Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1992 (Anul 4, nr. 560-581)

1992-01-15 / nr. 569

akid ANATE ANA C director onorific prof. dr. Iosif Constantin Drăgan) I TM ” ■" NR. 569 ♦ MIERCURI 15 IANUARIE 1992 ♦ 16 PAGINI ♦ 10 LEI PUBLICITATE ELECTORALĂ Păstrîndu-și independența, ziarul "Renașterea bănățeană" informează fidel cititorii săi asupra modului în care se derulează campania pentru alegerile locale din 9 februarie a.c. în cazul în care unele formațiuni politice doresc să-și facă propagandă electorală prin coloanele ziarului nostru, îi informăm că o pot face, contra cost, la tarifele percepute pentru reclama publicitară: ...... ..■ [UNK] [UNK] -------------------- 14000 lei SALARIUL MINIM PE ECONOMIE? în urma încheierii lucrărilor de negocieri între guvern și confederațiile sindicale care fac parte din Comisia mixtă guvern sindicate în legătură cu stabilirea salariului minim pe economie, un număr important de confederații au susținut că nivelul minim al salariului trebuie să fie în jurul a 14000 lei lunar, fiind însă necesare corelarea salariului cu prețurile și controlul guvernului pentru a nu se înregistra o creștere aberantă a acestora. Propunerile confederațiilor au fost reținute pentru a fi prezentate executivului, în continuare, reprezentanții sindicatelor și ai organizațiilor patronale au trecut la negocierea contractului colectiv de muncă pe anul 1992. DULCE CA DOSARUL E GLONȚUL MERCENARILOR Ziaristul elvețian Christian Wuertenberg, ucis în Croația, era luptător în rîndul forțelor croate, a anunțat Garda Națională croată, citată de Reuter. El făcea parte din Prima Brigadă Internațională, formată din voluntari străini, ce lupta pe frontul de la Osijek, a precizat aceeași sursă. Agenția elvețiană de presă ATS a confirmat, de asemenea, că acest ziarist, care a fost, inițial, un colaborator al său, a devenit mercenar în rîndurile Brigăzii Internaționale Croate, relatează AFP. în același sens, se referă și ziarul din Lausanne, "Le nouveau Quotidien". Deși gestul lui Wuertenberg de a se înrola în rîndurile croate pare de neînțeles, France Presse informează că el a mai servit ca mercenar și în trecut, în Africa de Sud. • Este a 15-a zi a anului. • Mai sunt 351 zile pînă la sfîrșitul lui 1992. • Soarele răsare la ora 7,49 și apune la ora 17,01. Ce-ți doresc eu fie, dulce Românie, Țara mea de glorii, fara mea de dor? Brațele nervoase, arma de tărie. La trecutu-p mare, mare viitor! Fiarbă vinu-n cupe, spumege pocalul. Daca fii homîndri, astele nutresc. Căci rămîne stînca, deși moare valul. Dulce Românie, asta p-o doresc. Vis de răzbunare negru ca mormîntul Spada ta de sînge dușman fumegînd. Și deasupra idrei fluture ca vîntul Visul tău de glorii falnic triumfînd. Spună lumii large steaguri tricolore. Spună ce-i poporul mare, românesc, Cînd s-aprinde sacru candida-i vîlvoare. Dulce Românie, asta p-o doresc. MIHAI EMINESCU îngerul iubirii, îngerul de pdce. Pe altarul Vestei tainic surîzînd. De pe Marte-n glorii să orbească-l face. Cînd cu lampa-i zboară lumea luminînd. El pe sînu-p vergin încă să coboare. Guste fericirea raiului ceresc. Tu îl strînge-n brațe, tu îi fă altare. Dulce Românie, asta ți-o doresc. Ce-o doresc eu pe dulce Românie. Tînără mireasă, mamă cu amor! Fiii tăi trăiască numai în trăpeza a nopți stele, ca a zilei zori. Viața în vecie, glorii, bucurie. Arme cu tărie, suflet românesc. Vis de vitejie, fală și mîndrie. Dulce Românie, asta ți-o doresc! (1867, 2/14 aprilie) - De unde izvorăște dragostea dv. pentru folclor? - Nu cred că este ceva deosebit; nu e mai mult decît ar avea fiecare om. - Totuși, dumneavoastră, v-ați dedicat lui. - Am avut șansa să fiu mai aproape de cei care au păstrat cîntecele noastre. Am copilărit în Muscel, pe valea Dîmboviței, de acolo erau părinții mei. Apoi, bucureșteancă fiind, am stat puțin departe de comoara populară. La conservator, am lucrat cu d-na prof. Emilia Comișel, care a știut să mă ducă, din nou, aproape. Am mers pe teren cu dumneaei, am avut niște lucrări, iar la un colocviu studențesc, la Baia Mare, l-am întîlnit pe profesorul Mihai Pop de la Institutul de Folclor și care a ținut neapărat să însoțesc o echipă a institutului în Maramureș. Atunci, cred eu, a fost momentul hotărîtor; am stat mai multe săptămîni într-un sat maramureșean, departe de lume, pe valea Cosăului, și am fost definitiv cîștigată pentru folclor. Ca absolventă, am cerut, la radio, să lucrez la emisiunea de folclor, spre surprinderea tuturor. Care zonă geografică din țară este mai puțin poluată din punct de vedere folcloric, pentru că, din păcate, asistăm din ce în ce mai mult la un asemenea fenomen? Nu știu dacă multe zone mai sunt acum departe de așa