Pentru Socialism, septembrie 1971 (Anul 21, nr. 5472-5497)

1971-09-26 / nr. 5494

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXI nr. 5494 Duminică 26 sept. 1971 4 pagini — 30 bani LA SEMĂNATUL GRIULUI RITM ALERT, DAR NU ÎN DAUNA CALITĂȚII! In unitățile agricole din zona Codrului, griul găsește condiții pedoclimatice favorabile. Avînd în vedere acest factor, precum și experiența îndelungată, cooperativele agricole de aici cultivă cereale de toamnă pe suprafețe relativ destul de mari. Pentru a ne edifica de felul cum se desfășoară semănatul griului de toamnă, în siua de 23 septembrie, redacția noastră a organizat un raid-anchetă în mai multe unități. Pornim de la faptul că ritmul la semănat, în săptămîna de început, este în general satisfăcător. La Oarța de Jos, din 210 ha, 83 ha erau însămînțate, iar alte 60 ha pregătite pentru a primi sămînța. La Oarța de Sus aproape jumătate din sarcina de plan este ■îndeplinită. Performanțe bune sînt și la Băsești. Nu în același ritm se lucrează însă la Bicaz și Corni. La prima, din 330 ha am găsit însămînțate numai 80 ha. Merită remarcată strădania mecanizatorilor în direcția executării unor lucrări de o calitate ireproșabilă. In unele locuri, însă, se ridică unele aspecte de loc lăudabile în privința calității. Este vorba, mai ales, de pregătirea semințelor, de purificarea lor, și trimiterea probelor la laborator. La Bicaz, bunăoară, din cele 40 tone sămîntă jumătate a fost respinsă, pentru că, tehnicianul Vasile Blidaru a trimis probe doar de „încercare", poate n-ar observa cei de la laborator că griul n-a fost selectat. Dar n-a mers. Acum delegatul U.J.C.A.P., tovarășul inginer D. Ciucu, prezent la fața locului, a ridicat o nouă probă. La data investigației noastre, la C.A.P. Corni, 35 tone grîu de sămînță se aflau încă în starea în care se găseau de cum au ieșit din gura batozei. Și ceea ce s-a selectat la Balta (din care s-a Și semănat) conține o proporție însemnată de corpuri străine. Un cooperator a remarcat semințele de obsigă și a zis: — de asta nu scăpăm noi niciodată! Cum să scapi cînd îl semeni an de an, odată cu grîul? Abia la ora actuală consilul de conducere s-a pomenit că n-are unde să selecteze sămînța. Este adevărat că s-a depus o comandă pentru un selector universal de mare capacitate, dar dacă comanda n-a fost onorată din timp (de către baza de aprovizionare) trebuiau căutate neapărat alte soluții. A trecut doar atîta vreme de la treieriș! Președintele, tovarășul Ioan Șofron, o ține însă într-una: — O să vedeți, noi vom obține cea mai bună producție de grîu în zona Codrului. Semănăm suprafețe mari după trifoi, am dat îngrășăminte chimice, tractoriștii lucrează bine... Dar fără sămînță pură și de calitate oricine poate să pună la îndoială realizarea intențiilor. Și la Oarța de Sus, magazinerul Cornel Tămășan ne-a informat că mai are 15 tone de grîu neselectat, deoarece selectorul propriu s-a defectat. Și portdolorul stă aici nefolosit tot pentru o mică defecțiune la... miner. Cooperatorii au fost găsiți tratind grîul in magazie manual (cu lopata) fără nici o măsură de protecția muncii. Se manipulează în mod inadmisibil materialul deosebit de toxic. Din aceste cîteva aspecte s-a putut desprinde o tendință ascunsă pe ici, pe cale de a semăna, în N. SOARE (Continuare în pag. a 2-a) *î r * mamm * mmm # / ’ t mmm * .  I. M. A. MARAMUREȘ A realizat planul pe trei trimestre De curînd, I.M.A. Maramureș a raportat realizarea și depășirea planului pe cele trei trimestre. Depășirea planului de venituri-principalul indicator de plan — a fost însoțit de o economie de 1,6 milioane lei. Cele mai mari economii au obținut S.M.A. Ulmeni — 450.000 lei, S.M.A. Coroieni — 240.000 lei S.M.A. Șomcuta Mare — 117.000 lei și alții. De menționat că stațiunile de mecanizare a agriculturii din Șomcuta Mare, Ulmeni, Coroieni, Seini, Tg. Lăpuș, Oarța de Jos, și-au realizat planul anual în proporție de peste 90 la sută. PAGINA__ A 3 - A Panou de onoare: strungarul Nicolae Varadi derea „Băimăreana", de