România literară, ianuarie-martie 1979 (Anul 12, nr. 1-13)

1979-01-04 / nr. 1

România literară DIRECTOR : George Ivaşcu. Redactor şef adjunct : G. Dimisianu. Secretar responsabil de redacţie : Roger Câmpeanu. Din 7 în 7 zile NECESITATEA DIALOGULUI SUB TITLUL „ROMÂNIA SOCIALISTĂ — activitate internaţională dinamică, înalt prestigiu, prieteni pe toate meridianele lumii ", utoma pagina a „.se.n.en" din 30 decembrie sintetiza, într-un sugestiv grupaj, momentele importante ale afirmării politicii externe româneşti în anul care a trecut. Evenimentele rememorate (itinerurile prieteneşti ale preşedintelui României, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în diferite ţări ale lumii, convorbirile desfăşurate la Bucureşti cu înalţi oaspeţi, conducători de state din Europa şi de pe alte continente, iniţiativele ţării noastre în diverse foruri internaţionale) atestă, în practică, principiul fundamental al politicii internaţionale a romaniei socialiste : dezvoltarea dialogului cu toate naţiunile lumii, în spiritul respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi şi neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc. Anul 1978 a fost martorul efortului României, al preşedintelui ei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a lărgi acest dialog, de a-L instituţionalize ca unică modalitate rezonabilă de abordare a problemelor ce frămîntă lumea contemporană. In acest spirit, ţara noastră a acţionat, şi în anul care a trecut, pentru rezolvarea într-un mod nou, democratic, a tuturor marilor probleme care preocupă omenirea astăzi, pentru soluţionarea pe cale politică, la masa tratativelor — prin dialog, deci — a conflictelor şi stărilor de încordare, pentru eliminarea cu desăvîrşire a forţei şi ameninţării cu forţa din relaţiile internaţionale, pentru eradicarea definitivă a colonialismului, neocolonialismului şi rasismului, a oricăror forme de dominaţie şi asuprire, pentru lichidarea decalajelor, pentru edificarea unei noi ordini economice şi politice mondiale. INCUVINTAREA rostită la 30 decembrie în faţa şefilor misiunilor diplomatice, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, aprecia că, deşi nu lipsit de dificultăţi şi pericole, anul 1978 a fost favorabil păcii . „Analizâd schimbările ce au avut loc în viaţa internaţională, putem afirma totuşi că tendinţa generală a evenimentelor este favorabilă politicii de destindere, colaborare şi pace între popoare“. Iată o concluzie de extremă importanţă, izvorîtă din analiza lucidă şi responsabilă a suitei de evenimente petrecute în 1978: în ansamblu, anul care s-a scurs a demonstrat că problemele complexe ale lumii contemporane necertă dialogul purtat în spiritul deplinei egalităţi, că dezarmarea, şi în primul rînd dezarmarea nucleară, poate fi realizată pe calea negocierilor, că, în sfîrşit, toate problemele litigioase pot fi soluţionate nu pe calea forţei, ci pe calea tratativelor paşnice. Acest adevăr a fost exprimat cu o mare putere de convingere de către preşedintele României în cuvătarea amintită : „Nimic nu poate fi viabil atunci cînd este impus cu forţa. Orice se obţine cu forţa este sortit, pînă la urmă — aşa cum a demonstrat, de altfel nu o dată, istoria — să dispară mai devreme sau mai târziu. Rămine ceea ce se realizează in fiecare ţară în dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, în ridicarea bunăstării fiecărui popor, a omenirii în general, rămâne ceea ce se soluţionează în concordanţă cu interesele şi aspiraţiile popoarelor, cu cerinţele dezvoltării logice a istoriei“. TUR DE ORIZONT PEKINteWASHINGTON , cu prilejul stabilirii, la 1 ianuarie 1979, a relaţiilor diplomatice între Republica Populară Chineză şi Statele Unite ale Americii, a avut loc un schimb de mesaje între preşedintele Hua Kuo-fen şi preşedintele Jimmy Carter. Este subliniată importanţa deosebită a evenimentului atît pentru dezvoltarea relaţiilor dintre popoarele