Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2003 (Anul 15, nr. 4160-4186)

2003-10-14 / nr. 4171

IM BANATEANA ( DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. IOSIF CONSTANTIN DRĂGAN) NR. 4171 ♦ MARȚI 14 OCTOMBRIE 2003 *16 PAGINI ♦ 5000 LEI Una nu a făcut nimic și o știe toată țara. Cealaltă, recent, a izbucnit din anonimat. Numele ei a ajuns pe toate meridianele. Ca un fulger. Au trăit în aceeași zi un moment important. Cea care nu a făcut nimic și o știe toată lumea, a fost vânturată pe prima pagină a multor ziare. Eliberată din propriile chingi, declara: "Acum vreau să iau o gură de aer". Colega ei de generație, cotropită de marea-i izbândă, a recunoscut: "Nimeni nu se aștepta, nici măcar eu...". Ea nu a încăput pe prima pagină Editorial ] (INE DĂ OU EXACTĂ? a ziarelor. Ușor-ușor, povestea femeii care nu a făcut nimic, dar o știe toată lumea, intră în anonimat, poate din când în când un ziar de can-can ne-o va mai arăta. Poate mai răvășită, marcată de trecerea timpului ori pur și simplu semeață, chiar și fără motiv. Femeia ieșită, ca-ntr-o explozie, din anonimat, vine din altă lume. Undarul vieții are un singur preț, munca. Niciodată nu va declara că dorința cea mai mare îi e să ia o gură de aer. Ea trăiește, deja, la mare înălțime, unde aerul e tare, sufocant. De câteva zile, are 22 de ani, a obținut primul titlu mondial din istoria scrimei românești în proba feminină de sabie. Se numește Dorina Mihai. Nu-i știm numele, nici performanța, că pe majoritatea ne absoarbe nimicul de fiecare zi. Colega ei de generație, care nu a făcut nimic, dar o știe toată țara, a fost soția unui fotbalist și atât. Ea i-a luat, pe nedrept, locul din prima pagină a multor ziare. Viața e, uneori, se știe, nedreaptă... La noi, prea des, efemerul dă ora exactă! DUMITRU OPRIȘOR Președintele Ion Iliescu și premierul Adrian Năstase au participat, ieri, la inaugurarea Casei Națiunilor Unite la București, care reunește toate reprezentanțele ONU care funcționează, în prezent, în România. Președintele Iliescu a precizat, în discursul rostit, că autoritățile de la București așteaptă ca odată cu deschiderea Casei ONU la București să crească eficiența activității agențiilor organizației prezente în România, să se înregistreze o mai bună derulare a proiectelor și o mai bună utilizare a fondurilor acordate prin intermediul acestor proiecte. El a mai afirmat că România se pronunță ferm în favoarea colaborării tuturor statelor membre ONU pentru dezvoltarea păcii, lupta împotriva terorismului internațional, eradicarea sărăciei în lume, protecția mediului. Premierul Adrian Năstase a apreciat că deschiderea Casei ONU în cartierul Primăverii din București demonstrează că acest loc, care în trecut era unul al privilegiilor, devine un loc deschis către lume. El a fost de părere că inaugurarea acestui sediu poate fi considerată și o replică la atentatul terorist asupra sediului ONU din Irak, oferind un răspuns celor care gândesc că problemele lumii pot fi rezolvate prin violență. (MP.) Oficialii europeni atrag atenția autorităților române asupra șomajului ridicat și a gradului scăzut de ocupare pe piața muncii, componente sociale pe care le califică drept "fenomene îngrijorătoare", care nu sunt întotdeauna reflectate corect în statistici. Odile Quintin, director general pentru politici sociale și ocuparea forței de muncă în cadrul Comisiei Europene, a declarat, ieri,în cadrul unei conferințe de presă organizate la București, că deși statisticile în privința șomajului indică faptul că numărul celor fără loc de muncă este în scădere, cifrele nu sunt conforme cu realitatea. "România se află sub media europeană în privința utilizării forței de muncă. în 2010, va trebui să ajungeți la un grad de ocupare de 70 la sută. Efortul în această direcție trebuie să fie unul susținut, ținând cont de faptul că, în prezent, gradul de ocupare în România este de 56 la sută, față de media europeană de 64 la sută. La aceste cifre contribuie și subevaluarea șomajului existent la dumneavoastră în țară", a declarat oficialul european. (MEDIAFAX) sunai Focar de robie pe Somank — P. 3 "Taximetriștii sunt minerii Timișoarei" P. 4 "Barajele" pentru Euro 2004 P. 8 Schroeder și Chirac vor detalii P. 16 La închiderea ediției , Șeful Delegației parlamentare române la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, Gheorghi Prisăcaru, a apreciat, ieri, ca nefirească acțiunea Republicii Moldova de a folosi președinția Comitetului Ministerial al CE pentru a crea false probleme, atât timp cât România a spijinit această țară. Prisăcaru a declarat că luarea de poziție a reprezentantului permanent al Republicii Moldova la Consiliul Europei, Alexei Tulbure, "este regretabilă", mai ales în încercarea de a transpune în plan multilateral o problemă bilaterală ce ține de raporturile dintre România și Republica Moldova, care sunt două state suverane. ■ Alianța PNL-PD nu dorește o Constituție adoptată prin fraudă, iar prin modificarea actului normativ privind organizarea referendumului se lasă deschisă posibilitatea comiterii unor fraude, a declarat, ieri, vicepreședintele democrat Radu Berceanu. Liberalii și democrații s-au declarat nemulțumiți de faptul că Executivul a modificat actul normativ de organizare a referendumului fără consultarea partidelor politice asupra tuturor modificărilor. ■ Conducerea PSD a decis, ieri, ca pensionarii cărora li s-a calculat greșit pensia și au primit bani în plus să nu mai returneze sumele respective, a declarat vicepreședintele PSD Miron Mitrea. Mitrea a arătat că, până în prezent, 21.000 de pensionari sunt în acestă situație și că este vorba despre 37,6 miliarde de lei, bani care vor fi trecuți la datoria publică. ■ Experții internaționali în domeniul nuclear consideră inevitabilă producerea unui atac cu bombe radiologice asupra unui obiectiv civil din capitala Marii Britanii, cum ar fi metroul din Londra, relatează cotidianul The Independent, în ediția electronică de ieri. O echipă internațională de cercetători a analizat posibilele consecințe ale unui atac cu dispozitiv nuclear sau materiale radioactive într-o zonă cu populație densă. Grupul care s-a reunit la Stockholm, la sfârșitul săptămânii trecute este alcătuit din specialiști în decontaminare radiologică, care au participat la operațiunile de la Cernobâl și din Brazilia, unde 120.000 de persoane au fost în pericol de contaminare radioactivă. La închiderea ediției