Pentru Socialism, octombrie 1971 (Anul 21, nr. 5498-5524)

1971-10-27 / nr. 5520

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Universitatea populară și cultura generală omul de azi, multilateral cultivat, îmbină în structura personalității sale, cunoștințele de specialitate și de strictă profesionalitate cu cele de cultură generală și de larg interes. Printr-o temeinică pregătire de specialitate omul realizează o eficientă și armonioasă integrare în producție, iar printr-un solid bagaj de cunoștințe de cultură generală dobîndește o tot mai prestigioasă prezență în societate. Cele două aspecte semnalate sînt strîns legate între ele, concurînd pozitiv și convergent la ameliorarea profilului spiritual al omului societății noastre socialiste. In sprijinul consolidării acestui profil la categorii multiple de oameni ai muncii sînt instituite și cursurile de cultură generală din cadrul universităților populare. Meritele acestor cursuri rezidă în caracterul lor periodic și sistematic, mijlocind, la un nivel și o ținută riguros științifică dar larg accesibile, luarea de contact cu problematica actuală a diverselor domenii de activitate și cunoaștere. In acest sens Universitatea populară Baia Mare propune publicului nu mai puțin de 11 cursuri de cultură generală, cu o tematică atractivă și bogat informativă. Desfășurîndu-se lunar sau bilunar, în zile ferm desemnate, cursurile beneficiază de colaborarea unor oameni de știință, cultură și artă din județ și din țară, cit și de ambianța plăcută și dotarea materială corespunzătoare deținute de Casa de cultură a sindicatelor, Clubul tineretului și Complexul astronomic. Anul școlar 1971—1972, a cărui deschidere festivă va avea loc în 31 octombrie a.c., se conturează pe baza experienței acumulate pînă acum, orientată și restructurată în lumina cerințelor deduse în acest sector al culturii de masă din recentele documente de partid privind îmbunătățirea activității politico-ideologice și cultural-educative. Tematica cursurilor servește formării omului nou, conștiinței sale înaintate, pregătirii și perfecționării multilaterale, incluzând o problematică vie, cu bogat conținut educativ, de ordin politic, științific, artistic etc. Cursul „Probleme majore ale tineretului contemporan" se adresează, după cum sugerează și titlul, tinerilor din organizațiile U.T.C. din întreprinderile și instituțiile băimărene. Aflat în al doilea an de funcționare, cursul a trezit interes și a fost frecventat cu asiduitate de un mare număr de uteciști din uzinele și școlile municipiului. Tematica pentru anul acesta vizează educația politico-ideologică a tinerilor, axată pe dezbaterea de pe pozițiile filozofiei materialist-dialectice a problemelor științei și civilizației, în scopul promovării valorilor culturale militante și revoluționare a concepțiilor marxist-leniniste despre lume și viață, a atitudinilor progresiste față de fenomenele contemporaneității". Cuvintele aparțin tovarășului Vasile Sas, secretar al Comitetului municipal Baia Mare al U.T.C., responsabilul cursului. Aflăm că temele vor fi expuse de către cadre didactice universitare și liceale, profesori de științe sociale și pedagogice, conferențiari centrali, specialiști din producție, activiști de partid și ai U.T.C. Expoziții de materiale ilustrative, filme artistice și documentare, rezultatele investigațiilor Grupului de cercetare pentru problemele ti-A. C. IOAN (Continuare în pag. a 2-a) Anul XXI nr. 5520 * Miercuri 27 octombrie 1971 ♦ 4 pagini — 30 bani Ședința Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste In cursul zilei de ieri a avut loc ședința Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste. Ședința care a fost condusă de tovarășul Gheorghe Blaj, prim-secretar al Comitetului județean Maramureș al P.C.R., președintele Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, a dezbătut și adoptat planul de măsuri cu privire la aplicarea Hotărîrii Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. din iulie a.c. în legătură cu instituirea fondului de solidaritate și sprijin a mișcării de eliberare națională a tinerelor state independente, a țărilor în curs de dezvoltare, precum și pentru ajutorarea populației din unele țări în cazul unor calamități naturale. Exploatarea minieră Cavnic este unitatea cu cea mai mare pondere în producția de minereuri CJVLN. Baia Maare. Minerii de aici au realizat peste 80 la sută din planul anual de extracție in luni și două decade. In foto garnitură „plină" pe rampa puțului la orizontul Ferdinand. Uzina metalurgică de metale neferoase Baia Mare Se verfică Instalațiile fabricii de acid sulfuric. TIMPUL RECE A SOSIT Cum stăm cu