chinez şi american, cit şi pentru consolidarea păcii în Asia şi în întreaga lume. LA TEHERAN se tinde către formarea unui guvern civil. Primul ministru al guvernului militar iranian, generalul Gholam Reza Azhari, a prezentat şahinşahului Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr demisia cabinetului său, continuînd să rămină în funcţie pină la formarea unui nou guvern. Şeful statului iranian a acceptat propunerile lui Saphur Bahtiar pentru formarea unui nou cabinet. Potrivit postului de radio Teheran, 106 persoane şi-au pierdut viaţa, iar alte 315 au fost rănite in incidentele care au avut loc începînd de duminică dimineaţa in oraşul Machad. ÎN NICARAGUA au avut loc noi ciocniri, in ajunul Anului nou, intre luptătorii Frontului sandinist de eliberare naţională şi soldaţii Gărzii Naţionale a dictatorului Somoza. LA CAIRO, ministrul interimar de externe Butros Ghali a declarat într-un interviu publicat de revista „Akhbar El Yom“ că Egiptul este gata să reia negocierile de pace cu Israelul în orice moment, însă „pentru a putea fi instaurată pacea la care ţine Egiptul, o pace justă şi durabilă, este necesar să fie soluţionată înainte de toate problema palestiniană.“ Cronicar 2 România literară Viaţa literară Mărturii literare • Omagiind ziua Republicii, Muzeul literaturii române în colaborare cu Editura „Kriterion“ şi Biblioteca Academiei Republicii Socialiste România au organizat o expoziţie dedicată relaţiilor frăţeşti dintre scriitorii români şi cei ai naţionalităţilor conlocuitoare. Expoziţia, bogată in mărturii literare (cărţi, manuscrise, corespondenţă, fotografii), prezintă, sub variate aspecte, momente semnificative ale acestor relaţii. La vernisajul expoziţiei ce a avut loc la sediul Muzeului literaturii române, au luat cuvintul acad. Mihai Beniuc, Domokos Géza, directorul Editurii „Kriterion“, şi AL Oprea, directorul Muzeului literaturii române. Au citit apoi din traducerile în limbile română, maghiară şi germană poeţii Ioanichie Olteanu, Franz Storch, Bodor Pál, Ion Horea, Balogh József, Dim. Rachici, Nora Iuga, Grette Tartler și Paul Drumaru. Şezători literare-experiment • Casa de cultură a sindicatelor din Piteşti a continuat şezătorile literare-experiment de creaţie la care participă cu regularitate un mare număr de oameni ai muncii ce au posibilitatea să poarte un fructuos dialog cu poeţii şi prozatorii, pe marginea lucrărilor prezentate. Asociaţiile scriitorilor Intîlniri cu cititorii Bucureşti • AL Bălăci, Const. Atanasiu, Valentin Deliu, Valeria Deleanu, Ion Potopin, Petre Strihan, Pan Vizirescu şi poeta iugoslavă Katia Spur, la Studioul de literatură al Teatrului „Ion Creangă“ , Mircea Constantinescu şi Ioan Dan, la Liceul de fizică din comuna Măgurele, judeţul Ilfov ; Const. Crişan şi Valentin Mihăescu, la Liceul nr. 1 de ştiinţele naturii Bucureşti ; Radu Cârpeci, Florin Costinescu, Nicolae Dragoş, Iulian Neacşu, Ion C. Ştefan, la Căminul cultural din comuna Găiseni, judeţul Ilfov ; Petrache Dima, Virgil Huzum, Florin Muscalu, Virgil Pannit, Dumitru Pricop, Al Raicu, la liceele „Unirea“ şi „Sanitar“ din Focşani ; Dragoş Vicol, la Şcoala generală şi Căminul cultural din comuna Pojorîta, judeţul Suceava ; Ada Orleanu, la Liceul din Rimnicul Vîlcea, Horez, Romanii de Jos, judeţul Vîlcea si la Clubul din Olăneşti-Băi, Cluj-Napoca • In cadrul unei şezători literare organizate in colaborare cu revista „U-tunk“, la centrul universitar din Timişoara, au participat, pe lingă membrii cenaclului literar „Orizont“, şi scriitorii clujeni Létay Lajos, Marosi Péter şi Mikó Ervin. Iaşi , în prezenţa tovarăşului Ion Iliescu, prim secretar al Comitetului judeţean de partid Iaşi, a fost inaugurată, pe strada Ştefan cel Mare din vechea capitală a Moldovei, „Casa Cărţii“, cea mai mare librărie din ţară, în cadrul manifestărilor organizate cu acest prilej, au fost lansate volumele Valori clasice de Al. Piru şi Cartea eroilor