Opinia, octombrie 1916 (Anul 13, nr. 2878-2901)

1916-10-14 / nr. 2888

lri ainA& i»,aamns«S4i*e acreală exagerată a aroma- UâGS StilBfltl culwi, de nisip, catar vesical, guiță, artriti»»!, digestiune dificilă, cereţi In te®tB PBS-i$up&ntelB şi debitele de băuturi paie Mineralizate Sinteza Preparate cu lithină şi bicarbonat de sodă de Doctorul A. SAÎÎAFff CHIMIST ? FARMACIST, IAȘI Singurele care inlocuesc cu succes apele minerale naturale, fiind preparate cu îngrijire şi aprobate de Direcţia Generală a Serviciului Sanitar 1 Comenzile pentru oraş şi provincie se primesc la Farmacia Dr. RATIANU, Iaşi, strada Cuza Vodă 46. , Telefon JVo. RSO. Observați ca sticlele să poarte etichete cu numele meu Dr. A. RATIANU. Războiul e un izvor fecund de probleme şi de soluţii pe toate tărîmurile. Cu cît el se prelungeşte cu atît lacunele se accentuiază şi au nevoe de remedii. De aceia credem util, mai ales acum, cînd aproape fiecare dintre noi înregistrează cel puţin o pierdere scumpă pe cîmpul de onoare, să propunem desfiinţarea doliului total. In locul lui s’ar putea prea bine întrebuinţa, mai ales de femei, o simplă floare neagră. E mult mai practic şi apoi nu impresionează ochiul, atît de penibil. In Franţa chiar, unde cultul morţilor e îndeobşte respectat, s’a adoptat aceiaş măsură pentru înlocuirea veştmintelor cernite. Cu acest prilej am da şi eroilor noştri un prinos de atenţiune modestă, dar cu mult mai pioasă, căci aceştia nu trebuesc plînşi de nimeni, din contra. Ar trebui deci, cel puţin de data asta, să imităm şi ceva bun de la sora noastră mai mare, Franţa, care nu poate fi decît spre folosul nostru. SS La gara de Nord din Bucureşti nu se mai primesc sub nici un cuvânt bagaje pentru expediere, decât numai cu autorizaţia statului major. Singur persoanele oficiale sunt scutite Încă de rigorile acestei dispoziţii. 38 Direcţiunea căilor ferate, pe lângă numeroasele apeluri către funcţionarii ceferişti şi public, a făcut un nou apel cătră publicul călător de a nu mai vorbi nimic despre operaţiunile noastre militare. Călătorul chiar are dreptul de a reclama celor în drept pe cei cari răspândesc ştiri minciunoase. SS Mai mulţi cetăţeni reclamă asupra modului cum se vând lemnele la depozitele comunale. Aglomeraţia e foarte mare, şi pentru cântărirea lemnelor nu e decât un singur cântar, apoi nu se ţine samă de ordinea în care cumpărătorii s’au inscris pe tablou. Ar trebui la înscriere să se elibereze un număr fiecărei persoane, care să-i servească la cumpărare în ordinea înscrierei pe tablou. Rugăm primăria a lua măsuri. Şi D. I. Anghescu Ministrul lucrărilor publice care a sosit ori în localitate, a inspectat toate spitalele de răniţi. D-sa a fost însoţit de d. dr. Maior Fior şi de dr. Tudor medicul şef al oraşului. S3 Epitropia Sf. Spiridon, a luat dispoziţia că tuturor funcţionarilor, să li se dea lemne de foc, reţinându-se din salariul lor pe fiecare lună. SB Astăzi s’a înfiinţat 5 secţiuni, a birourilor de Informaţii ,pe lângă Primăria Comunei Iaşi, pentru reclamaţiunile ce vor surveni de la împărţirea bonurilor cu zahar distribuite de comună. SS D. Nae Ionescu, inspector şcolar a fost însărcinat cu contabilitatea spitalului 273. 