adăposturile pentru animale ? In aceste zile una din problemele cele mai importante în sectorul creșterii animalelor o constituie grija pentru asigurarea unor condiții cît mai bune de iernat. Trecerea la stabulație necesită luarea unor măsuri menite să asigure pentru perioada de iarnă condiții optime de adăpostire. Privită numai din acest unghi, care este situația pregătirii adăposturilor pentru animale? Conform planului de investiții în acest an urmează să se construiască în cooperativele agricole de producție 17 adăposturi tip — așa numitele plombe. Asemenea adăposturi urmau să fie ridicate la Seini, Tămaia,•Tg. Lăpuș, Vadul Izei și în alte locuri. Pină acum atit stadiul valoric cît mai ales cel fizic al lucrărilor nu este de natură să o imagine optimistă. dea Ia cele mai multe locuri documentațiile au fost întocmite cu întîrziere, la fel și contractele cu întreprinderile constructoare. De la caz la caz, lucrările vor fi realizate în proporție de 30—40 la sută în acest an, urmînd să fie continuate în cel următor. De altfel, la Boiu Mare pentru grajdul prevăzut a fi dat în folosință la 15 octombrie nu s-a executat decît fundația, la Tg. Lăpuș construcția se află de-abia în stadiul de documentație. Cu unele excepții în majoritatea unităților unde s-a prevăzut construcția acestor adăposturi există totuși spațiul necesar pentru iernarea animalelor, așa încît în momentul de față cea mai acută problemă care se pune în ansamblu pe județ reprezintă pregătirea condițiilor pentru iernare în adăposturile existente. La acest capitol există destule exemple pozitive. Nu insistăm asupra lor deoarece considerăm firesc ca în toate unitățile să existe preocuparea necesară creării condițiilor optime pentru stabulația animalelor. Ne vom opri însă la reversul situației. In mod practic după răcirea timpului din ultimele zile perioada de stabulație a început. Această perioadă a găsit însă în numeroase locuri mari și greu recuperabile întârzieri privind asigurarea unor condiții bune de adăpostire . La Cooperativa animalelor, agricolă de producție din Urmeniș, saivanul pentru oi este în parte descoperit. La Viile Apei grajdul transformat ad-hoc în saivan nu este pentru stabulație, pregătit Amintim doar faptul că ieslele vechi au fost scoase iar altele nu s-au mai amenajat. Se vede că la Boiereni nu s-au tras învățămintele cuvenite de pe urma „creșterii la rece" din anul trecut. Cu toate că în iarnă la această cooperativă au murit 187 de oi din cauza condițiilor necorespunzătoare de turnare se pare că greșelile se vor reedita — cel puțin judecînd după faptul că acoperișul saivanului, prezintă ventilații nedorite. Nici starea grajdului pentru taurine nu e mai strălucită, acoperișul acestuia are multe țigle sparte, iar grinzile sunt putrezite. Situație mai puțin gravă, dar din păcate comună multor cooperative, este cea de la Libotin. Este vorba de lucrări mărunte dar absolut necesare. Aici curățenia lasă de dorit. La unul din grajduri podeaua este spartă, geamuri lipsă. Materiale necesare reparației podelelor există. La fel geamuri și cuie se găsesc la cooperativa de consum din sat. Lipsește însă mina de gospodar. Timpul rece a sosit. In zona Vișeului au căzut primele ninsori — semn că iarna nu e departe. Se impune deci înlăturarea tuturor deficiențelor legate de asigurarea iernării animalelor în bune condiții. A. PETRU Im pagina a 3-4 gînduri și fapte tinerești sub arcada marilor aspirații Coordonatele eficienței economice a cooperării în producție In limbajul producției noastre materiale se impune tot mai accentuat termenul de colaborare, de cooperare interunități. Dictată de perfecționarea și rea diviziunii sociale a diversificacooperarea constituie un muncii, mijloc important în creșterea eficienței activității economice. Promovarea cooperării între unitățile aceleași ramuri industriale sau între unități teritorial învecinate, crează înlesniri reciproce în asigurarea unor piese sau subansamble, în valorificarea mai bună a potențialului tehnic din dotare. Industria județului nostru prezintă numeroase aspecte în care cooperarea între unități constituie un mijloc important de acoperire a cerințelor de plan de ambele părți. Dovadă și cele desprinse din investigațiile noastre. Ne aflăm la întreprinderea „Băimareana“ din Baia Mare. — Noi avem largi relații de colaborare, de cooperare, foarte bune aș spune, atit cu unitățile din industria locală a județului, cît și cu altele, îndeosebi din construcția de mașini, ne șeful producției, tov. ing. relatează Vasile Chișu. La „Băimăreana“ se execută un foarte mare volum de flanșe pentru export, piese de schimb auto pentru Uzina de autoturisme