de Const. Partenie, prezentate de Mihai Dragan şi Virgil Cuţitaru. Timişoara • Anghel Dumbrăveanu, la Şcoala generală nr. 21 din Timişoara : Sofia Arcan, Ion Costinaş, Eugen Dorcescu, Marcel Pop Corniş, Nicolae Ţirioi, la Cenaclul Asociaţiei scriitorilor şi al revistei „Orizont“. Cea de-a patra manifestare de acest gen a avut ca temă „Odă pentru Unirea cea mare de la Alba Iulia“, în cadrul şezătorii au fost prezentate şi două noi volume — „Pajura cu două capete“ şi „Caligrafii“, ale poeţilor piteşteni C. Miu-Lerca, respectiv Elena Mircescu. De asemenea, programul a inclus epigrame şi proză umoristică. Au participat : Ion Bănuţă, Ion Popa Argeşeanu, Ion Cruceană, Ludmila Ghiţescu, Mihail Ilovici, C. Miu-Lerca, Otilia Nicolescu, George Niţu, Elisabeta Novac, Passionaria Stoicescu. Marin Preda in mijlocul studenţilor • La invitaţia Comitetului judeţean Dolj pentru cultură şi educaţie socialistă, Marin Preda s-a întîlnit cu un mare număr de studenţi şi cadre didactice din cadrul Universităţii din Craiova. De asemenea, în sala de festivităţi a Comitetului judeţean de partid a avut loc o şezătoare literară la care, în afară de Marin Preda, au mai participat Carel Popescu, redactor şef al Editurii „Cartea Românească“, Mircea Ciobanu şi Petre Anghe. Salonul de carte Galaţi , în cadrul „Salonului de carte“ din Municipiul Galaţi, la Biblioteca „V. A. Urechia“ a avut loc lansarea volumelor de poezii „Interogarea magilor“ de Ion Caraion şi „Ascunsa ninsoare“ de Corneliu Antoniu şi a volumului de povestiri „începutul verii astronomice“ de Apostol Gurău, apărute în Editura „Cartea Românească“. Au prezentat Laurenţiu Ulici şi Cornel Popescu. A doua zi a fost prezentat volumul „Dimineaţa lucrurilor“ de Ion Caraion, apărut la Editura Ion Creangă. A luat cuvîntul AL Georgescu. „Jurnal“ la primul număr • Cu prilejul „Zilelor culturii la Caransebeş“, a apărut cel dintii număr al „caietului literar-artistic şi social-cultural“, intitulat Jurnal. Evenimentul se înscrie ca o reunită a Cenaclului „Mihail Halici“. Caietul cuprinde versuri ale membrilor cenaclului : Gh. Munteanu, Stela Cora Stoichescu, Nichifor Mihuţa, Gh. Suru etc. Au colaborat, din afara cenaclului, Pavel Bellu, Anghel Dumbrăveanu, Dim. Rachici. Traducerile din versurile poeţilor de limbă germană (Nikolaus Berwanger, Peter Barth) şi de limbă maghiară (Endre Karoly, Mandics György), aparţin lui Fr. Bartoli şi Al. Horvath. Sumarul mai cuprinde proză semnată de Dorin Măran, Mircea Şerbănescu, Sorin Titel, Horia Vasilescu ; evocări, pagini de istorie de P. Bona, SL Gămănescu, V. Ioniţă, I. Murariu, Oct. Popescu, Gh. Radulovici, Titus Crisciu şi Petru Vintilă ; texte de istorie şi critică literară de Maria Aron, Eleonora Bănea, P. Cristescu, Gh. Iancovici, Luminiţa Petru, V. Pistolea, Cornelia Ştefănescu, Cornel Ungureanu ; un „lexicon bănăţean“ de Petru Vintilă şi „anti-imagini“ de Ion Oarcăsu. ,,Almanahul literar 79“ • A apărut „Almanahul literar pe anul 1979“, editat de Asociaţia scriitorilor din Bucureşti. Iur sa, în 30 pogini si un supliment ilustrat in culori, cuprinde un volum sporit de materiale literare — poezii, schiţe şi povestiri, teatru, îndemnări de călătorie, amintiri şi documente literare, fabule, aforisme, epigrame etc. semnate de 250 scriitori, printre care : Mihai Beniuc, Méliusz József, Virgil Teodorescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Ana Blandiana, G. Tomozei, Ion Horea, Mircea Micu, Ion Bănuţă, Teoor Balş, Nicolae Dragoş, Petre Ghelmez, AL Andriţoiu, Gh. Pituţ, Valeriu Bucuroiu, Const. Nisipeanu, Pop Simion, Ovidiu Papadima, Fănuş Neagu, Al. Raicu, Mircea Sântimbreanu, Sorin Titel, Toma George Maiorescu, Radu Cârneci, Vasile Băran, Dana Dumitriu, Emil Manu etc. Almanahul cuprinde pagini inedite de B. P. Hasdeu,Flavian Goga, G. Călinescu, Tudor Teodorescu-Branişte, Otilia Cazimir, Simion Stolnicu, Vasile Voiculescu, Dragoş Vrânceanu etc. Sunt publicate