Pentru Socialism, iunie 1971 (Anul 21, nr. 5393-5418)

1971-06-11 / nr. 5402

à ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXI nr- 5402 ♦ Vineri 11 iunie 1971 ♦ 4 pagini — 30 bani CONSTRUCTORII ÎN CRIZĂ DE TIMP Exploatării miniere Baia Borșa i s-au alocat in acest an fonduri de investiții in volum de peste 56 milioane lei, destinate dezvoltării producției, realizării unor importante obiective industriale și social-culturale. La acestea se adaugă construcțiile social-culturale din orașul Borșa, care înseamnă alte milioane de lei ce-și așteaptă materializarea. Să vedem în ce măsură s-au achitat de sarcinile trasate constructorii care acționează în această zonă a județului. „Nota aparte“ a T«CM*M.< — La finele celor cinci luni, de timp mai bun ca oricînd de lucru, bilanțul constructorilor nu ne satisface, ne-a spus ing. Ovidiu Craiciu, inginer șef adjunct cu investițiile la E.M. Baia Borșa. Nu ne satisface pe motiv că nu și-au realizat obligațiile ce le reveneau, „notă aparte" făcînd doar șantierul T.C.M.M.... Ne bucură să consemnăm aceasta „notă aparte" mai ales că e vorba de lucrări importante pentru beneficiar, care se va putea prelua spre folosință chiar înainte de termen. La data vizitei noastre constructorii efectuau ultimele finisări la clădirile grupului administrativ, stației de salvare și laboratorului, care va fi gata cu cel puțin 15 zile înainte de termen. Un alt obiectiv — atelierul mecanic — are asigurate toate condițiile să fie predat la timp, ritmul lucrărilor fiind alert datorită organizării echipelor, aprovizionării corespunzătoare cu materiale, concentrării efectivelor la obiectivele importante, fapt ce a făcut să se depășească planul pe cinci luni cu aproape 1,6 milioane lei. Vom menționa că și la resantierul din Baia Borșa al T.C.M. are în gestiune o seamă de foarte importante obiective industriale și social-edilitare. Obiectivele din incinta minei „Emeric" se încadrează în primul rînd printre acestea. Ele — e vorba de complexul social, remiza de locomotive, bazinul de apă — trebuiau terminate de fapt anul trecut, dar conform unui document încheiat între constructor și beneficiar, „ultimul termen" rămînea să fie la sfîrșitul trimestrului Dar nici vorbă să fie gata, la acea dată, chiar și acum mai necesitînd unele completări. De mai bine de trei ani se ,,execută" lucrările din incinta gării Borșa. Incredibil, dar nici la ora actuală nu s-au terminat, aceasta datorită lipsei de fermitate în execuție, ca și unor modificări și greutăți venite din partea beneficiarului. Acum lucrarea a intrat într-o nouă fază nu de execuție ci de discuții. La încercarea unor rezervoare de combustibil, s-a constatat că conductele sunt sparte. Beneficiarul susține că acestea au fost prost executate sau distruse de buldozere. Constructorul susține că... beneficiarul spart conducta cu excavatorul. Piana una alta, trebuie schimbată conducta distrusă, desigur cu țeavă ce nu figurează în devize. Culmea e că în timp ce unele lucrări întîrziate se tărăgănează de ani de zile, constructorii de aici, evident, cu avizul beneficiarului, au înălțat blocul A 5 pînă la etajul IV, dar acum a fost abandonat. De ce? Pentru că abia în această situație și-a dat seama beneficiarul că nu are cu ce încălzi acest bloc, din lipsă de capacitate la centrala termică. S-au obținut și fonduri: T. TOHATAN (Continuare in pag. a 3-a) tul lucrărilor (alimentare cu apă, de pildă) stadiul e înaintat, s-a efectuat un volum mai mare decit cel prevăzut, și a T. C. M. PERSPECTIVELE CERCEIARUMVESCE Interviul nostru cu prof. NICOLAE GIOSAN, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice. Rețeaua de cercetare agricolă a cunoscut în țara noastră, an de an, o dezvoltare ascendentă prin crearea de noi institute și stațiuni experimentale pe principalele ramuri ale agriculturii. Acestea au fost dotate cu suprafețe de teren și