19 Bonurile de zahar ale dispărţirei au fost azi expediate la adrese. ŞI Requiemul ce era hotărât să se ţină Sâmbătă 15 crt. pentru odihna sufletului sublocotenentului Mater Miscovici se amână, deoarece ca şi pentru profesorul Fedeleş există dubiu că ar fi murit, cu toate că pe lista oficială de morţi figurează şi Fedeleş şi Miscovici. SS La reprezentaţiile trupei italo-române, organizate la Teatrul Bejan, de Ripeanu, se va produce şi d. Viviani cu fiica să, Norina, care a delectat un an de zile publicul bucureştean, lăudată fiind de întreaga presă din Capitală. Reprezentaţiile au loc Vineri, Sâmbătă şi Duminică, S. D. Doctor I. Tănăsescu medicul şef, al spitalului Sf. Spiridon le aduce vii mulţumirii d. Nae Grünberg proprietarul Magazinului Conservatorului din localitate pentru vioara donată spitalului. Asemea d-lui L. Hart proprietarul magazinului de parfumerii „Leonardi“ pentru una sticlă Eau de Cologne şi una sticlă essenţă de Brad donate spitalului. Printre răniţii grav pe cîmpul de onoare se află şi fiul d-lui Mihail Tomida, primul nostru ajutor de primar d. Octav Tomida judecător. Bonuri asus, pentru spitale se află de vinoare la librăria Orenstein. SS D-nii şi d-nele institutoare şi profesoare, care au cîteva ore libere sunt rugate a se prezintă să-şi ofere concursul la cancelaria spitalului 267, a cărui conducerea o are d-nii Em. Brill şi C. lonescu doctori în ştiinţi, şi administratorii spitalului. S3 Mîne Vineri la orele 11 sunt invitaţi a se prezintă la cancelaria liceului Naţional 60 elevi din cursul superior al şcoalei — d. director Gregore Birsan avind a se face o comunicare. la Astăzi JOI 13 Oct. se reprezintă la Cinema Modern noul program «Nebuna». Extraordinară tragedie in trei acte mari. In rolul principal apare d-ra Maria Cârmi. Programul mai cuprinde : Gmunden, pitoreşti şi interesante călătorii prin Alei.—Dansuri japoneze, distracţii coreografice din ţara viejilor. Cinele Medor comedie. SS Directorul casei centrale a Băncilor populare aduce la cunoştinţa prefecturei de judeţ că administraţia financiară de Tecuci a făcut cunoscut cum că speculatorii cumpără pe sub mină recoltele locuitorilor şi apoi le vînd autorităţilor militare şi cere a se lua măsuri contra speculatorilor, pentru ca recoltele să fie cumpărate de băncile populare pe preţurile maximale şi statul să poată încasa dările ce datoresc contribuabilii. SS Deşi ştim cum propunerile nu prea au trecere, încercăm totuşi să mai facem una. Trăim în timpuri anormale. Trebue să facem economii. Şi economiile mai principale sunt cele de timp şi de material. Or, iată ce se întâmplă: Cine va cere de la Primărie un sac de făină de grîu. Ajutorul de primar care primeşte cererea respectivă, face o adresă (scrisă cu maşina) către Primar rugându-l să libereze făina cerută. Un alt Ajutor de primar sau Primarul însuşi pune rezoluţia pe această adresă. Conform ei se face altă adresă cătră delegatul de la moara cutare, ca să elibereze făina. Se perde şi timp şi material cu aceasta. Am propune onoratei Primării să facă ca la armată. Pe aceiaşi hârtie se pun toate rezoluţiunile şi în aşa chip se face lucrarea repede căci nu e nevoe a tot face rapoarte, fie ele chiar scrise cu maşina , să strice hârtie mai puţină. Pierdut in tramvai am pierdut un portofel negru cu 160 Iei în hârtie şi un cec de 166 Iei asupra Băncei Naţionale din Iaşi emis de d. G. S. Cristofor, Intendent general al spitalelor de răniţi, un certificat de reformă şi chitanţa de plata patentei. Rog pe găsitorul să-mi restitue portofelul cu conţinutul lui şi să-şi reţină suma de 160 lei ca recompensă. Lipa Perletz, legător de cărţ str. C. Negri 63. OPINIA .............