la Intreprin- Foto: I. DEAK EDUCAȚIA SOCIALISTĂ - OBIECTIV MAIOR AL ACTIVITĂȚII SINDICALE Plenara Consiliului municipal Baia Mare al sindicatelor Desfășurată sub semnul exigentei participări la viața politică a țării, al profundei convingeri despre însemnătatea măsurilor de îmbunătățire a muncii politico-ideologice și cultural-educative adoptate de către Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. la propunerea tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, Plenara Consiliului municipal Baia Mare al U.G.S.R. a dezbătut în spirit deschis, critic și autocritic, problematica educației muncitorești a membrilor de sindicat, a tuturor salariaților din întreprinderile și instituțiile băimărene, intregrîndu-se, prin atitudine și concluzii, în atmosfera de deplină adeziune a întregului nostru popor, constructor al societății socialiste multilateral dezvoltate, la programul de educare marxist-leninistă a oamenilor muncii, meniț1 să ridice conștiința maselor pe treapta actuală a cerințelor vieții social-economice din țara noastră. Intr-un asemenea context, programul de măsuri adoptat de conducerea superioară partidului constituie și pentru a organele și organizațiile sindicale un prețios îndrumar în munca lor de intensificare și perfecționare a activității de răspîndire și însușire aprofundată a politicii Partidului Comunist Român, a ideologiei sale marxist-leniniste de educare revoluționară a maselor, de dezvoltare a conștiinței lor în scopul promovării în toate împrejurările vieții sociale a unei atitudini combative, militante, de intransigență față de mentalitățile retrograde, străine concepției despre lume a clasei muncitoare. Pornind de la principiile de o deosebită valoare teoretică și practică, conținute în actualele documente de partid, Plenara Consiliului municipal Baia Mare al sindicatelor — în raportul prezentat de tovarășul Petru Buia, secretar al Consiliului municipal Baia Mare al U.G.S.R., în planul de măsuri, cit și în luările de cuvînt ale participanților — a exprimat hotărîrea fermă de a se acționa neabătut pentru traducerea în viață a complexului program recent adoptat de conducerea partidului nostru în vederea îmbunătățirii continue a activității politice și educative, arătînd că membrii de sindicat, toți oamenii muncii din municipiul Baia Mare, fără deosebire de naționalitate, au primit cu satisfacție și legitim interes aceste documente, al căror adevăr slujește mersului înainte al societății noastre, progresului economiei și culturii României socialiste. Pentru înfăptuirea acestui măreț program de educație socialistă a poporului nostru trebuie să avem permanent în atenție formarea omului nou, devotat politicii partidului, ideilor socialismului și comunismului. Fără o aspirație perpetuă spre împlinirea și desăvîrșirea personalității omului — corolar al umanismului socialist și al politicii partidului comunist — nu e cu putință de conceput edificarea unei societăți multilateral dezvoltate, propășirea spre și mai înalte culmi de civilizație. Iată de ce — spunea în cuvîntul său Gheorghe Celăraș, președintele comitetului sindicatului E.M. Nistru — e necesar ca fiecare om al muncii, indiferent de profesia pe care o are și de func-A. C. IOAN (Continuare în pag. a 2-a) Locomotivele.*] îmi amintesc că aici, la Herfa, pe lingă puținele locomotive Diesel de mină, mai putea fi văzut încă cu vreo 15 ani in urmă calul înhămat la șirul de vagoneți. A venit vremea locomotivelor Diesel, care au avut o „viață" foarte scurtă, nu pentru că ar fi avut cine știe ce cusururi, dar poluau aerul în subteran. Locul lor a fost luat de locomotivele cu acumulator. Pe urmă, după electrificarea minei, cele cu troleu. Cînd vorbim de locomotive, la timpul prezent, aici la mina Herja, trebuie să consemnăm că e vorba exclusiv de locomotive electrice in număr de 24, că ele au mecanizat complet transporturile pe orizontală, că raza lor de acțiune se întinde în subteran pe vreo 25 km. — Nu-i vorba de o locomotivă, două, ci de un parc, care