Pitești. Flanșele sunt forjate, apoi trimise pentru prelucrări la „Maramureșeană“, Sighetu Marmației. De fapt, în realizarea acestui produs, cooperează cu „Băimăreana“ și alte unități: I.M.A. Satulung, „Someșul“ Seini, I.M.C. Baia Mare etc. Pentru bridele cu arcuri, unitatea are relații de cooperare cu „Iza“ Vișeu de Sus. Cu despre cooperarea cu Uzina de autoturisme Pitești, aceasta este atit de adîncită, încît „Bal ing, GH. DUMITRESCU (Continuare în pag. a 2-a) Jocuri de lumini pe fațada edificiului politicoadministrativ din Baia Mare. Cei care nesocotesc îndatoririle părintești trebuie să simtă severitatea legii! Vestea s-a răspîndit repede prin satele lăpușene. La căminul cultural din Suciu de Sus se adunase multă lume. Veniseră numeroși oameni chiar din sate mai îndepărtate. Au asistat astfel la o tulburătoare dezbatere etică. Se judeca un proces ieșit din comun prin acele părți de țară veche, cu obiceiuri statornice și sincere, unde oamenii poartă un profund respect familiei. Pe banca acuzaților se afla Viorica Bozga, femeie in vîrstă de 38 de ani, care încălcase legile iscrise și nescrise privind viața familială. Ce fapte săvirșise? La 7 octombrie 1970 și-a părăsit domiciliul conjugal. Avea motive serioase? Nu! Dar a lăsat trei copii minori în voia soartei: Năstasa Bozga de 12 ani, Ioan Bozga de 9 ani, Radu Bozga de 7 ani. Suferințele morale și cele materiale s-au abătut asupra minorilor. Tatăl lor, suferind, fusese internat în spital. Tocmai în asemenea clipe, cînd prezența mamei era atit de necesară, Viorica Bozga a dat bir cu fugiții și s-a cramponat de o viață ușuratică. Se aciuase la concubinul ei, pe nume Nicolae Mureșan din satul Suciu de Jos, om fără scrupule morale, care n-a ezitat să despartă pe mamă de copilașii ei. A ademenit-o și a târît-o pe cărările neomeniei. Ca urmare, cei trei minori, rămași singuri, n-au putut frecventa cursurile școlii, suferind cumplit din cauza dezastrului ce s-a abătut asupra familiei lor. ION CHIȘ I. NEGREANU (Continuare în pag. a 2-a) TELEGRAMA Tovarășului MAO TZEDUN Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Dragi tovarăși. Luînd cunoștință cu deosebită satisfacție de rezultatul votului celei de-a 26-a sesiuni a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, dorim ca în numele Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, în numele întregului popor român și al nostru personal, să vă adresăm dumneavoastră, Partidului Comunist Chinez, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze și poporului frate chinez cele mai calde felicitări cu prilejul restabilirii drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze în Organizația Națiunilor Unite și în toate organismele sale. Repunerea Republicii Populare Chineze în drepturile sale la O.N.U. constituie un act de dreptate, de o deosebită însemnătate pentru activitatea Organizației Națiunilor Unite, pentru cauza progresului și păcii în lume; ea constituie o victorie a politicii juste de recunoaștere a rolului și importanței deosebite a Republicii Populare Chineze în viața internațională, a faptului că în zilele noastre rezolvarea durabilă și în conformitate cu aspirațiile popoarelor a marilor probleme ale contemporaneității nu poate fi concepută fără participarea, cu drepturi egale, a Chinei Populare, a tuturor statelor — fie ele mari, mijlocii sau mici. Această hotărîre consacră, în mod solemn, realitatea de netăgăduit că în lume există o singură Chină, guvernul Republicii Populare Chineze fiind unicul reprezentant legal al întregului popor chinez. Ne exprimăm profunda încredere că prezența Republicii Populare Chineze în O.N.U. va constitui o contribuție esențială la respectarea normelor dreptului internațional, la creșterea rolului Organizației Națiunilor Unite în promovarea principiilor independenței și suveranității naționale, deplinei egalități în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forță și la amenințarea cu folosirea forței, care trebuie să guverneze relațiile dintre state. Folosim acest prilej , pentru a ne reafirma convingerea că relațiile de prietenie și colaborare multilaterală dintre partidele și țările noastre, întemeiate trainic pe stimă și respect reciproc, pe principiile marxism-leninismului și internaționalismului socialist, vor cunoaște o dezvoltare continuă, în interesul celor două popoare, al întăririi forțelor antiimperialiste, al cauzei socialismului și păcii în lume. Urăm din toată inima succes deplin în activitatea pe care Republica Populară Chineză o va desfășura în Organizația Națiunilor Unite și în celelalte organisme internaționale, NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România