—- 'KPTr‘■‘’IPWI »| •,»»■ ■ ο■‚» IHT..~...~ .......■ T~|------T— TELEGRAME Mare înfrîngere germană Bucureşti 13 OctombrieHPrin fir telegrafic ora 10.15 dimineaţa. Trupele franceze au rupt frontul de la Verdun pătrunzînd pe 7 kilometri lărgime şi 3 adîncime. înaintarea continuă. Douaumont şi Thiaumont au fost recucerite de francezi. Mişuraţi pănă acuma 3500 prizioneri.— Svonul despre căderea Dorna-Vetrei, perzistă şi astăzi-Asasinarea lui Sturgkh Londra.—O telegramă din Londra anunţă că asasinatul lui Sturgkh, primul ministru austriac, comis de Friedrich Adler, a produs o profundă impresie la Berlin, Viena şi Budapesta. Corespondentul ungar al zianului „Morning Post“, spune că Friedrich Adler, este Israelit, dr. un drept şi fiul faimosului dr. Victor Adler, care împreună cu d-rul Ellenbogen şi deputatul Pernersdorfer a întemeiat partidul social-democrat în Austria. Friedrich Adler este editorul unei reviste socialiste săptămânale, este cunoscut ca un politician înflăcărat, care a luptat ani de zile contra influenţei Ini Sturgkh. Acelaş corespondent spune că criza politică a intrat Inîr’o fază şi mai periculoasă , cu toate că am fi putut crede că din momentul că un obstacol al guvernului constituţional a fost înlăturat situaţia ar putea să se clarifice. Cu siguranţă că acest fapt nu este făcut să ridice moralul populaţiunei austro negare, ci el este mai de grabă consecinţa politicei de opresiune de pănă acum ; revoluţia are să înceapă dacă delegaţiile nu sunt convocate şi dacă ţara nu este guvernată In mod constituţional. Corespondentul din Rome al ziarului „ Morning Post" spune ci asasinatul lui Sturgkh a produs o mere impresie la Roma. Asasinul este o persoană cunoscută, traducătorul lui Cardudol. Parin şi FsssSisatesssm. Deputatul iredentist, exministrul Barzilal, spune că Sturgkh este responsabil că prinţul de Hohenloche a lansat decretul contra italienilor din Triest şi totdeodată Sturgkh este autorul notei către Serbia, care a provocat războiul actual. D. Barzilal vede In acest asasinat o probă a marii nemulțumiri a poporului austriac, care neputlnd să*și manifeste prin viu graiui sentimentale Iul, le exprimă In mod violent prin gura revolverului. „Giornale d’Italia(l spune că Adler nu este nici anarhist, nici un paria, el a fost impinns de motive politice, pentru a răzbuna tradarea poporului bohem, pentru a protesta contra politicei fatale care conduce imperiul la ruină și mai cu seamă pentru că Sturgkh voia să suprime orice manifestare a opiniei publice. COMUNICAT OFICIAL No. 60 din 13 Octombrie 1916 ora 7 dim. FRONTUL DE NORD şi NORD-VEST. La vest de Tulgheş, acţiuni de artilerie, s’a luat muntele Carekhavas la sud de Bicaz. In valea Trotuşului, situaţia neschimbată. In valea Uzului, inamicul a fost respins spre vest până la Naesoli. . . In valea Oituzului, acţiunea continuă dincolo de frontieră. S’au luat prizonieri 1 ofiţer şi 137 oameni de trupă. In rezumat, pe frontiera de vest a Moldovei, după lupte crâncene inamicul a fost alungat peste tot dincolo de graniţă şi nu mai ocupă azi decât colţul între Suiza şi Trotuş şi o mică parte in valea Uzului. Perderile sale sunt foarte mari. In valea Buzeului, Tabla Buţii şi Predeluş nimic nou. Acţiunea continuă