trebuie să fie sistematic dirijat, ne spune mecanicul șef, ing. Ioan Fira. Or, prin metodele obișnuite dirijarea era imposibilă. .. După spusele sale deducem că s-a făcut „ceva" în dirijarea locomotivelor... Intr-adevăr, ceea ce s-a făcut la Herța trebuie consemnat ca un fapt deosebit, nu atit pentru că e prima mină din județ și a doua din țară unde transporturile au fost dispecerizate, ci în primul rând pentru soluția aplicată și rezultatele obținute. Astăzi, la Herja pe principalele locomotive (în scurt timp toate vor fi dotate cu asemenea aparate) au fost montate radio-telefoane, iar la o cabină de la gura minei, un ,,dispecer radio-telefon“ , prin care omul de aici poate lua legătura în citeva secunde și cu oricare din mecanicii de locomotive aflați în subteran. I — Ideea ne-a scris mai de- mult, ne spune tov. Fim, dar n-am putut procura utilajul ne- ncesar, mai ales că, lucru cu, ■ noscut, undele radio nu se propagă în subteran. Ne-am adresat Institutului politehnic București, care ne-a ajutat să obținem instalația de fapt, o invenție românească de mare valloare. lată, așadar, încă un exemplu al rodniciei în colaborare cu specialiștii de înaltă calificare. E drept că și cei de aici — ing. 1 Eric Hütter, maistrul Nicolae Dancoș, electricienii Mihai Florian și Ioan Ciceu, au montat m In mai puțin de o săptămînă toată instalația. In plus, aparate asemănătoare cu cele de pe locomotive au fost montate la g punctele importante din subteran: puțul de extracție, colectoarele de minereu etc. ® .. .Minusculele locomotive, nuatorită tehnicii, oamenilor, nu g Hnt, ca pînă ieri, mașini ce se ■ pierdeau din colimatorul conducerii producției în întunericul subteran, ci sunt mereu prescente la apelul dispecerului. Și i s normal ca ele să răspundă incomparabil mai bine și mai prompt nevoilor producției. Desigur, noua realizare invită la extindere... T. TOHÄTAN ■ « # 9 îndemn patriotic LA MUNCA După ce cu numai citeva zile mai înainte deschidea, într-o atmosferă de larg interes, anul de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, Comitetul municipal U.T.C. Baia Mare a dat vineri la prînz startul într-o nouă acțiune cu caracter de durată și funcție educativă eficientă informarea conștiinței omului — munca voluntar-patriotică a elevilor. Cei 850 de uteciști de la Liceul nr. 3, însuflețiți de înalta responsabilitate socială pe care patria și partidul o acordă tinerei generații, își exprimă unanim adeziunea la măsurile elaborate de partid pentru întărirea muncii de educare comunistă și, răspunzînd chemării adresate tineretului de către tovarășul Nicolae Ceaușescu, cheamă la întrecere pe toți elevii din școlile de cultură generală, școli profesionale, licee .de cultură generală și de specialitate, școli de calificare post liceală, de „Continuînd tradițiile glorioase muncă voluntar-patriotică ale clasei muncitoare, făcînd dovada patriotismului și a înaltelor calități morale, formindu-se prin muncă — se spune în chemare —, propunem ca în acest an școlar obiectivele muncii voluntarpatriotice desfășurate de fiecare elev, fiecare brigadă, fiecare organizație să fie: amenajarea, întreținerea, și dezvoltarea bazei materiale a școlii, a spațiilor de învățămînt, a curții și grădinii școlii, a terenurilor sportive; participarea fiecărui elev la construirea și autodotarea atelierelor școlare, amenajarea și întreținerea locurilor de agrement din localitate, noi îngrijind 3,5 ha din parcul „23 August", fiecare elev să amenajeze o suprafață de 25 m pătrați de zonă verde și să planteze doi arbori ornamentali, să colecteze 3 kg de plante medicinale și fructe de pădure, 5 kg de deșeuri de hîrtie și textile, 3 sticle sau borcane. Lunar să organizăm o acțiune a elevilor cu colectivele de tineri muncitori din întreprinderile care patronează școala, să participăm la lucrările de pe șantierele tineretului în timpul vacanței de vară, să asigurăm în permanență conținutul educativ al fiecărei acțiuni de muncă voluntar-patriotică. La sfîrșitul anului școlar fiecare elev