efective de animale corespunzătoare, mărimea medie a lor fiind la nivelul celorlalte unități agricole socialiste. Ținînd seama de ascendența muncii de cercetare, care sunt rezultatele obținute prin în prezent? — Ca rezultat al cercetărilor de pînă acum s-au introdus în cultură o serie de hibrizi dubli de porumb cu mare capacitate de producție. Noii hibrizi răspîndiți în ultimul timp în cultură depășesc prin producția lor cu circa 20 la sută pe cei care-i înlocuiesc. Progrese substanțiale s-au realizat și în cultura griului, prin generalizarea în cultură soiurilor de mare productivitate, a rezistente la boli și la cădere. In prezent, se află în înmulțire noi soiuri de grîu de toamnă destinate să înlocuiască, în importante zone, pe cele actuale pe care le-au depășit. In domeniul vitipomicol s-au creat, de asemenea, noi soiuri de struguri, de masă, de măr, păr, piersic, prun, care sunt în curs de extindere în producție. Aceste soiuri vor contribui la îmbunătățirea sortimentului actual. In expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința de lucru a C.C. al P.C.R. din 23 noiembrie 1970 se arăta că nu este rezolvată în mod curent problema semințelor și AGRICOLE a raselor de animale. Ce ne puteți spune în legătură cu aceste deficiențe? — Intr-adevăr, rezultatele obținute pînă în prezent în această direcție nu au reușit să satisfacă varietatea condițiilor pedoclimatice din diversele zone ale țării. Se resimte îndeosebi lipsa unor soiuri și hibrizi mai potriviți pentru mecanizarea complexă, precum și pentru diversificarea produselor alimentare, ca și de semințe hibride de mare productivitate la multe specii legumicole. Nu am reușit încă să producem material săditor pomicol liber de viroze și nici material săditor viticol din cloni selecționați cu productivitate mare și de calitate superioară. Serioase rămîneri în urmă s-au manifestat îndeosebi în creșterea animalelor, în ceea ce privește ameliorarea raselor de animale, crearea de linii biologice superioare și încrucișarea lor pentru a obține hibrizi industriali productivi, producerea prășilei de calitate superioară, dezvoltarea bazei furajere și îmbunătățirea sistemelor de furajare. — Fiind la începutul unui nou cincinal, vă rugăm să ne spuneți, care sunt principalele obiective ale cercetării științifice? — Atenția noastră va fi concentrată — în această perioadă — asupra soluționării problemei semințelor de calitate și a raselor de animale de mare productivitate. Introducerea în producție a Ing. NICOLAE STAN (Continuare in pag. a 3-a) Spre locul de muncă. Aspect de la E.M. Herja- vX’X*;*HvXvXvX\vi*C*XvX*X-;*;(Sl .%%%••*• • ♦ * *** mV«V»V#%V*V*V*V*Vw »ACTUALITATEA i VAVAVAVAVAVAVAVAVAVévIÍ*! ,*,*■ #%?»V*,*»V«V*Y»V*«V»VA I INTERNAȚIONALĂ! i Pe fronturile indochineze situația trupelor regimului de la Pnom Penh devine din ce în ce mai dificilă. ★ Lucrările sesiunii O.I.M. — intervenții ale reprezentanților români. i Experimentul celei de-a 4-a zi a zborului stației orbitale ,,Saliut". VIZITA DELEGAȚIEI DE PARTID ȘI GUVERNAMENTALE ROMÂNE CONDUSE DE TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU ÎN R. P. D. COREEANA Vizita protocolară la tovarășul Nicolae Ceaușescu Tovarășul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele Cabinetului de Miniștri, împreună cu soția sa, Kim Lăngu, făcut joi o vizită protocolară toovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, și soției sale, Elena Ceaușescu. La întrevedere, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, au luat parte tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Ion Iliescu, George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, și Aurel Mămășan, ambasadorul român la Phenian. Din partea coreeană, au fost prezenți tovarășii Toi En Ghen, Kim Ir, Pak Senger, O Jing, membri ai Comitetului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, Zang Zun