numeroase traduceri din Buffon, Francois Villon, Edgar Alan Poe, Tennessee Williams, André Malraux, Lewis Carol, Iuri Ivakin etc. Prezentarea grafică Mihail Circiog. „Almanahul copiilor“ • Asociaţia scriitorilor din Bucureşti a făcut să apară Almanahul copiilor, supliment al Almanahului literar. Tipărit în culori, în condiţii grafice deosebite, lucrarea cuprinde numeroase poezii, schiţe, povestiri, desene povestite, ghicitori, „De toate pentru toţi“, umor, cîntece, jocuri distractive etc. Colaborează : Fănuş Neagu, Mircea Micu, Al. Mitru, Nichita Stănescu, G. Tomofei, Mircea Sântimbreanu, Ion Munteanu, A. I. Zăinescu, Iuliimina Oleanu, Leonida teodorescu, Dan Mutaşcu, Vasile Mănuceanu, Denisa Comănescu, George Alboiu, Gheorghe Pituţ, Adrian Munţiu, Adrian Rogoz, Emil Manu, Stelian Filip, Tiberiu Utan, Nicolae Nasta, Rusalin Murean, Viorica Nicoară, Const. Georgescu, I. Grinevici etc. Desene" de Sandu Florea, Daniela Băieșu, Elena Urdărescu-Herta, János Bencsik, Zeno Oarsa. ■ «*• — ' FOLCLOR DIN DOBROGEA Masiva culegere, rodul unor cercetări întreprinse între anii 1936—1977 de către Constantin Brăiloiu, Emilia Comişel şi Tatiana Găluşcă-Cîrşmariu, este precedată de un Studiu introductiv al lui Ovidiu Papadima. (Editura Minerva, XLIV+614 p„ 22 lei, 1 250 ex.). H Nikolaus Berwanger — DIN PATRU INLvd. Din versurile poetului bănăţean de limbă germană, O frumoasă tălmăcire în româneşte semnează Anton Palii. (Editura Eminescu, 700e 5 lei, 2 870 ex.). ■ Ioana Diaconescu — CEAŢA. Sub acest titlu autoarea publică o selecţie de poeme ce ne oferă reluarea : „Cu o tristeţe voioasă / Rostesc aceste cuvinte / Ca şi cum mi-ar aparţine, / Aceste cuvinte / Călcate în picioare, / Rămînind frumoase, / Prea frunţi cana crescînd / Din strălucitoarea spaimă / Care mă înveşmintează / în statornicie”. (Strălucind). (Editura Eminescu, 86 p„ 6,75 lei, 800 ex.). 6 Haralamb Zincă — TOAMNA CU FRUNZE. Volumul constituie Cartea a doua a romanului poliţist Pe urmele agentului „B-39“, anticipînd Cartea a treia : „B-39“ şi măştile sale. (Editura Militară, 334 p„ 8,75 lei, 102 070 ex.). ■ Cornel Nistorescu — IntîmplAri In liniştea UNEI FOTOGRAFII, îndrăzneţele reportaje literare publicate de colecţia „Reporter XX“ sînt adunate sub cuvintele lui Lucian Blaga : „Există două realităţi a căror imensă, zdrobitoare greutate nu o simţim, dar afară de care nu putem trăi : aerul şi istoria“. (Editura Junimea, 212 p. 7 Iei, 7 200 ex.). ■ Tudor Vasiliu — ÎNDREPTAR DE GREŞELILE ALTORA. Dintre cele 200 de „aforisme” redăm : „Uneori ești nevoit să scrii o întreagă carte pentru a strecura, la început, un»Cuvint al autorului*”. (Editura Albatros, 48 p., 2,50 lei, 24 000 ex.). ■ Gheorghe Marin — PLEDOARIE PENTRU RESPECT. Volumul recent apărut în colecţia „Colocviile adolescenţei“ se adaugă preocupărilor constant-educative ale autorului : Ascensiuni spre soare. Minciuna la eori), Labirintul minciunilor şi 1001 de feţe ale adevărului şi minciunii (Editura Albatros, 190 p„ 5 lei, 12 000 ex.). ■ Mareo Bandello — NUVELE. Selecția, efectuată de traducător, Stefan Crudu, este prefațată de e'exandru polari. (Editura Minerva, XXVI +294+326 p„ 5+5 lei, 39110 ex.). ■ **» _ NUVELE RUSEȘTI. Antologia, care „îri pronune să deschidă un un aht de vedere inedit pentru dezvoltarea prozei ru°e, a literaturii rute în venere, în perioada de la sfîrșitul seco- luhii al XIX-lea și începutul ne-ohilui al XX-lea“ — alcătuită de Tatiana Nim’escu — cuprinde ilustrări ale genului scurt semnate de : Lev Tolstoi, Vladimir Korolenko, Cehov, Feodor Sologub, Alexandr Serafimovici, Dmitri Mereikovski, Konstantin Balmont, Zinaida Hippius, Maxim Gorki, Alexandr Kuprin, Ivan Bunin, Leonid Andreev, Valeri Briusov, Mihail Kuzmin, Alexei Remizov, Andrei Belii, Boris Sadovski, Alexei Tolstoi, Serghei Gorodeţki, Nikolai Gumiliov, Boris Pasternak şi Boris Pilniak. (Editura Minerva, XXX+288+350 p., 10 lei, 29110 ex.). LECTOR