Năzuința, iunie 1973 (Anul 6, nr. 542-567)

1973-06-08 / nr. 548

I* Sălăjenii, alături de întregul nostru popor, întîmpină cu mari succese ziua de 23 August Lucrări de construcții în valoare de 400.000 lei executate suplimentar Pe șantierul întreprinderii de conductori electrici emailați Zalău, constructorul (T.C.I. Cluj, Șantierul Satu Mare, Lotul Zalău) își intensifică eforturile pentru a executa lucrările de la etapa I în avans față de grafic. Pînă la ora actuală, avansul valoric se ridică la 400.000 lei. De asemenea, și stadiile fizice, la o mare parte din lucrări, sînt avansate. De pildă, sînt terminate pardoselile și fundațiile de utilaje de la etapa I, în proporție de peste 90 la sută. Avansul cîștigat la aceste lucrări este între 15— 20 de zile. Sunt pregătite pentru montaj, atît hala de trefilate propriu-zisă, cit și hala de utilități. In prezent, forțele sunt îndreptate spre terminarea pardoselilor și a compartimentărilor în secția mecanică. Constructorii sunt hotărîți să-și sporească eforturile pentru ca ziua de 23 August să fie întîmpinată cu avansuri și mai substanțiale, atît valoric cit și la stadiile fizice ale lucrălor. „Fiecare muncitor, în fiecare zi, cu norma îndeplinită și depășită“ Pe șantierele de construcții ale I.J.C.M. Zalău: Mai mult respect pentru... respectarea contractului — angajament Despre brigada de zidari condusă de Ilie Tămaș (de pe Șantierul nr. 1 construcții de locuințe al I.J.C.M. Zalău) am mai scris în coloanele ziarului nostru, cu cîteva luni în urmă. Consemnam atunci că în urma introducerii formei de execuție și salarizare în acord global întreaga activitate de pe șantier a cunoscut o înviorare simțitoare, că toți constructorii se străduiesc și reușesc să-și depășească normele de muncă zilnice. Desigur, acest lucru se putea vedea foarte bine din realizările lunare obținute în activitatea de construire a blocurilor de locuințe. Am revenit, așadar, în mijlocul acestor constructori după mai bine de două luni. Consemnăm cu plăcere faptul că pe toată perioada — de la introducerea acordului global, (1 februarie a.c. și pînă acuma) sarcinile de plan au fost realizate și depășite cu mai bine de 20 la sută. Pe luna recent încheiată, spre exemplu, planul lucrărilor de construcții a fost depășit cu 25 la sută. La ora actuală brigada amintită activează la blocurile A-14, B-27 și B-28, a căror execuție este, după cum ne informa inginerul Tiberiu Argintanu, în avans față de grafic. Blocul A-14, bunăoară, este terminat în roșu, plus tencuielile la patru nivele. Avansul înregistrat față de grafic este de circa 20 de zile. Din discuția cu oamenii am putut desprinde, foarte limpede, că ei sînt hotărîți să mai cîștige un avans de cel puțin o săptămînă și astfel, în loc de 23 August — cînd este prevăzut prin grafic — blocul să fie predat beneficiarului nu mai tîrziu de 25 iulie. De asemenea, la blocurile B-27 și B-28, care se execută cu panouri plan universale cu diafragmă — și unde productivitatea muncii este de peste două ori mai sporită — lucrările sînt substanțial avansată? Acestea se vor termina în roșu pînă la sfîrșitul lunii curente, deci în mai I. DUMITRU Continuare în pag. a Ill-a Raid-anchetă Ați însămânțat și plantat întreaga suprafață planificată cu legume? Creșterea producției de legume la toate sortimentele și asigurarea pe această cale a unei aprovizionări corespunzătoare a populației cu aceste produse pe tot timpul anului implică cu stringență respectarea suprafețelor planificate a se însămînța sau planta cu legume în toate cooperativele agricole. Din evidențele existente la Direcția generală pentru agricultură, industrie alimentară și ape Sălaj reiese că în acest an sînt planificate a se însămînța cu legume în cooperativele agricole suprafețe ce însumează 1.260 ha. Pînă la data de 4 iunie a.c. fuseseră însămînțate 1.138 ha, adică 90 la sută din totalul planificat a se însămînța și planta în acest an. Cu scopul de a urmări care este situația la acest capitol esențial al muncilor de sezon pe ogoarele județului, am întreprins recent un raid prin cîteva unități agricole cultivatoare de legume. Cooperativa agricolă de producție din Jibou și-a planificat să planteze cu legume in acest an o suprafață de 10 ha. In prezent, toată această suprafață este plantată cu legume: 3 ha cu ardei grași, 1 ha cu conopidă, 1 ha cu gulioare, 2 ha cu fasole păstăi, 3 ha cu gogoșari. Inginerul șef al cooperativei, Nagy