Presa, octombrie 1923 (Anul 1, nr. 187-212)

1923-10-14 / nr. 198

Ar*ul I No. 198 Í MUZEUL PRESEI SEVER BOCU JIMEQUA'NI. ------ 2 LEI AU SOSIT ȘI S’AU PUS IN VÂNZARE CU PHETURI CONVENABILE $3 ABSOLUT FIXE . „HAIKE DE LUX“ - „LA PREȚUL 112, Calea Griviței — București — Calea Griviței, 112 mr la marele magazin Directori: CONST. MILLE, E. D. FAGURE TELEFON r Direcția 58/73 și 58/75. - Redacția 58/74. — Administrația 1060 REDACȚIA SI ADMIMiSTRATIAs BUCUREȘTI, STR. SĂRINDAR 12 Costume, Haine de Sport, Raglane, Pardesiumi, Paltoane, Scurte, Haine de piele, Uniforme școlare, Încălțăminte solide pentru Bărbați, Dame și Copii, Pălării, Șepci ------------------- cât și articole de galanterie -------------- !a f@zul principelui Dușan Belgrad. 12. — Serbările cu ocazia botezului principelui moștenitor și căsătoriei prințului Dan’ Caragheorghevici cu principese Olga de Grecia vor avea loc la 21 și 22 octombrie. Afară de ducele de York, nașul copilului, vor mai fi de față și Regele Ferdinand cu Regina Maria de România și regele și regina Greciei. Ambele ceremonii vor avea loc în capela palatului regal. Sosirea ducelui și ducesei de York este așteptată Sâmbătă 20 Octombrie. v Nici la Cernăuți nu se pot ține examene de admitere PAREREA DECANULUI FĂCUITAȚII DE DREPT Cernăuți. 12. — După cum se știe data începerei examenelor de admitere la universitatea din Cernăuți trebuia să fie la 11 Octombrie Din cauza divergenților de idei ce există însă, între profesori, — ele nu au putut începe. Cel mai aprig adversar al acestor examene — pe care le socotește nelegale —* este d. dr. Rădulescu, decanul facultății de drept de la universitatea din Cernăuți. Împrumutul orașului tfiUț r —"Ilim — S*AU OBȚINUT 30.000 LEI — Cluj. 12. — Comuna a invitat aproape 600 instituțiuni financiare din țară pentru a-i acorda un împrumut de 50 milioane lei. Aceste invitațiuni nu i-au răspuns decât 50 de bănci, cari s-au obligat a acorda orașului Cluj un împrumut de 300.000 lei. Din această cauză conducătorii orașului sunt în mare încurcătură deoarece s-au spulberat oarecare calcule prea optimiste. ORELE 5 DIMINEAȚA Gravă criza în guvern D-nii Al. Constantinescu și General Viitoianu sunt de fapt demisionați Ce cuprinde mesajul regal Amănuntele publicate de noi ori cu privire la criza de guvern, au fost confirmate în întregime devenimente. Criza a crescut în intensitate și urai deschiderea Parlamentului care nu putea fi amantă, a întârziat o precipitare a lucrurilor ce putea merge până la retragerea cabinetului. Virtualmente d-nii Al. Constantnescu și general Vâitoianu sunt demisionați din guvern ; aceasta nu trebuește însă interpretat altfel decât că nemulțumiți de soluțiile găsite până acum de primul ministru în rezolvarea crizei, cei doi miniștrii au anunțat pe d-i brătianu că nu vor mai face parte din cabinet de îndată ce aceste soluții vor fi traduse în fapt. Așadar criza s’a prelungit și după cum informatorii noștri au afirmat’o mai de mult, remanierea ce va face după deschiderea Parla lentului Luni si deschide Camerile» banca ministerială fiind ocupată de vechii detentori de portofolii. Intre timp se fac sforțări pentru ca coflictul dintre d-nii Brătianu și Constantinescu să fie aplanat D-l Constantinescu menține părerile sale: rămânerea generalului Văitoianu la ministerul internelor, schimbarea politicei economice a guvernului și intervenția primului ministru pentru potolirea intrigelor din partid. Până în momentul de față, tratativele dintre d-l Brătianu și Al Constantinescu se duc tot prin intermediari. După o ultimă întrevedere avută ori cu d-l general Vădoianu, primul-ministru a transmis nouile sale propuneri ministrului de domenii, prin intermediul d-lor Vintilă Brătianu și I. G. Duca. Cei doi miniștrii au insistat pe lângă d-l Constantinescu să renunțe la demisie și la atitudinea sa, până situația se va clarifica pe cale parlamentară. După întrevederea avută, d-nii Vintilă Brătianu și Duca n’au avut să comunice prea multe noujtăți .d-lui Ionel Brătianu. Paralel cu această acțiune, se fac preparaivele necesare deschiderii Parlamentului. Mesajul a fost semnat de Suveran și cuprinde in esență următoarele puncte: Pacea de la Lausanne