România literară, ianuarie-martie 1984 (Anul 17, nr. 1-13)

1984-01-05 / nr. 1

Românească urare Vis ce cutează spre nevisate piscuri, întruchipare a înaltelor idealuri dăruite oamenilor, înnobilind spiritul revoluţionar cu nimbul neobositei luptătoare, ale cărei ginduri strălucesc încrezătoare privind spre viitor. Idee ce rodeşte din descifrate taine ale ştiinţei sete nepotolită de adevăr şi lumină, întru bucuria oamenilor şi fericirea lor, izbînzile, veşnic triumf al Prometeilor, punindu-le drept temelie de pace. Inimă ce vibrează in inima patriei, căldură din căldura ei, înmugurind sub razele soarelui ţării pe care o slujeşte cu nemăsurată dragoste, cu dorul înălţător al faptei. Aceasta este Elena Ceauşescu, aleasă îngemănare de Vis, Idee, Inimă, floare a plaiului românesc de baladă, şi ei îi înălţăm cu respect imnul de slavă al biruinţei şi urarea, pornită din inimi curate spre împliniri de rod şi de pace, româneasca urare : LA MULTI ANI ! Viorel Cozma V_________________  ! In vibraţia de lumină şi pace Ca un imens respect faţă de adevăr, din toată inima urăm ani mulţi de succes, să ne trăiască ilustra personalitate, tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, aleasa valoare integrată in marile valori tradiţionale ale milenarei noastre culturi. Un omagiu admirativ îi aduc toţi cărturarii luminii acestei ţări, cu dragoste înconjurînd înalta gîndire a celei mai preţuite femei române ce a spaţiat drum nou ştiinţei româneşti în zonele infinite ale cunoaşterii. Sărbătorirea neostenitei militante comuniste generează intensă emoţie a întregii colectivităţi ziditoare de lume nouă în România Socialistă. Cu ochiul limpede al inteligenţei, prin neostenită muncă şi puternică voinţă de investigare, tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu a descoperit adevăruri necunoscute în domeniul chimiei polimerilor. Lucrările de înaltă valoare teoretică şi practică i-au apărut de-a lungul anilor în multe limbi ale lumii, afirmînd inteligenţa românească. Alături de iubitul nostru Preşedinte Nicolae Ceauşescu — ctitor al României moderne de astăzi, — personalitatea tovarăşei prim viceprim-ministru Elena Ceauşescu aduce permanent o strălucită contribuţie în conducerea de partid şi de stat, în elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi internaţionale a României. Ea reprezintă victoria puterii de creaţie. Fie-mi îngăduit să aduc laurii preţuirii din partea creatorilor de literatură. Pe toţi ne animă mîndria că este membru titular al Academiei Europene de Ştiinţe, Litere şi Arte şi membru în Comitetul de onoare al acestei Academii. La cel de-al 29-lea simpozion internaţional de macromolecule, care în luna septembrie a anului 1983 a reunit la Bucureşti, alături de oamenii ştiinţei şi cercetării româneşti, 430 de savanţi şi cercetători din 38 de ţări ale lumii, tovarăşa Elena Ceauşescu rostea : „Noi considerăm că astăzi, mai mult ca oricînd, oamenii de ştiinţă de pe toate meridianele, fără deosebire de convingeri politice şi filosofice, trebuie să conlucreze tot mai strîns pentru a găsi soluţii şi a da răspuns marilor probleme ce confruntă omenirea , problemele dezvoltării, ale energiei şi materiilor prime, ale alimentaţiei, sănătăţii, apărării mediului înconjurător, ridicarea calităţii vieţii şi atîtea altele. [...] In zilele noastre, nu poate exista îndatorire mai mare a slujitorilor ştiinţei decit aceea de a apăra pacea, cuceririle ştiinţei şi civilizaţiei umane, dreptul la viaţă, la existenţă liberă şi demnă a tuturor oamenilor de pe planeta noastră". Unanima apreciere a savanţilor de renume mondial exprimă respectul faţă de omul creator, faţă de exemplara prezenţă în lumea ştiinţei şi culturii a academicianului Elena Ceauşescu, care cinsteşte numele ţării pe atîtea din meridianele pămîntului, îngrijindu-se de dezvoltarea ştiinţei româneşti, in primele rînduri ale cercetării contemporane. Iniţiatoarea mişcării „Oamenii de ştiinţă şi pacea", savanta română, demnă urmaşă a atîtor valori ale patriei noastre, în recenta solie de pace şi prietenie întreprinsă în luna octombrie 1983, alături de Preşedintele ţării, a fost încununată şi cu titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii din Malta pentru valoroasa activitate ştiinţifică. Altă recentă preţioasă afirmare internaţională i s-a acordat la Moscova prin publicarea, în limba rusă, a cărţii Noi cercetări în domeniul compuşilor macromoleculari, ediţie îngrijită şi prefaţată de academician A.N. Pravednikov. ESTE o mare bucurie şi cinste faptul că tovarăşa Elena Ceauşescu, dăruită cu pasiune progresului social prin educaţia ideologică, politică, ştiinţifică, îmbrăţişează şi creaţia de literatură românească, ale cărei înalte calităţi umaniste pot străbate pămîntul prin grija şi ajutorul dat de multilaterala-i personalitate. Cu florile albe ale iubirii şi încrederii întîmpinăm aniversarea naşterii tovarăşei Elena Ceauşescu. Mulţi ani de sănătate, fericire şi noi succese urăm frumuseţii unei vieţi luptătoare pentru binele şi îmbogăţirea spirituală a omului. Preţuirea cărţii