Alexandru, ne mai informează că pe o suprafață de 0,50 ha au cultivat în această primăvară ridichi timpurii, care au și fost livrate C.P.V.T.L.F. Jibou și valorificate pe piață în cursul săptăminii trecute. Aflăm de asemenea, că pe toată suprafața de 10 ha cu legume se execută, la nevoie, irigarea prin aspersiune. Pina în prezent s-a executat doar o prășilă la gulioare, urmînd ca această lucrare să se execute și pe restul suprafeței. La sediul cooperativei agricole din Someș Odorhei stăm de vorbă cu contabilul-șef al cooperativei, Traian Rusu. Din suprafața de 80 ha planificată a fi cultivată cu legume în acest an au fost plantate pînă acum 72 ha. Pe cele 25 ha, plantate cu ceapă s-au executat 2 prașile, la ardei (10 ha) s-a terminat de vreo două săptămîni plantatul și recent prima prașilă T. ARDELEANU Continuare in pag. a IH-a DIN SUMAR • O manifestare a talentelor autentice • Alternanțe • Concurs de carturi • ... Zi de zi... • Năzuința — permanent la dispoziția dumneavoastră • „Orașul Zalău în anul 2000“, In pagina a II-a • Dimitrie Cantemir — patriot și savant român de reputație mondială; In pagina a III-a, • 24 de ore pe glob • Sport. In pagina a IV-a, Experiența desfășurării muncii politico-educative în comuna Sârmășag ne arată că eficiența acesteia depinde de: - CONDUCEREA UNITARĂ - SUBORDONAREA EI IMPERATIVELOR PRODUCȚIEI - CALITATEA ACTULUI EDUCATIV Un moment de o deosebită însemnătate penru ridicarea muncii politice și educative la nivelul exigențelor actuale l-a constituit programul de educație comunistă a maselor adoptat de Plenara C.C. al P.C.R din 3-5 noiembrie 1971. Pentru a împărtăși din experiența cîștigată în acest sens, am solicitat părerea tovarășului Grigore Hosu, secretarul Comitetului comunal de partid și primarul comunei Sărmășag. — In activitatea de înfăptuire a programului de educație comunistă, noi am considerat că este necesară o largă desfășurare de forte. Tocmai de aceea, prin planul de măsuri al comitetului comunal de partid, întocmit imediat după plenara C.C. al P.C.R., din noiembrie 1971, am stabilit sarcini ce se referă la organizațiile de partid, chemate să desfășoare o activitate proprie, organul local de stat, organizațiile de masă și obștești, instituțiile de cultură. Comitetul comunal partid s-a străduit să asigure de conducere și o îndrumare efectivvă muncii politice — deoarece constituie o componentă a activității noastre —, dîndu-i un caracter unitar. Acest lucru a permis evitarea paralelismelor și suprapunerilor și concentrarea tuturor forțelor spre obiectivele majore ale activității. Cînd am acționat în acest fel am avut in vedere cuvintele secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu: „pentru a ridica eficiența activității educative in concordanță cu hotărîrile Plenarei Comitetului Central din noiembrie 1971, este necesar să coordonăm mai bine și să unim, pe baza unui program unitar, eforturile tuturor factorilor care concură la formarea omului nou, la lărgirea orizontului general de cunoaștere a poporului“. In acest fel am reușit să activizăm toți factorii care au sarcini educaționale și să le îndreptăm atenția spre problemele majore. Dar să luăm un exemplu: Conferința Națională a partidului a stabilit ca obiectiv: cincinalul înainte de termen. Un asemenea obiectiv — de altfel acesta este obiectivul întregii munci politice și educative din comună — au urmărit să-l facă înțeles, în rîndul colectivului de muncă, organizațiile de partid de la Exploatarea minieră „Sălajul“ din Sărmășag.Aceasta a implicat, bineînțeles, și îmbunătățirea planului de măsuri întocmit după Plenara Interviu realizat de Traian IGREȚ Continuare în pag. a III-a Nimic nu este mai important pentru crescătorii de animale, pentru cei răspunzători de asigurarea bazei furajere decît recoltarea la timp a tuturor rezervelor de nutrețuri ce le oferă cîmpul, strîngerea și conservarea acestora prin cele mai avantajoase metode tehnologice. Una dintre aceste metode este recoltarea nutrețurilor și depozitarea lor sub formă de semisiloz, procedeu prin care se conservă cel mai bine principii nutritivi valoroși ai plantelor. Așa se procedează și pe terenurile destinate bazei furajere a Complexului de îngrășare a tineretului taurin din Nușfalău. După cum se poate vedea și în fotografia de mai sus, la lucrările de stringere a nutrețurilor destinate însilozării se folosește mașina de încărcare în remorcă a