Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2015 (Anul 27, nr. 7592-7615)

2015-01-15 / nr. 7602

□BĂNĂȚEANĂ I Director onorific prof. dr. Iosif Constantin Dragan Nr. 7602 - joi, 15 ianuarie 2015 -16 pagini - 2 lei Banatul sărbătorește Ziua Culturii Române Puține sunt literaturile naționale de pe această planetă care și-au putut desemna drept autor emblematic o personalitate care nu numai că a contribuit decisiv la formarea stilului și limbii literare moderne, ci a reușit, pe parcursul propriei vieți, să se conecteze intim la realitățile istorice și spirituale ale tuturor provinciilor în care se vorbea limba sa maternă. Mihai Eminescu este, practic, singurul poet național european care a reușit o asemenea performanță, peregrinările sale biografice - adevărate trasee inițiatice purtându-l prin Moldova, Muntenia și Transilvania. Banatul nu a fost nici el ocolit, Bădița Mihai, cum era deja alintat în cercurile junimiste ieșene, poposind pentru prima dată la Timișoara, Arad, Lugoj și în alte centre de cultură tradițională din vestul românesc în 1868, cu prilejul turneului efectuat de legendara trupă de teatru patronată de Mihai Pascaly. Continuare în pagina 2„ Ochiul se bucură, nasul se cam strâmbă Vârtejul reducerilor de prețuri îi... amețește pe tot mai mulți timișoreni Rămase cu marfă pe stoc încă de dinainte de sărbătorile de iarnă, magazinele timișorene de îmbrăcăminte, încălțăminte, electronice și electrocasnice se întrec în luna ianuarie în reduceri de prețuri. Cei care au răbdare să umble după râvnitele promoții pot avea parte de adevărate chilipiruri, în cazul în care buzunarul găurit de aprovizionarea de Crăciun și de Revelion le mai permite asemenea investiții. Pot fi cumpărate haine sau pantofi de firmă la jumătate din prețul de acum o lună, iar stocul de marfă specifică sezonului rece ,a început să scadă simțitor. Pentru amatorii de shoping, periplul prin magazine se va prelungi, cu siguranță, iar la mail este plin de amatori de mărfuri frumoase la prețuri mici, care analizează cu atenție produsele, având, însă, surpriza să constate că în unele locuri au de-a face cu... pomul lăudat. Continuare în pagina 5 Instalat din noiembrie în Parcul Copiilor "Căpșunul" primăriei încă nu funcționează La sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut, Primăria Timișoara își mai trecea în cont o premieră națională: achiziționarea, prin licitație publică, a unei stații de încărcare pentru dispozitive mobile și internet wireless, numită Strawberry Tree (căpșun - n.r.), pe care a instalat-o în Parcul Copiilor din Timișoara. Inventată de o companie din Serbia, stația respectivă oferă posibilitatea celor aflați la plimbare prin zonă să își încarce gratuit dispozitivele mobile - telefoane, camere foto/video, mp3 playere, tablete - prin cele 16 tipuri de cabluri de încărcare, precum și să intre pe internet, dacă se poziționează în preajma stației. Continuare în pagina 4 Telefonul cititorului Gata cu evaziunea fiscală în piețe? Evaziunea fiscală din piețele agroalimentare este un fenomen căruia autoritățile nu îi pot face față. Din păcate, producătorii sunt la mâna comercianților și a intermediarilor, care, pentru o aparentă legitimitate, dețin un certificat de producător, obținut pe căi obscure; în realitate, acești samsari posedă doar o bucată de teren, însă, odată ce au documentul necesar, cumpără și revând sute de tone de legume și fructe, realizând un profit pentru care nu se plătesc taxe și impozite către stat. Continuare în pagina 6 "Defecțiuni" pe linia metroului timișorean Colterm vrea să rupă pisica n două în chestiunea facturilor Pagina 5 www .renașterea .ro g