Radio şi Radiofonia, iulie-septembrie 1929 (Anul 2, nr. 42-54)

1929-07-07 / nr. 42

p. 42 - 20 PACSINK 1. ЕГЗЗ* Duminică 7 iunie 1929 JOLE) Dr. Ing. E. PETRAŞCU Abonamente: Lei 400 pe 1 an. Lei 200 pe 6 luni aita : BUCUREŞTI I. Str. Sărindar, 7-9-11-Telefon 307/69 si 306/67 osirea aparatului de radioperă pentru orice locuitor al ţării primul articol din noua întocmeşte pentru radioă , că progresului nu a se gazuri, itacolele, toate restricţiilele încâlcite şi are voinţţe una se nărite, pentru din urmă, radiofonia, an bun natural, asemeni ipei, să poată fi folosită mulţi, de cât mai mulţi, ce, din toate colţurile încă proteste şi plângeri îsc, pe de o parte, dorul care aspiră spre progres la, absurditate., de a tăierea unor bieţi slujbaşi au siguranţă, norma de a instrumentului de culeste radio, la vreme ce li se constitue în grupuri de luptă, — primul aregea care se zămislește ! balsam ainător, înviotele și dovedind că și în sta, mersul spre progres, mai lent,*ste însă hotăitabil. • * * * mintea voastră, în rezual proecului care, vroim, va deveni lege, încă în esiune tarlamentară. Ars docunent ne-a fost îme d. inginer Caranfil, memmitetul de direcţie al Soî difuziune, care a făcut-o e nemăsurata bucurie că ti cu un ceas mai de vrea zorilor, ivirea libertăţii idiofonie română. * * ji, dela războiu încoace cu e legi mprovizate, pripite sate, cai iau înapoi cu doreiace sferă cu un vârf de să vedem ce spune al dool? Da cae doreşte să-şi risip, va face o cerere la oral rettectiv. Odată cu ced epure şi taxa de abonatiu care va primi imediat . In teza acestei dovezi liza aparatul de radio”, şi simplu. Este ceia ce ceî zi de când am ridicat aribung este ceia ce s’a toată lumea, este, cu unxact ceia ce trebue pretins , care consimte să măreascra diftioniştilor. să nu ştirbim bucuria infirmăm că nici un alt artext al proectului de lege,ază cu o iotă ceia ce acordă generozitate şi justeţă de două articole. Căci, nimeni nu va lua în nume de rău că se cere petiţionarului să arate starea sa civilă şi militară. Atribuim necesitatea cunoaşterei acestor detalii, unui scop de ordin pur statistic. Nu se pomeneşte nicăeri de restricţiuni pentru străini şi nu se condiţionează reciprocitatea pentru supuşii altor ţări Articolul prim acordă folosirea aparatului oricărui „locuitor" al ţării. E clar. Alt articol bine chibzuit este acela care precizează că „abonatul poate utiliza aparatul in orice parte a ţării, fără a cere permisiuni speciale”. Pe viitor, aparatul de recepţie va ocupa în bagajele noastre, locul de frunte şi, la munte sau la mare, el va fi tovarăşul drag, sursa preţioasă, care va face legătură între noi şi restul lumei. Şi pentru ca pe viitor „programele” să nu prilejuiască nemulţumiri şi critici, găsim un articol care dispune ca „pe lângă consiliul de administraţie al Societăţii de Difuziune, să funcţioneze un consiliu de programe in care asociaţiile de amatori işi vor avea reprezentanţi”. In fine după toate aceste avantagii, vom găsi că drept este ca şi amatorii să-şi facă datoria. Emisiunile sunt legate de cheltueli imense. Aceste cheltueli se acoperă din plata abonamentului. Nimeni nu poate şi nu trebue să se sustragă de la această contribuţiune. In această privinţă proectul conţine sancţiuni drastice. „Clandestinii vor fi pedepsiţi cu o amendă de 20.000 lei”. Şi pentru a ajuta la examinarea clandestinismului, legea „acordă o pătrime din amendă celui ce indică pe clandestin”. Nu găsim nimic exagerat. * * încheiem aceste rânduri cu convingerea că proectul din care am spicuit aci, va deveni lege chiar