ceva, pentru că otrava aceasta a pătruns peste tot, în momentul în care prin radio, televiziune oamenii sunt aproape de lume și departe de obîrșii, poluarea nu se poate evita decît cu multă, multă grijă, în general, zonele de munte au păstrat mai bine folclorul autentic, zonele mai izolate, cu oameni mai hotărîți, mai stăpîni pe ei, mai puțin influențabili. Oamenii de la munte sînt mai duri, înăspriți de lupta cu viața, cu natura sau, poate întăriți de natură. Cum ar putea fi, totuși, oprită această poluare? Dacă ar exista o rețetă, ar fi grozav, dar nimeni nu poate da un asemenea sfat. Poate, puțină grijă din partea fiecăruia, chiar a celor care difuzează folclor, care interpretează. Publicul simte unde este cîntec adevărat. Nu mai este publicul de altădată care să meargă la orice spectacol. Ați văzut, aseară, (10 ianuarie, n.r.) la un spectacol care, prin conținut, prin afișul lui, garantează o anumită calitate, oamenii vin și participă efectiv. Nu e HELGA ARDELEAN Continuare în pag. 14 pg» 'Toată lumea ar trebui să fie guvernată de dragoste" Interviu cu d-na Marioara Murărescu, realizatoarea emisiunii TV "Tezaur" ....................................... ( ULTIMA SRA ) • Greva ce trebuia să se declanșeze azi, 15 ianuarie 1992, în cadrul Direcției de poștă a municipiului București, se amină pînă la o dată ce va fi stabilită ulterior. • Ucraina și Rusia urmează să procedeze, începînd din această săptămînă, la împărțirea navelor flotei din Marea Neagră, Ucraina abandonînd orice pretenție asupra navelor cu capacitate nucleară. • Domnul I.V. Săndulescu, ministru secretar de stat în Ministerul de Externe al României, a început de ieri o vizită în Grecia, în cadrul căreia va avea convorbiri cu ministrul de externe al Greciei. • Guvernul Rusiei nu intenționează să demisioneze, a afirmat ministrul economiei și vicepremierul Federației Ruse, Egor Gaidar, după cererea formulată, în acest sens, de președintele parlamentului, Ruslan Hasbulatov, relatează agenția France Presse. • Primul-ministru israelian, Yitzhak Shamir, a afirmat ieri că este "ferm decis să continue negocierile de pace", în pofida ultimatumului lansat de două formațiuni de extremă dreapta, membre ale coaliției guvernamentale, transmite France Presse. Lectură OBLIGATORIE "Ci eu trecut tăcut ca moartea,/Nu mă uit la vechii munți/ Scrisă-i soarta mea încreții/întristatei mele frunți" MIHAI EMINESCU Sfatul Țării și referendumul din Basarabia în comunicatul său privind intenția președintelui Snegur de a organiza un referendum avînd ca subiect unirea Basarabiei cu România, Comitetul Național al Sfatului Țării - organism format din lideri ai 30 de formațiuni politice - socotește această inițiativă ca potrivnică intereselor poporului român, singura soluție fiind unirea. A.M. PRESS_______________ Domnul Verdeț controlează alegerile Președintele Comisiei Electorale Centrale, dl.Gheorghe Uglean, este din ce în ce mai contestat - aflări din surse ale opoziției. Conform acestora, dl Uglean este un simpatizant înverșunat al stîngii verdețiene, în urmă cu cîțiva ani doar, soția sa era secretar cu probleme de agricultură la județeană de partid Dolj, iar el a strălucit printr-o carte semnată împreună cu Antonie Iorgovan, intitulată "Democrația socialistă". Convingerile sale și cercurile comunisto-bolșevice în care se mișcă - au opinat aceleași surse îl fac total nepotrivit pentru funcția de președinte al Comisiei Electorale Centrale.(A.M. PRESS) LIBERA MIATIVÄ IA BUM I I Faptul că bănățenii sînt întreprinzători nu trebuie demonstrat decît prin cifre, de la constituirea Biroului pentru libera inițiativă la Prefectura județului nostru, pînă la 31 decembrie 1991, au fost avizate (conform prevederilor Decretului-lege nr. 54/1990 și a Hotărîrii Guvernului nr. 201/1990) 781 asociații familiale (dintre care 201 specializate în producție și 580 în servicii pentru populație) și s-au emis autorizații de fi onare pentru 1834 întreprinzători particulari independenți, din care 176 au solicitat asemenea autorizații pentru activități productive și 1658 pentru servicii. Chiar dacă cifrele nu sunt spectaculoase, primii pași au fost făcuți. Dacă doriți să fiți zilnic informat corect asupra tuturor evenimentelor din Timișoara, din Banat, din țară și din lume, abonați-vă la "Renașterea bănățeană”! Abonamentul (250 lei pentru 25 de apariții în luna februarie și 260 lei pentru 26 de apariții în luna martie a.c.) vă asigură atît primirea ziarului, cît și protecția față de eventualele majorări de preț, în dorința de a economisi timpul dumneavoastră, stimați cititori, vă informăm că puteți efectua abonamente și direct la chioșcurile noastre de difuzare a presei din Timișoara._________