Thek, Yang Hyong Sop, membri supleanți ai Comitetului Politic, Hă Dani, ministrul afacerilor externe, Kang Iăng Sap, ambasadorul R.P.D. Coreene la București, și alte persoane oficiale. Solemnitatea unor decorări Joi dimineața, a avut loc solemnitatea acordării unor înalte distincții române și coreene. nat Tovarășul Kim Ir Sen a înmîtovarășului Nicolae Ceaușescu, soției sale, Elena Ceaușescu, și tovarășului Ion Gheorghe Maurer ordinul „Drapelul Republicii" — clasa I. Prezidiul Adunării Populare Supreme a conferit ordinul „Drapelul Republicii clasa a II-a, membrilor delegației de partid și guvernamentale române. In cadrul aceleiași solemnități, tovarășul Nicolae Ceaușescu apoi 10 iunie, au început convorbirile oficiale între delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, și delegația de partid și guvernamentală a Republicii Populare Democrate Coreene, condusă de tovarășul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele Cabinetului de Miniștri. La convorbiri au participat membrii delegației române: Ion Gheorghe Mauier, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R. vicepreședinte ale Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al înmînat tovarășului Kim Ir Sen, soției sale, Kim Song E, tovarășului Țoian Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar C.C. al Partidului Muncii din Coal reea, președintele Prezidiului Adunării Populare Supreme, și tovarășului Kim Ir, membru al Comitetului Politic al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, prim-vicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I. Prin decret al Consiliului de Stat s-au conferit, de asemenea, ordinele „Steaua Republicii S aComitetului municipal București al P.C.R., primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Mămnășan, ambasadorul României în R.P.D. Coreeană, precum și Ștefan Andrei, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.R., Emilian Dobrescu și Constantin Mitea, membri supleanți ai C.C. al P.C.R., consilieri la C.C. al P.C.R. Din partea coreeană au participat : Țoian Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., președintele Prezidiului Adunării Populare Supreme, Kim Ir, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., prim-vicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, Pak Sen Cer, membru al Comitetului Politic al C.C. al P.M.C., al doilea vicepreședinte al Cabinetului de Miniscialiste România" clasa a II-a și „23 August" clasa a II-a, unor tovarăși din conducerea de partid și de stat a R.P.D. Coreene. Conferirea acestor înalte distincții române și coreene, cu prilejul vizitei oficiale în R.P.D. Coreeană a delegației de partid și guvernamentale a țării noastre, reprezintă o expresie grăitoare a legăturilor trainice de prietenie și colaborare statornicite între cele două partide și țări, a sentimentelor de stimă și solidaritate internaționalistă pe care le nutresc reciproc popoarele român și coreean, trn, general de armată O Jing, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., șeful Marelui Stat Major al Armatei populare coreene, Zăng Zun Thek, membru supleant al Comitetului Politic al C.C. al P.M.C., vicepreședinte al Cabinetului de Miniștri, Yang Hyaung Sop, membru supleant al Comitetului Politic, secretar al C.C. al P.M.C., Hă Dam, membru al C.C. al P.M.C., ministrul afacerilor externe, Kim Jang Nam, membru al C.C. al P.M.C., adjunct de șef de secție la C.C. al P.M.C., Kang Jung Sap, ambasadorul R.P.D. Coreene în România. In cadrul convorbirilor a avut loc un schimb de păreri asupra dezvoltării pe mai departe a relațiilor de prietenie și colaborare dintre cele două țări, precum și asupra unor probleme de interes comun. Convorbirile s-au desfășurat intr-o atmosferă de prietenie frățească. Convorbiri oficiale româno-coreene >. Printr-o hotărire a Consiliului de Miniștri, tovarășul Florian N. Băgăluț a fost numit