furajelor, un utilaj ce înlocuiește un mare volum de muncă manuală, avînd totodată și o productivitate ridicată. Pînă în prezent, lucrătorii Complexului din Nușfalău au conservat ca semisiloz peste 800 de tone furaje. Supunem judecății opiniei publice In filele unui dosar, aflat la judecătoria din Zalău am dat peste o poză ce reproduce imaginea fotografică a două fetițe, surori, ce se țin strins de mină. O poză obișnuită, de felul acelora pe care mamele și tatii le poartă cu ei și se mîndresc arătindu-le prietenilor și cunoscuților. De data aceasta, poza a fost făcută ca să servească drept document în fața instanței de judecată. Presimțind parcă sumbra destinație, fetițele s-au lipit una de cealaltă, iar ochii le trădau gîndurile: „Ce vină avem că ne-am născut?! Noi nu ne despărțim!“ Instanța a hotărît: fetele rămîne la mamă, iar tatăl vor va plăti pensia de întreținere. „Războiul“ abia începe. Kun Carol din Cehu Silvaniei, obligat la plata pensiei de întreținere, și-a amintit că e tată, și ca atare ar putea face uz de „sentimentele“ sale paterne in fata instanței. A declarat război soției, un război purtat aparent sub steagul „responsabilității“ și a sentimentelor sale „paterne“, un război în care nu s-a sfiit să folosească cele mai neașteptate „arme“, și cea mai murdară „muniție“. Iată-l pe linia întîi de bătaie: „In ultimii patru ani soția mea m-a părăsit mereu. Cînd a fost acasă, fetele erau întreținute sub orice critică. Casa noastră murdară în permanență, nu era ne făcea de mîncare, nu ne spăla . .. E o mamă care nu-și iubește copiii, ii lasă în voia sorții, fetițele sînt flămînde lipsite completamente de supraveghere...“ Și conchide: „Vă rog să-mi plasați mie spre creștere și educare pe fiicele mele minore avînd condiții de creștere și educare absolut corespunzătoare și s-o obligați pe pilită să plătească pentru aceste minore o pensie de întreținere și separat cheltuieli de judecată“. Cine este el? Un tată restanțier fiicelor cu plata alocației de stat pe timp de un an de zile (3.640 lei), un tată care a uitat că are datoria să-și iubească copiii, dar care-ibește“ fulgerător și fierbinte „iude îndată ce instanța îl obligă la plata uitată. E o „dragoste“ care poate fi tradusă în următorii termeni: „îmi dai mie copiii, nu-ți plătesc bani, și-mi plătești tu! Nu-mi dai copiii, crește-i. Te privește cum!“. Ca la tirg. Vinzi? Cumpăr. Nu vinzi? Mi-e indiferent! Un comerț cu propriii copii, asemănător cu o tîrguială de bunuri comune. Citez un fragment din declarația semnată de alt tată, Gheorghe Dragomir din județul Argeș pentru stabilirea domiciliului fetiței sale Raveca, domiciliată împreună cu mama sa în comuna Creaca: „In baza art. 1 din Codul Fa- Benedict HÎRZA, Ion Onuc NEMEȘ Continuare in pag, a Ill-a Nu călcați pe copilărie! Prima crescătorie de pui Aprovizionarea cu carne de pasăre a locuitorilor județului se face în prezent din alte județe, de la crescătorii specializate in acest sens. Dar se pune întrebarea: pe cînd și la noi în județ o astfel de crescătorie? Sîntem în măsură să aducem la cunoștința cititorilor noștri că în curînd și la noi în județ va lua ființă o crescătorie de pui pentru carne. Este vorba de Cooperativa agricolă de producție din Crasna, care, prin intrarea în funcțiune a noului complex de vaci cu lapte, va dispune de spațiile necesare, unele din grajdurile vechi pentru animale vor fi adaptate pentru îngrășarea unui număr de 20.000 de pui pe serie. Documentația necesară, în valoare de 459.000 lei, este gata și urmează ca în scurt timp să se înceapă lucrările de adaptare a grajdurilor. Pînă la sfîrșitul anului prima serie de pui va fi valorificată pentru consum. Situația intelectualului din unele țări vest-europene Cine are curiozitatea să urmărească mica publicitate a unor cotidiene din țările occidentale va fi frapat de numeroasele anunțuri de serviciu ale celor cu studii superioare. Aceasta denotă că armata șomerilor „societății consumului“ își îngroașă rîndurile cu intelectuali care nu-și găsesc de lucru luni de zile. „Niciodată după 1944 Franța n-a cunoscut un asemenea șomaj — scrie ziarul „L’Humanité“. Devine din ce în ce mai dificil de a găsi o slujbă: 90 de zile așteptau în medie în 1971, iar actualmente 124 de zile. Șomeră cei mai numeroși sânt tineri sub 30 de ani, printre care și numeroși intelectuali“. Situația intelectualilor din Marea Britanie este și mai Al. GINJ. Continuare in pag. a IV-a