pe care regele o consideră drept cea mai bună garanție a păcei în Orient și la medeerea căreia România a luat parte însemnată. Chestiunea creditelor armatei pentru care mesajul spune că guvernul va face toate sforțările de a le acorda intr-o măsură cât mai simțitoare oștirei brave și disciplinate. Cu privire la situația generală Internă, suveranul ține să accentueze că „guvernul va îngriji să liniștească patimele inerente situațției de după războiu“. Cât despre situația financiară mesajul e foarte laconic. El spune că dacă valuta nu e satisfăcătoare, guvernul va căuta ca in curând să ajungă la soluțiile cele mai favorabile pentru o îndreptare a ei. In sfârțit se enumără legile ce vor fi discutate în actuala sesiune și came sunt următoarele : Legea administrativă, codul comercial, noua organizare judecătorească, complectarea sistemului fiscal, legea regulărei drepturilor confesionale, codul penal și legea controlului străinilor. * Cum se vor vota aceste legi, e foarte greu de enm, deoarece pe lângă criza din guvern și acțiunea opoziției care se anunță a fi din cele mai puternice, din prima zi, o altă criză va fi înregistrată ; criza formării birourilor. Intr’adevăr ni se afirmă că d-l Orleanu — a comunicat primuluiministru, că nu mai acceptă să candideze la preșidenția Camerei, li-sa vrea să se odihnească, astfel că majoritatea trebuește să aleagă un nou președinte. Comunicarea d-lui Orleanu a venit in ultimul moment, astfel că primul-ministru are de rezolvat o nouă grea chestiune. Asupra persoanei viitorului președinte de Cameră nu se știe încă nimic, deoarece singurul intrat până acum in calculele domnului Brătianu — d-l general Ventuianu — a declarat că nu poate ocupa această funcțiune. Precum se vede situația guvernului e din cele mai penibile. De deriziunile șefilor opoziției depinde in mare parte clasificarea situației politice generale. G. ROSIN Arestarea onor lăutar: Motița Ploești Ploești 12. — Au fost prinși și înaintați parchetului trei lăutari și comerciantul Stelian Mirescu din Ploești, cari după ce au îmbătat de Toma Iluță, de fel din Târgu Nou i-au furat suma de 23 mii lei. Agresiuni contra evreilor - ARESTAREA A DOUĂ ELEVI DE LICEU -Iași. 12. — Au fost arestați și înaintați la București doi elevi, unul originar din Huși, pentru faptul că s’au dedat la agresiuni contra evreilor. întrunirea comitetului partidului national Cluj 12. Aseară a avut loc în localitate adunarea comitetului partidului național român. S-a discutat chestiunea alegerii noului comitet în baza nouilor statute, întrucât mandatul vechiului comitet a expirat Ungaria este regat Budapesta . In urma desbaterilor Curții de casație președintele partidului republican ungar Veer Imre, a fost condamnat la un an și jumătate închisoare, pentru ca într'un discurs program a declarat că Ungaria și azi este republică. Sentința judecătorilor a stabilit că Ungaria este regat, iar tronul nu este încă ocupat. Condamnarea asasinilor lui Dato Madrid, 12. (Rador). Procesul împotriva asasinilor fostului prim-ministru spaniol Dato, s-a terminat cu condamnarea la moarte a doi dintre acuzații principali; ceilalți șase acuzați au fost achitați. Tratative românoungare Budapesta. 12. — Ministrul de externe al Ungariei a declarat zilele trecute că România este de acord a continua nouă tratative în chestiunile comerciale , financiare și judiciare cu reprocitate și nerezolvate încă. "Swf«»Ș»«®«»» •MpMfMgnfrr" . Complotul terorist Confirmarea mandatelor de arestare in contra lui lelea Codreanu-tatăl și a studenților Breaza și Srandac In afară de studenții Traina Breaza și Leonida Bandac, împotriva cărora d i judecător de instrucție Radovan a emis mandata de arestare, a mai fost arestat ori după amiazi și d. Zelea Codreanutarău, profesor din Huși care de altfel se găsește la dispoziția parchetului încă de acum 3 zile. Împotriva acestuia, parchetul a deschis acțiune publică pentru faptele precizate și pedepsite 79, 81 și 47 cod penal și anume ca autor moral al violențelor proectate, prin faptul că abuzând cu autoritatea părintească față de fiul său și de îndemnuri violente față de ceilalți, i-a împins la ț prepararea faptelor teroriste