in funcția de șef al Departamentului metalurgiei neferoase din cadrul Ministerului Industriei Metalurgice. Ieri după-amiază a avut loc plenara Consiliului municipal al sindicatelor Baia Mare. Plenara a analizat problema protecției muncii în întreprinderile și unitățile economice. Tot cu acest prilej, în biroul executiv și în consiliu, au fost cooptați noi membri, iar tovarășii Petre Sigheartău, activist al Consiliului municipal al sindicatelor. Veronica Apan, salariată la Consiliul popular municipal și Gheorghe Ghișe, președintele Comitetului sindicatului de la U.M.M.U.M. Baia Mare au fost aleși vicepreședinți ai consiliului municipal al sindicatelor. Pe lângă organizația comercială locală mixtă din orașul Borșa a luat ființă o gospodărie anexă. Pentru început această subunitate, care are menirea să completeze necesarul de carne al unităților de alimentație publică, numără 80 miei și 50 de porci. Mîine la ora 20, Teatrul dramatic din Baia Mare prezintă spectacolul „Lovitura“ de Sergiu Fărcășan. Sunt valabile abonamentele. * La Seini a luat ființă un cerc filatelic, al zecelea de acest fel din județul nostru, afiliat la Asociația Filateliștilor din România. Cele 10 cercuri filatelice din județ numără în prezent peste 700 membri. * După cum am fost informați, in fiecare duminică, Biroul de turism pentru tineret din Baia Mare organizează excursii pentru amatorii de drumeții pe cărări montane cu ghizi specializați. Iată cîteva itinerarii : Vîrful Ignișului (5.307 m), vîrful Gutîi (1.447 m), vîrful Piatra Șoimului, Pleseioare, Cheile Tătarului, Lacul Bodi — Baia Sprie, vîrful Mogoșa. * Zilele trecute, printr-o decizie a Biroului executiv al U.J.C.C. Maramureș, pentru sustrageri din avutul falsuri în acte și alte abateri, obștesc, Vasile Rednic și Gheorghe Mleniță, președinte și respectiv contabil-șef, la cooperativa de consum din Bîrsana au fost destituiți din funcție și deferiți organelor de cercetare penală. Pentru fapte similare consiliul de conducere al cooperativei din Bîrsana, a hotărît ca gestionarii Vasile Drăguș, Vasile Ștefanca, Mihai Boloea, Gheorghe Botiș, Radmir Drimer, Pălăguța Bîrsan și casierul Teodor Ștefanca să fie schimbați din funcții și să li se întocmească acte de trimitere in judecată. La un control efectuat în noaptea de 4 spre 5 iunie de către organele competente, paznicul Griga Miclauș care trebuia să se afle în rond în jurul obiectivelor încredințate spre pază (Sucursala județeană a Băncii de investiții și Palatul poștei din Baia Mare), a fost găsit dormind intr-un coridor al Palatului poștelor. G. Miclauș a fost sancționat. * Vacanța, concediul bat la ușă. Geamantanului nostru însă i s-a defectat minerul sau o încuietoare. Unde îl putem repara ? Răspunsul ni l-a dat conducerea cooperativei Unirea : „La secția nr. 38, încălțăminte și marochinărie care funcționează pe str. Scînteii nr. 2“ (noul complex de deservire). Aici, pe lingă geamantane, se mai repară poșete, sacoșe de voiaj, serviete, mape, fermoare etc. * Printr-o decizie a Consiliului județean al sindicatelor tovarășul Teodor Pop a fost numit în funcția de director al Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare. * După cum am fost informați la Direcția județeană de drumuri și poduri Maramureș, în ziua de duminică, 13 iunie între orele si 15 se închide circulația rutieră pe podul de peste Someș (Ardusat) . Pe lingă sirop de ceai, sirop de lămîie, răcoritoare „Poliflora“, sifon și braga ardelenească, secția alimentară a cooperativei „Gutinul“ din Baia Mare de cîteva zile a început să producă și să livreze unităților de alimentație publică din orașele și satele județului un nou produs : dragă caramel (bere pentru șoferi). Această băutură, preparată pe bază de hamei și cafea malț, nu conține alcool. * La Procuratura Baia Mare au sosit miercuri dosarele de cercetare penală ale inculpaților Pană Ciontoș (Baia Mare, str. Valea Borcutului nr. 226), Petre Uță (Baia Mare, str. Victoriei nr. 32) și Valentin Botiș (Baia Sprie, str. Igniș nr. 2). Cei trei inculpați au fost deferiți justiției pentru infracțiunea de tîlhărie. Rubrica realizată sub îngrijirea lui I. PETRIA COMUNICAT COMUN cu privire la convorbirile oficiale româno-cambodgiene La 2 iunie 1971, excelența sa domnul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretar general al Partidului Comunist Român, și excelența sa domnul Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, s-au întîlnit la Pekin cu Samdech Norodom Sianik, șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, și Samdeh Penn Nouth, președintele Biroului Politic al Comitetului Central al F.U.N.K. și prim-ministru al Guvernului Regal de Unitate Națională al Cambodgiei. Cu acest prilej a avut loc o convorbire oficială la care au participat: — din partea română, excelențele lor domnii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal de partid București, primarul general al Capitalei, George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Duma, membru al C.C. al P.C.R., ambasadorul Republicii Socialiste România în R.P. Chineză. —din partea cambodgiană , excelentele lor domnii Kent Chiron, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.K. și ministru delegat la președinția Consiliului de Miniștri, Thiounn Prasith, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.K. și ministru însărcinat cu coordonarea eforturilor luptei pentru eliberarea națională, alteța sa Sisowath Methavi, directorul Cabinetului șefului statului, și Ker Meas ambasadorul Cambodgiei în R.P. Chineză. In cadrul convorbirilor, partea română a informat despre munca și activitatea desfășurată de poporul român, sub conducerea Partidului Comunist, pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român în vederea construirii societății socialiste multilateral dezvoltate. La rîndul său, partea cambodgiană a informat despre situația din Cambodgia înainte și, după lovitura de stat reacționară din 13 martie 1970, despre lupta unită a poporului cambodgian împotriva agresiunii imperialismului S.U.A. și a lacheilor săi de la Saigon, împotriva clicii Lon Nol— Sirik Matat—Son Ngok Thanh, pentru redobândirea suveranității și integrității teritoriale a țării, pentru construirea unei Cambodgii independente, pașnice, neutre, democratice și prospere. Partea română a condamnat această agresiune imperialistă, a dat o înaltă apreciere luptei juste duse de forțele populare din Cambodgia sub conducerea F.U.N.K. Ea a reafirmat simpatia și solidaritatea poporului român cu poporul cambodgian, care, alături de popoarele vietnamez și laoțian, își apără dreptul sacru la libertate și independența națională. Partea cambodgiană a exprimat recunoștință poporului român și guvernului Republicii Socialiste România care au recunoscut de la început Guvernul Regal de Unitate Națională ca fiind singurul guvern legal și legitim al Cambodgiei, precum și pentru sprijinul acordat luptei poporului cambodgian. Ea a exprimat cele mai călduroase felicitări pentru strălucitele succese obținute în toate domeniile de către poporul român și Republica Socialistă România, sub conducerea Partidului Comunist, la construirea societății socialiste multilateral dezvoltate. Ea sprijină politica Republicii Socialiste România, întemeiată pe coexistența pașnică, de dezvoltare a cooperării între state pe baza principiilor independenței și suveranității, neamestecului în treburile interne și egalității în drepturi. Partea română sprijină propunerile făcute de Samdehh Norodom Sianik, șeful statului Cambodgia, în declarația sa în 5 puncte din 23 martie 1970. Cele două părți cer ca Statele Unite ale Americii să respecte drepturile naționale fundamentale ale poporului cambodgian, garantate prin acordurile de la Ge(Continuare fi» pag * T*a).