la sud de Predeal- Atacurile inamice au fost respinse. In regiunea Dragoslavele, s’au respins atacurile violente ale inamicului. In valea Oltului, nimic nou. In valea Jiului, inamicul a înaintat în regiunea la vestul văei. Generalul Dragalina, comandantul armatei a fost rînit pe când conducea operaţiunile in acea parte. La Orşova, foc de artilerie, FRONTUL DE SUD Pe Dunărea, citeva focuri de artilerie. In Dobrgea, nimic nou-Marele Cartier Generai Boala Principelui Mircea Principele Mircea se află de cîteva zile bolnav. Iată primul buletin medical: BULETIN MEDICAL A. S. R. Princepele Mircea este suferind de mai multe zile. A. Sa este atinsă de febra tifoidă. Dr. Romalo Nemîngăiaţii: Marca şi Adela Lesner- Kraft părinţi; Betty Lesner-Kraft soţie ; Aba şi Sali Haber veri, au nemărginita durere a face cunoscut pierderea prea scumpului şi iubitului lor fiutnic, soţ şi văr Troitstaer-Wt din Regimentul 53 Infanterie rănit pe cîmpul de luptă şi decedat în spitalul din Bacău în ziua de Sâmbătă 8 Octombrie 1916. Condoleanţe se primesc pe adresa: Marcus Lesner-Kraft, Iaşi, str. Căpitan Păun, No. 6. D na Angelina C. Catargi, Myriam, Carmen, Mitică, Nineta, Georgeta şi Alexandrina Catargi, D-na Ana D. Rosetti, D-na Cleopatra I. Diamandy, D na Dumitru A. Catargi, D-na Maria M. Catargi, Vicontele de G. Saint Angel cu fiii, Dna şi D-na Nicu Catargi, D-na şi D na Nicu Istrati, D-na şi D-na R. Xenopol, D-nu şi D-na O. Diamandy cu copii, D-nu Constantin Diamandy, D na şi D na Al. Popovici-Taşcă cu fiul, D-nu şi D-na N. Bastaki, D-nu şi D-na E. Sturza, D-ra Elena D. Catargi, D-rele Maria, Jeana şi Elena I. Catargi, D-ra Mariette M. Catargi, precum şi familiile Catargi, Iamandy, Donici, Sturza, Petrescu, Vidraşcu, Bastaki, Xenopol şi Istrati—au nemărginita durere a vă face cunoscut încetarea din viaţă a prea iubitului lor soţ, tată, frate, cumnat, văr, unchiu căpitan comun eram Cavaler al Ordinului „Coroana Romnnior“ încetat din viaţă în vrîstă de 64 ani în ziua de 12 Octombrie după o scurtă suferinţă şi vă roagă să binevoiţi a asista ceremonia funebră care va avea loc în ziua de 14 Octombrie ora 2 p. m. la Capela Cimitirului Eternitatea unde se află depus corpul defunctului. Banca Moldova, IAŞI — Societate Anonimă — Efectuează plăţi telegrafice simetrice in ŢĂRILE ALIATE şi NEUTRE, iar pentru prizioneri militari şi civili romîni are plăţi şi in ţările duşmane. 1 .25 Harta României, Transilvania, Bucovina, Maramureş, Crişana, Temisiana şi ţările vecine cu 12 steguleţe gratis la Librăria A. Halpern strada Cuza-Vodă 42, Casa Cristofor. Engleză« Mes. Al. Hant, predă lecţiuni. Prsuri convenabile str. Albineţ 27 bis. Da închiriat IS, îS şi pentru locuinţe cu bucătării. A se adresa strada Cuza-Vodă 42 bis. Institutoare minister predă lecţiuni de curs primar in familie. Informaţiuni prin c. p. la administraţia acestui ziar. Butoae goale ZLII la L Blum str. Oht. Mirzescu, 15. Apartament mobilat nou : 2 dormitoare, sufragerie si bucătărie In str. Sărărie de închiriet anual cu preţ eftin. A se adresa la cabria Băncii laşilor. Vlciul«nnM& cu cameră In dos UlSgllGIlPol este de închiriat In strada Gh. Mârzescu 17. Informaţiuni la tipografia H. Goldner. De Închiriat strada Loc.-Col. Langa No. 5. Pentru orice informaţiuni a se adresa numai la Administratorul averii Episcopiei Catolice de Iași, Seminarul Catolic, strada Comănescu.