Neamul Românesc, noiembrie 1910 (Anul 5, nr. 129-142)

1910-11-26 / nr. 140

986 NEAMUL ROMÂNESC Fără niciuni regreți acestea le am de răspuns la o minciună tachistâ și la o răfuială ciocoiască, pe care nimic din partea noastră nu le-a provocat. N. IORGA. Despre finanțele Cabulului și despre «cușer» și «trif». — Anexă la Jidani! În presă — (Urmare.) La «Sfat în Sfat», în adevăratul înțeles al cuvîntului, cu numeroase trebuințe, Gahalal se înțelege că nu se poate mulțămi numai cu aceste venituri patrimoniale, ordinare, și extraordinare, din ruinarea sistematică a creștinilor, ci percepe impozite în toată regula, însă, notați bine , mai degrabă de la creștini, în mod indirect, prin Jidani, decît de la Jidani el singuri, cari servesc numai de intermediari perceptori între Gahal și creștinii consumatori al unor anumite mărfuri, debitate de Jidani la aceia tocmai, Gahalul are cel mai mare interes ca ramuri întregi de negoț să fie monojolisate de jidanii săi, cu excluderea creștinilor, veniturile sale fiind în proporție. Așa că, oricît s’ar părea de extraordinar, la prima vedere, e totuși fapt, creștinii plătesc și impositele pentru întreținerea Statului în Stat jidovesc al Cahulului, făcut anume pentru a-i ruină. Aga dar ei se nimicesc pe sine cu banii lor. Și aici am putea să ne îndoim de acest adevăr evident, stăpîniți cum sîntem de concepțiile noastre creștine, corespunzătoare rasei căreia-I aparținem, și care resistă, pănă în ultimul moment, admiterii unor atari infamii. Cu toate acestea, logica lucrurilor se impune, și în fața unor dovezi hotărîtoare sîntem siliți a recunoaște și acest fapt monstruos. Mulțămită împrejurării că, în Rusia, pănă la un timp, Gabalul a avut existență legală, ne putem sprijini pe date oficiale, precise, așa precum apar în legiuirile rusești, pentru a cunoaște sistemul financiar al Statului în Stat jidovesc, fără îndoială posibilă. Și iată ce ai spune Jacob Bratmann, cu precisia sa obișnuită, asupra acestui subiect, cu deosebire interesant, la pagina 23 a lucrării citate : > «Asemenea Gahalal nu întimpină nicio greutate decretînd împosite și «diferite taxe asupra comerțului și industriei pe toată întinderea teritoriului cercului sau. «Este drept că stabilirea acestor imposite și alegerea mijloacelor pentru «a le arunca în mod indirect în sarcina creștinilor localității, e o întreprindere cu mult mai anevoioasă decît celelalte uneltiri tainice ; mijloacele obișnuite nu ajung Cahulului in asemenea împrejurări, și în«țelepciunea lui îl face să aibă recurs, în această ocazie, la legile țerilor, care îl înlătură toate greutățile. «în capitolul nostru al doilea, noi am arătat că perceperea taxelor «impuse asupra cărnii e sprijinită de Codul rusesc și că autoritățile lo-