proectate. Mandatele de arestare emise *atât în contra studenților Breazu și Bandac cât și in contra d-lui £elea Codreanu-tatal, au fost confirmate ori de Trib. Ilfov S. Com. compus din d-nii președinți I. Cernescu și judecător Calmusky. Bandac a declarat la interogatoriul luat că a primit un pian incomplot, dar a refuzat să ii îndeplineacee. Breaza, tăgăduește orice amestec în complot ci recunoaște numai că a luat parte activă în mișcarea studențească. D-l Zelea Codreanu se împotrivește învinuirei ce i se aduce de autor moral, susținând că Împotrivă a căutat să tempereze prin sfaturile sale, zelul excesiv al fiului său. In mișcarea studențească dânsul nu s’a amestecat niciodată activitatea sa mărginindu-se la lupta contra evreilor ca membru în „Liga creștină“. Această luptă chiar, nu înțelege să o ducă decât pe cale legală și pe teren economic și politic. RECHIZITORUL PROCURORULUI Pe aceleași motive ca și pentru cei 7 complotiști arestați înainte, parchetul prin d. procuror Minculescu, a cerut confirmarea mandatelor, arătând că cei arestați s-au făcut vinovați de faptele prevăzute în ordonanța de urmărire prin faptul că în asociație și cu mâni armate au voit să atenteze la viata multor cetäțeni de seamă. In acest scop s'au chuat rezomsiuni precise, s-au împărțit rolurile, s-au împărțit armele și puțin a lipsit numai ca planul să nu se desăvârșească pe deplin. Apărarea reprezentată prin d. avocat Paul Iliescu, a cerut infirmarea mandatelor, pe motivul că lucrurile nu sunt așa de grave cum le susține ministerul public ■ și ca probă aduce faptul că guvernul avertizat prin ciocnirile între evrei și creștini din tot timpul anului ar fi putut dacă ar fi considerat lucrurile ca gravet să ia măsuri în contra acestor mișcări, căci nu este de crezut că întreaga mașinațiune a fost descoperită în ultimul moment. deasemenea avocatul apărărei a pledat in contra învinuirii de autor moral, adusă de Zelea Codreanu. Tribunalul a confirmat după o deliberare de o oră toate trei mandatele de arestare. ATENTATUL IN CONTRA D-LUI I. ROSENTHAL Tribunalul Ilfov Secția IV civilă corecțională compus din d-nii președinte Eustațiu și procuror Rășcanu a judecat ori confirmarea mandatului de arestare emis în contra lui Al. Bacaloglu în contra căruia s’a deschis acțiune publică pentru loviri grave cu pândire și premeditare asupra d-lui L Rosenthal, directorul ziarelor „Adevărul“ și „Dmineața", pe baza art. 239 al. ulum. Din partea ministerului public d-l procuror Rășcanu a arătat împrejurările în cari s’a comis faptul și a fost arestat cel inculpat Cercetările spune d-sa, sunt în curs pentru a se vedea din al cui ordin a lucrat Bacaloglu și dacă nu Fascia este aceea care a hotărât suprimarea d-lui Rosenthal Pentru a se stabili eventualele complicități, este absolut necesar ca Bacaloglu să rămână în prevenție. De altfel gravitatea crimei vorbește de la sine. Al. Bacaloglu s’a apărat susținând că nu a lucrat din nici un ordin și că nu a vrut decât să dea o lecție și să își ia o satisfacțiune personală dela d-l Rosenthal, directorul gazetelor în care s’a îngăduit publicarea scrisoarei d-lui Luca Baroncea. Nu a fost ajutat și îndrumat de nimeni și în consecință nici de organizația fascistă din care de altfel face parte. Tribunalul după o scurtă deliberare a confirmat mandatul de arestare. APARAREA Predarea comunei Cheteghian, Ungariei Oradea Mare ) Se știe că in urma deciziei comisiunei interaliate de delimitare, comuna Cheteghian, care până acum era frontieră între România și Ungaria a fost atribuită acesteia din urmă, rămânând să fie predată în curând. Pentru executarea acestei decizii au sosit la Oradea Mare d-nn general Dumitrescu, șeful comisiei române și colonelul Valla, din statul major ungar, cari tor face predarea oficială. Comuna Cheteghian e situată la 43 km de Oradea Mare Duminica 14 Octombrie 1322 K8 SMSWM1HMH» Evenimentele din Germania Rezistenta pasivă încetează Greutățile noului cabinet german Streseraana dizolva parlamentul? Lafagelie — In teritoriul ocupat se observă dentă fenomene. Primul: încetarea aproape peste tot a rezistentei pasive în mine Fabricile interaliate și Comisiunea de Control în mine primesc zilnic