să aibă realizate 150 ore de muncă voluntar-patriotică. Rostită în careu in fața sutelor de uteciști, chemarea aceasta a devenit un angajament pentru fiecare elev de la Liceul nr. 3. — Ce merite au avut în acest sens uteciștii de la Liceul nr. 3 in cursul anului trecut, incit acum le-a revenit lor onoarea de a lansa acest apel, l-am întrebat pe tovarășul. Sabin Cazacu, activist al Comitetului municipal U.T.C. — Intre liceele de cultură generală, Liceul nr. 3 a obținut cele mai bune rezultate pe acest tărîm. Și apoi a fost o dorință a elevilor de aici de a lansa această chemare. Pe primele locuri s-au clasat — dacă luăm toate școlile, indiferent de profil — GHEORGHE SUSA (Continuare in pag. a 2-a) ★ Teatrul dramatic găzduiește azi între orele 10—20 concursul de preselecție pentru emisiunea „Steaua fără nume" (muzică populară și muzică ușoară). Doritorii se pot prezenta în fața comisiei de examinare fără nici un fel de înscriere, prealabilă. ★ Azi cu începere de la ora 11 pe Aleea tineretului are loc o manifestare dedicată Conferințe celei de a doua naționale a Organizației Pionierilor organizată de Casa pionierilor. Cu acest prilej sute de pionieri și școlari din municipiul Baia Mare își vor reliefa talentul și fantezia desenînd pe asfalt impresiile lor din vacanță. ★ Pe scena Casei de cultură a sindicatelor: Mîine la orele 17, și 20, Ansamblul folcloric „Tulnicul" prezintă spectacolul „Joc și cîntec românesc" spectacol care s-a bucurat de mult succes la Festivalul internațional Gynt" din Suedia și „Pert Norvegia. ★ De la Consiliul județean al sindicatelor aflăm că au sosit, fiind repartizate comitetelor sindicale din unitățile economice și instituțiile județului nostru, 1.724 bilete de tratament și 481 bilete de odihnă pentru trimestrul IV a.c. Intre acestea, ponderea o dețin biletele în pitoreștile stațiuni balneoclimaterice Herculane, Borsec, Felix, Vatra Sovata, Dornei, Sinaia și altele. Pînă la această dată au beneficiat de bilete de odihnă și tratament prin intermediul comitetelor sindicale 9.730 de oameni ai muncii din județul nostru. Azi după amiază, formația corală a Căminului cultural din Circîrlău sa deplasează în localitatea Hideaga, la un bogat unde va prezenprogram de cîntece patriotice și populare. Artiștii amatori sînt însoțiți și de voleibaliștii cicîrlăuani care își vor disputa întîietatea cu voleibaliștii din Hideaga, ★ ,"Apollo-14" pe aul Planetariului din Scranaia Mare . Pentru grupuri de vizitatori între orele 11—13 și 17—20 zilnic, pînă în data de 28 septembrie, se proiectează filmul american de scurt-metraj în culori „Apollo-14". ★ Joi, 30 septembrie, o echipă a Notariatului de stat din Baia Mare se va deplasa la sediul secundar din orașul Tîrgu Lăpuș pentru autentificări de acte și dezbaterea de cauze succesorale. Competiții sportive : Fotbal, diviza C : Gloria Baia Mare-Minerul Baia Sprie, terenul „1 Mai" ; Constructorul Baia Mare- C.E.I.L. Sighetu Marmației, terenul din Baia Sprie; Bradul Vișeu de Sus-Bihoreana Marghita încep la ora 11).Intîlnirile Juniori: Minerul Baia Mare-Gloria Bistrița, Stadionul „23 August", ora 13; Gloria Baia Mare-Unirea Dej, terenul „1 Mai", ora 13; C.E.I.L. Sighetu Marmației-Olimpia Satu Mare, ora 18. Handbal: Minaur-Știința Petroșani (B.) — terenul de lângă Sala sporturilor, ora 11; Olimpia Seini-Ș.S.E. Cluj (juniori), ora 11 ; Oțelul Baia Mare-Minaur II (județean), terenul ,9 Mai, ora 9,30 ; Olimpia II Seini- Liceul „Gh. Șincai" (județean) ora 9,30. Volei: Explorări Baia Mare-S.S.E. Oradea. Meciul se va desfășura pe terenul de lîngă Sala sporturilor, ora 9,30. ★ Azi la ora 13, în localitatea Suciu de Sus va avea loc un caleidoscop științific organizat de Comisia județeană pentru difuzarea culturii și științei. In program figurează expunerile: „Viata în decursul erelor geologice", „Noi date asupra cercetării Lunii" și „Prevenirea incendiilor". Expunerile sunt însoțite de proiecții de diapozitive și filme . documentare. Rubrică realizată de I. PRIBOI * mm mm mmm mmm mmm ^mm mmm mm ta