în actuala sesiune a Parlamentului, adică până la 15 iulie. Această dorinţă a noastră, a tuturor, nu corespunde unui capriciu. Să nu se uite că cel mai târziu la 1 Septembrie, marele post de la Otopeni va începe să funcţioneze. Depinde numai şi numai de intrarea în vigoare a nouei legi pentru ca această dată să însemne începutul erei de prosperitate şi pentru postul care este concentraţiunea eforturilor pe cari le face statul — şi pentru amatorismul radiofonic în România., Gr Matei nora radio n o r a N O R A R A D I O N O R A NORARADIONORA NORARADIONORA NOR ARA! ' 'ONORA ORA^^Ii ? ONORA R r* s**' I ONORA */.глР~" 4KORA A 4GSTA Redacţia; BUCUREŞTI Sír, Sânndar, 7-9-11 şi Str. General Eertiieiot. 60 O vizită la postul Băneasa Lucrările sunt aproape terminate. In August se vor face emisiuni de încercare. Pe şoseaua Bucureşti-Ploeşti, după ce trecem de aeroportul Băneasa, întâlnim pe stânga o clădire încadrată de doi piloni, este noul post în construcţie. Cei doi piloni metalici, au fost terminaţi, şi au fiecare o înălţime de 90 metri. Clădirea concepută într’un stil puţin comun, este o armonioasă îmbinare de linii drepte, de un efect plăcut. In jurul ei, muncitorii forfotesc, cablul de la studioul din str. Berthelot a fost adus până în faţa edificiului şi urmează acum să se facă legăturile cu aparatele dinăuntru. SALA PANOURILOR Intrând, pătrundem în sala unde se află diferitele panouri, între cari panoul principal de comandă automată, oscilator pentru curentul de inducţie, care funcţionează ca o frână pentru menţinerea lungimii de undă; amplificator - modulator; transformator prin care curentul alternativ de 5000 de volţi, primit de la uzină este redus în 208/120 alternativ. Prin patru grupuri convertitoare, curentul de 208 și 120 alternativ, este transformat în curent continuu. Apoi, de asemeni complect instalate, — se află un amplificator intermediar şi un amplificator de putere, care dă curent la trei lămpi a 12 kilowaţi, prin urmare avem 36 kilowaţi putere la ultimul etaj de amplificări. Mai departe sunt seifurile de emisiune. In curte, între piloni, este o cabină, în care sunt instalate seifurile pentru antenă. LA MAŞINI In stânga, se află sala maşinilor, unde sunt instalate electromotoarele, dinamurile, etc. Maşinile sunt complect instalate, conexiunile sunt făcute şi legătura cu sala postului asemeni s’a terminat. Câteva conexiuni, precum şi aducerea curentului de la oraş vor permite maşinilor să funcţioneze. POMPELE In dreapta, se află camera pompelor, pentru răcirea apei din circuitul lămpilor redresoare şi de emisiune de mare putere. Aci sunt instalate pompe centrifuge pentru răcirea apei destinată răcirei lămpilor de emisiune. Este instalat în perete un ventilator cu aspiraţie, spre radiator. In radiator apa e introdusă prin pompă centrifugă şi astfel se face răcirea lămpilor. ALTE LUCRĂRI Priza de pământ este gata. Din sala panourilor, mai simt două camere. In dreapta intrării se găseşte o cameră de primire şi un birou. In stânga, se află camera de linii, unde se află un tablou de baterie, pentru curentul de lim 18 volţi, de la grupul convertitor curent cerut de grupul lămpilor oscilatorului independent. Se mai află de asemeni un tablou pentru încărcat bateriile și două amplificatoare de linie, pentru cablul de la Berthelot. Materialul a sosit complect. Materialul sosit este pentru 12 kw. în antenă nemodulaţi dacă va fi nevoe, postul e astfel construit încât să se poată ridica până la 20 kw. (Continuare în pagina II a) POSTUL ROMÂNESC DE EMISIUNE, DELA BĂNEASA Stadiul actual al clădirii