Ramuri, 1966 (Anul 3, nr. 1-12)

1966-05-05 / nr. 5

„Povestea vorbii“ IMN SOARELUI poem de NICOLAEDRAGOȘ supliment literar , redactat de-Miron Radu Paraschivescu Desen de arh. VIOREL VOIA. Dezbater un articol de H. H. STAHL de sociologie de I. BIBERI Prezenţa românească în cultura universală BALTAGUL REFLEXELE UNEI CĂRŢI de G. BALAITA Număr omagial la a 45-a aniversare a P. C. R. GLORIOASA ANIVERSARE Sărbătorim, la 10 Mai, 45 de ani de existenţă a Partidului Comunist Român, 45 de ani de luptă înflăcărată, eroică, pentru libertatea şi fericirea poporului, pentru independenţa şi suveranitatea ţării, pentru cucerirea şi consolidarea puterii populare, pentru construirea şi desăvîrşirea societăţii socialiste, pentru înflorirea continuă a pămîntului românesc, pentru victoria cauzei socialismului şi a păcii pe meridianele lumii. Continuator al vechii mişcări muncitoreşti din România, izvorînd din cele mai bune tradiţii ale luptei poporului român pentru libertate naţională şi socială, Partidul Comunist a preluat şi ridicat aceste tradiţii pe o treaptă superioară, crearea lui marcînd o cotitură hotărîtoare în dezvoltarea mişcării muncitoreşti, în viaţa poporului român. Cele patru decenii şi jumătate consacrate nobilei lupte pentru „triumful marelui ideal socialist" — aşa cum proclama, de la primul său Congres, din mai 1921, partidul— formează, în această perioadă, o adevărată coloană vertebrală a istoriei româneşti. Nici un fel de greutăţi şi oprelişti, nici prigoana guvernelor regimului burghezo-moşieresc, nici încercările de subminare a unităţii şi coeziunii sale, n-au putut să abată partidul de la ţelurile sale revoluţionare, de la lupta sa profund patriotică dedicată ţării şi poporului, înfăptuirii marilor idealuri ale socialismului. Partidul comunist a organizat şi a condus, înanii ilegalităţii, lupta clasei muncitoare, a ţărănimii şi a intelectualităţii împotriva exploatării, pentru apărarea intereselor vitale ale poporului, a ridicat poporul român la luptă împotriva fascismului şi războiului antisovietic, a fost iniţiatorul, organizatorul şi conducătorul insurecţiei armate din August 1944. Sub conducerea partidului, poporul nostru a răsturnat puterea capitaliştilor şi moşierilor şi a instaurat puterea celor ce muncesc, a transformat România într-un stat suveran şi independent, cu o economie multilateral dezvoltată, cu o cultură în plină înflorire. Sub steagul partidului, poporul nostru a cucerit victoria deplină a socialismului. Sub acelaşi steag glorios păşesc clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, strîns unite, angajate cu însufleţire în opera de desăvîrşire a construcţiei socialiste, pentru fericirea poporului şi prosperitatea patriei. „Călăuzindu-se neabătut după învăţătura marxist-feninistă — a arătat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R., în raportul de activitate al Comitetului Central la cel de-al IX-lea Congres al Partidului, studiind continuu realităţile şi învârînd din propria experienţă, partidul nostru a stabilit obiectivele concrete ale fiecărei etape, căile de rezolvare a problemelor construcţiei socialiste, potrivit condiţiilor din ţara noastră. Realizările de însemnătate istorică obţinute de poporul român, practica socială, care verifică cel mai bine activitatea unui partid, au confirmat pe deplin justeţea liniei politice a partidului, eficacitatea muncii sale politiceorganizatorice". încrederea şi dragostea de care se bucură partidul în rîndurile maselor, ale întregului nostru popor, îşi au izvorul în devotamentul său nestrămutat faţă de cauza socialismului, în justeţea, confirmată de viaţă, a politicii sale, bazată pe aplicarea creatoare a învăţăturii marxist-leniniste la condiţiile României. Marea capacitate transformatoare şi mobilizatoare a politicii partidului constă în faptul că ea porneşte de la cunoaşterea temeinică a realităţilor, exprimă în mod ştiinţific cerinţele şi posibilităţile dezvoltării ţării în fiecare etapă, indică soluţii corespunzătoare intereselor fundamentale ale poporului. Prin înţelepciunea cu care dirijează eforturile maselor şi resursele materiale ale ţării în vasta operă de construire a socialismului, partidul nostru s-a dovedit la înălţimea misiunii sale istorice, exprimînd interesele vitale, năzuinţele poporului român, interesele generale ale cauzei socialismului. Mai puternic ca oricînd în decursul istoriei sale, Partidul Comunist Român, urmat cu devotament şi încredere neţărmurită de întregul popor, îşi îndeplineşte cu cinste rolul de detaşament de avangardă al clasei muncitoare, de forţă politică conducătoare a societăţii noastre. Făcînd bilanţul marilor înfăptuiri dobîndite în anii socialismului, Congresul al IX-lea al P.C.R. — eveniment de covîrşitoare însemnătate în viaţa partidului, a întregii naţiuni — a luminat noi orizonturi ale construcţiei româneşti, noi şi măreţe perspective pe drumul continuei înfloriri a României socialiste, al apropierii ei de piscurile înalte ale civilizaţiei, de societatea comunistă. La baza politicii partidului a stat, de-a lungul acestor ani de prefaceri, industrializarea socialistă a ţării. Forţa transformatoare a acestei politici este vizibilă azi pretutindeni, de la o zare la alta a ţării, pe întreg pămîntul românesc, înnobilat şi înfrumuseţat prin munca harnică a poporului, împodobit cu marile construcţii ale epocii noastre. în politica sa de înflorire rapidă a forţelor de producţie, de stabilire a proporţiilor în dezvoltarea economiei naţionale, partidul a ţinut şi ţine seama şi de dezvoltarea armonioasă a tuturor regiunilor ţării. Sînt cunoscute, de pildă, marile realizări — rod al industrializării socialiste — care au consacrat Oltenia, în trecut aflată la periferia evoluţiei economice, ca o regiune aflată astăzi în plin avînt, cu o intensă dezvoltare a industriei electrotehnice, a construcţiilor de maşini, a petrolului şi chimiei, a mineritului, a prelucrării lemnului, a materialelor de construcţii, a industriei alimentare şi bunurilor de larg consum etc. ; o regiune în care baza BBBBBBBBBBBBBBB continuare In pagina 22 ► ION STĂNESCU prim secretar al Comitetului regional Oltenia al P.C.R. ■EMOŢIA DIN MAI Se naşte-n mine ziua ca un păun de rouă Intîiul Mai e soare în irişi de garoafe şi clipa primăverii îmi pare-atît de nouă incit mă tem, ca Narcis, să mă mai uit în ape. Triunghiul unui zîmbet e umbra mea pe ziduri şi capitelul frunţii mă sprijină mai pur cea mai fertilă ploaie de dragoste şi gînduri acestei lumi frumoase îi face înconjur. E totul ca o urmă a paşilor de berze le simt cu ciocuri roşii cum îmi palpită-n vine de-atîta floare nouă femeile sînt treze şi ispitesc cetatea ca un miros de pîine. Aezii vin cu fire să ne vestească lumii să îngenunche buza în cîntece şi vin explozia de soare a-nnebunit păunii a-ntinerit cetatea şi cîntecu-i deplin. MIHAI DUŢESCU