Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2013 (Anul 25, nr. 7213-7239)

2013-10-14 / nr. 7224

2 Renașterea bănățeană Actualitate luni, 14 octombrie 2013 Școlile Banatului La Liceul Teoretic "Jean Louis Calderon", campionii învață limbi străine La Liceul Teoretic "Jean Louis Calderon" din Timișoara învață 896 de elevi, de la cei mai mici, din clasele pregătitoare, până la cei care se pregătesc de bacalaureat. Se studiază numai în schimbul de dimineață, unitatea de învățământ având spațiu suficient pentru desfășurarea procesului educativ. în vara și în toamna acestui an, liceul a beneficiat de investiții serioase, primăria alocând o sumă importantă pentru repararea unor clase, a sălii de sport, care era închisă de mai bine de un an, și a unor grupuri sanitare. Totuși, unitatea de învățământ mai are nevoie de sume importante pentru reabilitarea acoperișului corpului B,în care se găsesc elevii din ciclul primar și gimnazial. "Când plouă pe coridor, apar infiltrații. Tot în aceeași clădire, pereții nu sunt finisați și ar trebui zugrăviți. Probleme sunt și la demisol, unde pe vremuri erau câteva clase, dar pe care, din cauza igrasiei și a mucegaiului, noi l-am dezafectat. Sperăm să fim ajutați de primărie și în această privință, pentru că la noi în liceu nu se strânge fondul școlii", a declarat Liana Aldulescu ,directoarea Liceului Teoretic "J. L. Calderon". Parcul liceului, care are o suprafață de aproape 2.000 de metri pătrați, este cuprins într-un proiect al primăriei, care vizează reamenajarea lui, prin toaletarea copacilor și instalarea unor bănci noi. După numele jurnalistului francez căzut la revoluție în 1871, sub conducerea primarului Marton Martonffy, s-a întocmit un raport care a fost înaintat guvernului, solicitându-se zidirea unei școli normale: orașul a donat pentru construirea școlii 50.000 de florini și s-a dispus înființarea pe terenul donat de baronul Hatvanyi-Deutsch Bemat. Cădirea a fost construită în 1895, pe strada Pestalozzi. Pe vremea aceea, imobilul avea două etaje, cuprinzând săli de clasă, laboratoare, cancelarie, muzeu și internat. în 1919, școala a fost preluată de statul român, iar din 1959 a găzduit școala de partid. Din anul 1990, școala se numește "Jean Louis Calderon", după numele jurnalistului francez căzut în revoluția română. De atunci, școala funcționează ca liceu teoretic cu învățământ biling. La clasele primare și la gimnaziu, franceza se studiază în regim intensiv, iar la liceu,în regim bilingv. Se mai studiază, de asemenea, limbile spaniolă și italiană, tot în regim bilingv. Tradiție în sport Instituția de învățământ de pe strada Pestalozzi e recunoscută pentru studiul aprofundat al limbilor străine, însă prea puțini timișoreni știu că elevii Liceului Teoretic "Jean Louis Calderon" au rezultate deosebite și în sport. "Avem o tradiție la baschet băieți, situându-ne mereu pe locuri fruntașe pe județ. De asemenea, la volei sunt rezultate bune. Chiar sau organizat competiții de volei mixt, pentru atragerea cât mai multor tineri" , spune Carmen Alexandru, profesoară în cadrul liceului. Unul dintre elevii care au terminat acest liceu, Alexandru Olah, joacă acum la o echipă de baschet din SUA, în campionatul NCAA. Alexandru a fost jucător și în echipa de baschet a României. Voluntariat în grădinițe Elevii au posibilitatea să studieze o limbă străină intensiv încă din clasa a V-a, dar chiar de la clasa 0 sunt introduse, opțional, limbile străine. Profesori voluntari merg în trei grădinițe din Timișoara, numerele 19, 45 și 53, unde predau franceza. Acesta este un proiect realizat în parteneriat cu Institutul Francez, de care beneficiază cei mici. Un asemenea proiect se dorește a fi implementat la nivel național, spune Liana Aldulescu, directoarea instituției de învățământ. Bursieră în Franța Ana Drăghici este elevă în clasa a XlI-a, profil matematică-informatică, bilingv. Studiază intensiv franceza și urmărește cu mare interes aventura unchiului său, care a ales să plece, împreună cu soția (franțuzoaică) și cățelul cu barca în jurul lumii. Ana participă în fiecare an la olimpiade. La franceză, la etapa națională a ocupat locul IV, când era în clasa a IX-a, iar în clasa a XI-a a primit o bursă în Franța. "A fost frumos. Mi-a plăcut foarte mult că am cunoscut tineri din Pakistan, India, Cuba, am fost de-a dreptul încântată să le descopăr cultura, tradițiile", spune Ana. Ea vrea să urmeze facultatea de medicină în țară, apoi să plece în străinătate, unde să capete experiență. Până atunci, însă, e implicată într-un proiect care urmărește aventura unchiului său în jurul lumii. De profesie arhitect, acesta și-a urcat în barcă soția și câinele și au pornit să cunoască lumea, pe apă, în călătoriile lor, care pot fi urmărite și pe http://projeteducatifbonvent.wordpress.com/, au descoperit locuri minunate și oameni deosebiți, toate fiind prezentate pe blog, într-un proiect al elevilor. "M-a impresionat foarte mult acțiunea lor. Au ajuns pe o insulă unde erau copii defavorizați. Erau mai multe bărci și pe fiecare s-a luat câte un copil care a plecat într-o excursie de câteva zile pe apă. Erau atât de fericiți....",spune Ana. Acum unchiul său se află în Spania, iar aventurile sale pot fi descoperite pe internet. Pasiune pentru