obținută în anul trecut. La buna reușită a efectuării semănatului în termen optim și-au adus o contribuție deosebită mecanizatorii Ioan Barbul, Gheorghe Coșprundan, Aurel Mîndru, șeful secției S.M.A., iar dintre cooperatori se evidențiază Gheorghe Mîndru și Ștefan Chertes. Timpul frumos din ultimele zile a permis, în Județul nostru, declanșarea campaniei de primăvară Organizațiile protestante resping „Cartea Albă“ asupra viitorului Irlandei de Nord Principalele formațiuni politice ale majorității protestante din Irlanda de Nord, intre care Asociația pentru apărarea Ulster-ului U.D.A., au respins categoric prevederile cuprinse în „Cartea Albă“ asupra viitorului provinciei supusă marii dezbaterii deputaților Parlamentului de la Londra. In cursul unei reuniuni desfășurate la Belfast, cu participarea reprezentanților principalelor șase organizații protestante din Ulster. Continuare in pag. a IV-a.