propuneri pentru reluarea prestațiilor în natură a despăgubirilor. Diferiți directori de mine, dintre care doi directori ai minelor Deutsche Luxemburg aparținând dlui Stinnes, au propus chiar ca proprii lor lucrători să participe la îmbarcarea pentru Franța a cărbunilor sechestrați în minele lor. Directorii minei Matias Stinnes a cerut autorităților franceze autorizația ca lucrătorii pricepuți in lucrările de mine să pornească portul Stinnes așezat pe canaul Herne-Rin, pentru ca să repare instalațiile electrice stricate în timpul ocupațiunei. Al doilea fenomen este ca problema lipsei de lucru continuă sa producă nemulțumiri. In urma suspendărei ajutorului oficial german ce se trimetea în Ruhr, industriașii cari posedă stocuri de produse nu mai îngrijesc să sporească acest stoc, și au redus orele de lucru, concediind un mare număr de lucrători. Ziarul „Le Matin“ observă în acest fapt o încercare de a arunca asupra autorităților franceze răspunderea pentru această stare de lucruri, în scop de a învrăjbi lucrătorii localnici împotriva administrației de ocupație. IAR! ZIARISTUL. — (Viitorului ministru) Poftiți înapoi fotografia, chiar s'a amânat i Lupta împotriva cabinetului Stresemann Berlin, 12 (Rador). După ce încercarea de a răsturna cabinetul Stressemann a eșuat, radicalii din dreapta, înfuriați de acest eșec, au decis să sabotase prin toate mijloacele, guvernul ducând împotriva lui o luptă fără scrupule. Eri, grație sprijinului comuniștilor au putut să descomplecteze Riechstadtul, astfel încât legea pentru împuternicirea guvernului să nu poată fi votată. Stresemann este decis să dizolve parlamentul și să introducă imediat reformele financiare în cazul când legea de împuternicire generală nu va fi votată până Sâmbătă. Presa partidelor democrate afirmă că marea îndustrie a provocat cu intenție ultima prăbușire a mărcei. 1—GncissisVI.Komisnnd Berlin, 12 (Rador). — După amânarea pentru Sâmbătă a votării legei de împuternicire, situația este următoarea : Guvernul este hotărât să nu mai tolereze nici o tărăgănire. In consecință dacă Reichstagul nu va vota Sâmbătă această lege cu majoritatea constituțională, el va fi dizolvat. Fără a mai aștepta votarea legei de împuternicire, guvernul a emis pe baza articolului 48 (din coresituție și pe cale de decret mai multe ordonanțe între care una din care impozitele se pun în concordanță cu scăderea mărcii și alta prin care se simplifică procedura impunere. Vor urma în curând decretele pentru reducerea cheltuelilor Riechului și o ordonanță prin care se introduce noua monedă. Stresemann va dizolva parlamentul I . Lafayette. 12. — Reichstagul va trebui să se pronunțe Sâmbătă dacă se acordă sau nu guvernului puteri dictatoriale. „Havas” află că d. Stresemann a a luat toate măsurile ca să domine situația. El a informat din napa reprezentanții presei că este ferr hotărât să de îve paraamentul in cazul când s’ar mai repeta și Sâmbătă incidentele de Joi. Stresemann socotește că este de datoria lui să restabilească autoritatea guvernului. Președintele Ebert este și el de aceeași părere. • Eri s’a întrunit consiliul de miniștrii ca să examineze măsurile ce trebuesc luate imediat prin ordonanțe prezidențiale, potrivit art 48 din Constituție. Prima ordonanță semnată ori de președintele statului german este aceea privitoare la evaluarea impozitelor pe baza aurului Guvernul mai este hotărât, ca in principiu să acorde ministrului de finanțe puteri mul mai întinse și depășind cadrul biletului statului Astfel el va fi împuternicit cu dreptul de veto contra oricăror cheltueli ce ii vor părea nefolositoare sau excesive. irentățile Gabnetului Stresemann tescrie presa franceză Lafayette 12. — Presa franceză se ocupă cu greutățile situației cabinetului Stressemann și se întreabă dacă acesta va avea energia suficientă să facă față acestor dificultăți. Le „Matin“ scrie: „Nu vedem nici o perspectivă de salvare până când un guvern responsabil cuprinzând elemente moderate va consimți să ducă o politică externă corectă pentru a putea recâștiga încrederea națiunilor străine; acest lucru nu se va putea face decât luându-se în țară măsuri drastice absolut necesare în sfera fiscală și monetară.