Spania Bianca Mădălina Oancea, elevă în clasa a XII-a la profilul bilingv română-spaniolă, are deja calea bătută spre Spania. A obținut o diplomă de spaniolă ca limbă străină, D.E.L.E., recunoscută internațional. Participă la olimpiadele județene de limbă spaniolă unde are, mereu, rezultate foarte bune și se implică în organizarea "Zilei Spaniei" în liceu. De câțiva ani, bunica sa locuiește în Spania, așa că îi este familiară țara, pe care o îndrăgește. Bianca a făcut dans sportiv încă de mică, dar acum se concentrează pe bacalaureat și își dorește foarte mult o bursă cu ajutorul căreia să plece din România. Nu sună bine acest lucru, dar asta este realitatea, foarte mulți își doresc să părăsească țara. Bianca a fost în Spania și întrun schimb de experiență, nu doar în vizită la rude. Ea spune că este fascinată de tărâmul iberic. O câștigătoare Ioana Ordean este elevă în clasa a XI-a la științe sociale, bilingv spaniolă. Ea face parte din echipa de volei a CSȘ Bega Timișoara. Cu echipa a reușit să obțină locul I la Campionatul Național de Volei pe plajă (junioare), locul 7, la senioare, iar la campionatul balcanic, care a avut loc în Albania, locul doi. Face sport de nouă ani, iar prin intermediul competițiilor a reușit să călătorească destul de mult. Ioana spune că a fost impresionată de măreția Moscovei. Este conștientă însă că mai are nevoie și de altceva, nu doar de sport, așa că se gândește să urmeze o facultate. Profesorii spun că este o elevă silitoare, notele dându-le dreptate. A terminat anul cu media 9,58, locul 3 pe clasă. Literatură și ciocolată Maria Valentina Bercea este elevă în clasa a XlI-a, la profilul matematică-informatică, bilingv francez. A participat în fiecare an la olimpiada la limba franceză, clasânduse pe primele poziții, iar în clasa a X-a, la etapa națională a obținut un premiu special. Este una dintre elevele cu rezultate foarte bune la învățătură, iar în timpul liber, citește literatura SF și cărți polițiste. "Când am posibilitatea, merg la sală, unde fac sport de întreținere, dar în același timp,îmi place și înotul", spune Maria. E pasionată și de muzică, iar genurile preferate sunt rock și pop. Anul trecut școlar a fost implicată într-un proiect foarte interesant, care s-a desfășurat în liceu, care presupunea din partea echipei să cerceteze un produs și să ajungă să-l producă. Tema de anul trecut a fost ciocolata, iar fiecare echipă din cele șase constituite au primit o subtemă. Astfel, elevii au făcut o cercetare minuțioasă, studiind originile acestui aliment, importanța sa economică în Banat, ocazie cu care au vizitat localitatea Vinga, unde a existat o fabrică de ciocolată și au ajuns și la Târgu Jiu, la o fabrică de ciocolată belgiană. La finalul proiectului, echipele au realizat produse din ciocolată. Maria Valentina visează să devină medic. Autoarea Tabita Loredana Iordache este elevă în clasa a Xl-a la profilul filologie, bilingv italiană. Anul trecut a participat la olimpiada națională de limbă italiană și a obținut mențiune. E pasionată de literatură, citește romane polițiste, cărți de filozofie, atât în limba română, cât și în italiană. Scrie poezie și a obținut premiul I la un concurs de creație literară, iar în revista liceului a publicat mai multe povestiri și nuvele.Tabila e implicată în proiectele care se demlează în școală, iar acum lucrează, împreună cu colegii ei, la subtitrarea unui film italian, în cadrul programului "Cinecultura". Vrea să devină translatoare, însă visează să lucreze în Portugalia sau în Anglia. Triplă campioană națională Alexandra Steiner este una dintre elevele pasionate de baschet. Elevă în clasa a XI-a, membră a CSS Bega Timișoara, face parte din echipa de junioare. "Am început acest sport în clasa a V-a, când un profesor ne-a ridicat în picioare, ca să vadă care dintre fete sunt mai înalte. Am fost selectată, apoi bunicul meu, și el fost sportiv, m-a dus la antrenamente", povestește Alexandra. De atunci, adolescenta se antrenează zilnic, iar în vacanțe de două ori pe zi. Anul trecut a fost triplă campioană națională cu echipa. Mărturisește că nu are timp liber, ocupându-se de școală și sport. "Nu vreau să mă las de baschet, dar nici să fac facultatea de sport. Vreau să-mi construiesc o carieră", a precizat eleva. Campion la tir sportiv Latici Danilo este elev în clasa a Xl-a și e pasionat de tir sportiv. La ultima competiție s-a clasat pe locul II. Tânărul spune că e un sport costisitor și că nu se prea poate antrena așa cum și-ar dori: "Cartușele costă, așa că mă descurc greu. Apoi taxele de concurs, care sunt destul de mari". Cel care l-a determinat să urmeze acest sport a fost unchiul lui: "Când eram mic, mă lua cu el, iar eu îl admiram. Apoi m-a învățat și pe mine". Tânărul este elev la secția italiană, bilingv și visează să devină actor la Roma. ANCA TOMA Liana Aldulescu, directoarea Liceului Teoretic "J. L. Calderon" Printr-un proiect pe care îl coordonează, Ana oferă tuturor posibilitatea să facă înconjurul lumii imaginar Bianca este pasionată de tot ce ține de Spania Ioana, campioană cu echipa sa de volei Maria Valentina Bercea visează să devină medic Tabita Loredana Iordache, pasionată de poezie Alexandra Steiner, campioană la baschet Latici Danilo, campion la tir sportiv