româneşti, a talentului inconfundabil ce exprimă poezia vieţii omului, puterea lui lăuntrică proiectate cu inteligenţă şi dragoste de frumuseţe şi progres în afară, afirmînd bogăţia, de idei şi sentimente, meditaţia lucidă şi emotivă asupra lumii privită cum sufletul acestei ţări constituie o victorie a culturii umane. Tovarăşa Elena Ceauşescu dovedeşte dragostea şi neostenita grijă faţă de îmbogăţirea culturii şi literelor româneşti, faţă de patrimoniul naţional al spiritualităţii noastre, faţă de noile valori contemporane ale scrisului românesc, ce ridică omul la o deosebită conştiinţă luminos arătată lumii, demnă să pătrundă în universalitate prin arta expresiei. La acest început de nou an istoric al revoluţiei socialiste în România, revoluţie a gîndirii, a unei noi viziuni asupra muncii şi vieţii, revoluţie continuă a conştiinţelor, la care - firesc, permanent - a luat parte, cu o cuprinzătoare viziune dialectică, tovarăşa Elena Ceauşescu a sprijinit ideea continuităţii spirituale româneşti pe întreg spaţiul istoric şi geografic al ţării, opărind valorile de referinţă ale culturii noastre înălţată prin artă şi scris în limba română şi în limbile naţionalităţilor conlocuitoare. Speranţa luminii, a păcii şi înţelegerii între oameni creşte. Cu literă de aur e scris pe cîmpia română, care i-a dat viaţa, puterea, harul, să strălucească numele Elena Ceauşescu, deosebita alcătuire umană, marea frumuseţe a destinului unei femei, care, pe drumul aspru al luptelor şi fulgerărilor stelare, întru ştiinţă şi cunoaştere, cu iubire profundă faţă de casa ţării, faţă de om, de victorie a păcii, crezînd în zarea înfloririi României prin educaţie, cultură, ştiinţă, proiectează speranţa luminii indestructibilă şi în această clipă de grave încleştări mondiale. Ani glorioşi să ne trăiască tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu ! Prin marile înţelegeri umane, prin cultură şi artă se face ziuă în cuvînt şi ziuă pe pămînt. Violeta Zamfirescu - ^ Sculptură de Al. Deacu Pasiune revoluţionară LENA CEAUŞESCU înseamnă pentru noi o pildă, un imbold, o stare, un atu pentru eternitate. Ilustru savant şi personalitate proeminentă a ştiinţei şi culturii româneşti, cu un remarcabil prestigiu în cele mai înalte cercuri ştiinţifice din lumea întreagă, tovarăşa academician Elena Ceauşescu este în acelaşi timp un activist revoluţionar, animat de înflăcărate şi nobile sentimente patriotice, cu o exemplară activitate politică şi obştească, abordînd cu competenţă într-un autentic spirit progresist, problemele majore ale lumii contemporane. Este unanim apreciată contribuţia de seamă a tovarăşei Elena Ceauşescu ca membru al Comitetului Politic Executiv şi ca prim viceprim-ministru al guvernului, la elaborarea şi înfăptuirea în viaţă a politicii de propăşire şi înălţare a poporului şi patriei noastre socialiste. Este cunoscută şi preţuită contribuţia de mare valoare pe care o aduce tovarăşa Elena Ceauşescu ca eminent om de ştiinţă şi savant de regume mondial în fruntea Consiliului Naţional pentru Tehnologie şi Ştiinţă, precum şi prin activitatea in dezvoltarea şi înflorirea continuă a ştiinţei şi culturii noastre socialiste. Afirmarea tovarăşei Elena Ceauşescu pune în lumină condiţiile pe care P.C.R. le-a creat în anii victoriilor socialiste pentru afirmarea femeilor în toate planurile vieţii sociale, spiritul uman democratic din care decurg legile egalităţii şi demnităţii tuturor oamenilor ţării. Aniversarea tovarăşei Elena Ceauşescu, simbol al demnităţii şi preţuirii femeii în societatea socialistă, ne aminteşte drumul femeilor acestor pămînturi de apărare a fiinţei acestui popor, de preîntîmpinare a războaielor şi a tuturor nedreptăţilor sociale. Sărbătorirea zilei de naştere a tovarăşei Elena Ceauşescu oferă fericitul prilej de a da glas din nou sentimentelor de nemărginită stimă, profund devotament, de cea mai sinceră recunoştinţă pe care le nutrim faţă de fiica cea mai de seamă a poporului român, comrtunistă încercată, călită în bătălii de clasă, care, alături de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi-a dedicat viaţa şi activitatea cu energie nesecată, înţelepciune şi pasiune revoluţionară pentru înălţarea naţiunii române pe noi culmi de prosperitate şi progres. La mulţi ani, tovarăşă Elena Ceauşescu, pentru că nouă, femeilor din Patrie, ne e dor de tot ce gîndiţi şi visaţi, de proiectul ideal pe care-l doriţi societăţii româneşti, de acea frumuseţe care nu dispare nici în vecinătatea furnalelor fumegînd, nici în adincimile miniere unde spiritul muncii înseamnă gîndul la femeia care aşteaptă acasă ! Tovarăşă Elena Ceauşescu, noi sîntem soţii, sîntem mame, surori şi fiice ale ideii de dragoste pe care o reprezentaţi prin numele şi prin spiritul dumneavoastră. Egale cu noi înşine am putut deveni egale şi cu spiritul care reclamă o altă convenţie decît egalitatea. Dar convenţia se preface în iubire privindu-vă chipul blind, clarvăzător ce ne veghează sprijinind lumina, lumina ce veşnic ne va încălzi. V_______________| E Virginia Muşat România literară 3 .